Motor oververhit, koelvloeistof op peil en genoeg olie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
fourroses

Motor oververhit, koelvloeistof op peil en genoeg olie

Bericht door fourroses » 20 mei 2013, 17:03

Eerst even wat achtergrond info:

Ik heb nu een jaar mijn e46 318 coupe uit 2000.
Heb mijn waterpomp na aankoop direct moeten vervangen, dat was bekend, radiateur heb ik ook moeten vervangen na een half jaar, die lekte. Nadat de nieuwe er op was gezet sloeg mijn auto af en toe af bij remmen tot bijna stilstaan. Twee dagen erna naar de garage gebracht, had 's ochtends eigenlijk al het probleem niet meer en garage kon ook niks vinden. Ze hadden de toeren minimaal omhoog gezet. Geen problemen meer gehad.

Nu heb ik toevallig eergisteren mijn auto helemaal schoongemaakt, stofzuiger er door, oliepijl gecheckt was oké en koelvloeistof iets bijgevuld.

Gisteren reed een afstand van 30km en zag dat mijn motor oververhit was, heb erg rustig gereden, was zo goed als thuis. Tijdens het rijden heb ik niks gemerkt, merkte wel dat het starten een paar keer wat lastiger ging de afgelopen dagen. Alsof hij niet genoeg benzine kreeg, beetje gas geven en dan liep ie gewoon weer goed.

--

Nu het probleem, hoe kan het dat de motor oververhit raakt? ik heb gekeken naar de koelvloeistof en die was erg heet naar mijn idee maar zat genoeg in. Ik weet niet of het kan liggen aan een niet werkende ventilator? Lijkt me dat die als een dwaas zou moeten draaien bij starten van m'n auto en dat deed ie niet (bij parkeren). Ik kreeg verder geen dashboard lampje / motor storing.

Dus naar mijn idee is het mijn ventilator/(condensor?) of een zekering / snoerbreukje gezien ik bezig ben geweest met het handschoenenkastje en zekeringen.

Hij gaat donderdag sowieso voor de APK naar de garage.
Hoe kan ik de ventilator testen eigenlijk? airco aanzetten terwijl motor draait?
Ga het straks even checken/testen.

Afbeelding
E36 Compact
E46 Coupe

Showroom: viewtopic.php?f=29&t=28696[/size]

Rene08

Re: Motor oververhit, koelvloeistof op peil en genoeg olie

Bericht door Rene08 » 20 mei 2013, 17:57

Ik denk dat je thermostaat overleden is. Dan regelt ie niet meer wanneer de koelbloedig wel of niet door je radiateur gaat. Dus waarschijnlijk word je koelbloeistof niet gekoeld. Omdat het niet door de radiateur gaat. Maar weer direct je motor in.

fourroses

Bericht door fourroses » 20 mei 2013, 18:13

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat dit het geval is. Weer 100 euro lichter :(
E36 Compact
E46 Coupe

streamline

Bericht door streamline » 20 mei 2013, 18:22

Als die meter zover in het rood staat zou ik voortaan de motor gelijk afzetten hoe dicht je ook bij huis zit.

Af laten koelen is goedkoper dan een nieuwe kop of koppakking

fourroses

Bericht door fourroses » 20 mei 2013, 19:17

UPDATE:

Net gekeken bij m'n auto.
Direct na sleutel omdraaien met koude motor de warmtemeter op max..
Afbeelding

Na het voorval gisteren draaide ik gelijk de motordop er af om te kijken of hij erg zou roken maar dat viel erg mee tot niet roken, dat heb ik anders meegemaakt nadat er een keer te weinig olie in mijn vorige auto heeft gezeten.
Maar tot m'n verontrusting zie ik toch wel een zwetende motor. Heb het schoongemaakt en even kijken of het opnieuw gaat zweten.
E36 Compact
E46 Coupe

montana81

Bericht door montana81 » 20 mei 2013, 19:56

Als je motor koud is en de temp meter staat op max dan gaat er iets fout in je combi of temp sensor.

Doe het volgende eens :

Motor koud, contact aan en temp.meter controleren staat hij op max dan de accu pool eens even los halen ( 10 Minuten ). Controleer daarna de temp meter nog eens.

