Olie in de koelvloeistof
Olie in de koelvloeistof
Beste mensen zoals aangegeven tijdens mijn voorstel rondje heb ik na jaren geen BMW te hebben gereden een BMW gekocht. Een E39 528i Touring Automaat uit 1999 met 220 dkm op de teller.
De motor loopt mooi en rustig. Start goed warm en koud. Komt op temp en blijft mooi in het midden. Aoutomaat schakelt zacht. Je zou denken ok wat is dan je probleem. Nou daar komt die dan;
Ik heb olie in de KVS en ik merk dat de auto KVS verliest. Ik zie ook wat olie lekkage rondom de kleppendeksel en de garage waarvan ik de auto gekocht heb zei dat de spanner van de distributie ketting kortgeleden vervangen is.
Al getest, CO metting in radiator (geen waarde gemeten).
Slangen radiator NIET hard.
Slangen radiator worden allemaal gewoon warm.
Kachel wordt warm.
Geen drap (wit spul) bij oli vuldop, wel bij de radiator vuldop.
Blauwe rook uit de uitlaat met warme motor.
Behoorlijk verbrand olie geur uit de uitlaat (warme motor).
Optisch geen KVS lekkage. Ook auto op de brug gezet. Niets waargenomen.
Optisch WEL olie lekkage rondom kleppendeksel en onder de auto duidelijk olie zichtbaar. Metname aan de
voorzijde van de motorblok.
Na wat rondvraag zei men oa dat de oliekoeler zou kunnen lekken maar ik snap niet hoe olie en KVS bij elkaar kunnen komen.
Ik was eerder bang dat een oliekanaal in de cilinderkop gescheurd was en zo olie in de KVS terecht kwam.
Ik heb de BMW dan ook echt net. De garage waar ik de BMW gekocht heb gaat het maken maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat ze van plan zijn om de cilinderkop af te halen. Dat zou voor mij gevoel veel te veel tijd en onderdelen kosten. Wat denken jullie? Iemand nog een workshop manual voor de E39 in de aanbieding?
Ik hoor graag van jullie.
De motor loopt mooi en rustig. Start goed warm en koud. Komt op temp en blijft mooi in het midden. Aoutomaat schakelt zacht. Je zou denken ok wat is dan je probleem. Nou daar komt die dan;
Ik heb olie in de KVS en ik merk dat de auto KVS verliest. Ik zie ook wat olie lekkage rondom de kleppendeksel en de garage waarvan ik de auto gekocht heb zei dat de spanner van de distributie ketting kortgeleden vervangen is.
Al getest, CO metting in radiator (geen waarde gemeten).
Slangen radiator NIET hard.
Slangen radiator worden allemaal gewoon warm.
Kachel wordt warm.
Geen drap (wit spul) bij oli vuldop, wel bij de radiator vuldop.
Blauwe rook uit de uitlaat met warme motor.
Behoorlijk verbrand olie geur uit de uitlaat (warme motor).
Optisch geen KVS lekkage. Ook auto op de brug gezet. Niets waargenomen.
Optisch WEL olie lekkage rondom kleppendeksel en onder de auto duidelijk olie zichtbaar. Metname aan de
voorzijde van de motorblok.
Na wat rondvraag zei men oa dat de oliekoeler zou kunnen lekken maar ik snap niet hoe olie en KVS bij elkaar kunnen komen.
Ik was eerder bang dat een oliekanaal in de cilinderkop gescheurd was en zo olie in de KVS terecht kwam.
Ik heb de BMW dan ook echt net. De garage waar ik de BMW gekocht heb gaat het maken maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat ze van plan zijn om de cilinderkop af te halen. Dat zou voor mij gevoel veel te veel tijd en onderdelen kosten. Wat denken jullie? Iemand nog een workshop manual voor de E39 in de aanbieding?
Ik hoor graag van jullie.
Re: Olie in de koelvloeistof
Ik heb het idee dat gewoon de koppakking naar zijn grootje is. Lijkt mij inderdaad wel dat dit gerepareerd wordt door de verkopende partij als je de auto echt net hebt.
Als je een warmtewisselaar hebt kan de olie en kvs daar bij elkaar komen.
Anders is de kop volgens mij het enige andere waar de kanalen bij elkaar komen, dan zou de koppakking dus lek zijn.
Anders is de kop volgens mij het enige andere waar de kanalen bij elkaar komen, dan zou de koppakking dus lek zijn.
Ik heb geen idee of de auto een warmtewiseelaar heeft. Hoe kom ik daarachter en waar is de warmtewiseelaar voor?
Of is warmtewiseelaar een oliekoeler?
Ik moet er wel even bijvermelden dat de auto ook een standkachel heeft en automaat is.
