Airco niet koud na bijvullen/onderhoudsbeurt

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMW316TI

Airco niet koud na bijvullen/onderhoudsbeurt

Bericht door BMW316TI » 08 mei 2013, 11:32

Zoals de titel al doet vermoeden is mijn airco niet koud na het laten uitvoeren van een onderhousbeurtaan de airco.
Voor ik de auto de bracht deed de airco het nog (welliswaar niet heel goed maar was nog merkbaar koud). De monteur zei dat er nog 400 gram koudemiddel inzat en hij de rest had bijgevuld, volgens hem was het systeem dus toe aan een onderhoudsbeurtje maar was er geen sprake van extreem lage aanwezigheid van het koudemiddel. Toen ik na de servicebeurt na huis reed vond ik de airco niet koud terwijl deze vol open stond, thuis aangekomen auto even uitgezet en weer gestart. Hierdoor werd de lucht enkel warmer (gebrek aan rijwind). De pomp slaat wel aan want het toerental gaat omhoog als ik de airco aanzet.

Ik heb gelijk gebeld en kan vrijdag terugkomen om erna te laten kijken. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Heb op internet gelezen dat wanneer het systeem te ver wordt gevuld dat dit schadelijk kan zijn voor de compressor. Graag zou ik wat info krijgen over de mogelijke oorzaak voordat ik vrijdag terug ga na de garagist en hem op zijn blauwe ogen moet gaan geloven.
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?

grijsje

Re: Airco niet koud na bijvullen/onderhoudsbeurt

Bericht door grijsje » 08 mei 2013, 18:26

als er te weinig of teveel in zit schakelt het systeem zichzelf uit.

maar hebben ze alleen gevuld?? hebben ze ook het filter droger vernieuwd?? als ze deze vernieuwd hebben kan het zijn dat ie verkeerd gemonteerd zit, hebben ze dit niet gedaan kan het probleem daarin zitten. en anders een druk schakelaar of thermostaat

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 08 mei 2013, 23:24

Als hij is ``bijgevuld`` is zoiezo als fout..
en hoe weet hij dat er 400gr in zat als hij heeft ``bijgevuld`` dan is het gas er al af geweest..

Maar de goede volgorde is:
leeghalen en kijken hoeveel R134a en olie eruit komt.
dan filterdroger vervangen.
dan op druk zetten +- 15bar (stikstof) ff 20min later staan) hoe langer hoe beter..)
daarna vacuumeren. ook weer 20min
dan afvullen met de juiste hoeveelheid.. R134a en olie.

En dan moet hij koud worden (als hij tijdens het afpersen niet lekte uiteraard.)
doet hij dat niet en draait de pomp wel. dan kan het ook een sensor zijn die je airco temp meet. en als deze kapot zijn gooit hij constant je airco uit terwijl jij hem juist aanzet. (veiligheid)

Vraag eerst maar eens hoe die monteur het gedaan heeft..
Bijvullen is echt NOT DONE.. kan de druk idd zoals grijsje al zei te hoog oplopen..
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 10 mei 2013, 15:58

Ik haak even op deze post in want mijn airco weigert momenteel ook plotseling dienst.

Een week geleden deed ie het nog maar nu schakelt de aircopomp niet meer in of terwijl de koppeling welke op de aangedreven Multi-riempoelie zit komt niet in waardoor de compressor niet wordt aangedreven.

Als eerste wordt bij dit euvel door BMW aangeraden om de hoeveelheid koudemiddel te "wegen" en daarna opnieuw af te vullen op de aanbevolen hoeveelheid. Dit heb ik laten doen maar echter zonder resultaat want de koppeling schakelt nog steeds niet in waardoor de compressor niet aangedreven wordt en er dus geen koudemiddel wordt rondgepompt. Er zat nog zo'n 400gram in en is na leeg halen afgevuld tot 740gram.

Heb aan de BMW-monteur gevraagd of het systeem misschien softwarematig gereset diende te worden maar dit was volgens hem niet het geval. Heb zelf nog wel een aantal uren de accu losgehaald om de boel toch te resetten maar inderdaad zonder resultaat.

De volgende stap is uitlezen volgens de monteur want er zou zomaar ergens een elektrisch storinkje kunnen zitten.

