Olie in de koelvloeistof

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
yltkdy

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door yltkdy » 19 mar 2013, 00:04

Nou als de verkoper zegt et op te lossen zal het hopelijk goed komen.

Laat nog even weten wat het was.

Succes

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 mar 2013, 14:35

Hallo beste Forum leden,

Wat er loos kan zijn:
Een defecte koppakking, waarbij de afdichting tussen een olie kanaal en een koelkanaal is doorgeslagen, dit gebeurt in de meeste gevallen, dan is het zaak om de koppakking te vervangen.

Waarom komt er water in de olie, en niet anders om.
Olie druk is immers een stuk hoger dan de volle druk van het koelsysteem.
Ja, maar dan zelfs kan het wel voorkomen dat er water in de olie komt, ja, dat klopt ook.
Dat komt immers doordat de motor stil gezet word, en dat dan de oliedruk wegvalt.
De druk van het koelsysteem valt pas veel later terug, en dan komt er water in de olie.
Dat is simpel te controleren door de olie peilstok uit de peilbuis te halen, en deze iets schuin naar beneden te houden, en er een aansteker onder te houden met het vlammetje.
Als de olie op de peilstok nu begint te knetteren, dan heeft u dus water/KVS in de olie.
Gaat de olie nu gewoon branden, zonder het knetteren, dan is er geen water in de olie aanwezig.
Vaak zit er ook nog een smurrie onder de olie vuldop, dit kan 2 oorzaken hebben, of vele korte afstenden rijden, zodat de motor niet geheel opwarmt, of dat er water in de olie komt, door de defecte koppakking.

Een lekkage in de olie koeler, dat is ook heel goed mogelijk, indien deze is gemonteerd.

Er is beslist geen verbranding van olie door de motor, dat is dus echt een misvatting. Als de koppakking is doorgeslagen, als er een lek zit tussen een koelkanaal en een oliekanaal.

Als de motor tijdens het starten en het rijden blauwe rook uit de uitlaat geeft, dan is het dus echt niet altijd het feit dat de zuigerveren of de cilinderwand niet meer goed is, of aan het verslijten is, dat is een fabel.
Vaak zijn gewoon de klepselas de veroorzakers, en dit is vaak voor 90 % de ware oorzaak, de vervanging van de klepseals is dan ook een dure reparatie, als men dit niet zelf kan uitvoeren.
Olie verbruik kan erg hoog zijn, als er meerdere seals stuk zijn, let wel, er zitten bij de 6 cilinder motoren 24 kleppen in de cilinderkop, dus ook 24 van deze seals. Als alle seals stuk zijn, dan loopt de motor olie direct zo de cilinders in, dus dat kan aardig optellen.
Ik heb ooit eens 5 defecte olieseals gehad in een 6 cilinder, en het olie verbruik was dan ook 1 liter op 600 km.
Dus bedenk eens wat het kan betekenen, als deze alle 24 defect zouden zijn.

Het zal dus even goed kijken worden, wat er precies defect is, en waar het lek kan zitten.
Begin gewoon bij het gemakkelijkste, en wat het minste werk is.
Stel dat u de koppakking gaat vervangen, neem dan direct de klepseals ook even mee, de kop ligt er nu toch af, en het gaat in een moeite door.
Voorkomen is beter, dan nog een maal de kop te gaan lichten, alhoewel dit niet altijd nodig is, om de seals te vervangen, het kan ook gewoon zelfs als de kop op het blok blijft zitten.
Neem dan een bougie, en sla er het porselein uit, en maak de bougie helemaal schoon, en kijk of alle zooi er uit is en er doorheen kan kijken, las er dan een snel koppeling op om de luchtslang en de compressor er op te zetten, en zet dan de cilinders in de volgorde van het vervangen van de klepselas.
De nokkenas die dient natuurlijk wel uitgebouwd te worden, anders kan men er niet bij.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

yltkdy

Bericht door yltkdy » 22 mar 2013, 00:54

En Senna, hoe gaat het ermee? Is er al bekend wat er loos is of is het al gerepareerd???

