Dension gateway 500 + AVR
Dension gateway 500 + AVR
Voordat ik aan deze klus begon heb ik heel wat leeswerk verricht, maar nooit een complete DIY gevonden. Hopelijk is die van mij dat voor een ander wel .
Ik doe de instructie in 2 delen: eerst de gateway en daarna de AVR. (ik heb daarvoor 2 redenen: wellicht dat niet iedereen de combinatie wil inbouwen en ik ben op dit moment nog niet toegekomen aan de AVR )
Goed, om te beginnen, het pakket met onderdelen ziet er zo uit:
Ik begin met het voorbereiden van een kabelboompje voor de voeding. Ik wilde de voeding graag plug&play maken zodat bij een eventuele verwijdering de boel weer netjes OEM gemaakt kan worden. Met behulp van dit topic: http://forums.5series.net/diy-do-yourse ... all-54922/ ben ik op dit idee gekomen.
Wat je nodig hebt (bij de dealer bestellen, kost een kleine 20 euro, mede omdat je de 6664 per 10 moet afnemen):
1 x UNIVERSAL SOCKET HOUSING UNCODED 3 POL. 6113 837 7072
1 x UNIVERSAL PIN TERMINAL UNCODED 3 POL. 6113 693 1929
2 x PIN-CONTACT 0,75MM 6113 000 6664
2 x BUSHING CONTACT 0.75MM 6113 000 6663
De draadboom soldeer je dan als volgt in elkaar (de rode +draad komt in positie 1 van de 3-polige stekker, de zwarte -draad in positie 2):
Vervolgens stappen we in de auto en gaan we de boel bereikbaar maken. We beginnen met de passagiersstoel naar achteren geschoven de kleine bekledingsstrip van de tunnel te verwijderen. Dit is een kwestie van grip krijgen en naar achteren schuiven:
Vervolgens verwijderen we het handschoenen kastje (pennetjes bij de oranje pijlen en 2x2 schroeven van de scharnieren, blauwe pijlen) en de afdekplaat van de voetenruimte (rode pijlen). Ook verwijderen we zekering 38 (magenta pijl) om eventuele kortsluiting te voorkomen (of je gooit de accu los). Achter de lipjes bij de paarse pijlen zit een inbus maatje 2,5 waarmee de wisselaar vast zit.
Met de voetenkap los ziet het er zo uit. De paarse pijl geeft de ruimte aan waar zometeen de draadboom van de voeding en de glasvezel bekabeling doorheen kan:
De stekker van de wisselaar is samengesteld uit 2 kleinere stekkers: eentje van de glasvezel leidingen en eentje voor de voeding:
Beide kleinere stekkers zijn los te maken door het indrukken van een lipje:
Verwijder beide pinnen uit de voedingsstekker (borglipje indrukken en eruit trekken) van de vorige foto en druk ze in stekker 6113 837 7072, de paars-rode in positie 1 en de bruine in positie 2:
Vervolgens pakken we het stekkertje van de voeding waaruit we net de 2 pinnen verwijderd hebben en stoppen daar de 2 overgebleven pinnen van de zelfgemaakt draadboom in, de +draad gaat in positie 1 en de -draad in positie 2:
Ons kabelboomje bevestigen we aan de nieuwe voedingsstekker van de auto (oranje pijl) en het oorspronkelijke voedingsstekkertje stoppen we weer in de houder voor de wisselaar (blauwe pijl):
In die houder prikken we ook de glasvezel kabels uit het Dension pakket met de stikker "CDC side" erop:
Vervolgens prikken we de oorspronkelijke glasvezel stekker in het verloopstukje dat in het Dension pakket zit:
De weer volledige stekker van de wisselaar klikken we weer op z'n plaats en de voedingskabel en glasvezel trekken we zo veel mogelijk door de opening die eerder aangegeven is (paarse pijl). De wisselaar kan weer terug gemonteerd worden en de gateway kan worden ingeplugd met de 2 glasvezel stekkers en de voeding. (vergeet niet de zekering weer terug te steken)
Mijn plan was om de gateway in een van de sleuven te hangen maar dat past helaas net niet, hij zal nu met tie-wraps ervoor worden gehangen zodat ie als het ware net boven het voetpaneel hangt.
Als je de moeite wilt nemen om ook de bovenzijde van het handschoenen kastje te verwijderen dan zijn er meer mogelijkheden om de gateway te plaatsen.
Tot zover deel 1, binnenkort deel 2: de AVR.
