Tikkend geluid interieur links van stuur, tijdens optrekken

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
xlr8

Tikkend geluid interieur links van stuur, tijdens optrekken

Bericht door xlr8 » 30 mar 2013, 10:08

Sinds enige tijd valt het mij op dat mijn auto ('99 e46 328i sedan aut.) soms een zacht tikkend geluid maakt net voor het overschakelen naar de volgende trap van de automaat, bij weinig gas geven. Met name als de motor koud is.
Het geluid lijkt iets elektronisch, als of er een relais heel snel schakelt. Het komt uit de richting van de verlichtingsschakelaar of het linker kick-panel of zoiets.

Nu lag er laatst behoorlijk wat sneeuw en viel het me op dat, wanneer de traction control ingrijpt als gevolg van wiel spin, er een zelfde soort geluid hoorbaar is (dan was het geluid luider, maar het lijkt er wel veel op). Het kwam ook uit de zelfde hoek van de dashboard.

Dit geluid hoor ik dus ook soms tijdens het zachtjes optrekken (wanneer er zeker geen wiel spin aanwezig is!).
Het geluid is eerst luider daarna ebt het een beetje weg. Duurt ongeveer 1 a 1,5 seconde en dan is het weer weg.

Het is wat mij betreft geen heel groot drama, de auto rijdt prima zonder enig probleem, maar ik vroeg me af of iemand dit fenomeen herkend?
Ik kan het niet helemaal plaatsen, en dat irriteert me toch wel een klein beetje ;)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”