Steptronic: S soepeler dan D?
Steptronic: S soepeler dan D?
Goeienavond,
Ik heb vandaag wat meer in de S stand van de Steptronic gereden en het leek alsof me automaat een stuk soepeler liep. Ik heb in D een beetje last van licht schommelende toeren op de cruise control (bij ong. 1600 toeren) maar in S totaal niet, de motor draait dan zo'n 2200 toeren op dezelfde snelheid op de cruise control. We praten dan over een snelheid van om en nabij 70km/h. Voor het schommelen laat ik ook preventief de automaat spoelen in April bij ZF. Hoe kan het dat de S stand veel soepeler loopt dan D? Is dit iets wat ik aan moet geven bij ZF? Mijn automaat schakelt verder prima, alleen wat minder soepel als ie nog koud is, maar ik heb verder eigenlijk geen problemen. Ik heb ergens gelezen dat dit softwarematig kan zijn... Moet ik nu langs de dealer voor een automaat update of zou dit allemaal al gedaan zijn?
Groeten,
Jeremy
Ik heb vandaag wat meer in de S stand van de Steptronic gereden en het leek alsof me automaat een stuk soepeler liep. Ik heb in D een beetje last van licht schommelende toeren op de cruise control (bij ong. 1600 toeren) maar in S totaal niet, de motor draait dan zo'n 2200 toeren op dezelfde snelheid op de cruise control. We praten dan over een snelheid van om en nabij 70km/h. Voor het schommelen laat ik ook preventief de automaat spoelen in April bij ZF. Hoe kan het dat de S stand veel soepeler loopt dan D? Is dit iets wat ik aan moet geven bij ZF? Mijn automaat schakelt verder prima, alleen wat minder soepel als ie nog koud is, maar ik heb verder eigenlijk geen problemen. Ik heb ergens gelezen dat dit softwarematig kan zijn... Moet ik nu langs de dealer voor een automaat update of zou dit allemaal al gedaan zijn?
Groeten,
Jeremy
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Je kunt je automaat resseten, je moet dan, sleutel op eerste stand zetten vervolgens je gaspedaal ingedrukt houden en je sleutel helemaal draaien maar niet starten, je houd de gaspedaal 20 seconden ingedrukt, zoiets is het volgens mij.
Mvg,
Mvg,
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Heb ik inderdaad ook al geprobeerd maar kon niet echt een groot verschil merken. Moet ik een indicatie ergens zien wanneer de bak gereset is? Het gaspedaal leek iets levendiger maar verder niets. Maar ik heb dan eigenlijk ook niet echt problemen. Ik heb al verschillende verhalen gehoord dat spoelen bij ZF een groot verschil kan maken dus dit gaan we dan ook maar even doen in April.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Een S(port) stand laat de bak de motor verder doortrekken en eerder terug schakelen. Dus bij bepaalde snelheden laat de bak in S de motor meer toeren draaien. Overigens heeft mijn 325ci hetzelfde fenomeen dat ie rond de 70km/h twijfelt en wil op schakelen om vervolgens weer terug te schakelen. Gewoon iets harder rijden (of iets zachter). De bak schakelt verder boterzacht.
Wat wel/ook kan, en daar ga ik nog naar op zoek, is dat het blok niet helemaal goed loopt. Met onze 320D hadden we dat de bak net niet altijd de juiste schakel momenten koos. Na nieuwe verstuivers monteren en herprogrammeren van ECU was dat over. De bak kijkt namelijk naar zaken als snelheid, toerental en stand van het gaspedaal. Als je dus iets van een vacuüm lekje hebt dan kan dat dus best invloed hebben.
Wat wel/ook kan, en daar ga ik nog naar op zoek, is dat het blok niet helemaal goed loopt. Met onze 320D hadden we dat de bak net niet altijd de juiste schakel momenten koos. Na nieuwe verstuivers monteren en herprogrammeren van ECU was dat over. De bak kijkt namelijk naar zaken als snelheid, toerental en stand van het gaspedaal. Als je dus iets van een vacuüm lekje hebt dan kan dat dus best invloed hebben.
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Dat het toerental iets schommelt op de cruise control komt door de regeling van de cruise control,als je dezelfde snelheid gaat rijden znder de cruise control aan zul je zien dat het schommelen over is.
En onder de 100 km p u werkt de lock up niet zodat het toerental meteen reageert op de cruise control regeling.
En onder de 100 km p u werkt de lock up niet zodat het toerental meteen reageert op de cruise control regeling.