SennaBmw

Bericht door SennaBmw » 23 mar 2013, 15:11

@Ade39, bedankt voor je uitleg. Ik had al je eerdere antwoorden op het forum gezien en ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat je de tijd neemt om eea uit te leggen. Bedankt daarvoor!

@yltkdy; helaas kan ik nog niet veel duidelijkheid geven. Ik heb de BMW gekocht bij een garage en de verkoper gaf me het gevoel dat ik hem kon vertrouwen. Op mijn verzoek is de BMW toen op de brug geweest bij een naastgelegen garage, waar hij zijn auto's laat maken (de verkoper heeft alleen auto's te koop). De verkoper werkte eigenlijk aan alles mee en deed niet lastig. Omdat ik toen sporen van olie in de radiateur zag heb ik de monteur en de verkoper geattendeerd daarop en beide waren er van overtuigd dat de koppakking niet kapot was. Op mijn vraag waarom er dan olie in de KVS was zei de monteur dat mogelijk bij een reparatie de KVS in een niet schone bak is gegaan en vervolgens weer de radiateur in is gegaan. Niet handig dacht ik maar zou kunnen. Aangezien ik alle andere testen die ik kon doen gedaan had (slangen niet hard, temp normaal, kachel warm en koud, geen KVS bij de olie) ben ik er ingetrapt. Dit na veel auto's en motoren te hebben gekocht en vaak zat in het verleden de verkeerde keuze te hebben gemaakt en wijzer te zijn geworden. NOT :( Ok ik dwaal af. De verkoper zei dat de auto in orde was en als
er iets niet goed zou zijn zou het gemaakt worden. Zoals eerder vermeld zag ik de volgende dag dat er nog meer olie in de KVS was en ook een stuk minder KVS in de radiateur zat. Toen ik de verkoper belde deed hij heel kortaf en bleef zeggen dat het niet de koppakking was maar de kleppendekselpakking. Nou weet ik dat ik jullie niet hoef te overtuigen dat het nooit zo kan zijn. Vervolgens zei de beste man, laat de auto staan en hij wordt gemaakt. Vervolgens ben ik de genoemde bedrijf gaan Googlen. Tot mijn verbazing zag ik op twee andere foura dat hij eerder een slechte auto had verkocht en zijn mondelingen afspraken keer op keer niet na was gekomen! Er stond letterlijk " koop nooit een auto bij ......, hij is een (persoon die niet netjes handeld)" ik baalde meteen verschrikkelijk en dat snapt iedereen denk ik. Ik ben de afgesproken dag heen gegaan. De zaak was geheel dicht. Toen ben ik naar de garage gegaan die de auto's maakt voor de verkoper. Ik zei dat ik de auto kwam brengen. De monteur zei " ja dat is fijn maar wat moet ik er mee? Ik heb heel veel werk staan. Ik kan evt pas aan het einde van de week aan beginnen. Hij had eerst mij moeten bellen voor dat hij jou hier heen liet komen" (het is 45 min rijden vanuit mij huis). Wederom klopte het niet. Weer belde ik de verkoper en legde het verhaal uit. Hij bleef volhouden dat de koppakking nooit kapot kon zijn. Want hij had zelf 1 week met die auto gereden en alles was ok. Ik moet zeggen de auto rijdt ook ok maar ja zo is het wachten tot het fout gaat. Tevens zei de verkoper " hoe dan ook de BMW wordt gemaakt. Ik heb geld zat. Wat wil je nog meer hè. De BMW is gewoon goed" toen zei ik tegen hem. Weet je wat als je dat echt vindt kom je nu hierheen en geef je mijn geld terug en mijn oude auto en hou je lekker de BMW. NEE dat wilde hij niet. Tevens zei hij "ik heb al kosten gemaakt aan je oude auto om APK gekeurd te krijgen. De BMW wordt gemaakt" en hij hing zonder gedag te zeggen op. Toen heb ik mijn oude kenteken bekeken op RDW en hij was nog niet APK gekeurd! Zoals jullie je kunnen voorstellen ben ik hier allemaal goed ziek van. Maar goed ik heb hoe dom dan ook vertrouwen in mede mens en in hun goedheid. Dus zolang de BMW gemaakt wordt vermeld ik zijn naam niet en maak ik hem niet zwart. Als tegendeel bewezen is wel om te zorgen dat er niet nog meer mensen de LUL zijn in de toekomst.

