Olie in de koelvloeistof

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door AdE39 » 29 mar 2013, 12:30

Hallo beste forum leden.

Het is een kopzorg soms.

Het beste zou zijn, om eerst er achter te kunnen komen, is het of motorolie of ATF!

Vaak kan de reuk uitkomst brengen, soms ook de kleur.

Er zijn dus ook verschillende types van oliekoelers.
Vaak gaat er een ringleiding in de onderbak van de radiateur, bij BMW hebben we te maken met de bakken aan de zijkanten van de radiateur.
Kijk eens of er aan een zijde van de radiateur als er een automaat is gemonteerd, of er 2 leidingen met wartels in een van de bakken zitten, dat duid op de aanwezigheid van een oliekoeler.
Daar zou uiteraard ook een lek in kunnen zitten, en, als dit zo is, pas dan ook even erg goed op voor de automaat, die kan echt niet goed tegen water/KVS.
Hoe kan met testen of de oliekoeler lekt.
Dat zou eventueel kunnen met een druk test, koppel beide leidingen los, plug een zijde af, en de andere zijde zou men kunnen voorzien van een verloopstuk, waarop men een koelsysteem druk meter met pompje op plaatst.
zet er 1 Bar druk op en laat deze even staan, blijft de druk aanwezig, laat de montage er dan een hele nacht op zitten, met de druk.
Staat er na die nacht nog evenveel druk op, dan is er niets mis met de oliekoeler, maar is de druk weg, dan weet u inmiddels meer dan voldoende.
Soms moet met erg creatief zijn, en soms zelf dingen maken om iets te weten te komen, dat heb ik in die ruim 43 jaar sleutelen wel geleerd.

Er zijn ook andere oliekoel systemen, bij mijn vorige auto, een A6, die ook was voorzien van een automaat, daar zat enkel een externe spiraal voor de radiateur, verder helemaal niets, het kan dus van merk verschillen, welk systeem er gebruikt word.

Soms word er ook wel eens een oliekoeler gemonteerd voor de motorolie, die geschied vaak bij de diesels en de snellere benzine versies.
Bij de VAG diesels de lichtere versies zat de koeler boven de oliefilter.
Ik heb dus in het verleden, aan vele merken en type auto's gewerkt, en uiteraard aan vele Oldtimer merken, en de import van deze.

Bij de BMW heb ik deze montage nog niet gezien, en is ook niet mogelijk, het filterhuis zit vast tegen de zijkant van het motorblok gemonteerd, met een huisloos filter element.
Tenzij!! Er een lekkage aanwezig is bij de aansluiting van het filterhuis op het blok, want daar zit dus wel een water/olie temperatuur censor! Is er een lekkage spoor tegen het motorblok tussen het filterhuis en het blok, dan kan het goed mogelijk zijn, dat vhier het lek aanwezig is. Maar dit is voor mij op afstand niet te zien, zonder de auto, dus ook daar even goed controleren.

Ik ga er dan vanuit zoals ik het verhaal gelezen heb, dat het om een haast nieuwe koppakking gaat.
Maaaaaarrrrr, daar moet ik ook een grote kanttekening bij plaatsen!
Als er dus een eerdere reparatie heeft plaats gevonden, en de vorige broddelaar/knoeier heeft dus nagelaten, dat de kop niet goed is geïnspecteerd/gevlakt, of niet volgens het aantrekken van de volgorde en het juist aan te trekken koppel van de kopbouten, dan is het dat wat het probleem is, en dat kunnen we helaas niet achterhalen!
Dan heeft deze reparatie dus niet echt veel zin gehad, maar ik zeg er nogmaals bij, we weten het dus niet, of de aantrek volgorde juist was, en ook het aantrek koppel van de kopbouten.
Dit had men eigenlijk kunnen bekijken door de kopbouten op moment los te draaien.
Maar daar moet men dan wel de juiste momentsleutel voor bezitten!

Begint men op de verkeerde plaats, met het aantrekken van de cilinderkop bouten, dan zal de kop niet strekken, anders gezegd niet vlak komen te liggen, de kop kan op deze wijze zelfs krom geraken.

