Wiel kraken bij stuurdaaien
- RenéHofman
Wiel kraken bij stuurdaaien
Ik heb sinds kort n probleem met m'n 320.
Wanneer ik koud wegrij heb ik geen geluid en probleem maar na 40 km komt er n kraak wanneer ik m'n wielen draai.
Tijdens het rijden valt het wel mee maar wanneer ik langzaam rij of bijna stilsta kraakt het echt.
Ik heb al naar m'n stuurbekrachtigingsolie gekeken, die staat netjes op peil. Op zich stuurt de auto ook goed met weinig kracht en normale bekrachtiging. . Kleine trilling in stuur tussen 100en 120 maar dat heb ik pas sinds de wissel van winter naar zomervelgen. Moet ook zeggen dat de auto veel stilgestaan heeft in de kou.
Heb al gedacht aan de servopomp maar alles werkt verder normaal.
Draagarmen en fuseekogels zijn vorig jaar al vervangen.
Kan het te maken hebben met m'n servopomp olie e/o vervuild filter?
Kan iemand me suggesties doen of dit ook aan de hand gehad.
Wanneer ik koud wegrij heb ik geen geluid en probleem maar na 40 km komt er n kraak wanneer ik m'n wielen draai.
Tijdens het rijden valt het wel mee maar wanneer ik langzaam rij of bijna stilsta kraakt het echt.
Ik heb al naar m'n stuurbekrachtigingsolie gekeken, die staat netjes op peil. Op zich stuurt de auto ook goed met weinig kracht en normale bekrachtiging. . Kleine trilling in stuur tussen 100en 120 maar dat heb ik pas sinds de wissel van winter naar zomervelgen. Moet ook zeggen dat de auto veel stilgestaan heeft in de kou.
Heb al gedacht aan de servopomp maar alles werkt verder normaal.
Draagarmen en fuseekogels zijn vorig jaar al vervangen.
Kan het te maken hebben met m'n servopomp olie e/o vervuild filter?
Kan iemand me suggesties doen of dit ook aan de hand gehad.
E46 320i sedan
F21 118i
F21 118i
Re: Wiel kraken bij stuurdaaien
Is het niet gewoon het wringen van je banden op de weg?
Dit kan ook geluid maken als je lekker stugge banden met veel grip hebt.
Dit kan ook geluid maken als je lekker stugge banden met veel grip hebt.
- RenéHofman
Nee dat is het zeker niet, dat klinkt anders..
E46 320i sedan
F21 118i
F21 118i
Als er iets kraakt bij het sturen, denk ik toch direct aan de ophanging. Bijv toch de fuseekogels, schokdemper etc.
Zo van een afstand is het lastig een diagnose te stellen. Beter is het om de auto op een brug te zetten en te (laten) nakijken.
Zo van een afstand is het lastig een diagnose te stellen. Beter is het om de auto op een brug te zetten en te (laten) nakijken.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
- RenéHofman
Ben vd week al ff snel langs gereden bij m'n garage; die hoorde m'n verhaal en geluid en zei gelijk..servopomp of de olie..olie is t niet, kan hooguit vuil zijn. Vind t alleen vreemd dat ophanging oid pas na zo'n tijd gaan kraken.
Olie wordt dunner dus vandaar die gedachte..servopomp geloof ik niet zo in.
Olie wordt dunner dus vandaar die gedachte..servopomp geloof ik niet zo in.
E46 320i sedan
F21 118i
F21 118i
Ik ben geen monteur, maar ik heb nog nooit een pomp horen kraken. Ik werk in de petrochemie en wij hebben on site ongeveer 1400 pompen staan. Niet vergelijkbaar, maar het principe is hetzelfde.
Een kapot binnenwerk van een pomp geeft meer een "met je nagels over een schoolbord" geluid, maar dan variabel in geluidssterkte. Meer het ijzer op ijzer geluid.