Inmiddels al 100x contact gehad met de monteur. Als het goed is gaat vandaag de cilinderkop er af. Hij zei alleen als de kop niet krom is laat ik hem niet afvlakken. Dat vind ik vreemd, want ik dacht dat je het beste altijd een kop laat afvlakken bij koppakking wissel om elende te voorkomen.
Ik hoor graag van jullie wat jullie er van denken. Beter wat langer wachten dan weer de cilinderkop eraf.....

yltkdy

Bericht door yltkdy » 23 mar 2013, 18:52

In ieder geval er geen meter meer mee rijden voordat je zeker weet dat hij gerepareerd is om erger te voorkomen. Vraag ook even aan de monteur wie volgens hem de rekening moet betalen. Ik begrijp dat hij er dus al mee bezig is, dus misschien is het al te laat maar dat je dadelijk niet als een andere gebruiker hier op het forum 1300 euro kwijt ben voor een nieuwe koppakking zonder dat je er vanaf weet.

Ik heb geleerd dat je ALTIJD een kop af moet laten vlakken als er een nieuwe koppakking geplaatst wordt. Is eigenlijk ook wel logisch als je er over nadenkt. Misschien dat AdE39 er anders over denkt en dan zou ik zijn raad opvolgen want hij heeft al heel veel mensen hier hele goede raad gegeven.

SennaBmw

Bericht door SennaBmw » 23 mar 2013, 19:07

Het is indd grappig dat je dat zegt. Ik zat ook met de zelfde vraag in me hoofd. Toen dacht ik dat ik nooit opdracht heb gegeven aan de monteur om iets te maken. De opdrachtgever is de verkoper geweest. Het is altijd afwachten wat er gebeuren gaat maar ik heb al 100x duidelijk gemaakt dat ik niet wil dat ze het zo goedkoop mogelijk gaan maken en dat ik straks met de ellende zit. Zoals bijv. inlaatpakking en diverse O-ringen niet nieuw monteren maar alles lekker met vloeibaarepakking monteren. Dat kan met een Opel Astra uit 1990 misschien werken maar bij zo een BMW is het vragen om storingen. Ga dan maar eens uitzoeken waar het vandaan komt. Zoals je al merkt ben ik al door schade en schande wijzer geworden, pffff
Gistermiddag zei de monteur dat hij een pakking set had besteld en hij was geschrokken van de prijs +- 300,- Daar ben ik toch blijmee. Hij heeft in elke geval geluisterd naar mijn zeik verhalen. Maandag maar zeggen dat het heel onverstandig is de cilinderkop niet te laten afvlakken. Hopen dat hij het ook echt doet. Ik had zelfs voorgesteld dit weekend mee te helpen sleutelen maar dat werd niet echt op prijs gesteld. Misschien beter ook. Anders had een van ons wel gek geworden denk ik :)

yltkdy

Bericht door yltkdy » 24 mar 2013, 12:43

Tsja, BMW hé. Zeg desnoods dat jij het afvlakken van die kop wel wil betalen. Het kan een hoop gezeik (en kosten) in de toekomst voorkomen. Laat dan gelijk ook naar die klepseals kijken wat AdE39 hierboven aangeeft. Als de kop er dan toch afligt...

Het klinkt allemaal erg houtje touwtje, als zo'n monteur denkt op het oog te kunnen zien of een kop krom is of niet
Ik hoop dan ook voor jou dat het goed komt.

Hou hem maar kort aan de lijn, dan vind hij jou maar een zeikerd. Je zal in de toekomst je auto toch niet meer naar hem toebrengen neem ik aan. Ik zou het in ieder geval niet doen.

AdE39

Bericht door AdE39 » 24 mar 2013, 16:53

Hallo beste forum leden,

Een cilinderkop die gelicht word van het cilinderblok, deze dient ten alle tijden minimaal gecontorleerd te worden op de rechtheid van het raakvlak, en dit is dus het minste wat men al moet doen.
Er dient ook ten alle tijden een lektest te worden uitgevoerd, enkel om te kijken, of er geen haarscheurtjes tussen de klepzetels zitten. Dit zou ook een goede oorzaak kunnen zijn, van olie in de KVS, dit vergeten velen, ja, ook de vaklieden vergeten dit wel eens zelfs.
Is de cilinderkop iets krom of oneffen, dan dient deze echt gevlakt te worden.

Een cilinderkop ongecontroleerd terug monteren, dat noem ik Russisch roulette spelen, hij kan dicht zijn, maar hij kan ook flink lek zijn.
En, neem van mij aan, dat wanneer er een cilinderkop van het cilinderblok gedemonteerd word, dat tijdens het lichten/loshalen van de kop, dat er hier wel eens een foutieve handeling gedaan word, dat de kop dan zelf als ietsje krom kan zijn.
Ik vertrouw er dus nooit op, en laat de kop ten alle tijden controleren, doen we dit niet, ga er dan gerust van uit, dat de reparatie nog eens kan geschieden, dubbel onkosten dus.

Hallo beste Senna,

Ik word nu eigenlijk erg nieuwsgierig wie die handelaar is.
Want ik werk op vele BMW en andere auto fora, en ik kan echt een flinke lijst men garagehouders en handelaren maken, die de kluit flink belazeren, en dus gewoon de zaak oplichten.
Zoals u het al uitlegt, wat die knurft dus al zegt, een kleppendeksel pakking of wat dan ook, dat is dus echt lariekoek, dat kan dus nooit van zijn levensdagen niet.
Hij heeft dus echt geen kennis van zaken.
Dat zou een hele goede voor mij zijn, die zou ik echt zijn oren een goed wassen zeg.
Ik luister dan ook erg graag naar de verhalen van een dergelijk personage, dan weet ik tenminste al wat voor een gaper ik voor me heb.
Nu werk ik al ruim 43 jaar aan diverse voertuigen, van brommer tot 50 tonner, en alles wat zich daat tussen bevind.
Maar bedenk u echter wel, dat er veel oplichters actief zijn in de motorvoertuigen handel, ik neem het dus erg ruim, en schrijf bewust voertuigen, dat houd dus alles in wat kan rijden.

Als ik u een goede raad mag geven, ik weet niet wat de aankoop bedrag is, en het gaat me dus ook helemaal niet aan.
Maar, als u meer dan 4.600 euro betaald hebt, dan heeft u wettelijk gezien garantie, onder dat bedrag niet, maar dat is soms discutabel, en word er toch garantie gegeven.
Ik zou dus eens een graits advies inwinnen bij " hetjuridischtloket.nl " u kunt hier gewoon naar e-mailen, u krijgt altijd een antwoord retour, u kunt dan ook gratis op uuitnodiging van het desbetreffende kantoor, wat vaak wel dicht in de woon omgeving aanwezig is, uw verhaal kwijt, en u krijgt dan ook een gedegen advies waar u wel iets mee kan doen.
Kunt u nog meer gedupeerde mensen vinden van deze handelaar, zoveel beter nog zelfs, dan staat u nog veel sterker.
Als u de reparatie laat uitvoeren, vraag dan uiteraard wel, wie gaat deze reparatie dan betalen?
Net zoals Yltkdy al aangaf, laat de raparatie niet uitvoeren, als u geen duidelijk antwoord krijgt, want dan komt deze op uw naam te staan, pas daar echt heel goed voor op.
En beste Senna, zeg ook tegen de monteur, dat de cilinderkop ook gecontroleerd moet worden, op lekkages en rechtheid, en indien nodig gevlakt dient te worden.
Ik zou deze reparatie zelf nooit betalen, en ik denk dat u dit ook niet zal willen.