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Bedankt voor jullie reacties! Ik neem aan dat het dan normaal is? Want inderdaad, als ik de cruise control eraf haal is het schommelen weg. Het is alleen een beetje irritant want je voelt het soms wel aan de auto dat ie schommelt. Alleen apart dat ie in de S stand totaal niet schommelt. Past dit ook het programma van de bak aan toevallig? Dat ie wat meer koppelt dan in D?
Hij gaat voor een spoeling eind April dus dan hou ik wel even op de hoogte of dit een verschil maakt!
Hij gaat voor een spoeling eind April dus dan hou ik wel even op de hoogte of dit een verschil maakt!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
De lock up begint boven de 2000 tpm te werken dus het klopt wel dat het schommelen in de S minder merkbaar is.
De lock up werkt pas voledig bij de combinatie 100 km p u en minimaal 2000 tpm.
De lock up werkt pas voledig bij de combinatie 100 km p u en minimaal 2000 tpm.
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Ik wil je niet bang make, maar ik denk dat je een probleem met de lockup hebt. Kan ook simpelweg een elektrische storing zijn, maar kan ook een oliewissel zijn.
Het is natuurlijk niet normaal dat een auto in D zo loopt te zagen. Dat het in S niet gebeurt is logisch aangezien hier de lockup later wordt ingeschakeld.
Wat ook kan is een probleem met de motor (valse lucht etc.) waardoor het afgegeven vermogen schommelt en ook rare schakeleffecten geeft.
Succes,
Rob
Het is natuurlijk niet normaal dat een auto in D zo loopt te zagen. Dat het in S niet gebeurt is logisch aangezien hier de lockup later wordt ingeschakeld.
Wat ook kan is een probleem met de motor (valse lucht etc.) waardoor het afgegeven vermogen schommelt en ook rare schakeleffecten geeft.
Succes,
Rob
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Volgens mij weten doet de lockup in de Sportstand niet mee. Kan ook niet omdat dit een sportstand is en de lockup om een vaste overbreng te maken op cruise snelheid. Vandaar dat je in de sportstand ook direct een gasresponse hebt. Heb zelf een E39 523 met steptronic gehad, dus ik ben met deze bak wel bekend.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Met andere woorden de lockup werkt dus niet goed? Wat raar verder dat als ik zonder cruise control 70 rij ik geen verschil merk en zie in toerental. Ook is de motor heerlijk soepel. bouwt goed op en bijvoorbeeld boven de 120 (als de lockup dus schijnbaar goed werkt) ook totaal geen fluctuaties.
Naja, in ieder geval eind April die spoeling van de bak en dan zullen we wel eens kijken of het een verschil maakt. Heb op een automaat spoelings website gelezen dat dit probleem er ook mee opgelost kan worden.
Naja, in ieder geval eind April die spoeling van de bak en dan zullen we wel eens kijken of het een verschil maakt. Heb op een automaat spoelings website gelezen dat dit probleem er ook mee opgelost kan worden.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Ik zou toch eerst de adaptiewaarden vanje bak via INPA of DIS (laten ) resetten.
Dan merk je wel direct een verandering. Bak past zich namelijk aan aan de rijstijl van de chauffeur en zo gaat hij terug naar de initiële stand. Ik geloof niet zo in de bovengenoemde procedure.
Dan merk je wel direct een verandering. Bak past zich namelijk aan aan de rijstijl van de chauffeur en zo gaat hij terug naar de initiële stand. Ik geloof niet zo in de bovengenoemde procedure.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Een grappige bevinding; ik heb sinds dinsdag twee nieuwe voorbanden. De auto verbruikt 2liter minder op de snelweg en ook in de stad een stuk minder. Ook is het schommelen van het toerental een stuk minder op de cruise control. Het is zelfs niet eens meer te voelen. Kan het zijn dat de oude voorbanden simpelweg teveel weerstand hadden? Ben blij dat dit simpele het opgelost heeft. Nu de automaat nog (preventief) laten spoelen en dan is het hopelijk voorbij!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
ik heb mijn automaat laten spoelen bij ZF (daar kwam mijn bak vandaan) ik heb helemaal nergens last meer van. Ook het schommelen bij cruise control is bij mij nu weg.
Dus met alleen de banden zal het niet gaan werken.
Dus met alleen de banden zal het niet gaan werken.
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Ik ben net terug van de spoeling en weer een groot verschil. Het schommelen is volgens inderdaad weg. Ik reed voornamelijk op een heuvelige 70 weg dus daar schommelde het nog wel wat maar dat lijkt me logisch. Op de vlakke 50 weg nergens meer last van. Hij verbruikt weer minder en ook schakelt ie net íets soepeler. Ook issie stiller. Ik kan het dus iedereen aanraden!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Steptronic: S soepeler dan D?
Heb je de bak bij ZF zelf laten spoelen? Waar zitten die?
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire