Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Ik had wat problemen met een net tweedehands aangekochte 318d sedan van 2002. Zie titel. Hiervoor ben ik naar de garage gegaan. Die hebben een motorsteun vervangen en zoals in topic :viewtopic.php?f=33&t=32837besproken, hebben ze ook de uitlaat gelast (zo dacht ik) vlak na de katalysator. Hierna was het probleem praktisch van de baan. Vandaag rij ik van mijn werk naar huis (65km) en als ik thuis de afrit neem hoor ik een geklop (zie ander topic). Daaruit blijkt dus dat mijn uitlaat niet gelast is, toen ik in neutraal stond te draaien was het geklop continue. Niet om aan te horen. Toen naar de garage gereden. Die hebben een las gelegd onderaan de uitlaat als tijdelijke fix. Toen ik vertrok van de garage deed het stilvallende probleem zich weer voor.
Waardoor komt dit probleem terug? Kan het zijn dat de uitlaatpot achteraan verstopt zit waardoor hij zijn gassen niet meer kan uitstoten en daardoor een soort tegendruk krijgt waardoor hij stilvalt?
Of is er iets anders aan de hand?
Bijkomende info: de rit naar huis was één van de meer aangename ritten die ik met deze wagen al gehad heb.
Waardoor komt dit probleem terug? Kan het zijn dat de uitlaatpot achteraan verstopt zit waardoor hij zijn gassen niet meer kan uitstoten en daardoor een soort tegendruk krijgt waardoor hij stilvalt?
Of is er iets anders aan de hand?
Bijkomende info: de rit naar huis was één van de meer aangename ritten die ik met deze wagen al gehad heb.
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Het eerste wat mij te binnen schiet: lambda sensor misschien?
Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar met het probleem wat jij noemt lijkt dit me iets wat niet heel vreemd is!
Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar met het probleem wat jij noemt lijkt dit me iets wat niet heel vreemd is!
>>>>Showroom E36's<<<<
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
ik heb gekeken of ik geen lambda sensor zag zitten. Zit die soms bovenop de uitlaat? Ik heb er in ieder geval niet direct één kunnen zien.
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Foto's van de barst in de uitlaat:
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
oh wacht, jij hebt een Diesel Die hebben ze ook niet altijd geloof ik!
>>>>Showroom E36's<<<<
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
wat zou het dan wel kunnen zijn? Eerdere gedachte was het vliegwiel en koppeling die kapot zijn. Maar waarom zou dat verschil geven met of zonder gat in de uitlaat?
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Heeft niemand een idee wat het zou kunnen zijn? Irriteert mij nogal dat ik het heb.
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Zeker geen storingsmeldingen in het geheugen?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
neen. de garage heeft hem onlangs uitgelezen. Geen enkele error.
Heb al wat gevonden van gelijkaardige gevallen en daarbij was het bij koude temperatuur de koppeling en bij warme temperatuur het vliegwiel.
Alhoewel ik nu eigenlijk ook mijn thermostaat moet vervangen aangezien hij maar tot 75°C gaat.
Ik weet het niet zeker. Kan één van deze dingen zijn.
Heb al wat gevonden van gelijkaardige gevallen en daarbij was het bij koude temperatuur de koppeling en bij warme temperatuur het vliegwiel.
Alhoewel ik nu eigenlijk ook mijn thermostaat moet vervangen aangezien hij maar tot 75°C gaat.
Ik weet het niet zeker. Kan één van deze dingen zijn.
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Ik geef niet gauw op, maar ik vrees dat ik je zo snel geen nuttige tips kan geven.. Succes met de speurtocht
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Heb nog met iemand gesproken. Die dacht aan gloeibougies of temperatuursensor.
Geen simpel probleem.
Geen simpel probleem.
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Heeft de motor wel zijn normale vermogen tijdens het rijden?
Heb je de EGR al gecontroleerd? als deze dicht gekoekt is(gedeeltelijk open blijft staan) loopt de auto ook niet stationair. Komt vaker voor bij diesels!
Heb je de EGR al gecontroleerd? als deze dicht gekoekt is(gedeeltelijk open blijft staan) loopt de auto ook niet stationair. Komt vaker voor bij diesels!
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Ik denk wel dat het vermogen er volledig is. Ik heb natuurlijk geen rollenbank/dyno om dat te weten.
Maar hij rijdt vlot naar mijn mening.
Het probleem stelt zich als ik afrem op korte afstand met ingehouden koppeling. Alsook bij het schakelen.
Het toerental zelf daalt niet, maar je voelt dat de auto het moeilijk krijgt.
De EGR nog niet gecontroleerd, aangezien ik niet echt weet welk stuk dat je ervan moet controleren en hoe ook enzo.
Heb nieuwe thermostaat besteld en morgen wordt de uitlaat volledig gelast, kwestie van alles uit te sluiten.
Maar hij rijdt vlot naar mijn mening.
Het probleem stelt zich als ik afrem op korte afstand met ingehouden koppeling. Alsook bij het schakelen.
Het toerental zelf daalt niet, maar je voelt dat de auto het moeilijk krijgt.
De EGR nog niet gecontroleerd, aangezien ik niet echt weet welk stuk dat je ervan moet controleren en hoe ook enzo.
Heb nieuwe thermostaat besteld en morgen wordt de uitlaat volledig gelast, kwestie van alles uit te sluiten.
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Probleem nog niet opgelost maar andere problemen zijn gekomen dus misschien zijn die de oorzaak van dit probleem.
viewtopic.php?f=33&t=33180
viewtopic.php?f=33&t=33180
Re: Auto valt bijna stil bij het vertragen of schakelen.
Na het vervangen van enkele stukken waaronder de thermostaat, zit het probleem er nog steeds. Vooral als hij koud staat. Dus het is waarschijnlijk een kapotte koppeling die kapot gegaan is doordat de katalysator ook kapot is. Ik ga beide laten herstellen en een hitteschild tussen de katalysator en de koppeling laten plaatsen. (naar het schijnt is het een veel voorkomend probleem waarbij als de katalysator kapot gaat, dat die dan te warm wordt waardoor de koppeling ook te warm wordt, gaat uitzetten en daarna ook kapot gaat.) Dus beide problemen moeten tegelijk vervangen worden. En dat zijn alletwee geen goedkope stukken.