Witte rook uit uitlaat en geen vermogen meer

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Falco

Re: Witte rook uit uitlaat en geen vermogen meer

Bericht door Falco » 18 apr 2013, 17:59

de kleur van de rook kan erg misleidend zijn, een defecte turbo welke olie in de compressor of turbine-zijde lekt kan ook wit roken.

Je kunt dan beter uitgaan van de geur van de rook, De geur van verbrande olie is makkelijk te onderscheiden van 'stoom'' welke veroorzaakt word door bijvoorbeeld een lekke koppakking.
Daarnaast is het ook eenvoudig te zien aan het vloeistofpeil van de koelvloeistof en olie

Davud

Bericht door Davud » 18 apr 2013, 18:39

Idd, er zijn veel mensen die denken dat witte rook, defecte turbo uitsluit.
Het tegendeel heb ik meegemaakt.....

AdE39

Bericht door AdE39 » 19 apr 2013, 00:15

Ja natuurlijk, kijk dan ook even naar de olie die uit de uitlaat zou moeten lekken, als dit zo zou zijn, want niet alle olie is dan verbrand.

Ik heb ooit al eens een defecte motor gehad, waarbij deze motor 4.25 liter olie verbruikte op net 36 km.
En, echt er kwam zelf nog geen witte rook uit de pijp, maar slechts erge blauwe rook, met een flink gordijn, wat niet te vergelijken viel met smog, dit was nog vele malen erger dan smog, het was ook nog aardig vettig en de olie liep uit de uitlaat!

Ik zou er echt niet graag achter gereden hebben, de olie zat dan toch echt wel op de voorruit, als je daar achter gereden had..

De oorzaak:
Kapotte zuigerveren en schraapveren, alle klepseals defect, en dit was het dan zo een beetje.
Het was dus een 4 cilinder met 8 kleppen, dus niet eens een multiklepper.
De motor heb ik weg gegooid, en heb een nette en goede motor terug geplaatst, en het euvel was verholpen, enkel de uitlaat heeft nog even wat nagerookt, en deze heeft nog aardig wat jaren onder deze auto gezeten, want een vettige uitlaat, die rot niet snel door!

Het kan zoveel mankementen zijn, dat roken, turbo's, verstopte carterventilaties, of de filters ervan, de klepseals, defecte zuigerveren en schraapveren. Swirl flaps die stuk knallen, en de zuigers vernielen, dit komt ook voor bij de BMW diesels, bij aankoop direct verwijderen die swirl flaps!
En vergeet ook de injectoren niet, deze kunnen ook defect zijn, en kunnen ook onverbrande diesel uit de pijp uitstoten, dat geeft ook lekkere witte walm, enkel ruikt men de diesel lucht zeer goed.
Dat heb ik bij een buur al eens gezien!

Dus goed nakijken die motor!
Anders gaat men dingen vervangen, terwijl men dan vaak beter de motor kan vervangen! Of zelfs dat men iets gaat vervangen, wat helemaal niet nodig blijkt te zijn, achteraf gezien.

Het blijft dus even raden wat er aan de hand kan zijn, dit alles op afstand en zonder het voertuig gezien te hebben, dat is nu het moeilijke om dit te kunnen beoordelen, zonder het voertuig gezien te hebben!

Succes.

met vriendelijke groet,
Ad

yilmaz81

Bericht door yilmaz81 » 19 apr 2013, 23:27

djvirus schreef:Beste forumleden,

Zojuist begon mijn 530D uit 2003 ontzettend te roken.. Er komt witte rook uit mijn uitlaat en ik hoor geratel onder de motorkap.. De auto trekt ook niet meer dus geen power en bij het rijden komt er wolken witte rook uit.. Ook bij het staionair stil staan komt er behoorlijk rook uit alsof mijn blok in de fik staat..

Heeft iemand dit probleem gehad of komt dit bekend voor.. Heb even mijn auto gecheckt via de INPA en kwam onderstaande tegen.. Zegt dit wat???? Ik denk zelf dat mijn turbo naar de maan is of anders een van mijn cylinders...

Afbeelding

Hallo,

3 maanden geleden zelfde probleem hier. witte rook, geratel en gepof
Ik dacht zelf toen dat mijn krukas naar filistijnen was. ( klonk niet goed)
1 slang van de carterventilatie verstopt ook zacht geworden.
slang vervangen alle problemen zijn weg!

djvirus

Bericht door djvirus » 20 apr 2013, 10:05

Beste Forumleden,

Dankje wel voor het meedenken en de inputs.. Het probleem was idd een kapotte turbo.. Deze is vervangen, maar nu loop ik tegen een ander probleem aan en dat is dat de auto niet meer wilt starten na een lege accu.

Accu was volgens mij wel aan vervanging toe, maar voor de defecte turbo geen problemen hiermee gehad.. Nu heeft de accu aan de lader de hele nacht gestaan,maar de auto wilt nog steeds niet starten. Startmotor werkt wel maar het lijkt alsof de startonderbreker actief blijft..

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?
:///m: BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay :///m:

h3b

Bericht door h3b » 20 apr 2013, 11:44

Als de startonderbreking actief is kan volgens mij de startmotor niet draaien maar ik kan het verkeerd hebben.
Het lijkt erop dat misschien met het vervangen van de turbo er 1 of meerdere kabels misschien nog losgekoppeld zitten van de motor?! Het is maar een idee. Andere optie is om de auto uit te lezen om te kijken of er een foutcode in staat die je op weg kan helpen naar de oplossing.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Spasta

Bericht door Spasta » 06 mei 2013, 11:41

Ik veronderstel dat diegene die de turbo vervangen heeft wel eerst een testrit met de auto heeft gemaakt alvorens deze terug af te leveren...
Of niet?

djvirus

Bericht door djvirus » 06 mei 2013, 11:51

Jazeker, testrit gemaakt en alles oke. Turbo is inmiddels ook goed ingereden. Heb nu weer mijn volle 270 pk monster.

h3b

Bericht door h3b » 06 mei 2013, 12:06

Mooi om te horen dat alles weer werkt. En wat was nu de oorzaak van het niet starten van de auto?
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

djvirus

Bericht door djvirus » 06 mei 2013, 14:50

De oorzaak van het niet starten was een defecte brandstofpomp. Die liet geen diesel meer door.. Deze heeft me ook een godsvermogen gekost, maar na vervanging startte de auto direct.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”