Het is dus echt zaak, dat men in het midden van de kop begint, en zo op de juiste manier kruiselings naar de buitenzijde van de cilinderkop, zo strek je de kop, en komt altijd vlak tegen de pasvlakken te liggen, het juiste aantrek koppel doet ook echt ter zaken, dit is dus héél erg belangrijk! De hele procedure ....

Ik heb dus ook eens even gekeken voor de E39 met de M52 motor de 2.8 i, ik heb geen ( motor )oliekoeler kunnen vinden op de site van BMWfans.info
De E39 met de M52 2.8 i motor, met een automaat, die heeft dus een externe oliekoeler voor de automaat, die is dus niet gekoppeld aan het koelsysteem van de motor. Maar er tegen aan gemonteerd! Deze kan men dus geheel uitsluiten.

Dit is een hele mooie site, om uw onderdelen te kunnen bekijken voor uw BMW, moet u beslist eens de moeite voor nemen, de onderdelen nummers komen overeen met de dealer nummers, de prijzen die er vermeld staan, die kloppen ook erg aardig, kort om, echt de moeite waard dus.

Ik hoop dat het allemaal goed komt.

Zoals u ziet, zal er altijd een gedegen onderzoek uitgevoerd moeten worden, om het juiste euvel aan het licht te brengen, anders kan men erg veel gaan demonteren en weer gaan monteren.

Het is altijd zeer moeilijk, om op afstand een goede conclusie te geven, wat er aan de hand is.

Ik wens u allen een heel fijn paasweekend toe, en let allemaal goed op, want zaterdag op zondag gaat om 03:00 uur in de nacht, de klok weer een uur VOORUIT !!
Dit als tip voor de forum leden die in shifts/ploegen dienst werken!

Met vriendelijke groet,
Ad

yltkdy
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 feb 2012, 00:41
Locatie: Kamperland

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door yltkdy » 29 mar 2013, 12:40

We mogen blij zijn dat we hier op het forum iemand als U hebben. Men kan een hoop van U leren en dat is een groot goed.

Persoonlijk kan ik nooit zo goed snappen wat mensen bezielt om werk maar half af te leveren want in 9 van de 10 keer levert het alleen maar problemen op en heb je alleen maar meer werk en problemen. Dat is hier wel duidelijk. Doe het goed of doe het niet is mijn devies, maar helaas schijnt dat zeldzaam te zijn.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door AdE39 » 29 mar 2013, 17:30

Hallo beste Ylykdy,

Zeg maar gewoon jij tegen u hoor.

Ik ben echt de enige niet hoor, er zijn genoeg hobby-isten en goede vakmensen die dit allemaal weten.
Hetgeen dat ik weet, dat heb ik in al die jaren vergaard, en heb ook voldoende cursussen genoten over de auto technieken.
De ervaring die ik heb opgedaan, dat is in zijn algemeenheid, en gaat dus over diverse merken, en over de zware diesels.
In zijn geheel gaat het gewoon om de basis techniek, waar men bij elk merk mee kan werken, enkel zijn er vaak complexe technieken die er bij komen kijken bij elk merk auto.

Ik deel erg graag met alle forum leden, en zelfs ik weet niet eens alles hoor.
Ik vraag dus heus ook gerust iets als ik het niet weet, men kan dus ook niet alles weten.
Er verandert steeds wel iets aan een auto, wat geheel nieuw is, wat de techniek betreft.
Ik probeer dan steeds terug te denken aan de basis techniek. Soms helpt dit, en soms niet.

En de site die ik dus noemde, daar kan men ook wel wat aan kennis vergaren, zoals de onderdelen foto's, zo kan men even snel kijken wat er wel en wat er niet in dat type BMW aanwezig is of gemonteerd is.

En, net wat u dus al aangeeft, waarom moeten sommige mensen de kluit belazeren, of de hele zaak aan elkaar moeten knoeien, dat vind ik dus heel erg onverteerbaar, en erg onmenselijk.

Ik zou zelfs er voor willen tekenen, dat deze knoeiers en oplichters die de kluit belazeren, eens strafrechtelijk vervolgd zouden worden, dat gebeurt op dit moment veel te weinig of haast zelfs niet.

