Vraag / Vervanging EGR thermostaat

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
stefsel
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2012, 18:16

Vraag / Vervanging EGR thermostaat

Bericht door stefsel » 25 mar 2013, 13:39

Hoi,

Na weer eens lekker door het forum gestuind te hebben dacht ik dat het ook maar eens verstandig was om mijn koelwater temperatuur (dmv 'hidden' OBD) te controleren.

Natuurlijk bleef hij rond de 70 graden staan (na op de snelweg ongeveer 65 km in zijn vier gereden te hebben) :nee: , dit komt ook wel overeen met het blijven 'hangen' van de streepjes bij ongeveer 4500 toeren.

Dat de EGR thermostaat vervangen moet worden dat is dan wel een feit en voor een paar tientjes (de volgende paar tientjes :) ) i.c.m. een wat beter verbruik en behoud van je motor ook geen onoverkomelijk probleem.

Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is hoe het mogelijk is dat bij iedere auto met een kapotte thermostaat zo rond de 70 graden blijft staan, heeft dat te maken met het enorme koelende vermogen van de radiator van de auto? Ben eigenlijk best wel benieuwd.

Stef
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Vraag / Vervanging EGR thermostaat

Bericht door tom_il » 25 mar 2013, 14:18

Via de kapotte EGR thermostaat loopt een gedeelte van het koelwater door de radiator waardoor de motor niet op temp komt. Grootste neveneffect is dat de hij nooit of bijna nooit regenereerd daar de motor een zeker temp moet hebben waardoor de roetfilter verstopt.

Vermits de EGR thermostaat vrij klein is het effect op de motor niet dramatisch zoals bij een kapotte hoofdthermostaat.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
stefsel
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2012, 18:16

Re: Vraag / Vervanging EGR thermostaat

Bericht door stefsel » 07 apr 2013, 10:32

Thermostaat net vervangen, straks maar even een stukje rijden met het 'geheime' OBD menu aan ;)

Helaas helaas komt tot max 71 graden, dan toch de hoofd thermostaat :(
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”