Automaat bak moet gereviseerd worden???
Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???
ZF zal altijd meer kunnen dan eender welke garage. Je kan mij niet wijsmaken dat een garage meer olie zou kunnen wisselen dan ZF. ZF dat zijn duitsers je kan er zeker van zijn dat die alles zullen doen wat nodig is.
525d E61 2007 pre-LCI
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???
Zoals gezegd heb ik destijds contact gehad met de duitser van zf herr sagert. Toen ik hem vroeg over statisch spoelen wou die er niks van weten en ook zij konden dit niet (destijds was het spoelen nog niet zo in de markt, mar het komt steeds meer. Als je de aftapplug van de automaat eraf trekt loop de koppelomvormer niet leeg, dit is een gesloten huis met schoepen. Lijkt wel een soort turbo met meerdere wielen. Want als ik het goed heb begrepen destijds haalt de herr sagert de aftapplug los laat olie aflopen, haalt het schakelbrein eruit, vervangt wat rubbers en kogels. De magneten worden metaalvrij gemaakt en het geheel wordt weer gemonteerd en afgevuld met olie. De koppelomvormer kan je niet anders schoonmaken door of de automaatbak te demonteren en de koppelomvormer eruit halen, los te snijden en schoon te maken of door spoelen met een reiniger. Afijn ieder moet doen wat die wil maar dit is wat ik vernomen heb van herr sagert. Ik heb destijds met een andere email account gewerkt. Die momenteel niet fuctioneert anders had ik de mail graag geplaatst. En nu moet iedere ook zeker niet denken dat ik zf een slecht bedrijf vind, tenslotte komt daar de bak weg, maar zoals sommige beschrijven dat er een revisie gedaan wordt is ook niet waar. Ik heb niet voor niks destijds contact gehad met sagert omdat nog maar kort het statisch spoelen in nederland in opkomst is en dat was destijds naar mijn weten alleen tunex die dat konden. Nu ben ik mij meer gaan verdiepen in beide methodes en er is mij meerdere malen verteld dat als je de aftappug verwijderd van de automaatbak de koppelomvormer niet leeg loopt. Na het zien van een losse koppelomvormer kan ik ook wel in die gedachte komen.
Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???
Bij Thomassen vorig jaar mijn olie laten verversen. Hierbij werd verteld dat er altijd een aanzienlijk deel olie achterblijft in de koppelomvormer. Het spoelen toen ook aangekaart, maar hier waren zij niet bekend mee. Inmiddels staat op hun website dat ze tegenwoordig ook automaten spoelen.
Innovaties in techniek komen vaak op de markt door pioniers. Dat (goede) gevestigde bedrijven hier niet direct in meegaan zegt niets over mindere kwaliteit of kennis van het betreffende bedrijf. Het is gewoon voortschrijdend inzicht.
Innovaties in techniek komen vaak op de markt door pioniers. Dat (goede) gevestigde bedrijven hier niet direct in meegaan zegt niets over mindere kwaliteit of kennis van het betreffende bedrijf. Het is gewoon voortschrijdend inzicht.
Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???
Ik heb nog eens op de factuur gekeken er staat "lifeguard fluid 8 stuck". Dat lijkt me 8 liter (i.p.v. 9 liter wat ik dacht dus). Volgens de 6HP26 spec van ZF lees ik totale inhoud ~10 liter zie ZF PDF
Misschien dat er gewoon maar 2 liter in de koppelomvormer zit? Deze acht liter vermengt zich weer tijdens bedrijf met de olie in de koppelomvormer lijkt me? Wanneer ik op die schema's kijk lijkt het of als dat hij toch afgesloten is. Helemaal snap ik het nog niet.
Misschien dat er gewoon maar 2 liter in de koppelomvormer zit? Deze acht liter vermengt zich weer tijdens bedrijf met de olie in de koppelomvormer lijkt me? Wanneer ik op die schema's kijk lijkt het of als dat hij toch afgesloten is. Helemaal snap ik het nog niet.
F10 N57N
Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???
Het lijkt op een stukje [slechte] kostenbesparing van ZF, want mijn 32 jaar oude Mercedes SE type heeft een aftapplugje op de koppelomvormer, en daar kan dus de totale inhoud van de bak, inclusief de koppelomvormer vervangen worden. Ik heb het zelf recentelijk gedaan...
En ik meen, maar weet niet zeker, dat deze automaat OOK van ZF huize komt, dus de technologie is er wel
Cor
En ik meen, maar weet niet zeker, dat deze automaat OOK van ZF huize komt, dus de technologie is er wel

Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine
E36 328 Touring benzine
Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???
Ik kom net bij Converter revisie Veenendaal vandaan, omdat ik ook dacht dat ik een nieuwe koppelomvormer moest hebben. Na een uitgebreide proefrit vertrouwde hij het niet en zijn we naar BMW-specialist D van E gereden.