Groet Tony

fourroses

Bericht door fourroses » 20 mei 2013, 20:07

Dat ga ik gelijk even testen, zat er zelf ook aan te denken.
Dat ie soms niet lekker start zal dan wel een andere oorzaak hebben.
De eerste keer toenet geen probleem, 2e keer ook niet, en derde keer weer wel..
E36 Compact
E46 Coupe

fourroses

Bericht door fourroses » 20 mei 2013, 20:36

Helaas, nog steeds staat ie op max, verder werkt de kachel ook niet, het klinkt wel alsof hij het doet maar geen lucht. Oh en trouwens de radiator wordt niet warm en motorblok wel.
E36 Compact
E46 Coupe

yltkdy

Bericht door yltkdy » 20 mei 2013, 22:24

Ik zeg, je massakabels controleren. Grote kans dat hier wat fout gaat. Bij een slechte massa krijg je onverklaarbare verschijnselen zoals temperatuurmeters die op maximaal staan en slecht starten. Ikcspreek hier uit eigen ervaring, weliswaar met een ander merk auto (Renault). Heb je ook last van onregelmatig brandende dashboardverlichting?

Contoleer ook of je buitenverlichting en richtingaanwijzers goed werken aan de achterzijde als de temperatuurmeter weer op maximaal staat bij koude motor. Als dit ook niet in orde is heb je je probleem gevonden.

fourroses

Bericht door fourroses » 20 mei 2013, 23:19

Hmm, thx voor de tip!

Ik heb veel zitten klooien met een subwoofer die ik uiteindelijk er weer uit heb gehaald. Snoeren achter dashboardkastje, accu en achterlicht ben ik mee bezig geweest. Ik ga 't ff nalopen, wie weet. Dashboard daar heb ik verder geen problemen op dus de verwarming en temperatuurmeter na.
E36 Compact
E46 Coupe

yltkdy

Bericht door yltkdy » 21 mei 2013, 19:45

Ik praat hier wel over de hoofdmassakabel. Dat slecht starten van je auto, bedoel je daar een moeizaam draaiende startmotor mee. Dat was dus het geval met die Renault. Zo erg dat hij af en toe niets deed en we de startmotor dus lieten vervangen. De nieuwe deed echter precies hetzelfde en toen kwam die massakabel naar voren. Alle problemen waren daarna direct opgelost.

fourroses

Bericht door fourroses » 21 mei 2013, 20:17

Knipperlichten / verlichting was in orde. Nee, bedoel niet moeilijk draaiende startmotor, krijgt ff geen benzine lijkt het, ene keer wel goed andere keer niet, maar belangrijkste vin ik is dat de koeling goed werkt want zo durf ik niet rijden, garage zit gelukkig dicht bij. Afspraak bij garage is donderdag (APK) maar voor er van alles wordt vervangen probeer ik zelf ook naar de oorzaak te zoeken.

Waar moet ik kijken voor de massakabel? Loopt van waar tot waar?
Heb net nog even alle zekeringen goed aangedrukt, kabels gecheckt van achterverlichting gezien ik led achterlichten heb waar kabels van bloot liggen en m'n dashboardkastje er uit gehaald. Kon niet echt iets zien met blote oog. Neem aan dat hier de hoofdmassakabel is of moet ik onder de motorkap kijken?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fourroses op 22 mei 2013, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
E36 Compact
E46 Coupe

fourroses

Bericht door fourroses » 21 mei 2013, 20:25

Ik ga nog ff de bruine kabel checken op m'n achterlichten.
E36 Compact
E46 Coupe

jasi

Bericht door jasi » 21 mei 2013, 20:29

"Helaas, nog steeds staat ie op max, verder werkt de kachel ook niet, het klinkt wel alsof hij het doet maar geen lucht. Oh en trouwens de radiator wordt niet warm en motorblok wel".Ik denk dat de thermostat niet open gaat.

jasi

Bericht door jasi » 21 mei 2013, 20:32

fourroses schreef:Helaas, nog steeds staat ie op max, verder werkt de kachel ook niet, het klinkt wel alsof hij het doet maar geen lucht. Oh en trouwens de radiator wordt niet warm en motorblok wel.
Wat denk je dichte therostaat.Wat mij betreft: DE THERMOSTAAT GAAT NIET OPEN.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”