Even een vraag, de laatste tijd begint de auto steeds meer speling te krijgen op de versnellingspook. Tijdens het rijden trilt deze ook een beetje. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem. En is dit dan eventueel redelijk makkelijk zelf te verhelpen. Ik hoop niet dat het problemen zijn met de versnellingsbak zelf.
Alvast bedankt voor de reacties.
Speling versnellingspook
Re: Speling versnellingspook
Het klinkt alsof de pook gewoon even bijsteld moet worden. Na verloop van tijd wil het wel eens gebeuren dat er meer speling in komt. Van een Vectra ( |d ) weet ik dat dat onder de pookhoes met een inbus bijgesteld kan worden.
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
Van vele hoor je sowieso dat bmw een roerbak heeft (om het maar zo te zeggen).
Wellicht wat Siemi zegt, even bijstellen misschien?
Wellicht wat Siemi zegt, even bijstellen misschien?

Hij gaat binnenkort bij de overbuurman op de brug om de stangen naar de bak na te kijken en eventueel na te stellen en anders onderdelen te vervangen. Ik zal jullie op de hoogte houden wat nu daadwerkelijk de oorzaak was.
Toen ik mijn E36 verkocht met 260K op de teller, schakelde die nog als nieuw.hennep E46 schreef:Even een vraag, de laatste tijd begint de auto steeds meer speling te krijgen op de versnellingspook. Tijdens het rijden trilt deze ook een beetje. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem. En is dit dan eventueel redelijk makkelijk zelf te verhelpen. Ik hoop niet dat het problemen zijn met de versnellingsbak zelf.
Alvast bedankt voor de reacties.
De E46 echter, met nog 'maar' 220K, schakelt alsof de pook er met een rubbertje in bevestigd is. Vermoedelijk komt dit door de vorige eigenaar, die de versnellingen erin 'wrong', inplaats van netjes de goede richting te volgen. Vooral tussen 3 en 5 is het moeilijk onderscheid te vinden. Ik moet werkelijk even terugkeren om de drie meteen goed te hebben.
Dealer gevraagd, die meent dat de geleidingen van de schakelvorken in de bak teveel speling hebben: dus bak open!! 8p
Daar heb ik, vermits de bak zelf (synchronisatie en zo) prima werkt absoluut geen zin in. Is dit niet van 'langs buiten' (ik bedoel aan de bediening) te verhelpen? Een short-shift kit verbetert toch ook (volgens de verkopers daarvan) het schakelgevoel. Misschien ergens gewoon een veertje vervangen?
PS: mijn pook trilt helemaal niet, en zit ook niet los. Het lijkt alleen zo dat de geleiding (om de pook dus in het midden te houden in vrijstand) naar de filistijnen is