trillen e61

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
peter-911

Re: trillen e61

Bericht door peter-911 » 01 mei 2013, 07:35

Hoi Maico,

Ik ben niet echt bewust met dit probleem bezig geweest , wel lijkt het probleem zo goed als opgelost.
4 dagen geleden ben ik met mijn luchtvering achter bezig geweest omdat ik hem achter te hoog vond staan t.o.v. de voorkant.
Op marktplaats heb ik vertelbare stangetjes gekocht om de sensoren op de achter-as te verstellen. Deze heb ik een millimeter of 4 korter gemaakt dan de originele en nu is hij iets lager(aan achterkant).
Na dit gedaan te hebben lijkt het er op dat het trillingsprobleem ook nagenoeg weg is.(heb na het vervangen ongeveer 250km trillings-arm gereden.....wat een genot zeg).
Hoe dit kan durf ik niet te verklaren maar wat mij op viel was dat van de originele stangetjes de kogelgewrichtjes helemaal vastgeroest zaten.(hierdoor links en recht verschillende lengte dus hoogte).
Of dit echt het probleem is geweest weet ik nog niet. Eerst zien of de trilling echt wegblijft.

Volgens mij heb jij geen touring???? dus ook geen luchtvering.
Het zal bij jou daarom iets anders moeten zijn.
Mocht je zelf nog iets vinden dan hoor ik dat alsnog graag omdat ik ook niet weet of mijn probleem voor goed over is en ben ook nieuwsgierig naar de evt oplossing.
Ik zal het ook laten weten of bij mij over een tijdje de trilling nog steeds weg is.

gr peter

AdE39

Bericht door AdE39 » 02 mei 2013, 10:57

Hallo beste mannen,

Zijn toevallig bij jullie BMW de subframe rubbers niet aan het verslijten?

En algemene regel bij het vervangen van de remschijven, altijd met een geschikte pad op de boormachine de naaf raak vlakken opschonen tot er geen aanslag of roest meer aanweig is.
Dat kan erg veel trilling voorkomen!

Tussen as lager defect, dat komt dus wel vaker voor, al zegt de dealer van niet!
Hardy schijf, zitten er veel droogte scheurtjes in het rubber, dan is de stijfheid al verdwenen van de Hrdyschijf.

Ga niet twijfelen over het differentieel of de bak, want dat is het vaak echt niet, want dan zou er nog wel andere uitingen aan het licht komen, en die zijn er voorals nog niet.

Bekijk de as ophanging zeer aandachtig, en aarzel dus echt niet, om een flinke hefboom zoals een bandenijzer te hanteren, om de speling op de draagarmen op te sporen!
Als de trilling via uw stoel ondervind, dan kan het echt niet anders zijn, dan dat er weldegelijk in een of ander rubber speling aanwezig zou moeten zijn. Het komt erg duidelijk van de achterzijde, want anders zat de trilling wel in het stuur als de trilling van de voorzijas zou komen.

Bekijk dus alle rubbers zeer aandachtig, en zet de BMW beter op een brug, zodat u er echt goed bij kan met de hefboom.
Zo op het oog een ophangrubber bekijken, dat gaat dus echt niet.
En zorg dus dat het te bekijken rubber of draagarm onspannen word, dus de draagarm laten hangen.
De BMW op de bok zetten via het chassis.

Bekijk de velgen ook op hoogteslag, dus eigenlijk beter bekend als de eivormige velgen!
Zitten de banden goed gemonteerd op de velg, dus niet met teveel zijwaartse slag.

Bekijk ook uiteraard de domlagers boven op de schokdempers!
Bekijk uiteraard ook de silentrubbers van de achteras!

Het zijn allemaal van die kleine dingen, die grote gevolgen geven en erg veel irritatie.

Bekijk alles wat rubber is zeer aandachtig.

met vriendelijke groet,
Ad

peter-911

Bericht door peter-911 » 04 mei 2013, 12:28

Hoi Ad,

De rubbers en draag-arm bussen zijn allemaal speling/slijtage vrij. Dit heb ik allemaal gecontroleerd op een hefbrug.(ben zelf monteur/apk keurmeester).

De hardyschijf kan ik zo zien zitten en lijkt als nieuw dus geen droogtescheurtjes te zien en ook niet uitgesleten.
Ik zat zelf inderdaad aan het tussenlager te denken.(volgens dealer vervangen ze deze nooit) Ik heb pas eentje vervangen van een e39 3.0d omdat deze lawaai maakt maar er was geen trilling aanwezig.