Als dit mijn auto was, en ik zou deze reparatie zelf moeten uitvoeren, wat ik dus ook erg vaak gedaan heb, dan zou ik ook alle klepseals vervangen, de kop is er toch af, en ik zou dan ook de geleiders direct controleren of deze nog optimaal zijn.
Maar dat kan iemand doen, die er iets van af weet en alles zelf kan, voor een leek of iemand die weinig of niets weet van een auto, word dit al een stuk moeilijker, en die is echt afhankelijk van een monteur.

Pas dus echt even goed op, wat u gaat doen, beste Senna.

Erg jammer steeds, dat men zulke smeerlappen tegen komt, als men een andere auto wil kopen!
Beter is het om iemand mee te nemen, of wat ook erg goed mogelijk is, als men lid is van de ANWB of de Dekra, om een aankoopkeuring te laten uitvoeren, dit kost wel rond de 285,00 euro, maar dit is wel een wettelijk middel om u te beschermen tegen een miskoop.
Er is natuurlijk een keuringsraport aanwezig met alles wat er loos is, of goed is.
U zal dit uiteraard wel even van te voren moeten melden aan de verkopende partij en tijdig een afspraak moeten maken bij een van deze instellingen.
Een miskoop is erg snel gemaakt.

Succes, beste Senna, ik hoop dat dit een hele goede afloop mag krijgen voor u.

Met vriendelijke groet,
Ad

yltkdy

Bericht door yltkdy » 24 mar 2013, 20:12

Ik zou het afvlakken ook liever niet dan wel betalen Ad, maar als zo'n pipo volhoudt dat hij het niet gaan doen dan zou ik zeggen dan betaal ik dat dan wel MAAR ALLEEN DAT en wil ik er een rekening van, dan dat hij die kop ongecontroleerd terug plaatst. Mijn ervaring is al regelmatig geweest dat het vragen om problemen is. Verder weet ik niet wat die klepseals kosten en of dat veel werk is, maar dat zou ik dan ook gelijk liever laten doen. Echter zo'n verkoper als we het hier over hebben gaat daar natuurlijk nooit mee akkoord, die wil alleen maar dat het zo goedkoop mogelijk gerepareerd wordt.

AdE39

Bericht door AdE39 » 25 mar 2013, 01:29

Hallo beste Yltkdy,

De klepseals kosten haast niets, enkel de montage, dat is iets meer werk.
Maar als de kop naast de motor ligt, dan is het een fluitje van een cent, en ik zou dan echt niet aarzelen.
Wat kosten de klepseals, ik dacht zo rond de 0,80 tot 1,00 euro per stuk, er zitten er 24 in als het om een DOHC motor betreft, een 24 klepper dus. De hele set kost dus nadat ik het heb nagekeken, alle klepseals dus 23,50 euro, het BMW onderdeel nummer is 11 34 9 064 457.

Als de monteur de kop niet laat controleren of vlakken, indien nodig, dan is het geen vakkundige monteur, maar eerder een knoeier.
Die bleef dus echt met zijn handen van mijn auto af, die mocht er zelfs niet eens naar kijken!
Wat zijn dat nu voor rare streken!
Men kan gerust nagaan, dat dit dus niet gaat werken, de koppakking die zal gegarandeerd lekken, na de montage!
Dat word dus een ondeugedelijke reparatie, die men beter echt niet kan laten uitvoeren, want dit heeft dus geen enkel zin! Dan kan je het beter laten zoals het nu is, en dat is dus ook echt niets!