Met vriendelijke groet,
Ad

SennaBmw
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2013, 09:05

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door SennaBmw » 03 apr 2013, 13:47

Eind goed Al goed??

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen vrijdag maar naar de garage gereden om te kijken hoe het er allemaal voor stond. Daar aangekomen zag ik dat alles nog gemonteerd moest worden...... Daar baalde ik van maar dat gaf mij ook de gelegenheid om te zien hoe de monteur werkte. Ik zag dat de cilinderkop inderdaad aangepakt was. Afgevlakt en wel. Helemaal schoon zoals ik ze eerder heb gezien nadat ze afgevlakt waren. Verder was ook een complete koppakking set aanwezig met alle nodige pakkingen en O-ringen. Daar werd ik blij van. Ik werd alleen minder blij van de wijze waarop de monteur bijv diverse vuile onderdelen in de achterbak van de Touring had neergelegd...... Daar kan je mij echt boos meemaken. Als ik aan de auto werk raak ik zelden iets met vuile handen aan, laat staan onderdelen die nog kunnen lekken IN de auto neerleggen. Gelukkig had ik al een rubber matje in de kofferbak gelegd pfffff
Goed ik heb maar tot tien geteld en ben gaan kijken naar diverse onderdelen die toch al los waren. Mooi moment om eea te zien. Nokkenassen enz zagen er heel goed uit. Geen spoor van slijtage of aangetaste coating. Nu weet ik niet of dat veel voorkomt bij de M52 blok maar ik heb ze weleens anders gezien bij andere auto merken en motoren. Meteen de leidingen en aansluitingen van de oliekoeler (versnellingsbak olie) bekeken. (al wetende van Ad en gezien op bmwfans.info dat er geen verbinding is met kvs) Alles zag er mooi en droog uit. wel veel vettigheid aan de zijde van de Airco pomp.
Het zag er dan ook niet naar uit dat hij de auto af zou krijgen die dag. Hij liet me de oude koppakking zien en indd de koppakking zag er goed en nieuw uit. Zo op het oog nergens doorgeslagen. Vervolgens zei de monteur dat hij nu waarschijnlijk wist waarom de cilinderkop kennelijk kortgeleden af was gehaald. De bougie van de 5e cilinder is afgebroken geweest en kennelijk daardoor de schroefdraad beschadigd. ze hebben mogelijk de cilinderkop afgehaald om dat te repareren. Verder was de pakking van de bougies (binnenste deel van de kleppendeksel pakking) lek en daardoor was de bougieschacht vol met olie. Verder had hij vooralsnog geen afwijkingen waargenomen. Niet geheel tevreden ben ik maar weer naar huis gegaan.

Na ruim twee weken en hele hoop stress verder belde de garage dat de auto klaar was :) ik ben dan ook meteen heen gegaan en de auto opgehaald. Motor loopt prima. De monteur heeft dus niet echt DE oorzaak van de olie in kvs achterhaald. Ik heb nu een nieuwe koppakking en een gereviseerde cilinderkop wat wellicht niet nodig was. Ik moet zeggen dat ik de blauwe rook (met warme motor) niet meer zie. Dus de cilinderkop revisie heeft geholpen. (klep seals, zittingen zijn gedaan kosten 430,-) Mijn broertje die achter mij reed na het ophalen van de auto zei wel witte rook te zien bij accelereren op de snelweg. Dit was met een warme motor en +- 4 graden buiten temp. Vanuit de auto niet zichtbaar. Condens??
Verder loopt het mooi, al ben ik niet zeker van dat de monteur de VANOS correct op tijd heeft kunnen zetten. Hij had namelijk niet de speciale BMW gereedschap voor de VANOS. Ik weet dat men zegt minder vermogen te hebben bij een slecht afgestelde (niet optijd) VANOS, maar ja nu ga ik ook een spook zoeken achter elke boom...... Of niet?! Ik heb de auto ook maar net dus het verschil voel doe ik ook niet en vol het gas er op met nieuwe pakkingen doe ik ook niet.....
Wat voor mij ook wel belangrijks was, dat de monteur mij dus niet om geld vroeg, maar alles met de verkoper regelde. Verder heb ik de verkoper gebeld en gezegd hoe het gelopen is met de auto en ook hij vroeg niet om geld en betaald zelf dus de monteur. Al met al veel stress en hoofdpijn voor mij en lange teksten voor jullie, maar wellicht wel een eerlijke garage/ verkoper......