Heb jij zelf weleens zo'n lager vervangen voor trillingsproblemen????

Achteraan bij het differentieel zit ook een schuifstuk op het cardan.....misschien dat deze niet lekker schuift.
Wel is het vreemd dat sinds de auto achter wat lager staat het probleem nagenoeg weg lijkt te zijn.

Mocht het probleem terugkomen dan zal ik zeker eerst de as eronderuit halen om deze te controleren.

Bedankt voor je reactie en als je nog ideeen hebt dan hoor ik dat graag.

AdE39

Bericht door AdE39 » 04 mei 2013, 19:12

hallo beste Peter,

Nee, dat probleem heb ik nog niet gehad met de E39.
Maar heb het wel vaker voorbij zien komen, op divers BMW fora.
Maar ik probeer me altijd in te leven met het probleem wat er voor doet.
Ik heb erg veel aan diverse merken, w.o. ook oldtimers, dus er kunnen veel problemen de oorzaak zijn, wat trilling betreft.
De schuifstukken van de aandrijfassen, werken deze ook naar behoren, want nu zie ik u schrijven "sinds de auto in hoogte is gezakt " dan denk ik vaak aan de schuifstukken in de aandrijfassen.
Maar de dom lagers boven op de schokdempers, heeft u deze al bekeken?

Het tussenlager in de cardan as, gaat u hier aan werken, om een nieuw lager te steken, let dan heel goed op de positie van de beide assen ten op zichte van elkaar, merk deze beter.
Vergeet dan ook niet de knelring te vervangen, dat is ook een erg belanrijk onderdeel, als de cardan as gedeeld word!
Maak het schuifstuk schoon, en voorzie de spiebanen van nieuw vet, kijk daarvoor in de specs van BMW!

Soms kunnen de kruiskoppelingen in de cardan as ook wel eens wat speling hebben, maar dan zou er de trilling bij een bepaalde snelheid aanwezig moeten zijn.

Om vergissingen te voor komen, kunnen we beter de aandrijfassen van het diff naar de naven beter steekassen noemen, zo kunnen we vergissingen voorkomen.
Want er zijn dus ook peronen die de cardanas ook aandrijf as noemen, en dat werk verwarrend.

Ook zou er eventueel in een van de steekassen een zwaar punt kunnen zitten, in een van de homokineten.
Het zijn dus allemaal verdenkingen van mij, maar het zou wel kunnen.

Maar er zijn zoveel onderdelen die debet kunnen zijn met uw klachten.
Zelfs zou het diff nog de oorzaak kunnen zijn, of de ophanging daarvan.

Zo kan ik nog wel een aantal onderdelen gaan opsommen.

Ik denk dat het beste is, om de BMW eens op de brug te zetten, en deze eens flink te onderzoeken.
Doe het onderzoek ook met twee personen, dan kan de een het ene achterwiel tegen houden, en zo kijken of er speling aanwezig is in het aandrijfwerk, doe dit ook zo met de steekassen en de cardanas.

Het kan best een klein dingetje zijn, maar vind het maar eens op dat moment, je moet het bij toeval net zien.

Ik hoop uiteraard dat u het euvel snel zal vinden, want trillingen en bijgeluiden, dat is erg irritant.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

peter-911

Bericht door peter-911 » 05 mei 2013, 21:16

Hoi Ad,

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb de auto al diverse keren op de brug gehad om van alles en nog wat te controleren.(zonder resultaat).
De dom-lagers waar je het over hebt die zitten neem ik aan niet achter? Het lijkt mij dan ook dat ze dan niet deze klacht kunnen veroorzaken...
Ikzelf denk ook dat t iets met de cardanas te maken heeft(lager of schuifstuk).
Als ik binnenkort tijd heb zal ik de as er een keer onderuit halen om te controleren en zal ik laten weten of daar iets aan te zien is.
Mocht het trillen wegblijven zoals nu dan ga ik er ook niet verder naar zoeken.

Als evt iemand wel de echte definitieve oplossing heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag.

mvg peter

Burp

Bericht door Burp » 04 nov 2013, 21:46

Ik heb ook een E61 en heb ook last van dit soort trillingen. Het lijkt of er hoogteslag in de wielen zit maar dit is niet het geval. Bij mij komt het ook van achter vandaan. Soms is het erger dan anders. Het stuur blijft netjes recht en trilt niet. Bij het rijden voel je de auto heel merkbaar schudden. Heel erg irritant.