Niet doen dus, weg blijven bij zulke beunhazen.....En vooral niet zeggen, dat u de vlakkosten zelf gaat betalen, straks laat hij de kop niet vlakken of contrleren, dan steekt hij dat geld ook nog eens lekker op zijn klep.
Het vlakken van een cilinderkop, dat kost al snel meer dan 100,00 euro, dat ligt er aan waar men dit laat verrichten, er zit vaak prijsverschil tussen de zaken die dit werk uitvoeren. Dit is uiteraard zonder de cilinderkop set, en daar zitten vaak de klepseals ook al in, zo ook de andere afdichtingen van de cilinderkop, dat is dus vaak een hele komplete set dus.

Die klojo moet gewoon de gehele prijs doorberekenen, incl. alles aan de handelaar, en u moet dus helemaal niets betalen.
daar had de handelaar toch geen bezwaar tegen, hij had toch geld zat!

Ja ja, dat soort lui moet je net hebben, die dergelijke praat uitslaan, daar moet je vaak echt niets van verwachten.
Ik zou dus eerst alles zwart op wit willen hebben, voordat de auto daar word aangeboden voor de reparatie, dat de handelaar zijn hantekening plaatst onder de voorwaarden van de te ondergane reparatie aan de motor van de BMW.
Dat het duidelijk is, dat hij de rekening gaat betalen.

Ik heb er een hard hoofd is, dat hij dit echt niet gaat doen.

Ik hoop dat ik het mis mag hebben, maar dit is dus mijn voorgevoel!

Ik hoop dat dit goed gaat komen, ik zal duimen voor u, maar zoals het voorstel er ligt, dan heb ik er echt heel weinig vertrouwen in!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

SennaBmw

Bericht door SennaBmw » 25 mar 2013, 12:45

Ik ben het helemaal eens met jullie en ik zou zelf ook meteen alles nakijken als de kop toch al op de werkbank ligt! De seals kosten indd niet veel en montage valt vaak ook wel mee. Maar helaas ben ik afhankelijk van....
Vanmorgen de monteur gesproken; hij heeft de kop inmiddels los en hij heeft optisch geen lekkage gezien aan de cilinderkop. Hij laat de cilinderkop nu controleren en afvlakken. Alleen helaas heeft hij de verkoper gevraagd de cilinderkop weg te brengen naar een bedrijf in Slidrecht geloof ik. Aangezien de verkoper niet zo snel is ben ik bang dat de auto deze week ook weer niet klaar zou zijn. Zo handig allemaal als je de kleine meid daaglijks naar oma moet brengen.

Zodra het allemaal duidelijk is zal ik de naam van het bedrijf zeker vermelden en de situatie leent zich indd voor aangifte ter zake van Oplichting. Maar ja zie maar de politie te motiveren om de aangifte op te nemen. Ze zullen waarschijnlijk meteen zeggen dat het een civiele zaak is. Dus nog even afwachten maar.....

yltkdy

Bericht door yltkdy » 25 mar 2013, 20:01

Nou ja, een voordeel, de man luistert tot nu toe naar wat je hem vraagt en geeft de opdracht aan de verkoper. Dit doe je niet als de monteur vind dat jij de rekening moet betalen. Nadeel, je weet niet wat er gebeurt.

Al met al is en blijft het een rare gang van zaken. Eerst willen ze niets. dan toch weer wel... Het komt allemaal bijzonder onprofessioneel over.

AdE39

Bericht door AdE39 » 25 mar 2013, 21:05

Hallo beste forum leden,

Het is daarom ook wel eens goed, om de naam van de handelaar te Googlen, soms komen dan de verhalen te voorschijn, of ze te vertrouwen zijn of niet.

Ik vind het altijd zo erg jammer, dat ik het weer moet lezen, dat er weer eeen forum lid is beetgenomen door een dergelijke vieze eikel die het weer eens niet zo erg serieus neemt met zijn klanten!

Stel dat je een dergelijk verhaal kent en dat men zeker weet dat het helemaal klopt, dat deze niet in de haak is, schrijf dan beter altijd uw bevindingen er bij, hoe meer er bekend raakt, hoe meer mensen er gewaarschuwd worden, het verhaal blijft dan up to date op Google.
Altijd doen, beste forum leden!
Maar het moet wel echt kloppen, geen verhalen, van gehoord, want dat is laster en smaad, en dat word bestraft.