Ook heer vd Haar merkte op dat de 535d een beetje rauw liep. Dit was de verklaring voor de schommelende toerenteller, aangezien hij het nu altijd en elke snelheid doet
Hoogst onwaarschijnlijk dat bij vervangen van de koppelomvormer en spoelen van de bak mijn probleem opgelost zal zijn. Weer terug gereden naar CRV, daar alle computers van de BMW uitgelezen en geen schokkende dingen gezien.
Wel stond er een foutcode van de stationair-regeling, moet dit nog onderzoeken.
Vreemd vreemd vreemd.
Alle foutcodes gewist, en eerst maar eens een diesel-cleaner erdoorheen jagen.
Als dat niet helpt, kan ik aan de zoektocht beginnen: Verstuivers laten controleren, luchtmassameter, de hele vacuum-bende weer nalopen, roetfilter eraf schroeven en leeg kloppen etc etc
Dus een schommelende toerenteller is niet altijd koppelomvormer gerelateerd.
Ook heer vd Haar merkte op dat de 535d een beetje rauw liep. Dit was de verklaring voor de schommelende toerenteller, aangezien hij het nu altijd en elke snelheid doet

Hoogst onwaarschijnlijk dat bij vervangen van de koppelomvormer en spoelen van de bak mijn probleem opgelost zal zijn. Weer terug gereden naar CRV, daar alle computers van de BMW uitgelezen en geen schokkende dingen gezien.
Wel stond er een foutcode van de stationair-regeling, moet dit nog onderzoeken.
Vreemd vreemd vreemd.
Alle foutcodes gewist, en eerst maar eens een diesel-cleaner erdoorheen jagen.
Als dat niet helpt, kan ik aan de zoektocht beginnen: Verstuivers laten controleren, luchtmassameter, de hele vacuum-bende weer nalopen, roetfilter eraf schroeven en leeg kloppen etc etc
Dus een schommelende toerenteller is niet altijd koppelomvormer gerelateerd.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???
Goedemorgen heren,
ik heb een BMW E60 530d die de laatste jaar wat probleembjes met de automaat bak vertoont, bijvoorbeeld niet kunne acceleren, bv, kick down, dan schiet de bak in "storing in transmissie".
Verder als je normaal rijdt is er niks aan de hand, ook Manueel zelfde...
Heb een volledige diagnose bij ZF in belgie laten doen (€ 110 Euro) , blijkt dus dat de koppelingen B en E van de bak een lekkage vertonen waardoor die dus niet genoeg druk kan opbouwen..verder is de mechatronic ook aan vervanging toe.
Mijn bericht is puur ter informatie: meeste automaat specialisten in NLD zeggen gelijk, koppelomvormer en of mechatronic vervangen en spoelen. Dat is dus in principe maar de helft van het probleem.
Wil je echt weten wat er aan je bak mankeert laat een diagnose doen bij ZF.
Oh ja, mijn bak de 6HP26 had al ruim 300.000 KM gelopen zonder ooit ververst te zijn met nieuwe olie/filets/carrterpan etc.
Dus moet wel zeggen, dat het ie het flink heeft uitgehouden..nu staat de teller op 402.000 KM en zodra ik geld heb ga ik een ruilbak eronder gooien voor 2500 euro.
Deze KM stand is te danken aan veel snelweg KM, doe je dit niet dan is het advies om inderdaad om de 90.000-100.000 KM de bak te spoelen.
Met vriendelijke groet,
Prem
ik heb een BMW E60 530d die de laatste jaar wat probleembjes met de automaat bak vertoont, bijvoorbeeld niet kunne acceleren, bv, kick down, dan schiet de bak in "storing in transmissie".
Verder als je normaal rijdt is er niks aan de hand, ook Manueel zelfde...
Heb een volledige diagnose bij ZF in belgie laten doen (€ 110 Euro) , blijkt dus dat de koppelingen B en E van de bak een lekkage vertonen waardoor die dus niet genoeg druk kan opbouwen..verder is de mechatronic ook aan vervanging toe.
Mijn bericht is puur ter informatie: meeste automaat specialisten in NLD zeggen gelijk, koppelomvormer en of mechatronic vervangen en spoelen. Dat is dus in principe maar de helft van het probleem.
Wil je echt weten wat er aan je bak mankeert laat een diagnose doen bij ZF.
Oh ja, mijn bak de 6HP26 had al ruim 300.000 KM gelopen zonder ooit ververst te zijn met nieuwe olie/filets/carrterpan etc.
Dus moet wel zeggen, dat het ie het flink heeft uitgehouden..nu staat de teller op 402.000 KM en zodra ik geld heb ga ik een ruilbak eronder gooien voor 2500 euro.
Deze KM stand is te danken aan veel snelweg KM, doe je dit niet dan is het advies om inderdaad om de 90.000-100.000 KM de bak te spoelen.
Met vriendelijke groet,
Prem