Ik doe de instructie in 2 delen: eerst de gateway en daarna de AVR. (ik heb daarvoor 2 redenen: wellicht dat niet iedereen de combinatie wil inbouwen en ik ben op dit moment nog niet toegekomen aan de AVR )
Goed, om te beginnen, het pakket met onderdelen ziet er zo uit:
Ik begin met het voorbereiden van een kabelboompje voor de voeding. Ik wilde de voeding graag plug&play maken zodat bij een eventuele verwijdering de boel weer netjes OEM gemaakt kan worden. Met behulp van dit topic: http://forums.5series.net/diy-do-yourse ... all-54922/ ben ik op dit idee gekomen.
Wat je nodig hebt (bij de dealer bestellen, kost een kleine 20 euro, mede omdat je de 6664 per 10 moet afnemen):
1 x UNIVERSAL SOCKET HOUSING UNCODED 3 POL. 6113 837 7072
1 x UNIVERSAL PIN TERMINAL UNCODED 3 POL. 6113 693 1929
2 x PIN-CONTACT 0,75MM 6113 000 6664
2 x BUSHING CONTACT 0.75MM 6113 000 6663
De draadboom soldeer je dan als volgt in elkaar (de rode +draad komt in positie 1 van de 3-polige stekker, de zwarte -draad in positie 2):
Vervolgens stappen we in de auto en gaan we de boel bereikbaar maken. We beginnen met de passagiersstoel naar achteren geschoven de kleine bekledingsstrip van de tunnel te verwijderen. Dit is een kwestie van grip krijgen en naar achteren schuiven:
Vervolgens verwijderen we het handschoenen kastje (pennetjes bij de oranje pijlen en 2x2 schroeven van de scharnieren, blauwe pijlen) en de afdekplaat van de voetenruimte (rode pijlen). Ook verwijderen we zekering 38 (magenta pijl) om eventuele kortsluiting te voorkomen (of je gooit de accu los). Achter de lipjes bij de paarse pijlen zit een inbus maatje 2,5 waarmee de wisselaar vast zit.
Met de voetenkap los ziet het er zo uit. De paarse pijl geeft de ruimte aan waar zometeen de draadboom van de voeding en de glasvezel bekabeling doorheen kan:
De stekker van de wisselaar is samengesteld uit 2 kleinere stekkers: eentje van de glasvezel leidingen en eentje voor de voeding:
Beide kleinere stekkers zijn los te maken door het indrukken van een lipje:
Verwijder beide pinnen uit de voedingsstekker (borglipje indrukken en eruit trekken) van de vorige foto en druk ze in stekker 6113 837 7072, de paars-rode in positie 1 en de bruine in positie 2:
Vervolgens pakken we het stekkertje van de voeding waaruit we net de 2 pinnen verwijderd hebben en stoppen daar de 2 overgebleven pinnen van de zelfgemaakt draadboom in, de +draad gaat in positie 1 en de -draad in positie 2:
Ons kabelboomje bevestigen we aan de nieuwe voedingsstekker van de auto (oranje pijl) en het oorspronkelijke voedingsstekkertje stoppen we weer in de houder voor de wisselaar (blauwe pijl):
In die houder prikken we ook de glasvezel kabels uit het Dension pakket met de stikker "CDC side" erop:
Vervolgens prikken we de oorspronkelijke glasvezel stekker in het verloopstukje dat in het Dension pakket zit:
De weer volledige stekker van de wisselaar klikken we weer op z'n plaats en de voedingskabel en glasvezel trekken we zo veel mogelijk door de opening die eerder aangegeven is (paarse pijl). De wisselaar kan weer terug gemonteerd worden en de gateway kan worden ingeplugd met de 2 glasvezel stekkers en de voeding. (vergeet niet de zekering weer terug te steken)
Mijn plan was om de gateway in een van de sleuven te hangen maar dat past helaas net niet, hij zal nu met tie-wraps ervoor worden gehangen zodat ie als het ware net boven het voetpaneel hangt.
Als je de moeite wilt nemen om ook de bovenzijde van het handschoenen kastje te verwijderen dan zijn er meer mogelijkheden om de gateway te plaatsen.
Tot zover deel 1, binnenkort deel 2: de AVR.
- fastfisico
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 10:50
Re: Dension gateway 500 + AVR
Hulde voor deze man!
Mooie DIY!
Mocht ik ooit weer een beemer hebben............
Gr. Ingvar
Downsizing..... waar gaat dat heen met BMW.......