Wat ik zo frappant vind, dat is dat er erg vaak handelaars rond Apeldoorn tot deze groep behoren, dus pas op.
Ze veranderen zo vaak van naam, dat ze soms niet eens weten, hoe ze zelf heten! En dat klinkt wel erg sterk hé! hahaha... Dat laatste was dus maar een grap van mij.

Dus, als men weinig weet heeft van een auto, dan is de aankoopkeuring een hele goede optie, u gooit nu immers slechts 285,00 euro weg, in plaats van enkele 1.000-den euro's, natuurlijk is elke euro weg gegooid er een teveel, maar als men kan kiezen, vul de rest maar zelf in..
Een goed afspraak maken op papier, dat kan ook al erg veel leed varzachten, er is dan een contract, onderteken dan wel beide partijen. Hier bedoel ik dus wat de uitkomst betreft van de aankoopkeuring, als de keuring positief uitvalt dus goed, dan betaalt de koper, valt de keuring negatief uit, dan betaalt de verkoper, of hij maakt de mankementen tot 100 % tevredenheid van de koper, dit is gewoon een erg goede regeling, wel met de defecte onderdelen er bij geleverd als het bewijs.

Ik wacht dus op de goede afloop, op hoop van zegen dus :duimen:

P.S.
De politie zal zich niet inmengen met dergelijke zaken, net wat Senna al zegt, dat zal men zelf uit moeten zoeken, of d.m.v. de kantonrechter, als het al haalbaar is , gezien de waarde.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

SennaBmw

Bericht door SennaBmw » 28 mar 2013, 11:31

Gisteren gebeld met de garage. De cilinderkop is terug en is geheel nagekeken. Ze hebben geen schade aan de cilinderkop geconstateerd. Alles seals zijn vervangen en de klepzittingen zijn ook onderhanden genomen. Een gehele revisie zei de verkoper. Dat moet gedaan zijn bij een bedrijf in Sliedrecht. Hij heeft de bon er ook bij zei die. Maar waar ik nu mee zit is het volgende; koppakking was zichtbaar niet lek. (de monteur) Tevens zag de koppakking er vrij nieuw uit (wederom de monteur). Cilinderkop laten reviseren en bleek ook in orde te zijn....... Wat nu? ik blijf toch hangen bij de oliekoeler maar het is mij vooralsnog niet duidelijk waar de kvs en olie bij elkaar kunnen komen? Ik heb inmiddels een E39 workshop manual, maar zie het zo snel terugkomen. Graag hoor ik van jullie (als het kan met een foto :) ) waar oliekoeler en kvs bij elkaar komen. Als ik de monteur kan geloven zou de auto dit weekend gereed zijn. Ik wil graag ter controle weten waar ik kijken moet als ik de auto ga ophalen.
alvast bedankt.

yltkdy

Bericht door yltkdy » 28 mar 2013, 18:18

De koppakking is vrij nieuw wordt er gezegd. Misschien de kop toch teruggeplaatst zonder te vlakken. Zie je gelijk wat de problemen zijn als je dus niet controleert of vlakt. Als dit het probleem is uiteraard.

Als er een warmtewisselaar is, en dit is volgens mij altijd het geval als je een automaat heb, maar als dit niet zo is mag ik gecorrigeerd worden, zou dit zeker het volgende zijn waar ik naar zou kijken. Een warmtewisselaar is niet meer dan een verzameling leidinkjes die naast elkaar liggen. Door de ene helft stroomt in dit geval koelwater en de andere helft de olie. Als dit dus niet goed gescheiden wordt door dat de afsluitingen niet goed zijn of er een breuk in de leidinkjes zitten, krijg je dus olie in de koelvloeistof omdat oliedruk dus hoger is als de druk van de koelvloeistof.

Maar goed, tot nu toe lijkt de verkopende partij zijn best te doen, dus dat is in ieder geval een voordeel. Ik hoop dus echt voor je dat het probleem wordt opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”