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door AdE39 » 03 apr 2013, 14:56

Hallo beste Senna,

Nou, kijk eens aan, keurig afgehandeld, de kop was netjes gevlakt, geen rekening achteraf.
Dan hebben we ons teveel zorgen gemaakt om deze reparatie en de afhandeling hier van, ik geef de handelaar dan toch een dikke voldoende voor de afhandeling, en de monteur waar we aan twijfelden ook.

Voor een beschadigde draad van een bougie gat of een afgebroken bougie, daar zal het dus wel om geweest zijn, dat men de kop gelicht heeft.
Maar normaal gesproken, haalt men niet eens de kop los om dit te repararen.
Voor het repareren van de schroefdraad van het bougie gat, daar haalt men ook de kop niet er voor af.
dat is allemaal te doen zonder de kop te lichten.
Ik gebruik dus altijd bij het inboren, een buisje met dik vet gevuld, daar blijven dan mooi de spaanders in hangen, er valt dan dus echt niet van in de verbrandingsruimte, het is maar net hoe handig en doordacht men te werk gaat.
Ik heb nog nooit problemen ondervonden, met deze werkwijze.
Zo doen de meeste garagehouders het immers ook, en het bespaart een enorme rekening, en dat is ook lekker meegenomen, toch!
Hele dunne aluminium spaantjes, die verbranden gewoon, en die geven dan ook nooit enig probleem, voor de motor.

Het afstellen van de Vanos al of niet een dubbele, daar heeft men niet echt speciaal gereedschap voor nodig, enkel gebruikt men dan wat lakstift voor de demontage en montage, zodat alles weer netjes op lijn staat.
Datzelfde doe ik trouwens ook altijd met de distributie van de auto's met een vertande snaar, aftekenen en demonteren, de afgetekende merktekens weer netjes tegen over elkaar zetten, en weer monteren, geen enkel probleem dus.

De witte rook, dat is inderdaad gewoon condens, dat is heel normaal met deze temperaturen.
Houd echter wel even de eerste 300 km de KVS bij koude motor in de gaten, kijk daarbij dat deze netjes op peil blijft.
Houd uiteraard ook de eerste tijd de temperatuur goed in het oog, die zal wel goed zijn, maar toch, het zekere voor het onzekere, er is na een dergelijke reparatie een garantie termijn aanwezig. Dus foutjes worden dan nog vergoed!

Wat er gespeeld heeft, dat is volgens mij dat de cilinderkop bij de eerste reparatie niet gevlakt is, en daar heeft hij dan waarschijnlijk op gelekt.
Is dit niet het geval, dan zou er een crack in het blok moeten zitten, en dat is wel heel erg zeldzaam, dat komt haast nooit voor bij BMW.
Een crack, dat is dus een inwendig scheurtje in het cilinderblok, maar maak je daar niet ongerust over.

De blauwe rook is verdwenen, ja, dat zou nu wel erg fraai zijn, de klepseals zijn vervangen, dan kan het ook niet anders, dat de blauwe walm is verdwenen, als er nu binnen de kortste keer weer een blauwe walm verschijnt, dan kunnen het enkel nog de klep geleiders zijn, die slecht zijn, en ik mag dan ook hopen, dat de monteur deze ook zeer aandachtig zal hebben bekeken, of in elk geval, daar waar de kop is gevlakt en gereviseerd.
En daar zal ik dan ook niet aan twijfelen.

