Bredere banden achter dan voor: effect?
Bredere banden achter dan voor: effect?
Ik heb afgelopen maand een setje ACS Type3, 17", 8.5J gekocht voor onder mijn 320i FL e46 Touring. 2 van de vier banden zijn op, en moeten dus vervangen worden. Nu vertelde de verkoper dat ik er een breedset van zou kunnen maken, althans bredere banden achter. De velgen zijn natuurlijk allemaal even breed. De huidige banden meten 225/45/r17. Nu kan ik hierop 245/40/17 gaan draaien, maar wat doet dat met het rijgedrag van de auto? Zijn er mensen met ervaring aanwezig? En is 255 een optie, of is dat idioot breed en rijdt het dan als een tram...alvast bedankt.
Re: Bredere banden achter dan voor: effect?
wat is de et waarde?
Ik heb zelf een breedset, maar dan is de et waarde voor en achter verschillend.
Misschien heb je achter een spacer nodig om bredere banden te kunnen hebben zonder dat t aanloopt.
Breedset gegevens:
Gegevens voorvelgen:
8j
5x120
18 inch
et 47
225 breed is standaard
Gegevens achtervelgen:
8,5j
5x120
18 inch
et 50
255 breed is standaard
Ik heb zelf een breedset, maar dan is de et waarde voor en achter verschillend.
Misschien heb je achter een spacer nodig om bredere banden te kunnen hebben zonder dat t aanloopt.
Breedset gegevens:
Gegevens voorvelgen:
8j
5x120
18 inch
et 47
225 breed is standaard
Gegevens achtervelgen:
8,5j
5x120
18 inch
et 50
255 breed is standaard
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
ET43 rondom. Het zouden in mijn geval dus alleen bredere banden zijn, geen andere offset of velgbreedte.
Ik denk dat 225 de beste keuze is.
Zoals je ziet is bij een originele breedset de achtervelg et waarde 7mm meer.
De velg staat dus 7mm dichter naar de auto.
Waarschijnlijk gaat de combi aanlopen in je wielkast?
Maar misschien heeft iemand ervaring met de combi et43 en 245/255 achter.
Zoals je ziet is bij een originele breedset de achtervelg et waarde 7mm meer.
De velg staat dus 7mm dichter naar de auto.
Waarschijnlijk gaat de combi aanlopen in je wielkast?
Maar misschien heeft iemand ervaring met de combi et43 en 245/255 achter.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
- DJLeonardo
De andere ET waarde van de achtervelgen bij een breedset komt omdat de velg zelf breder wordt. Als je een bredere band op de zelfde velg legt heb je in feite hetzelfde effect aangezien de band aan zowel de binnen als de buitenkant iets verder naar buiten komt.
Ik heb een echte breedset onder de e46 en ik vind dat beter rijden in de bochten dan een niet-breedset. Echter als je een touring rijdt neem ik aan dat je geen bochtenridder bent dus dan neemt de noodzaak alweer een stuk af.
Ik zou zelf geen bredere band op een achtervelg leggen als deze even breed is als de voorvelg. Gewoon omdat de voor en achterbanden dan anders ogen op de velg. De voorband staat dan veel meer getrokken. Op een 8,5J kan je echter prima een 245 of 255 kwijt. Dus als het je om de wegligging gaat kan je dat idd doen.
Ik heb zelf 225 op 7,5J voor en 245 op 8,5J achter. Dat staat optisch goed en het rijdt ook lekker. Ik ben zelf geen fan van voorwielen breder dan 7,5J. Gewoon omdat het wat log wordt in het stuur, dat is echter persoonlijk natuurlijk.
Ik heb een echte breedset onder de e46 en ik vind dat beter rijden in de bochten dan een niet-breedset. Echter als je een touring rijdt neem ik aan dat je geen bochtenridder bent dus dan neemt de noodzaak alweer een stuk af.
Ik zou zelf geen bredere band op een achtervelg leggen als deze even breed is als de voorvelg. Gewoon omdat de voor en achterbanden dan anders ogen op de velg. De voorband staat dan veel meer getrokken. Op een 8,5J kan je echter prima een 245 of 255 kwijt. Dus als het je om de wegligging gaat kan je dat idd doen.
Ik heb zelf 225 op 7,5J voor en 245 op 8,5J achter. Dat staat optisch goed en het rijdt ook lekker. Ik ben zelf geen fan van voorwielen breder dan 7,5J. Gewoon omdat het wat log wordt in het stuur, dat is echter persoonlijk natuurlijk.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Ok, bedankt voor de nuttige info, allemaal. Ik heb nog 2 reserve 225-ers meegeleverd gekregen. Die leg ik er dan eerst op, mocht ik ze oprijden/roken, dan kan ik altijd nog breder rondom gaan. Ik las her en der al wel dat onderstuur op de loer ligt.
@HugoM ik heb hiermee http://www.rimsntires.com/specs.jsp gespeeld en dat zou op zich goed moeten komen. Dit zijn 17"-ers, dat wil nog wel wat schelen.
@DJLeonardo; de mijne zijn vooraan dus net zoals achter 8,5; ik ben benieuwd wat ik daarvan ga merken.
@HugoM ik heb hiermee http://www.rimsntires.com/specs.jsp gespeeld en dat zou op zich goed moeten komen. Dit zijn 17"-ers, dat wil nog wel wat schelen.
@DJLeonardo; de mijne zijn vooraan dus net zoals achter 8,5; ik ben benieuwd wat ik daarvan ga merken.
Ik heb nu 225 vooraan en 245 achteraan liggen (vorige eigenaar heeft dit zo gedaan)
Nu moeten er nieuwe banden op en ga 4x 225 leggen. Volgens mij is dat toch beter, nu heb ik
regelmatig last van spoorvorming, hopelijk lost 4x 225 dit op.
Ook 17", hoogstwaarschijnlijk 8" breed.
Qua zijaanzicht scheelt het niet veel, langs achter toont een 245 wel mooier natuurlijk.
Een 245 loopt niet aan.
Nu moeten er nieuwe banden op en ga 4x 225 leggen. Volgens mij is dat toch beter, nu heb ik
regelmatig last van spoorvorming, hopelijk lost 4x 225 dit op.
Ook 17", hoogstwaarschijnlijk 8" breed.
Qua zijaanzicht scheelt het niet veel, langs achter toont een 245 wel mooier natuurlijk.
Een 245 loopt niet aan.
Beste Mistlicht,
Het is de gewoonte dat men zich hier even voorstel voordat je aan de slag gaat, dit kan in het daarvoor bedoelde topic! (makkelijk te vinden in het forum overzicht).
Om even in te haken op je vraag:
Heb je een breedset of rondom dezelfde maten van velg? als hij rondom 8J is kun je er idd met gemak 225 rondom op kwijt, ik rijdt met 8J zelfs met 215.
Het is de gewoonte dat men zich hier even voorstel voordat je aan de slag gaat, dit kan in het daarvoor bedoelde topic! (makkelijk te vinden in het forum overzicht).
Om even in te haken op je vraag:
Heb je een breedset of rondom dezelfde maten van velg? als hij rondom 8J is kun je er idd met gemak 225 rondom op kwijt, ik rijdt met 8J zelfs met 215.
>>>>Showroom E36's<<<<