aanschaf 520d 2008
aanschaf 520d 2008
Hallo,
Vraagje ,waar opletten bij het kopen van een 520d 163pk van 07/2008.
De auto heeft al de nieuwe automatenbak met de joy stick pook .
Heeft deze motor een distributieriem of een ketting.
Ik heb er vandaag in gereden en wil morgen de knoop doorhakken ,wat wel op viel is dat de auto deed trillen ik vermoed de banden gezien de auto al een week of 6 binnen staat.
Mvg, Johan
Vraagje ,waar opletten bij het kopen van een 520d 163pk van 07/2008.
De auto heeft al de nieuwe automatenbak met de joy stick pook .
Heeft deze motor een distributieriem of een ketting.
Ik heb er vandaag in gereden en wil morgen de knoop doorhakken ,wat wel op viel is dat de auto deed trillen ik vermoed de banden gezien de auto al een week of 6 binnen staat.
Mvg, Johan
Re: aanschaf 520d 2008
Check dat deze niet het probleem met de ketting heeft (ze hebben een ketting).
Dit is het grootste probleem met de 4 cylinder, ketting over en dan , wel de rest kan je wel raden.
Best is dat je in het 3 serie forum even navraagd, dit het grootste gespreksonderwerp daar. 5 series hebben meestal de 6 cylinder motoren en je vind er veel minder kennis over de 2l.
Automaatbak is dezelfde alleen de pook is verschillend tussen LCI en pre-LCI.
Dit is het grootste probleem met de 4 cylinder, ketting over en dan , wel de rest kan je wel raden.
Best is dat je in het 3 serie forum even navraagd, dit het grootste gespreksonderwerp daar. 5 series hebben meestal de 6 cylinder motoren en je vind er veel minder kennis over de 2l.
Automaatbak is dezelfde alleen de pook is verschillend tussen LCI en pre-LCI.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: aanschaf 520d 2008
Een trillende 5 serie (welke vorm van trillen dan ook) zou ik nooit kopen. Kan erg moeilijk/duur zijn de oorzaak te vinden.
F10 N57N
Re: aanschaf 520d 2008
Ik heb een collega die al 3,5 jaar in een 520d E60 LCI (163 pk) rond rijdt van 04-2007. Hij heeft de wagen inmiddels van 45.000 naar 125.000 km gereden en is er nog steeds zeer tevreden over. Gedurende die periode heeft hij alleen maar regulier onderhoud had als olie, banden, remblokken, filters e.d. en verder geen enkele extra's.
Moet wel zeggen dat hij een handbak versie heeft en dat hij over het algemeen een zeer rustige rijder is (alhoewel hij de wagen bij 60.000 km wel heeft laten chiptunen naar 198 pk/410 Nm), maar toch. Zijn volgens mij best betrouwbare wagens/blokken dus.
Wat is de km-stand van de wagen trouwens?
Moet wel zeggen dat hij een handbak versie heeft en dat hij over het algemeen een zeer rustige rijder is (alhoewel hij de wagen bij 60.000 km wel heeft laten chiptunen naar 198 pk/410 Nm), maar toch. Zijn volgens mij best betrouwbare wagens/blokken dus.
Wat is de km-stand van de wagen trouwens?
Re: aanschaf 520d 2008
Bedankt voor de reacties, ik ga morgen nog even langs en dan zet hij er eerst maar eens een set andere banden/velgen onder. Als hij dat niet wil laat ik hem staan.
Re: aanschaf 520d 2008
tom_il schreef:Check dat deze niet het probleem met de ketting heeft (ze hebben een ketting).
Dit is het grootste probleem met de 4 cylinder, ketting over en dan , wel de rest kan je wel raden.
Best is dat je in het 3 serie forum even navraagd, dit het grootste gespreksonderwerp daar. 5 series hebben meestal de 6 cylinder motoren en je vind er veel minder kennis over de 2l.
Automaatbak is dezelfde alleen de pook is verschillend tussen LCI en pre-LCI.
Ik weet niet deprecieze datums, maar de 1e lci 520d's hadden ook de "oude pook", dus niet de zilveren joystick van de lci.
Re: aanschaf 520d 2008
Ja dat klopt ik dacht dat ergens in augustus ze de pook in de 520d gewijzigd hadden.
Wou gewoon zeggen dat de bak zelf nog steeds dezelfde 6 bak is.
Wou gewoon zeggen dat de bak zelf nog steeds dezelfde 6 bak is.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: aanschaf 520d 2008
Vandaag weer in de auto gereden nadat hij de wielen heeft laten uitbalanceren en ik moet zeggen, dat is een dag en nacht verschil.