Mijn vraag is daarom wie zou mijn bimmertje willen en kunnen uitlezen?

Ik woon in de omgeving Roosendaal/Breda maar afstand is op zich geen probleem want het rijden is voor mij een feestje :driving:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

BMW316TI

Bericht door BMW316TI » 10 mei 2013, 16:40

Ik ben net bij de garagist geweest. Hij heeft het systeem afgelopen dinsdag leeggehaald en onder druk gezet en vervolgens weer gevuld volgens voorgeschreven hoeveelheid koudemiddel. Dus niet bijgevuld zoals ik omschreef. verder zijn de luchtkanalen en de verdamper gereinigd. Er is geen nieuw filterdroger geplaatst omdat dit volgens hem niet altijd noodzakelijk is tenzij er een nieuwe pomp oid gemonteerd wordt.

Hij heeft er vandaag 3 kwartier mee bezig geweest en kon mij vertellen dat de pomp wel aanslaat maar er niks gebeurd.... Hij adviseerde mij om wederom een afspraak te maken om het systeem door te meten om zo achter het probleem te komen. hij zei dat het een los contact, magneetschakelaar of een ander onderdeel van de pomp kon zijn waar ik nu even niet meer op kan komen. Het doormeten zou een uur werk zijn +/_ 50€ en dan de bijkomende kosten voor de reparatie zelf.

Ik heb gisteren een bmw scanner 1.4.0 besteld en verwacht deze binnen 2 weken thuis, zou ik hiermee iets kunnen achterhalen wat betreft dit probleem? Zijn er dingen die ik misschien zelf kan doen om de airco weerk werkend te krijgen? bedankt alvast voor jullie nuttige reacties!

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 10 mei 2013, 16:53

Uitlezen zou de dader moeten kunnen onthullen. Ik verdenk bij mij de koppeling welke niet inschakeld maar dit kan dus door verschillende dingen veroorzaakt worden. Ik zal m'n manual er eens op na slaan en als ik de dader gevonden heb hier posten.

Als iemand hem uit kan lezen dan zoekt het iets makkelijker dus wie kan/wil dit voor mij doen? :amen:

grijsje

Bericht door grijsje » 10 mei 2013, 18:39

de pomp is kapot of hij doet het..

ik heb vorig jaar een kapotte pomp gehad, deze heb ik open gemaakt en ja kan daar echt niets mee.
als de magneet koppeling werkt, gaat de pomp draaien. binnenzijde is aluminum zuigertjes deze waren bij mij vast gelopen (tikkend geluid, lijkt op kapotte nokkenas). dan heb je nog een drukschakelaar en een thermostaat daar kan het probleem ook in zitten. maar dit kun je niet uitlezen met een scanner of bmw software

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 10 mei 2013, 19:19

Hmmm, bij mij komt de magneetkoppeling niet in. Deze moet ergens een signaal van in werking treden krijgen. Het eerste signaal is de airco aan/uit knop alleen deze wordt waarschijnlijk door een ander signaal bij mij nu overruled of de magneetkoppeling werkt zelf niet goed meer. Rare bijgeluiden heb ik niet en nooit gehad ook dus ik hoop dat de pomp nog gewoon oké is.

Wordt een gevalletje meten is weten denk ik :P

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 11 mei 2013, 00:13

slaat de elektrische fan in die achter de radiateur/verdamper gemonteerd zit wel in? Deze wil bij een e46 wel eens kapot gaan. Dan slaat de pomp steeds in en uit, maar wordt het systeem niet koud omdat dit dan uitgeschakeld wordt ivm te hoge druk.

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 11 mei 2013, 08:43

Hmmm je bedoelt de grote koelfan die op de radiateur gemonteerd zit toch hé?

Slaat bij mij niet aan wanneer de airco aangezet wordt, heeft ie overigens nog nooit gedaan. Alleen bij hele hoge zomerse temperaturen spingt ie weleens aan om bij te koelen maar de airco heeft het bij mij altijd gedaan zonder het aanspringen van deze fan. :roll:

Heb inmiddels ook de zekeringen welke met de airco te maken hebben gechecked in het dasboardkastje. De zekeringen op positie F28 (5A), F62 (7.5A) en F63 (7.5A) waren allemaal nog heel dus het wordt nog even verder zoeken waarom de koppeling niet inkomt.

