Motorblok trilt stationair

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door dw70 » 15 mei 2013, 11:35

je keurmeester constateerde precies hetzelfde als bij mij. Nog "enigsinds" regelen bij vollast, maar stationair hopeloos slecht. Men zag de waardes continue de verkeerde kant opgaan.

Na het installeren van een nieuwe lambda konden we duidelijk een verschil zien. (Met uitleesapparatuur eraan)
Met de oude lambda regelde de ECU amper tot niet en met de nieuwe gebeurde dat wel. Desondanks kregen we het zuurstofgehalte nog steeds niet binnen de juiste waardes. Daarop hebben we het uitlaatsysteem nagelopen en jawel: een miniscuul gat bovenop de uitlaatdemper. Deze beïnvloedde de 4 gasmeting direkt. Nieuwe uitlaatdemper erop en gelijk perfect. Wat een wereld van verschil. Niet qua draaien hoor, maar de meters van een 4 gastester liegen niet. Dus check je uitlaatsysteem!

Bij mij draaide de motor wel goed stationair. Altijd. Met of zonder kapotte of goede lambdasonde.

Dus moet het stationair slecht draaien bij jou in het inlaattraject zitten. Er komt ergens valse lucht binnen wat het stationair draaien beïnvloed. Stappenmotor definitief nakijken en alle luchtslangen, inclusief luchtfilterhuis. En ook het inlaatspruitstuk inclusief pakking controleren.

En mocht je een nieuwe lambda ertegenaan gooien: kies alleen de BOSCH versie af fabriek. Al die andere rotzooi werkt niet.
P.s.: ik geloof niet dat, ook al is het een imitatie demper, deze verstopt is na 1 jaar. Dan heb je meer problemen en draait een motor gewoon altijd slecht omdat hij niet meer ademt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 15 mei 2013, 20:03

Ik heb de bosch lambda besteld en zal gelijk de stappenmotor schoonmaken. Ik heb al een tijdje problemen met de uitlaat en deze is nu voor de derde keer gelast ter hoogte van de katalysator en de lambdasonde. Volgens mij is hij nu eindelijk luchtdicht, maar ik zal toch nog even kijken. Ik hou je op de hoogte, bedankt.

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 21 mei 2013, 19:40

De lambdasonde is vervangen en heb er gelijk een grote beurt tegenaan geknald met NGK bougies. De auto is weer helemaal top en kwam fluitend door de APK! Thanks voor de hulp heren :h:

Gebruikersavatar
Denniz0229
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door Denniz0229 » 24 mei 2013, 14:35

hehe, is die eindelijk weer goed :whistle:

en hoe kan je nou zoveel problemen hebben met je uitlaat? door beun de haas laten monteren ofzo?

ik moet volgende week APK, benieuwd of ik het haal :|
Afbeelding

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 28 mei 2013, 21:01

Ja hij rijdt weer perfect. En wat die uitlaat betreft, tja, misschien had ik gewoon niet zo gierig moeten zijn en gewoon een echte katalysator moeten kopen van € 384,00 ipv eentje van acht tientjes ;)

SDMSIM
Berichten: 306
Lid geworden op: 17 sep 2010, 13:24

Re: Motorblok trilt stationair

Bericht door SDMSIM » 28 mei 2013, 21:33

Ben benieuwd naar jouwe ja, brian heeft ook een cabrio weten te bemachtigen, weliswaar een 318i maar wel een leuk speeltje met dit weer :) :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”