Ik hoop indd dat de garage (verkoper) echt serieus naar gaat kijken. Ik heb al gehoord dat een vervangende cilinderkop incl montage zo een 1700,- kan gaan kosten. #ikwordgek#
Of is warmtewiseelaar een oliekoeler?
Ik moet er wel even bijvermelden dat de auto ook een standkachel heeft en automaat is.
Ik hoop indd dat de garage (verkoper) echt serieus naar gaat kijken. Ik heb al gehoord dat een vervangende cilinderkop incl montage zo een 1700,- kan gaan kosten. #ikwordgek#
Dit heb ik opgezocht:
Blauwe rook betekent dat er olie wordt verbrand. Helaas is continu blauwe rook waarschijnlijk een dure reparatie, omdat het duidt op een beschadiging van de zuigerveren of de zuigerwanden. Wanneer u alleen 's ochtends vroeg een kortstondige blauwe wolk ziet, is het probleem waarschijnlijk te wijten aan slechte klepgeleiders of klepgeleiderafdichtingen. Dit is minder ernstig, maar moet wel op korte termijn door uw dealer worden verholpen.
Klepgeleiderslekkage is volgens mij als je op de motor afremt en dan weer gas geeft.
Blauwe rook betekent dat er olie wordt verbrand. Helaas is continu blauwe rook waarschijnlijk een dure reparatie, omdat het duidt op een beschadiging van de zuigerveren of de zuigerwanden. Wanneer u alleen 's ochtends vroeg een kortstondige blauwe wolk ziet, is het probleem waarschijnlijk te wijten aan slechte klepgeleiders of klepgeleiderafdichtingen. Dit is minder ernstig, maar moet wel op korte termijn door uw dealer worden verholpen.
Klepgeleiderslekkage is volgens mij als je op de motor afremt en dan weer gas geeft.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
De warmtewisselaar is inderdaad voor de koeling van je olie. Dat het een automaat is heb je al vermeld. Toch denk ik eerder dat het de koppakking is, want een kapotte warmtewisselaar verklaart de blauwe rook niet bij warme motor en een een kapotte koppakking wel. De meeste denken dat als de koppakking kapot is je altijd witte rook uit je uitlaat komt (= koelvloeistof) maar dat hoeft helemaal niet. Het ligt er maar net aan waar de breuk zit. Een kapotte koppakking hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat de cylinderkop vervangen moet worden. Bovenstaand verhaal kan natuurlijk ook maar ik zou eerst naar de koppakking kijken.
Inderdaad, een koppakking kan op diverse manieren kapot zijn.
Een warmte wisselaar zorgt ervoor dat je olie sneller op bedrijfstemperatuur is.
Koelvloeistof warmt namelijk sneller op, en geeft de warmte in de wisselaar dan door aan de (koude) olie.
Een warmte wisselaar zorgt ervoor dat je olie sneller op bedrijfstemperatuur is.
Koelvloeistof warmt namelijk sneller op, en geeft de warmte in de wisselaar dan door aan de (koude) olie.
De blauwe rook is NIET constant. Enkel bij warme motor en alleen met optrekken. Tevens alleen zichtbaar als je buiten staat en de auto bij je vandaan rijdt. Tijdens het rijden zie je geen rook in je spiegel ofzo. Heb ik weleens anders gezien met een lekke koppakking.
Warmtewiseelaar;
Kan ik zeggen dat warmtewiseelaar een oliekoeler is?
Hebben alle E39's een warmtewiseelaar?
Waar komt KVS en olie bijelkaar? Ik ga er vanuit dat er en pakking tussen behoort te zitten.
Het feit dat er kortgeleden een distributie spanner is vervangen betekent niet dat er mogelijk iets fout is gegaan?
Super fijn dat jullie snel reageren.
Warmtewiseelaar;
Kan ik zeggen dat warmtewiseelaar een oliekoeler is?
Hebben alle E39's een warmtewiseelaar?
Waar komt KVS en olie bijelkaar? Ik ga er vanuit dat er en pakking tussen behoort te zitten.
Het feit dat er kortgeleden een distributie spanner is vervangen betekent niet dat er mogelijk iets fout is gegaan?
Super fijn dat jullie snel reageren.