Iemand inmiddels een goede oplossing? Blijken de stangetjes van de hoogte sensor het probleem te zijn? Alle informatie is meegenomen. Ik ga deze week de auto de brug op gooien en checken waar mogelijk.

peter-911

Bericht door peter-911 » 04 nov 2013, 22:20

Hoi Burp,

Bij mij is het probleem nog niet opgelost. De stangetjes leken de oplossing maar dit was het niet.
Het lijkt erop dat als de auto uit de vering is geweest dat het probleem over is maar na enige tijd begint het weer.
Ook als er iets zwaars achter heeft gehangen lijkt het ook over(in mijn geval de paardetrailer van mijn vrouw).
Ik heb tot op heden nergens spelingen op kunnen ontdekken en heb inmiddels 4 sets velgen geprobeerd(immitatie en origineel).
Als je iets vindt hoor ik het ook graag...

mvg peter

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 04 nov 2013, 22:30

Ik herken de problemen. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Ik heb er destijds ook mijn vorige e60 530d om verkocht. Ik had zoveel geinvesteerd. Het werd soms iets beter. Maar inderdaad als de auto uit de vering is geweest blijft het ff weg of zoals ik ook heb gehad met de caravan dan blijft het ook ff weg

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 04 nov 2013, 22:35

Ik heb ook wel is zitten denken aan aanlopende remmen. Of de draagarmrubbers dit omdat het bij de e34 ook altijd een probleem was terwijl die rubbers er dan ook altijd goed uitzagen. Ik heb in ieder geval destijds. Wielen tig keer gebalanceerd, andere banden, andere velgen, cardasnas alle koppelingen vernieuwd incl hardyschijf. Differentieel vervangen incl alle ophangrubbers van het diff en een aandrijfas links en stabilisatiestangetjes. Wat ik niet heb vervangen zijn. Draagarmrubbers, wiellagers, schokbrekers,remschijven, tussenaslager cardanas, en achterasrubbers
Laatst gewijzigd door lekkerwijf1 op 04 nov 2013, 23:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Burp

Bericht door Burp » 04 nov 2013, 22:39

Ik ga ook zoeken waar het probleem kan zitten. Ik verdenk eerlijk gezegd ergens een rubber dat versleten is. Zal ook mijn ANWB maatje eens vragen of hij het herkend (ook BMW rijder).

Keep you posted.

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 04 nov 2013, 23:19

Ben.benieuwd burp, ik heb mn post hierboven nog even aangepast

Burp

Bericht door Burp » 04 nov 2013, 23:35

Ik denk zelf dan ook aan de draagarmrubbers. We zullen zien.

Tedcabriolet

Bericht door Tedcabriolet » 07 dec 2013, 18:23

Heren.

Ik had ook dit irritante trillen bij mijn 330.
Werd er radeloos van. De Hardy schijf was goed tussenaslager goed. een hoop rubbers vervangen en noem maar op.
Gisteren die twee toch maar vervangen om deze twee uit te sluiten als boosdoeners.
Dus cardanas eronderuit nieuwe Hardy schijf erop nieuw tussen as lager er tussen en weer eronder.
Kom ik tot de ontdekking dat de homokineet koppeling niet echt lekker soepel werkte.
As er weer onderuit en de homokineet opengemaakt.
Blijkt dat die ingelopen is en dus niet vrij de kop rond kon bewegen.
Omdat ik de auto vandaag nodig had en bij bmw die niet op voorraad zijn heb ik de kogelbanen uitgeschuurd en gepolijst, nieuw vet erin en alles weer gemonteerd.
Proefritje gemaakt en het trillen is voor 99 % weg. :)
Heerlijk is dat om trillings vrij rond te rijden.
misschien dat deze oorzaak ook bij jullie het geval is dat de auto zo trilt.

Succes er mee

jkn333

Bericht door jkn333 » 30 mei 2014, 11:51

Ik zit even een aantal draadjes na te lezen over het trillen van de E61.

Had er voorheen geen last van echter sinds de laatste dagen heb ik er ook last van.
Zojuist mijn achterwielen opnieuw laten balanceren. Echter het probleem is voor mijn gevoel nog niet echt weg.

Ik zie lees veel draadjes over dit probleem maar nergens zie ik een echte oplossing.
Hoe zijn jullie van dit probleem afgekomen? Of rijden jullie nog steeds met een trilling?

Hoor het graag,

peter-911

Bericht door peter-911 » 15 jun 2014, 12:33

Heb auto ingeruild .
Ook vernomen dat heel veel mensen dit probleem hebben.
Zelfs bij de dealer hebben ze er geen oplossing voor.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”