Boven het dashboardkastje zitten de relais, die ga ik ook maar eens inspecteren.

To be continued 8)

BMW316TI

Bericht door BMW316TI » 26 mei 2013, 09:57

Ik heb de aircopomp gisteren doorgemeten, op die grote ronde stekker (Plug) staat constant stroom als de airco is ingeschakeld.

De fan slaat niet aan als ik de airco aanzet, het toerental stijgt wel, en de airco poulie gaat ook niet draaien als ik de airco inschakel. Kan ik hieruit concluderen dat de pomp kapot is?

Kan het zijn dat als de pomp defect is dat dan ook de fan niet aanslaat bij het inschakelen van de airco?

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 26 mei 2013, 19:53

Nee hoor de aircopomp hoeft niet kapot te zijn. Net als bij mij komt de elektromagnetische koppeling niet in en daarom wordt de aircopomp niet aangedreven en werkt de airco dus niet.

Het kan dus zijn dat de elektromagnetische koppeling kapot is maar het kan ook zijn dat hij een extra signaal nodig heeft om in werking te treden.

Ik moet me hier nog even verder in verdiepen maar moeilijk kan het allemaal niet zijn imo :)

BMW316TI

Bericht door BMW316TI » 26 mei 2013, 20:45

Nou Peter mocht je hier iets meer over te weten komen hoor ik het graag, gelukkig is de Nederlandse zomer nog niet gearriveerd dus ik kan nog wel even zonder airco ;)

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 10 jun 2013, 21:32

Heb me weer een beetje verder in de aircomaterie verdiept en ik kom op twee mogelijke daders van het niet functioneren van de airco na afvullen uit.

De eerst mogelijke dader zou de druksensor op de droger (nr.5) kunnen zijn. Wanneer deze sensor een te lage druk waarneemt schakelt de airco uit. Na opnieuw afvullen zou de druk weer hoog genoeg moeten zijn zodat de sensor de werking van de aircopomp weer vrijgeeft.

Het vreemde is dat mijn airco opeens niet meer werkte terwijl na het vacumeren van het aircosysteem bleek dat er nog meer dan de helft van het koudemiddel in het systeem zat. Na volledig afvullen tot de gespecificeerde hoeveelheid zou de sensor weer voldoende druk moeten meten dit doet hij bij mij echter waarschijnlijk niet wat kan duiden op een kapotte druksensor.

Afbeelding

Een tweede mogelijke dader zou de elektromagnetische koppeling (nr.2) zelf zijn. Wanneer deze niet meer in komt wordt de aircopomp niet aangedreven en zal de airco dus niet werken.

Tot slot zou het ook nog aan het relais kunnen liggen welke de aircopomp aanstuurt. Het relais is te vinden onder het handschoenenkastje.

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 15 jun 2013, 11:55

Vandaag het aircosysteem van mijn auto uitgelezen via een OBD2 BMW C110-scantool.

Hij geeft wel een aantal specifieke aircofoutcodes maar krijg niet de erbij behorende tekstomschrijving helaas.

Het volgende rijtje verschijnt op mijn scherm:

2
FE, 00, 00, 07 No Found
2
2

Misschien zegt iemand dit iets, ik kan ze echter niet 123 terugvinden bij de standaard BMW-foutcodes. :roll:

Heb ook de werking van de aircocompressor getest via de C110-scantool en deze signaleert wel het in- en uitschakelen van de airco middels het bedieningspaneel. Het motortoerental gaat ook omhoog bij ingeschakelde airco en weer omlaag bij uitgeschakelde airco.

De koelfan kan ik echter niet testen maar deze zou als ik het goed begrijp moeten gaan draaien wanneer de auto stilstaat met draaiende motor en ingeschakelde airco. Dit doet hij echter niet dus dit is ook niet helemaal in de haak.

Tijdens rijden zou de rijwind de functie van de koelfan over moeten nemen en de airco goed moeten functioneren. Echter ook dan komt er geen koude aircolucht het interieur binnen. :gek:

Wordt vervolgd :)

PS: de motortemperatuur is mooi constant ook bij filerijden etc., verder geen foutmeldingen in de auto dus dat is ook weer positief :duim:

Hieronder nog een foto van de C110-scantool:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”