@ daNpy,
Wat betreft de warmtewisselaar, zo kan hij ook werken ja, de warmte wordt afgegeven aan het koudste dus of dat de olie of de koelvloeiostof is maakt niet zo veel uit. Bij zwaar gebruik kan olie namelijk weer warmer worden als koelvloeistof dus het is maar hoe je het bekijkt
@ SennaBMW,
Het kan best zijn dat jij veel meer blauwe rook bij een kapotte koppakking gezien heb. Zoals ik al eerder zei kan het ook dat er witte rook uit je uitlaat komt. Dit ligt er puur aan waar je koppakking kapot gegaan is, hoe groot de breuk is etc. Vergeet niet dat er tot 3 bar druk op kan komen te staan dus als er ergens een gaatje is wordt daar dus echt wel olie door naar buiten geperst. Voor de koeling zit de koelleiding daar direct naast dus dit zou dan de olie in je koelvloeistof verklaren. Alleen bij warme motor blauwe rook, ook logisch. Olie wordt namelijk dunner naargelang deze warmer wordt. Verder zeg je ook olielekkage bij het kleppendeksel te hebben, al deze symptomen wijzen naar een kapotte koppakking. Dit hoeft echt niet zo'n groot probleem te zijn, het is alleen veel werk omdat de kop gelicht en gevlakt moet worden. Nogmaals als je de BMW echt net heb, (dus niet al een aantal weken) moet de garage dit probleem gewoon oplosssen. Heb je hem al wel eeen aantal weken gaat dit al moeilijker worden
Wat betreft de warmtewisselaar, zo kan hij ook werken ja, de warmte wordt afgegeven aan het koudste dus of dat de olie of de koelvloeiostof is maakt niet zo veel uit. Bij zwaar gebruik kan olie namelijk weer warmer worden als koelvloeistof dus het is maar hoe je het bekijkt
@ SennaBMW,
Het kan best zijn dat jij veel meer blauwe rook bij een kapotte koppakking gezien heb. Zoals ik al eerder zei kan het ook dat er witte rook uit je uitlaat komt. Dit ligt er puur aan waar je koppakking kapot gegaan is, hoe groot de breuk is etc. Vergeet niet dat er tot 3 bar druk op kan komen te staan dus als er ergens een gaatje is wordt daar dus echt wel olie door naar buiten geperst. Voor de koeling zit de koelleiding daar direct naast dus dit zou dan de olie in je koelvloeistof verklaren. Alleen bij warme motor blauwe rook, ook logisch. Olie wordt namelijk dunner naargelang deze warmer wordt. Verder zeg je ook olielekkage bij het kleppendeksel te hebben, al deze symptomen wijzen naar een kapotte koppakking. Dit hoeft echt niet zo'n groot probleem te zijn, het is alleen veel werk omdat de kop gelicht en gevlakt moet worden. Nogmaals als je de BMW echt net heb, (dus niet al een aantal weken) moet de garage dit probleem gewoon oplosssen. Heb je hem al wel eeen aantal weken gaat dit al moeilijker worden
Lees net hier dat de garage heel eenvoudig kan testen of de koppakking kapot is. Zou daar eerst maar eens mee beginnen en dan verder gaan zoeken.
@yltkdy ik heb indd ook eerder gezien dat een auto met een geschuurde kop niet rookte. (Mercedes) toen was een schuur tussen olie en waterkanaal. Ik weet ook dat men het koelsysteem onderdruk kan zetten en afwachten om te zien of de meter zakt. Vervolgens optisch onderzoek naar een lekkage en als men niets waarneemt is de conclusie een lekkekoppakking. Maar toen ik geattendeerd werd op evt lekkage bij oliekoeler dacht ik dat ik misschien iets over het hoofd had gezien. Ik heb de 528 echt net. 1 dag na aankoop heb ik de garage gebeld en het verhaal uitgelegd. Nu hopen dat de garage de BMW echt gaat maken...
Waar je de auto gekocht hebt, was dat een bovag garage?
Zo ja, werk van maken en het op laten lossen. Je hebt meer rechten dan je denk.
Zo ja, werk van maken en het op laten lossen. Je hebt meer rechten dan je denk.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Dan is het heel eenvoudig. Niet zelf aan rotzooien en de garage het op laten lossen. Anders geld terug eisen, maar dit zal waarschijnlijk niet gemakkelijk worden. Een auto mag niet op deze wijze verkocht worden, tenzij het specifiek aangegeven is door de verkopende partij en de aankopende partij er mee akkoord gaat.SennaBmw schreef:\ Ik heb de 528 echt net. 1 dag na aankoop heb ik de garage gebeld en het verhaal uitgelegd. Nu hopen dat de garage de BMW echt gaat maken...
@yltkdy helemaal eens! Alleen is de verkoper steeds van mening dat de koppakking en/of de oliekoeler niet het probleem zijn. Maar wel de kleppendekselpakking!!!!!! Hij denkt het goedkoop op te lossen. De auto staat nu bij hem. Zijn monteur gaat er naar kijken. Hij (de monteur ) was het ook eens met mij dat het niet de kleppendekselpakking kan zijn. De verkoper zegt het probleem op te lossen wat het ook kost. Ik wacht het even af. Wordt vervolgt.....
Succes ermee!
In het kleppendeksel loopt geen KVS, maw daar kan geen kvs bij olie komen of andersom.
In het kleppendeksel loopt geen KVS, maw daar kan geen kvs bij olie komen of andersom.