Heb een E91, 320i touring.
Bij het optrekken, vooral bij koud weer, komt de koppeling schokkerig over. De auto hort en stoot bij optrekken dus.
Ik heb ergens gelezen dat het de veren kunnen zijn die niet strak genoeg zouden staan, of zou het een versleten koppeling kunnen zijn. Heb er 100.000km op staan, en ik denk niet dat de koppeling versleten is.
Alvast bedankt voor jullie advies.
Trillende Koppeling
Re: Trillende Koppeling
Hallo schiphol! Heb je dezelfde auto nog in bezit ? Trilt de, koppeling als het pedaal op een bepaalde stand staat? Dus op het punt van contact maken? Zo ja, dan kan je het volgende proberen. Een paar keer per rit met hoog toerental de koppeling extra lang laten slippen bij het opschakelen. Succes!
Re: Trillende Koppeling
Bedankt racoon, inderdaad wordt het dan minder.. lijkt net of er aanslag of iets dergelijks op de platen ontstaat die zorgt voor de trilling. Als de motor koud is heb ik er namelijk meer last van.
Re: Trillende Koppeling
Ik heb dit ook met mn e90 gehad. T lag uiteindelijk aan de koppeling en het vliegwiel. Alles is toen vervangen
BMW E90 318i
Re: Trillende Koppeling
Heb het ook laten vervangen, na een half jaar begon het weer! Heb het ook bij andere BMW's gemerkt trouwens..
Ik denk dat de koppeling en vliegwiel helemaal niet het probleem zijn, ze hoeven niet vervangen te worden. Ik denk dat aanslag of vuil er voor zorgt dat de pakking hapert en dat daardoor alles gaat trillen. Eventjes met hoge toeren en slippende koppeling optrekken en daarna doet hij het prima.
Ik denk dat de koppeling en vliegwiel helemaal niet het probleem zijn, ze hoeven niet vervangen te worden. Ik denk dat aanslag of vuil er voor zorgt dat de pakking hapert en dat daardoor alles gaat trillen. Eventjes met hoge toeren en slippende koppeling optrekken en daarna doet hij het prima.
Re: Trillende Koppeling
Ik ondervind het zelf ook bij meerdere BMW's. Mijn 2 oplossingen zijn:
1. Verwijderen CDV (Clutch Delay Valve), hierna moet het probleem ook weg zijn. Het weghalen van de CDV zal ervoor zorgen dat je meer gevoel krijgt in de koppeling en dat het schakelen ook beter gaat naast het feit dat het trillen dan ook weg is. Google maar, hier is genoeg over te vinden.
2. Als verwijderen van de CDV niet kan, of dat je dit niet wilt, dan het volgende proberen: Laat de koppeling opkomen tot aan het aangrijpingspunt en geeft dan pas gas en laat je koppeling verder opkomen. Het is even wennen maar hiermee zul je geen last meer hebben van een trillend gevoel in je koppeling.
Zoals Schiphol ook al zegt lijkt het erop dat er een laagje op de platen komt te zitten die ervoor zorgt dat dit naar verloop van tijd gaat trillen
1. Verwijderen CDV (Clutch Delay Valve), hierna moet het probleem ook weg zijn. Het weghalen van de CDV zal ervoor zorgen dat je meer gevoel krijgt in de koppeling en dat het schakelen ook beter gaat naast het feit dat het trillen dan ook weg is. Google maar, hier is genoeg over te vinden.
2. Als verwijderen van de CDV niet kan, of dat je dit niet wilt, dan het volgende proberen: Laat de koppeling opkomen tot aan het aangrijpingspunt en geeft dan pas gas en laat je koppeling verder opkomen. Het is even wennen maar hiermee zul je geen last meer hebben van een trillend gevoel in je koppeling.
Zoals Schiphol ook al zegt lijkt het erop dat er een laagje op de platen komt te zitten die ervoor zorgt dat dit naar verloop van tijd gaat trillen
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)