Re: Dension gateway 500 + AVR
Dank U . Achteraf bleek het makkelijker dan het lijkt, ik kan iedereen aanraden om het gewoon zelf te doen als je een gateway aanschaft.
P.S. En Ingvar, ik schat die kans redelijk groot in.
P.S. En Ingvar, ik schat die kans redelijk groot in.
Re: Dension gateway 500 + AVR
Duidelijk verhaal. Ik sta op het punt om het op dezelfde manier in te bouwen maar vraag me af waarom Dension voorschrijft om een permanente 12V te gebruiken. Heb ze deze vraag gesteld maar krijg nog geen duidelijk antwoord.
Gr.Pim
Gr.Pim
Re: Dension gateway 500 + AVR
Ik heb het nog niet kunnen ontdekken waarom ze dat zo omschrijven in de handleiding. Ik zou me kunnen voorstellen dat het iets met geheugen te maken heeft, maar hij onthoudt gewoon waar hij gestopt is met afspelen als je een halve dag later weer instapt.
Zodra ik iets merk wat hiermee te maken kan hebben dan meld ik het.
Edit: wat ik ervan terug kan vinden is dat het aangeraden wordt om te zorgen dat de dension altijd aan staat als de communicatie over de MOST opgestart wordt. Als de Dension op dat moment uit zou staan dan wordt ie niet herkend en kun je hem dus ook niet gebruiken. Volgens mij is dat bij onze BMW geen probleem aangezien de voeding op de wisselaar al actief is op het moment dat de auto ontgrendeld wordt. De MOST wordt pas actief als het contactslot in stand 1 komt.
Zodra ik iets merk wat hiermee te maken kan hebben dan meld ik het.
Edit: wat ik ervan terug kan vinden is dat het aangeraden wordt om te zorgen dat de dension altijd aan staat als de communicatie over de MOST opgestart wordt. Als de Dension op dat moment uit zou staan dan wordt ie niet herkend en kun je hem dus ook niet gebruiken. Volgens mij is dat bij onze BMW geen probleem aangezien de voeding op de wisselaar al actief is op het moment dat de auto ontgrendeld wordt. De MOST wordt pas actief als het contactslot in stand 1 komt.
Re: Dension gateway 500 + AVR
Netjes gedaan.
Mooie DIY
Mooie DIY
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!
Re: Dension gateway 500 + AVR
Prachtige diy super gedaan zeker handig voor mensen die het niet snappen hoe het moet !
BMW Bayerische Motoren Werke
Re: Dension gateway 500 + AVR
Na 2 dagen gebruikt te hebben valt het me op dat als de auto lang genoeg heeft stil gestaan (meer dan half uur) hij wel altijd begint op FM. Dit terwijl toen ik de cd wisselaar gebruikte deze wel herinnerd werd als deze als laatste gebruikt werd bij het afsluiten.
Ik weet niet of dit te maken heeft met de geschakelde voeding, ik kan het niet controleren. Heeft iemand de dension wel aan constante + hangen en kan die bevestigen dat de dension wel of niet onthouden wordt als laatst gebruikt apparaat bij het afsluiten?
Ik weet niet of dit te maken heeft met de geschakelde voeding, ik kan het niet controleren. Heeft iemand de dension wel aan constante + hangen en kan die bevestigen dat de dension wel of niet onthouden wordt als laatst gebruikt apparaat bij het afsluiten?
Re: Dension gateway 500 + AVR
Mooie uitleg maar zo gaat het niet werken .
Voeding moet niet geschakeld zijn daarom start hij anders op.
Ook als er dalijk een avr tussen moet gaat het zo niet werken,ligt wel een beetje aan de opties in de auto.
Je gaat iets in de most ring plaatsen en die heeft een volgorde zonder de avr gaat prima bij de wisselaar.
Maar dalijk met de avr erbij gaat dat niet op dan moet hij achter je ccc module.
Ik heb er even over gedaan om het werkend te krijgen maar nu werkt het primaal een jaar.
Voeding moet niet geschakeld zijn daarom start hij anders op.
Ook als er dalijk een avr tussen moet gaat het zo niet werken,ligt wel een beetje aan de opties in de auto.
Je gaat iets in de most ring plaatsen en die heeft een volgorde zonder de avr gaat prima bij de wisselaar.
Maar dalijk met de avr erbij gaat dat niet op dan moet hij achter je ccc module.