Gegevens van de auto:
SIGNALEMENT
Merk : BMW
Model : 520d
Kleur : Grijs
Brandstof : diesel
Carrosserie : sedan
Aantal deuren : 4
Versnellingsbak : automaat
Datum eerste toelating : 15 mei 2008
MOTOR
Motorcode : N47D20A
Aantal cilinders : 4
Cilinderinhoud : 1995 cc
Vermogen : 120 kW (163 pk)
Gegevens van de auto:
SIGNALEMENT
Merk : BMW
Model : 520d
Kleur : Grijs
Brandstof : diesel
Carrosserie : sedan
Aantal deuren : 4
Versnellingsbak : automaat
Datum eerste toelating : 15 mei 2008
MOTOR
Motorcode : N47D20A
Aantal cilinders : 4
Cilinderinhoud : 1995 cc
Vermogen : 120 kW (163 pk)
Re: aanschaf 520d 2008
Deze motor heeft blijkbaar het ketting probleem :
http://prestige-german-engines.co.uk/en ... n-failure/
https://www.google.com/search?q=N47D20A ... =firefox-a
http://prestige-german-engines.co.uk/en ... n-failure/
https://www.google.com/search?q=N47D20A ... =firefox-a
525d E61 2007 pre-LCI
Re: aanschaf 520d 2008
Mag ik jou erg bedanken voor deze informatie.tom_il schreef:Deze motor heeft blijkbaar het ketting probleem :
http://prestige-german-engines.co.uk/en ... n-failure/
https://www.google.com/search?q=N47D20A ... =firefox-a
Mocht hier een modificatie voor zijn, zou dit in het onderhouds boekje staan of zou een dealer weten of dit bij deze auto vervangen is.
Zie ik weer eens wat moois heb ik dit net weer
Re: aanschaf 520d 2008
Geen probleem, Er zijn héél veel van deze motoren gemaakt en het probleem doet zicht niet altijd voor maar ikzelf zou het risico niet lopen. In tegenstelling het het probleem met de swirl valves in de 6 cylinders is er hier bij mijn weten geen quickfix mogelijk. Ik weet niet of er bij vervanging maatregelen genomen worden dat het niet meer kan optreden.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: aanschaf 520d 2008
Ik heb de garage gebeld en ze medegedeeld dat ik van de koop af zie en hem het probleem uitgelegd.
En dan krijg je als antwoord! "Daar" heb ik nog nooit van gehoord, de dealer kon deze klachten wel bevestigen.
Maar die hadden het er over, dat het meer voorkomt bij handgeschakelde modellen.
En dan krijg je als antwoord! "Daar" heb ik nog nooit van gehoord, de dealer kon deze klachten wel bevestigen.
Maar die hadden het er over, dat het meer voorkomt bij handgeschakelde modellen.
Re: aanschaf 520d 2008
Dat mag hij dan toch wel eens proberen uit te leggen. Ik zie het verband niet tussen de versnellingsbak en de distributieketting.Speedy schreef:Maar die hadden het er over, dat het meer voorkomt bij handgeschakelde modellen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: aanschaf 520d 2008
En nu? Kijken voor een andere bimmer?Speedy schreef:Ik heb de garage gebeld en ze medegedeeld dat ik van de koop af zie en hem het probleem uitgelegd.
Ik zag in je post historie dat je je sinds september 2010 al aan het oriënteren was op een 520d E60.
Re: aanschaf 520d 2008
Goed om weten, met chiptuning vervalt elke tussenkomst van BMW betreffende het kettingprobleem op de N47.
Er zijn gevallen bekend van waar na enkele 10k km de ketting al schurende geluiden begon te maken, BMW erkende het probleem maar zag de tuning en kwam niet tussen.
De ketting zit achteraan op de motor en is moeilijk te vervangen, motor moet er oa uit en een hoop dichtingen moeten vervangen worden, soms zelfs de krukas. Kosten zijn niet te onderschatten.
Als je dus een wagen hebt met een N47 (520d E60 LCI vanaf september 2007) tune hem NIET.
Er zijn gevallen bekend van waar na enkele 10k km de ketting al schurende geluiden begon te maken, BMW erkende het probleem maar zag de tuning en kwam niet tussen.
De ketting zit achteraan op de motor en is moeilijk te vervangen, motor moet er oa uit en een hoop dichtingen moeten vervangen worden, soms zelfs de krukas. Kosten zijn niet te onderschatten.
Als je dus een wagen hebt met een N47 (520d E60 LCI vanaf september 2007) tune hem NIET.
525d E61 2007 pre-LCI