320D loopt bonkend stationair

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Mike T.

320D loopt bonkend stationair

Bericht door Mike T. » 30 mei 2013, 16:09

Mijn 320D loopt zeer slecht stationair. Hij bonkt en valt bijna uit. Als ik iets gas geef loopt hij beter maar komt er goede zwarte rook uit de uitlaat. Ook tijdens het rijden merk ik dat de auto verder niet zo vermogend meer is dan dat die was. Hij houd in of komt heel slecht op gang. Dit gepaard met een hoop rook enzo.

Ben naar de dealer gereden en die heeft de boel snel nagekeken en op waarschijnlijk de turbo uit. Maar is niet helemaal zeker. Hij constateerde dat de luchthapper erg zwaar ging en dat er speling op zat. Maar is dit een oorzaak van slecht stationair lopen?

ArnoldC

Re: 320D loopt bonkend stationair

Bericht door ArnoldC » 01 jun 2013, 22:26

Kan ook nog goed aan de verstuivers liggen. Met een kapotte turbo zeker niet doorrijden, hierdoor kan de motor op hol slaan en dan draait hij helemaal in elkaar. Zwarte rook lijkt mij geen turbo probleem, maar iets met het brandstof systeem of wat ook.

JdM

Bericht door JdM » 02 jun 2013, 11:17

Zwarte rook kan geloof ik wel met de turbo te maken hebben, ik ben geen expert maar volgens komende flowchart kan er een probleem zijn met de behuizing van de turbo (daar kan hij door een scheur bijvoorbeeld valse lucht zuigen) of een kapot lager (dan wordt er motorolie mee verbrand, de uitlaatgas-kleur is dan blijkbaar niet altijd blauw).
http://www.turbos.bwauto.com/products/t ... oting.aspx

Je kunt in de tabel meerdere symptomen aanvinken, waardoor de oorzaak steeds gerichter wordt weergegeven.

Mike T.

Bericht door Mike T. » 05 jun 2013, 19:34

De nieuwe Turbo zit er inmiddels onder. Meteen nieuwe olie en oliefilter vernieuwd.

Hij rijdt meteen weer als nieuw en alle klachten zijn verdwenen. Er was ook een rubber gescheurd bij de aansluiting van de luchtaanvoer van de Turbo. Daardoor heeft hij waarschijnlijk valse lucht aangezogen.

Ik vind wel dat hij anders reageerd. De kickdown laat en soms zelfs helemaal niet. Als hij hem heeft gaat hij echt als een speer!

dave1602

Bericht door dave1602 » 12 jun 2013, 12:53

De zwarte rook en beroerd lopen komt hoogst waarschijnlijk door dat gescheurde rubber ;)

Heb hier voor een alfa diesel gehad, daar was t ook een bekend probleem na verloop van tijd :)

I.i.g. goed dat alles weer normaal rijdt :) :)
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”