Dat die monteur de onderdelen in de kofferbak heeft neergelegd, dat begrijp ik niet echt!
Ondanks dat u zelf rubberen matjes hebt neergelegd, zou het de monteur toch sieren, om toch een extra bedekking neer te leggen, om vervuiling tegen te gaan.
Maar, stel dat de bekleding smerig geworden was, dan heeft u natuurlijk een punt.
Echter deze vlekken krijgt men zeer gemakkelijk weg.
Ik heb ooit ook al eens in een ondoordacht moment een startmotor achter mijn stoel gelegd, creme kleurige vloerbekleding, en ja hoor een lekker dikke zwarte vlek op de bekleding, ik denk dat u nu wel zal afvragen, wat ik op dat moment gezegd zou hebben!
Die details zal ik u maar besparen, want dat waren een hele berg zeer niet na te bootsen geluiden en woorden!
Ik heb overigens die vlekken helemaal kunnen verwijderen, er was niets meer van te zien.
Het middel wat ik gebruikt heb, dat was foam van Turtlewax, de groene spuitbus dus, geweldig spul. :duimen:

Dat u er hoofdpijn van gekregen heeft, dat kan ik me levendig voorstellen, te vergelijken met een kater.
Maar dat is omdat u het even niet meer zag zitten, en u te druk maakte over deze problemen.
Achteraf was het dus gelukkig niet nodig zelfs, het is dus echt netjes afgehandeld.

Nu de eerste maanden nog door komen, dan weten we het dus helemaal zeker of alles goed is, maar gezien de zorgen van de monteur, komt dat ook wel goed.

Eind goed, al goed, net wat u er zelf al boven geschreven heeft.

Hartelijk dank voor uw replay, nu weten wij allen ook, dat het heel goed is afgehandeld.

Succes, en geniet nu lekker van deze BMW. :driving:

Met vriendelijke groet,
Ad

yltkdy
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 feb 2012, 00:41
Locatie: Kamperland

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door yltkdy » 03 apr 2013, 18:45

Inderdaad fantastisch dat het allemaal zo afgehandeld is. Een dikke pluim voor de verkoper, ondanks hij wel wat kortaf was tegen jou en je met een rotgevoel liet zitten evenzo voor de monteur.

Geniet van je BMW, doe het inderdaad even rustig aan (ik dacht rond de 1000 km, maar als dit niet zo is wordt ik graag gecorrigeerd)

Vele plezierige :driving: toegewenst.

Mike.

SennaBmw
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2013, 09:05

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door SennaBmw » 07 apr 2013, 13:14

inmiddels al een beetje kunnen genieten van de BMW :) Schuifkanteldakje open met een heerlijke voorjaarszon....
en als alles goed blijft draaien ga ik met mooi weer zelf maar de radiateur en de rest van de koeling ond schoonspoelen. Ik moet nog even uitzoeken of er een soort schoonmaak middel er voor bestaat of het gewoon met water moet.

Ik wil jullie nog bedanken voor jullie steun!! Super fijn :)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door AdE39 » 07 apr 2013, 15:17

Hallo beste Senna,


Koop gewoon een radiateurreiniger, vraag wel even bij de shop, of deze geschikt is om een vettig systeem mee gereinigd kan worden, volgens mij kan dat altijd, omdat het een reinigend product is.

Gewoon het hele koelsysteem aftappen, inclusief de aftapplug aan de zijkant onder het uitlaatspruitstuk er uit draaien, en het koelsysteem leeg laten lopen.

Draai na het aftappen deze plug er weer in.
Gooi de radiateurreiniger in het koelsysteem, en vul de rest af met water, wel even goed ontluchten dus.
Rijd er dan vervolgens zo rond de 200 km mee, lees wel even aandachtig de gebruiksaanwijzing door, want sommige producten en merken hanteren soms andere gebruiken.
let wel op, dat de auto niet met dit middel in het koelsysteem word neer gezet voor een over nachting, als het nog vriest buiten!! Want dan zijn de rapen echt gaar, want dan loopt men de kans op bevriezing van het motorblok, pas dus goed op!

Na de 200 km, of net wat de gebruiksaanwijzing dus aan geeft, kunt u het koelsysteem weer helemaal aftappen, net zoals u gedaan heeft voordat u het reinigings middel heeft gevuld.
Spoel nu het systeem nog even door met schoon leidingwater, en laat het koelsysteem helemaal leeg lopen.

Draai daarna de aftapplug bij het uitlaatspruitstuk weer er in.

Vul nu het koelsysteem weer bij met de juiste KVS, en ontlucht het koelsysteem.

Volg uiteraard wel de juiste methode hier voor!