Ik heb er even over gedaan om het werkend te krijgen maar nu werkt het primaal een jaar.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Dension gateway 500 + AVR
Weet je dat zeker? De AVR krijgt namelijk zijn voeding uit de kabelboom achter de CCC. Heb je de gateway ook geschakeld aangesloten gehad voordat je hem aan constante + hebt gehangen?
Ik vind het namelijk geen probleem de gateway nog een keer te moeten selecteren bij het starten, heb liever geen aparaten continu aangeschakeld in de auto (als het niet echt nodig is).
Ik vind het namelijk geen probleem de gateway nog een keer te moeten selecteren bij het starten, heb liever geen aparaten continu aangeschakeld in de auto (als het niet echt nodig is).
Re: Dension gateway 500 + AVR
Ik ben inmiddels weer ietsje wijzer. Ik ben erachter dat een deel van mijn eerdere vermoeden klopt. Als je genoeg tijd laat tussen het ontgrendelen van de auto en het starten dan heeft de Idrive netjes de Dension spelend. Is die tijd te kort dan is blijkbaar de Dension nog niet geheel opgestart en komt de Idrive met FM na het starten. Je kunt in dat geval wel de Dension alsnog kiezen, het is niet zo dat ie niet meer herkend wordt ofzo.
Ik zal eens proberen te bepalen hoe lang de Dension nodig heeft om op te starten en daarna voor mezelf bepalen of dit een acceptabele "wachttijd" is.
Ik zal eens proberen te bepalen hoe lang de Dension nodig heeft om op te starten en daarna voor mezelf bepalen of dit een acceptabele "wachttijd" is.
Re: Dension gateway 500 + AVR
De dension heeft continu stroom nodig en geen zorgen de auto schakeld vanzelf alles uit maar dat duurt even.
Als ik mijn auto uitzet en binnen 5 of tien min weer start gaat hij zelfs met film kijken gewoon verder maar na 20 minuuten niet meer want dan is de auto in rustmodus geweest.ik ben hier zelf heel lang mee bezig geweest om alles goed te krijgen en heb ook iemand over de vloer gehad die de dension importeerd in nederland (dynos geloof ik).Ik heb hem aan gesloten op de plus rail onder het dashboerd kastje.
Als ik mijn auto uitzet en binnen 5 of tien min weer start gaat hij zelfs met film kijken gewoon verder maar na 20 minuuten niet meer want dan is de auto in rustmodus geweest.ik ben hier zelf heel lang mee bezig geweest om alles goed te krijgen en heb ook iemand over de vloer gehad die de dension importeerd in nederland (dynos geloof ik).Ik heb hem aan gesloten op de plus rail onder het dashboerd kastje.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: Dension gateway 500 + AVR
Ok dan hebben we hetzelfde aangesloten. Bij mij werkt het hetzelfde. Misschien heb ik het niet duidelijk gemaakt maar met geschakelde + bedoelde ik ook de + die door de auto na ongeveer 20 minuten wordt afgeschakeld.
Ik heb inmiddels ook de AVR werkend en binnenkort kan ik dus deel 2 van deze DIY schrijven (nadat ik de boel weer netjes teruggebouwd heb )
Ik heb inmiddels ook de AVR werkend en binnenkort kan ik dus deel 2 van deze DIY schrijven (nadat ik de boel weer netjes teruggebouwd heb )
Re: Dension gateway 500 + AVR
ik heb mijn Dension 500 ook eindelijk ingebouwd zoals hierboven beschreven. Het ging mis omdat ik de pinnetjes niet goed uit de voedingsconnector van de CD changer kreeg. Een pinnetje zat erg vast en brak tenslotte af. Na een hoop gepiel uiteindelijk de pinnetjes eruit gekregen, een ander pinnetje kunnen hergebruiken en de boel zit weer (bijna) in elkaar. Btw, de nieuwe dension past wel in een van de sleuven naast de CD changer...
Nu wilde ik de kabels nog in de middenconsole laten uitkomen zodat ik daar mijn HDD kan plaatsen. Heeft iemand een beschrijving van hoe je zonder de boel te slopen, de middenconsole ver genoeg open krijgt om er een kabel in te leggen?
Gr.Pim.
Nu wilde ik de kabels nog in de middenconsole laten uitkomen zodat ik daar mijn HDD kan plaatsen. Heeft iemand een beschrijving van hoe je zonder de boel te slopen, de middenconsole ver genoeg open krijgt om er een kabel in te leggen?
Gr.Pim.