Altijd op winterbanden?
Re: Altijd op winterbanden?
Mensen denken alleen nog aan zichzelf helaas. Winterbanden heb je ook voor de algemene veiligheid op straat. Dus ook voor je medemens. Zoals hierboven al aangegeven, als je ineens moet remmen heb je zoveel extra meters nodig op zomerbanden. Dan vergeef je jezelf nooit als daar mensenlevens bij betrokken zijn.
Re: Altijd op winterbanden?
De wegenwacht heeft ook zoveel auto's rijden dat ze onderand een extra loods moeten huren voor opslag en een paar werkdagen kwijt zijn om alles te wisselen, dus dat is ook wat anders. Niet te vergelijken met iemand die thuis 4 wieltjes moet wisselen en opslaan, wat je binnen een uur doet en misschien 1 vierkante meter opslag kostvang schreef:de Wegenwacht rijdt het hele jaar door op winterbanden. De mogelijke extra kosten van slijtage wegen voor de Wegenwacht niet op tegen de kosten van de/montage en opslag.
>>>>Showroom E36's<<<<
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Altijd op winterbanden?
Ik denk ook dat het luiheid of onverschilligheid is. Ik had een 1 serie die was geleverd op winterbanden. (Longterm rental) Toen het lente werd wilde ik er zomerbanden op laten leggen en dat mocht niet. Ze vonden het prima dat de bandjes er onder vandaan smolten.
Ik denk dat als dat idd waar is van die winterbanden dat er gewoon iemand in het managment heeft bedacht dat de anwb het goede voorbeeld moet geven met winterbanden en dat ze er even niet over na hadden gedacht dat dat een wissel met zich mee zou brengen. Het is natuurlijk voor zo'n organisatie veel beter om op all seasons te rijden. Maar ik snap de overweging wel. Het is ook wel erg genant als een wegenwacht auto vast staat in de sneeuw.
Ik denk dat als dat idd waar is van die winterbanden dat er gewoon iemand in het managment heeft bedacht dat de anwb het goede voorbeeld moet geven met winterbanden en dat ze er even niet over na hadden gedacht dat dat een wissel met zich mee zou brengen. Het is natuurlijk voor zo'n organisatie veel beter om op all seasons te rijden. Maar ik snap de overweging wel. Het is ook wel erg genant als een wegenwacht auto vast staat in de sneeuw.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Altijd op winterbanden?
Dat hoeft nog niet eens in de sneeuw te zijn...
Ik heb eens een wegenwacht uit de blubber moeten trekken, nadat hij bij de auto was geweest om een warmloper. Hij had 'm in de berm geparkeerd en liep daardoor vast omdat hij flink sompig was.
Ik heb eens een wegenwacht uit de blubber moeten trekken, nadat hij bij de auto was geweest om een warmloper. Hij had 'm in de berm geparkeerd en liep daardoor vast omdat hij flink sompig was.
Re: Altijd op winterbanden?
Ondanks dat ik je insteek begrijp, lijkt het mij toch niet slim. In Nederland zijn winterbanden in principe een goede toevoeging omdat je meer controle krijgt over je voertuig, maar de verhouding van sneeuw/nat weer tot droog weer is in Nederland niet voldoende om toch het gehele jaar op winterbanden te rijden. De prestaties van een winterband in de zomer is niet vergelijkbaar met een goede zomerband. Je kan er echter wel makkelijker op aanpassen omdat de omstandigheden in de zomer minder vaak vragen om extreme ingrepen. Volgafstand verhogen is wel een aanrader. Het fabeltje dat een winterband echt beter presteert in de regen lijkt mij ook niet helemaal realistisch. Ik heb de ervaring dat dezelfde breedte band (225mm) zomerband veel stabieler was in dezelfde omstandigheden dan de winterband. TCS ging veel en veel makkelijker aan bij de winterband dan de zomerband.
Zomerbanden in de winter is natuurlijk ook geen ideale oplossing. Je moet ook in dit geval inspelen op de omstandigheden. Het gaat dan eigenlijk ook niet om snelheid maken, dat lukt met een zomerband in de sneeuw ook wel, maar om snelheid er uit halen. Wanneer er voor je iemand voor de rotonde plots remt, kan je met je zomerbanden inderdaad niks meer. Ik had dit jaar te vroeg zomerbanden gewisseld, plots ging het weer sneeuwen en lag er ijs op de weg. Ik reed slechts 30km/u, maar met remmen ging de auto nauwelijks afremmen. Uiteindelijk toch kunnen uitwijken door naar de andere weghelft te sturen.
Een setje winterbanden voor een 318i zijn de kosten echter niet. Volgens mij moet 15 inch ook kunnen onder een 318. Je krijgt er een hoop veiligheid voor terug en dat is het belangrijkste.
Zomerbanden in de winter is natuurlijk ook geen ideale oplossing. Je moet ook in dit geval inspelen op de omstandigheden. Het gaat dan eigenlijk ook niet om snelheid maken, dat lukt met een zomerband in de sneeuw ook wel, maar om snelheid er uit halen. Wanneer er voor je iemand voor de rotonde plots remt, kan je met je zomerbanden inderdaad niks meer. Ik had dit jaar te vroeg zomerbanden gewisseld, plots ging het weer sneeuwen en lag er ijs op de weg. Ik reed slechts 30km/u, maar met remmen ging de auto nauwelijks afremmen. Uiteindelijk toch kunnen uitwijken door naar de andere weghelft te sturen.
Een setje winterbanden voor een 318i zijn de kosten echter niet. Volgens mij moet 15 inch ook kunnen onder een 318. Je krijgt er een hoop veiligheid voor terug en dat is het belangrijkste.