Altijd op winterbanden?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
YannieNL

Altijd op winterbanden?

Bericht door YannieNL » 10 mei 2013, 07:21

Hoi,

Ik ga vanmiddag m'n eerste bimmer (e46 318ci coupe uit 2001, M43 motorblok) ophalen en zal me dan gelijk voorstellen!

In de tussentijd hoop ik dat iemand mijn vraag kan beantwoorden:
Aangezien het in Nederland nooit echt lang warm en altijd wel wat nattig is, heeft iemand ervaring met het altijd rijden op (bijvoorbeeld continental ts850) winterbanden? Ik heb namelijk geen plek om velgen/banden op te slaan dus zomer én winterbanden is voor mij wat onhandig.

Groetjes,
Yanto

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Altijd op winterbanden?

Bericht door matheeuwissen » 10 mei 2013, 07:44

Ik denk dat je dat beter all season banden kunt nemen. Winterbanden zijn specifiek gemaakt voor temperaturen onder de 7 graden. Hierboven zullen ze sneller slijten en zal de remweg langer worden.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Jeroen.

Bericht door Jeroen. » 10 mei 2013, 07:45

YannieNL schreef:Hoi,

Ik ga vanmiddag m'n eerste bimmer (e46 318ci coupe uit 2001, M43 motorblok) ophalen en zal me dan gelijk voorstellen!

In de tussentijd hoop ik dat iemand mijn vraag kan beantwoorden:
Aangezien het in Nederland nooit echt lang warm en altijd wel wat nattig is, heeft iemand ervaring met het altijd rijden op (bijvoorbeeld continental ts850) winterbanden? Ik heb namelijk geen plek om velgen/banden op te slaan dus zomer én winterbanden is voor mij wat onhandig.

Groetjes,
Yanto

Hoi Yanto,

Dan zou ik gaan voor all weather banden, een compromis tussen winter en zomer banden.

Groeten,

YannieNL

Bericht door YannieNL » 10 mei 2013, 07:51

ok thnx! nu is het zo dat ik maar zo'n 900km per maand rij.. 4 x den helder - amstel en wat kortere ritjes..
dan nog steeds allseason?
enige tips welke goed zijn?

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 10 mei 2013, 16:10

Doorrijden op winterbanden is geen optie maar het kan wel en wordt weleens gedaan wanneer de banden zijn afgesleten tot aan de eerste slijtageindicator (4 mm). Voor de winter is dit de minimale profieldiepte waarbij een winterband nog functioneert. Zijn ze al verder afgesleten dan zijn ze in de winter nutteloos geworden en worden ze soms in de lente/zomer/herfst verder opgereden.

Dit is echter niet echt aan te raden daar de eigenschappen van een winterband niet zijn afgestemd op de weersomstandigheden van met name de zomer.

Een All-season band is het beste van twee werelden alleen blinkt echter nergens echt in uit. Testen zijn te vinden op onder andere www.anwb.nl

Mijn advies koop goede zomerbanden en pas je rijstijl in de winter goed aan dan heb je procentueel gezien het grootste gedeelte van het jaar de voordelen van een "zomerband".
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

streamline

Bericht door streamline » 10 mei 2013, 17:06

Heb met mijn vorige auto ook nooit winterbanden gehad, die stond op Michelin energy savers en daar was gewoon normaal mee te rijden als je je rijstijl iets aanpaste.

Het is wel van belang om geen budgetbanden te kopen, aangezien die altijd bagger zijn in de sneeuw.

Dcreator

Bericht door Dcreator » 10 mei 2013, 17:12

Ik Rij ook niet veel per jaar, maar ik heb toch een zomer en winterset, Ook mede omdat ik mijn zomervelgen echt niet in de vieze rotzooi wil laten rijden. maar financieel maakt het weinig uit, kost je paar tientjes extra voor een wintervelg.

Tenslotte de tijd dat je zomerwielen niet gemonteerd zitten slijten die banden ook niet, dus doe je er ook langer mee :)

Misschien dus toch nog overwegen om 2 setjes te nemen?

Natuurlijk kun je ook gewoon op allseason banden rijden! Alleen zoals mensen al aangaven, winterbanden in de zomer zou ik Nooooit doen!! :)

vang

Bericht door vang » 10 mei 2013, 18:04

de Wegenwacht rijdt het hele jaar door op winterbanden. De mogelijke extra kosten van slijtage wegen voor de Wegenwacht niet op tegen de kosten van de/montage en opslag. Qua veiligheid is er geen nadeel om met winterbanden te blijven rijden in de zomer.

Persoonlijk, als ik moet kiezen tussen het hele jaar op óf zomerbanden óf winterbanden, dan kies ik zonder enige twijfel voor het hele jaar winterbanden; het voordeel van winterbanden in de winter weegt ruim op tegen het voordeel van zomerbanden in de zomer. En die laatste zijn in de winter naar mijn idee te gevaarlijk om met goed verstand er onder te laten zitten.
Beest Met 4 Wielen

Patrickk

Bericht door Patrickk » 10 mei 2013, 18:05

Dcreator schreef:Misschien dus toch nog overwegen om 2 setjes te nemen?
Sluit ik me bij aan.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 10 mei 2013, 19:26

Hmmm weleens een winterband vergeleken/getest met een zomerband bij temperaturen boven 15-20°C je zult versteld staan hoe slecht de winterband presteert in vergelijking met de zomerband. Daar weet de ANWB/ADAC overigens ook alles vanaf. :roll:

Gewoon twee sets en je bent overal vanaf en kun je ze zelf niet opslaan dan is er altijd wel iemand anders die dat beetje ruimte over heeft. Er zijn ook nog bandenboeren die een bandenopslag hebben kost ook de hoofdprijs niet. :duim:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Tedcabriolet

Bericht door Tedcabriolet » 10 mei 2013, 20:04

Ik zou voor een setje zomerbanden gaan.
Heb er nu nog de winterbanden op liggen ivm weinig profiel maar heb nu wel heel vaak dat de tractioncontrol ingrijpt.
Heb ik bij mijn zomerset erg weinig last van.

YannieNL

Bericht door YannieNL » 10 mei 2013, 22:13

Thnx allemaal, altijd super dat iedereen zo behulpzaam is!
Ik heb inmiddels de BMW opgehaald en ben helemaal happy!!

Ik ben van plan om komende winter continental ts 850 winterbanden om de huidige 16" velgen te doen en dan nieuwe 17 of 18 inch velgen met zomerbanden. Style 124 ik weet alleen niet of dat past.

Bedankt trouwens voor de anwb link, die was echt gruwelijk handig!

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 11 mei 2013, 01:32

Rijden hier ook gewoon in de winter lekker door op de zomerbanden, 225 voor en 265 achter.

zolang je je rijstijl maar aanpast gaat dat prima! helemaal met de dsc en alles van BMW.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 17 mei 2013, 20:08

Je maakt mij niet wijs dat jij de hele winter als een bejaarde gaat rijden. Want dat zou je moeten doen om nog genoeg tijd te hebben om op tijd te remmen als er ineens een kind oversteekt. En de brug kom je met je zomerbanden niet meer op als het gesneeuwd heeft. (Ja! Ik spreek uit ervaring wbt die brug)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”