Een kapot binnenwerk van een pomp geeft meer een "met je nagels over een schoolbord" geluid, maar dan variabel in geluidssterkte. Meer het ijzer op ijzer geluid.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
- RenéHofman
Vandaar ook m'n vragen hier over suggesties..pomp lijkt gewoon te werken..draagarmen en fusee zijn ook pas n jaar oud...rubbers misschien ...
E46 320i sedan
F21 118i
F21 118i
Zou ook nog goed kunnen dat de veerpootlagers kapot zijn. Deze zitten bovenop de voorste schokbrekers gemonteerd. Komt niet vaak voor, maar je weet maar nooit!
stuurhuis kapot, dat veroorzaakt de KRAK metaal geluiden. Heb het ook gehad. Als je rijdt dan krakt ie niet. alleen stilstaand of stapvoets rijden (was bij mij iig zo) Verder heb ik ook geen trilling oid gehad tijdens het rijden.
- RenéHofman
bedankt voor al julie reacties.
Hij gaat 7 mei naar mn garage, dan wordt het verder onderzocht, we gaan in ieder geval de servo olie eerst spolen...heb zelf zo'n vermoeden dat het toch met mn wiellagers oid te maken heeft en hoop niet dat het echt mn stuurhuis is. Dat wordt dan wel een erg dure reparatie.
Hij gaat 7 mei naar mn garage, dan wordt het verder onderzocht, we gaan in ieder geval de servo olie eerst spolen...heb zelf zo'n vermoeden dat het toch met mn wiellagers oid te maken heeft en hoop niet dat het echt mn stuurhuis is. Dat wordt dan wel een erg dure reparatie.
E46 320i sedan
F21 118i
F21 118i
kraakt het ook als je het stuur gaat draaien maar de wielen nog niet geheel meebewegen?
Dan kan het je stuurbekrachtigingspomp zijn.(heb ik pas ook ondervonden)
Maar de auto zal dan ook zwaarder sturen en het stuur zal minder goed naar de middenstand terug gaan.
Dat is kraken/ratelen vanuit je pomp en dan zal je ook triling in je stuur voelen.
Dan kan het je stuurbekrachtigingspomp zijn.(heb ik pas ook ondervonden)
Maar de auto zal dan ook zwaarder sturen en het stuur zal minder goed naar de middenstand terug gaan.
Dat is kraken/ratelen vanuit je pomp en dan zal je ook triling in je stuur voelen.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Kan ook een veerschotel zijn. Dat kraakt als je draait. Kan ook af en toe stoppen (hangt er beetje vanaf hoe ver ie al is afgesleten) Alhoewel ik niet weet of BMW of recente auto's dit ook hebben. Ik spreek uit ervaring met een Lancia Delta van 1995
- RenéHofman
Bedankt voor alle suggesties.
Kortom....servopomp, veerschotel of lagers... Pomp blijf ik raar vinden juist omdat het sturen niet zwaarder gaat.
We beginnen maar eens met gewoon spoelen van de olie/filter en onder de autonte kijken wanneer hij op de brug
Staat. Stuurhuis lijkt met onwaarschijnlijk..juist omdat het kraken pas na een uur rijden start..geen andere klachten als dit....
Leuk om uit te zoeken...
Kortom....servopomp, veerschotel of lagers... Pomp blijf ik raar vinden juist omdat het sturen niet zwaarder gaat.
We beginnen maar eens met gewoon spoelen van de olie/filter en onder de autonte kijken wanneer hij op de brug
Staat. Stuurhuis lijkt met onwaarschijnlijk..juist omdat het kraken pas na een uur rijden start..geen andere klachten als dit....
Leuk om uit te zoeken...
E46 320i sedan
F21 118i
F21 118i
- RenéHofman
Vandaag bleek dat het de linker spoorstang was, kogel zat redelijk vast.. Gelukkig geen stuurhuis of pomp dus en
Voor € 30,= klaar.
Voor € 30,= klaar.
E46 320i sedan
F21 118i
F21 118i