Is deze ontlucht methode bekend bij u?
Zo nee, dan verneem ik dat nog gaarne van u, dan vermeld ik deze bij de volgende reactie.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

SennaBmw
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2013, 09:05

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door SennaBmw » 16 mei 2013, 10:27

Beste vrienden,

Het is even geleden maar de kleine meid vergt veel aandacht. Ze is nu 5 maanden en gelukkig gaat het slapen al wat beter :)
Ik heb in tussen tijd best wat kilometers gemaakt met de Touring. Inmiddels ontdekt dat een slangenklem bij de radiateur niet goed vast zat en zo heel langzaam KVS eruit lekte. Ik heb ook helaas gemerkt dat ook een van de KVS slangen onder de inlaatspruitstuk KVS lekt. Ik heb nog geen idee welke. Ik ga er vandaag of morgen naar kijken. Wel jammer dat de inlaatspruitstuk nu al weer los moet, maar volgens mij kan ik deze pakking wel weer opnieuw gebruiken. Het is een lastige plek om bij te komen. Gaat volgens mij niet anders dan inlaatspruitstuk los te maken. De slagen ter hoogte van de 5e of 6e cilinder zijn het. Met een soort Y stuk. Volgens mij de afsplitsing naar de kachel radiateur, maar ik weet het niet zeker.
Verder in de afgelopen tijd opgemerkt dat de Touring best wel een slokje brandstof lust. Ik rij niet heel gek maar in de stad zit ik volgens de board computer gemiddeld op 1 op 8 :( en olie verbruik van liter op ongeveer 1600 kilometer. Dat viel dan mee dacht ik zo.
Helaas ook een lekgage van de schuif kanteldak. Ik moet even uitlopen waar de afvoer loopt en mogelijk deze ontstoppen.
Dus nog zat te doen aan de Touring.

@ Ad, De ontluchting procedure is dan ook welkom als u daar tijd voor hebt.

gr,
Senna

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door AdE39 » 16 mei 2013, 12:32

Hallo beste Senna,

Maar vanzelfsprekend heb ik daar wel even de tijd voor.
Het is even een lang verhaal, maar het is goed leesbaar en begrijpelijk.

Ik ga er dan gewoon van uit, u heeft het koelsysteem geheel gereinigd en leeg gelaten.
Men begint uiteraard met het aftappen van het koelsysteem, met het geheel openen van de kachelkraan, dus op de warmste stand zetten, zo kan echt alles weg vloeien uit het koelsysteem.
Laat de kachelkraan verder zo staan.

U heeft dus afgetapt onder aan de radiateur, en u heeft de aftapplug onder het spruitstuk uit het motorblok gedraaid.
Vang uiteraard wel al deze vloeistof zoveel als mogelijk op, het is chemie.

U wilt nu gaan vullen.
Draai de aftapplug in het motorblok terug vast, en sluit het aftappunt onderaan de radiateur.

U bent nu helemaal klaar om te gaan vullen, denk daar bij aan 10,5 liter KVS.

U draait allereerst de ontluchtingsnippels uit de boring, soms zitten er 2 van deze zwarte ronde nippels in het systeem, herkenbaar aan de 10 mm zwarte ronde kop, met een kruis er in gegraveerd.
Vaak zit er een boven op de radiateur, of op de bovenste slang van de radiateurslang.
Soms zit er een nabij het oliefilter huis, ligt er aan welk type motor er is gemonteerd, maar u ziet het direct.

Zet het contact aan, zet de aanjager op een aantal streepjes 2,3 of 4, dit is om de extra electrische waterpomp in te schakelen die is opgenomen in het koelsysteem!
De kachelkraan of wanneer er een dubbel systeem is gemonteerd voor de linker zijde en de rechterzijde apart te koelen of te verwarmen. Draai dan beide op de warmste stand.

Vul nu het koelsyteem tot de ontluchtingsnippels een stroom van KVS laat zien, zonder dat daar nog bubbels in aanwezig zijn, is dit het geval, dan kunt u de ontluchtingsnippel(s) sluiten.

Vul het koelsysteem bij tot het juiste peil.
En sluit de vuldop.

Start nu de motor, maar ga er dus echt niet mee rijden!!
Geeft u nu een keer of 4 a 5 een stoot gas, dit dient te gebeuren met een motor toerental tussen de 3.500 toeren per minuut en de 5.000 toeren per minuut, ( afgekort RPM/Min. ).
Dit dient dus te geschieden binnen de 30 seconden!
De reden dat dit dient te geschieden binnen de 30 seconden, dat is omdat de KVS niet warm mag worden, en het uitzetten van de KVS te voorkomen!

Schakel de motor ook direct uit.

U kunt nu met een gerust hart, de vuldop van de radiateur of het expansie tankje open draaien, want de KVS is dus nog niet warm.
Controleert u nu het KVS peil, het is dus mogelijk dat u nu dient bij te vullen, u kunt dit aan de hand van de nog overige KVS zien.
Heeft u nu tot het juiste peil bijgevuld, sluit u nu de vuldop weer.

U kunt de motor weer starten, maar ga er vooral nog niet mee rijden!
Laat nu met een ntoerental van rond de 1.500 RPM/Min. de motor warm draaien, dus op bedrijfstemperatuur komen.
Dat is dus te zien aan de temperatuurmeter, u weet immers wat de juiste stand is van deze temperatuurmeter, als de motor bedrijfswarm is.
U ziet als de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt, dat deze nog een klein stukje voorbij de normale stand gaat, maar dan zakt de temperatuur weer terug naar de normale stand, dat is dus een teken, dat de thermostaat is geopend, en dat de bedrijfstemperatuur is bereikt.
Laat nu de motor nog even een minuut met dit toerental doordraaien, u ziet nu dat deze temperatuur gehandhaafd blijft.

U kunt nu de motor stil zetten.

Maar laat de vuldop a.u.b. met rust, want als u deze nu zou openen, dan krijgt u echt een heet onthaal van KVS over u heen, en dat geeft erg nare brandwonden, doe dat dus nooit!

Laat de motor lekker even afkoelen tot de buiten temperatuur is aangenomen.
Pas als de motor geheel is afgekoeld, dan kunt u met een gerust hart de vuldop openen.
Controleer nu het KVS peil, en vul eventueel tot het juiste peil.

Nu zou als het goed is, zal het koelsysteem op de juiste manier ontlucht moeten zijn.

Maarrrr, let u uiteraard nog wel de eerste 200 tot 300 km op de juiste KVS peil, en wel voordat u met de auto gaat rijden.

Opmerking!
Soms kan het mogelijk zijn, dat u de BMW iets omhoog moet zetten, met de voorzijde, zodat het ontluchten beter zal verlopen, echter ik heb het dus niet ondervonden, dat ik dat moest doen, maar het kan mogelijk zijn.
Plaatst u dan de BMW met de voorwielen op een paar houten blokken weerszijde. 10 cm is voldoende, of zet deze op een heuveltje, dat vaak aanwezig is bij sommige opritten.

Voer deze ontluchtings procedure uiteraard wel uit, als u helemaal klaar bent met alle reparaties, zoals het afdichten van alle slangen en dergelijke.
Want anders blijft u bezig.

Als u deze ontluchtings procedure heeft uitgevoerd, dan heeft u verder geen enkel probleem meer met warm lopen, tenzij er onverhoopt een lek aan het licht komt.
Hopende dat dit niet zal gebeuren, laten we daar a.u.b. vanuit gaan.

Succes, beste Senna. :duimen:

Beleef nog erg veel rij plezier met uw BMW :driving:

Met vriendelijke groet,
Ad
Laatst gewijzigd door AdE39 op 18 mei 2013, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
e28-520i
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 jul 2012, 00:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Olie in de koelvloeistof

Bericht door e28-520i » 17 mei 2013, 23:05

Wat betreft je schuif/kanteldak hier zitten 4 afvoerslangen aan in elke hoek eentje.

Als je je hemeltje eruit haalt is wat werk maar dan kun je er wel fatsoenlijk bij dan kun je zien dat er in elke hoek eentje loopt en met een goud kleurige ring vastzit aan het schuif/kanteldak,
Deze kun je rustig loshalen maar pas wel op dat deze niet breken het is van glasvezel en is aardig kwetsbaar.
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”