Hoi,
Ik heb de laatste tijd erg veel last van het inhouden en stotteren van mijn motor bij het accelereren in de 1e versnelling. Het betreft een 316i uit '97. Deze week viel mijn motor zelfs uit door dit probleem. Het vreemde is dat als ik tijdens dat stotteren doorschakel naar de 2e versnelling is het probleem weg!?!
Verder loopt de motor als een zonnetje. Hij loopt mooi stationair en in de wat hogere toerentallen heb ik ook geen problemen. Ik krijg geen foutmeldingen op mijn dashboard te zien. Het lijkt erop dat ik dit probleem vaker heb bij een koude dan bij een warme motor.
wie kan mij vertellen waar ik dit probleem moet zoeken? Tijdens de zoekopdracht kwam ik meerdere dingen tegen als: Lamdasonde, luchtmassameter, krukas en nokkenassensor, bougies, etc. Nu kan ik alles wel blind gaan vervangen maar als het probleem blijft en het blijkt achteraf iets 'kleins' te zijn, heb ik alles voor niets vervangen. Een collega van me vertelde me dat het wel eens een vacuumprobleem kan zijn maar waar moet ik dan zoeken?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit irritante probleem.
Mvg Robin
Inhouden/stotteren tijdens accelereren.
Re: Inhouden/stotteren tijdens accelereren.
Robin, je begint met zoeken naar een vacuüm probleem. Valse lucht. Bij een miniscuul gat in een luchtslang krijgt de motor valse lucht en wordt het benzine/luchtmengsel negatief beïnvloed. Bij het doorschakelen naar de 2e versnelling vraagt de motor meer lucht. Een klein gat hoeft dan geen probleem te zijn.
Waar je begint? Vanaf het luchtfilterhuis vertrekt een slang richting de gasklep. 10 tegen 1 is dat de boosdoener. Deze loshalen en goed buigen om te kijken of er haarscheurtjes in zitten. Kom je die tegen is dat niet ok. Verder alle luchtslangen die vanaf deze slang vertrekken ook inspecteren. Ook het luchtfilterhuis zelf bekijken. Die moet dicht zijn.
Dat dit bij warm weer minder optreed heeft met uitzetting te maken. Een gat kan zich spontaan dichten bij warmte of hitte. Het is wel al een aanwijzing dat er iets aan de hand is, want dit wordt alleen maar erger in de toekomst.
Een melding op je dash krijg je niet. Of de e36 moet vanaf 97 een melding krijgen. Voor zover ik weet is dit er niet. Ik heb er zelf een.
Luchtslangen en karterventilatieslangen bekijken (google is je beste vriend). Tevens het kleine luchtslangetje naar je benzinedrukventiel. DIe wil vanwege de hitte boven het blok snel poreus worden. Is maar een dun, klein slangetje.
En je complete inlaatspruitstuk niet vergeten. Of de pakking van je inlaatspruitstuk op het blok. Lucht is lucht.
Gebruik goed TL licht, ander zie je amper een haarscheur.
Dit zoeken kost nog nog geen geld. De uitval van je motor wijst op een defecte nokkenassensor. Dat hoeft niet, maar het begint wel vaak zo. Wordt ook steeds erger.
Succ6!
Waar je begint? Vanaf het luchtfilterhuis vertrekt een slang richting de gasklep. 10 tegen 1 is dat de boosdoener. Deze loshalen en goed buigen om te kijken of er haarscheurtjes in zitten. Kom je die tegen is dat niet ok. Verder alle luchtslangen die vanaf deze slang vertrekken ook inspecteren. Ook het luchtfilterhuis zelf bekijken. Die moet dicht zijn.
Dat dit bij warm weer minder optreed heeft met uitzetting te maken. Een gat kan zich spontaan dichten bij warmte of hitte. Het is wel al een aanwijzing dat er iets aan de hand is, want dit wordt alleen maar erger in de toekomst.
Een melding op je dash krijg je niet. Of de e36 moet vanaf 97 een melding krijgen. Voor zover ik weet is dit er niet. Ik heb er zelf een.
Luchtslangen en karterventilatieslangen bekijken (google is je beste vriend). Tevens het kleine luchtslangetje naar je benzinedrukventiel. DIe wil vanwege de hitte boven het blok snel poreus worden. Is maar een dun, klein slangetje.
En je complete inlaatspruitstuk niet vergeten. Of de pakking van je inlaatspruitstuk op het blok. Lucht is lucht.
Gebruik goed TL licht, ander zie je amper een haarscheur.
Dit zoeken kost nog nog geen geld. De uitval van je motor wijst op een defecte nokkenassensor. Dat hoeft niet, maar het begint wel vaak zo. Wordt ook steeds erger.
Succ6!
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Inhouden/stotteren tijdens accelereren.
Na een poosje niet in mijn eigen auto maar in de bedrijfsauto te hebben gereden, stapte ik dit weekend weer in mijn Bmw. Ik stoorde me direct weer aan het inhouden in de eerste versnelling. Afgelopen tijd had ik weinig tijd om de storing op te zoeken maar gisterenmiddag heb ik eindelijk de kap eens opengetrokken.
Van dw70 kreeg ik de tip om de luchtslang van het luchtfilterhuis naar de injectie te controleren op haarscheurtjes. Nou...deze slang lag bijna doormidden haha! Vanmorgen bij de plaatselijke dealer meteen een nieuwe besteld en vanmiddag gemonteerd. Ik kan met recht zeggen dat mijn probleem verholpen is.
Ik sprak bij de dealer nog een monteur aan om eens na te vragen waarom deze kwaal bij mijn auto zich alleen voordeed in de 1e versnelling. Het antwoord klonk eigenlijk heel simpel en aannemelijk. Als er een scheurtje in die slang zit gaat die verder openstaan door het (iets) kantelen van de motor. Tijdens accelereren in de 1e versnelling kanteld de motor meer dan in andere versnellingen. Dat ik meer last had van deze storing met wat kouder weer is ook logisch. De motor draait dan op de automatische choke en vraagt dan ook meer lucht.
Al met al ben ik weer een blij man. Aanstaande dinsdag moet de auto voor de apk. Ik denk niet dat dat veel problemen zal geven maar je weet nooit wat ze vinden.
Dw70 bedankt nog voor je reactie en je heldere uitleg. Ik heb er veel aan gehad.
Groeten Robin
Van dw70 kreeg ik de tip om de luchtslang van het luchtfilterhuis naar de injectie te controleren op haarscheurtjes. Nou...deze slang lag bijna doormidden haha! Vanmorgen bij de plaatselijke dealer meteen een nieuwe besteld en vanmiddag gemonteerd. Ik kan met recht zeggen dat mijn probleem verholpen is.
Ik sprak bij de dealer nog een monteur aan om eens na te vragen waarom deze kwaal bij mijn auto zich alleen voordeed in de 1e versnelling. Het antwoord klonk eigenlijk heel simpel en aannemelijk. Als er een scheurtje in die slang zit gaat die verder openstaan door het (iets) kantelen van de motor. Tijdens accelereren in de 1e versnelling kanteld de motor meer dan in andere versnellingen. Dat ik meer last had van deze storing met wat kouder weer is ook logisch. De motor draait dan op de automatische choke en vraagt dan ook meer lucht.
Al met al ben ik weer een blij man. Aanstaande dinsdag moet de auto voor de apk. Ik denk niet dat dat veel problemen zal geven maar je weet nooit wat ze vinden.
Dw70 bedankt nog voor je reactie en je heldere uitleg. Ik heb er veel aan gehad.
Groeten Robin
Re: Inhouden/stotteren tijdens accelereren.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash