535d Swirlflaps vervangen
Re: 535d Swirlflaps vervangen
Reeds eerder vermeld, maar geloof er niets van dat ze niet meer afbreken.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 535d Swirlflaps vervangen
Nieuwere kleppen hebben een iets grotere diameter en de schotten zitten beter bevestigd op de asjes, zullen dus langer standhouden en mogelijk niet meer afbreken (zeg nooit nooit).
Trouwens, afbreken op zich is niet echt frequent, maar het zal je feest maar wezen....
Maar de keerringetjes aan de onderkant zullen mettertijd de druk in het spruitstuk niet meer kunnen houden en dan beginnen ze te lekken.
Dus zeg ik : stilleggen is het beste, hetzij bij een nieuwe auto, hetzij bij vervanging van het spruitstuk.
De klepjes dienen alleen om aan EURO 4 te kunnen voldoen bij lage toeren en geringe belasting.
Voor de automobielschouwing hebben ze geen enkel belang.
Je voelt ook geen enkel verschil in vermogen, verbruik of wat dan ook. Het verhaal dat je onderin meer koppel voelt is m.i. nooit aangetoond, zit m.a.w. tussen de oren.
Uiteraard zullen de klepjes mettertijd evenzeer als de AGR-klep vervuild geraken met roetaanslag, maar dat kan je fixen door het zaakje te demonteren en grondig te reinigen.
Vies karweitje, maar geeft achteraf een goed gevoel.
De klepjeshistorie is dus een uitzondering op de regel die zegt dat wanneer iets goed werkt, moet je eraf blijven.

Trouwens, afbreken op zich is niet echt frequent, maar het zal je feest maar wezen....
Maar de keerringetjes aan de onderkant zullen mettertijd de druk in het spruitstuk niet meer kunnen houden en dan beginnen ze te lekken.
Dus zeg ik : stilleggen is het beste, hetzij bij een nieuwe auto, hetzij bij vervanging van het spruitstuk.
De klepjes dienen alleen om aan EURO 4 te kunnen voldoen bij lage toeren en geringe belasting.
Voor de automobielschouwing hebben ze geen enkel belang.
Je voelt ook geen enkel verschil in vermogen, verbruik of wat dan ook. Het verhaal dat je onderin meer koppel voelt is m.i. nooit aangetoond, zit m.a.w. tussen de oren.
Uiteraard zullen de klepjes mettertijd evenzeer als de AGR-klep vervuild geraken met roetaanslag, maar dat kan je fixen door het zaakje te demonteren en grondig te reinigen.
Vies karweitje, maar geeft achteraf een goed gevoel.
De klepjeshistorie is dus een uitzondering op de regel die zegt dat wanneer iets goed werkt, moet je eraf blijven.

Re: 535d Swirlflaps vervangen
Mooie tekst met foto's van een motor waarvan één van de klepjes was afgebroken : http://www.carrec-technocenter.nl/weblo ... -bmw-525d/
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 535d Swirlflaps vervangen
In de tekst staat ook dit te lezen:
Op internet is in een aantal fora nu het advies te lezen om deze kleppen te verwijderen, compleet met instructies hoe dat moet. Ons advies is echter om dat niet te doen, het verwijderen van de kleppen heeft een negatieve invloed op de souplesse van de motor, met name in het onderste toerengebied. Bovendien vergroot het de kans op vervuiling van het inlaatspruitstuk, wat de prestaties ook niet ten goede komt. Een beter advies is dan om de kleppen preventief te vervangen door de nieuwe versie ervan, dat betekent alleen wel dat het complete inlaatspruitstuk vervangen moet worden.
Het blijft toch steeds een discussiepunt of het verwijderen nu wel of geen negatieve invloed heeft op de motor ...
Op internet is in een aantal fora nu het advies te lezen om deze kleppen te verwijderen, compleet met instructies hoe dat moet. Ons advies is echter om dat niet te doen, het verwijderen van de kleppen heeft een negatieve invloed op de souplesse van de motor, met name in het onderste toerengebied. Bovendien vergroot het de kans op vervuiling van het inlaatspruitstuk, wat de prestaties ook niet ten goede komt. Een beter advies is dan om de kleppen preventief te vervangen door de nieuwe versie ervan, dat betekent alleen wel dat het complete inlaatspruitstuk vervangen moet worden.
Het blijft toch steeds een discussiepunt of het verwijderen nu wel of geen negatieve invloed heeft op de motor ...
Laatst gewijzigd door Rene08 op 21 mar 2013, 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Re: 535d Swirlflaps vervangen
Ik geloof daar niets van.
Wanneer je de bewuste klepjes eruit haalt voel je nul komma nul verschil.
Je hoort het ook niet.
Ook het verbruik verandert niet.
Wat ze ook mogen vertellen bij BMW (ze zullen hun eigen fabricaat toch niet afvallen zeker...).
Zelf ervaren bij een 525D en een 535D : geen verschil.
Of het spruitstuk eerder vuil wordt kan ik niet zeggen, maar ik zou niet weten waarom.
Ik zou het wel eens bewezen willen zien op een rollentestbank, voor en na.

Wanneer je de bewuste klepjes eruit haalt voel je nul komma nul verschil.
Je hoort het ook niet.
Ook het verbruik verandert niet.
Wat ze ook mogen vertellen bij BMW (ze zullen hun eigen fabricaat toch niet afvallen zeker...).
Zelf ervaren bij een 525D en een 535D : geen verschil.
Of het spruitstuk eerder vuil wordt kan ik niet zeggen, maar ik zou niet weten waarom.
Ik zou het wel eens bewezen willen zien op een rollentestbank, voor en na.

Re: 535d Swirlflaps vervangen
Ik had al een nieuw spruitstuk met de verbeterde kleppen. De kans is kleiner dat ze afbreken maar ook deze versies kennen voorbeelden van een klep die toch los laat. Ik heb recent de klepjes laten verwijderen en er verandert echt niets, nul komma nul, zero, aan je motor karakteristiek of vermogen. Dat is onnodige bang makerij. Ik zeg: eruit met die troep.
Re: 535d Swirlflaps vervangen
Ik heb hetzelfde gedaan. Vorige eigenaar had het inlaatspruitstuk al preventief laten vervangen door een nieuw exemplaar (was nog geen jaar oud) maar ik wilde geen enkel risico lopen dus ik heb de swirlflaps ook laten vervangen door blanking plates. Zelfde ervaring: geen enkel verschil in koppel, vermogen of verbruik. Je vraagt je af waarom ze er uberhaupt in zaten...
Re: 535d Swirlflaps vervangen
Ik heb een e60 525D uit 2005. Moet ik ze vervangen? Kan iemand op dit forum dit doen? Ik kan evt. meehelpen.
Wat zijn de kosten hiervan?
Wat zijn de kosten hiervan?
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: 535d Swirlflaps vervangen
Die laatste zin, ik heb dus die motor. Ik heb ze dus niet?tom_il schreef:De Diameter van de asjes is vergroot. Waarschijnlijk heeft hij het daar over. Maar ze kunnen nog steeds afbreken.
Ik heb ze in mijn wagen van begin 2007 die de versterkte versie had in elk geval verwijderd. Is het risiko gewoon weg niet waard, ik wil nog lang plezier van mijn wagen hebben. Maar dat moet ieder voor zijn eigen uitmaken.
Het is zo dat niemand ook ik niet niet enig nadeel ondervonden heeft nadat ze eruit waren.
je moet ook weten dat de 525d 3.0 LCI ze niet heeft. Dus zo essentieel zullen ze dus niet zijn.
Re: 535d Swirlflaps vervangen
klopt, kan natuurlijk nooit kwaad om te checken, dit kan vrij gemakkelijk met een spiegeltje.
Laatst gewijzigd door tom_il op 24 mei 2013, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 535d Swirlflaps vervangen
Om te voldoen aan de Euro 4 norm.Dannyk schreef:Je vraagt je af waarom ze er uberhaupt in zaten...
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 535d Swirlflaps vervangen
En waarom heeft een 525d lci ze niet? Is die niet vrijwel gelijk aan de 530d?
Re: 535d Swirlflaps vervangen
Waarschijnlijk voldoet hij aan Euro 4 zonder de klepjes door de andere Parameters van de motor tov van de 530d LCI.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 535d Swirlflaps vervangen
En toch gaan ze er bij mij uit!
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d