**schmiedmann spruitstuk** stigs 328i touring update page
**schmiedmann spruitstuk** stigs 328i touring update page
geachte lezer, bezoeker en vaste gasten,
ik heb al met meerdere forumleden gepost over dit onderwerp maar het is nu tijd voor mijn eigen verhaal.
en ik wil ook niet bij iemand anders zijn post mijn verhaal tussen proppen en hun verhaal verpesten.
vandaag lieve kijkbuis kindertjes, wil ik het hebben over het installeren van een schmiedman rvs spruitstuk met race katalysatoren.
ik heb dit gedaan bij nm parts ( http://www.nmparts.nl/index.htm ) in Noordwijkerhout en alle lof en respect naar nick en sidekick (sorry gast ik ben je naam ff kwijt) voor zijn geduld, wijsheid, gereedschap en expertise voor met mij en mijn auto.
zonder hem was het niet gelukt.
om te beginnen heb ik de oude uitlaat gedemonteerd.
was precies op tijd en geen moment te vroeg want toen ik de eind demper demonteerde brak hij van de pijp af.
de hele pijp brak in 3 stukken.
lekker makkelijk demonteren dus.
de eind demper was wel aan het eind van zijn leven.
en de verbinding tussen het spruitstuk en midden demper wilde dan weer niet los dus die hebben we door gezaagd.
dan komt 1 van de Leukste dingen.
het spruitstuk mag los.
ik heb de kap die op het klepdeksel zit weggehaald om je hand beter er tussen te kunnen steken.
bij mijn auto heb ik er dan nog 2 airco leidingen lopen dus nog minder ruimte om te sleutelen.
maar dit zijn je vriendjes en onmisbaar bij dit werk.
bij mij was het maat 11 dop en de tapeindjes zijn m7 !!!!
ik had deze niet nieuw besteld maar had dat wel moeten doen, en de koperen moertjes had ik ook nieuw moeten bestellen.
zijn niet duur maar maakt het monteren waarschijnlijk makkelijker.
ik weet dat er gereedschap is om tapeindjes te plaatsen maar ik betwijfel of die er bij kunnen i.v.m. ruimte gebrek.
mischien zou een moertje dat aan 1 kant dicht is de oplossing zijn.
ook had ik graag een tap m7 gehad om het draad in de kop waar de tapeindjes in moeten even op te schonen.
ook heeft het schmiedmann spruitstuk meer gaten voor tapeindjes dan originele dus kan je er meer plaatsen.
is in principe niet nodig, ik heb ze op de originele plekken terug geplaatst en hij is tot op heden gas dicht.
om er nog beter bij te kunnen en de spruitstukken te kunnen verwijderen hebben we het "sub"frame en motorsteun weggehaald en de motor gewoon laten steunen op het frame.
dan verwijder je de lambda sondes die boven op de spruitstukken zitten.
nick had hier een heel mooi sleuteltje voor.(maar als je die niet hebt is sleutel 21 het beste)
nu heb je nog meer ruimte om te sleutelen.
!!!!! let op !!!! wel eerst alle 4 de lambda sondes en desbetreffende stekkers merken in welke positie ze gezeten hebben.
stukje papier en tape werkt perfect.
!!!! let nog meer op !!! bij mij kwam 1 sonde er niet normaal uit, heel het schroefdraad kapot. niet meer repareren
snel een nieuwe sonde besteld maar die komt pas volgende week.
even ter info.
voor mijn auto kost hij 197 euro bij de dealer en maar 90 bij een automaterialen zaak (merk bosch dus net zo goed als oem ).
ik heb nu dus 1 poort na de kat afgeblind en de lambda sonde in de buitenlucht gehangen.
de stekker is wel verbonden.
wonderlijk genoeg geen storings-codes of iets dergelijks maar gaat wel vervangen worden.
deze foto is van de stekkers van de 2 sondes die na de kat zitten.
(sorry voor de gare foto)
ik heb eerst het spruitstuk van cilinder 1-3 verwijdert en daarna 4-6.
daar zijn we toch wel de hele ochtend mee bezig geweest.
als ze gedemonteerd zijn, even met een stukje scotch brite de resten van de oude pakking weggehaald.
is ook geen leuk klusje maar het bevordert wel een goeie afsluiting van de nieuwe pakking.
daarna alle tapeindjes en gaatjes voorzien van een beetje kopervet.
nieuwe pakking er op en dan maar weer vast zetten.
monteer eerst spruitstuk voor cilinder 4-6 want hier kan je echt niet meer bij als je 1-3 eerst monteert.
monteer in deze pijp ook alvast je lambda sonde want hier kom je straks ook onmogelijk bij!!!
en toen kwam de ellende, bij het monteren van spruitstuk 1-3, zat hij niet vlak tegen de kop aan omdat hij klem tegen het 4-6 spruitstuk en de bak aanzat.
Oplossing:
deuk in de pijp maken en uitstulping van de bak afslijpen.
ik heb ook voor het monteren maar 1 tapeind laten zitten (de onderste die helemaal vooraan op je blok zit) om hem hier op in te haken en te draaien en daarna de andere tapeindjes er in schroeven,want ik had niet genoeg ruimte tussen het blok en het frame om hem te plaatsen als ik alle tapeinden gemonteerd had.
dat is de reden dat ik graag nieuwe tapeindjes had willen monteren (minder rommel / roest op het schroefdraad = minder weerstand) en een tapje m7 om de gaten in de kop schoon te maken.
een klein tapeindje met de vingers in een gaatje draaien door een spruitstuk en een pakking heen in een gaatje waar het schroefdraad ook niet helemaal schoon van is blijft toch een uitdaging al je weinig ruimte hebt.
2 moertjes op elkaar draaien ging alleen bij een paar tapeindjes i.v.m. weinig ruimte.
hoe dan ook het is gelukt en hij zit vast.
ik heb er voor gekozen om voor het spruitstuk van cil. 4-6 de originele pakking met hitte schild te monteren en voor cil 1-3 de bijgeleverde schmiedmann pakking zonder hitte schild.
dit omdat er echt te weinig ruimte was om het spul vast te zetten.
na dit allemaal vast te hebben gezet, was het tijd om de rest van de uitlaat op te bouwen.
voor de einddemper hebben we nieuwe ophang rubbers gehaald.
als je toch er geen omkijken meer naar wil hebben kan je net zo goed alles vervangen.
ook de rubbers waar de midden demper op rust zijn nieuw.
toen we de pijpen met race kats op de spruitstukken paste, liepen deze naar de beneden toe en kwamen totaal niet uit bij de midden demper.
toen hebben we de kats aan beide zijde los gesneden en het geheel weer aan elkaar gelast door middel van een verloop pijp die nick had gemaakt.
ook heeft nick het beugeltje dat tussen de versnellingsbak en de voorpijp gelast.
lang leven je eigen buig en zetbank.
zo heb ik toch genoeg ruimte onder de auto om veilig over verkeersheuvels te gaan zonder dat heel me uitlaat kapot gaat.
dit is wat op de site van schmiedmann staat:
"To create more space between the plate and the bottom of the car - place 4 nuts between the plate and the bottom of the car. Original there is 2 plates under the car --- but after installing our system there will only be one. Please call us if you have problems!
(in andere woorden, voor hun is het normaal dat de pijp naar beneden wegloopt.)
Complete set inclusive sport catalysts! Some adjustments can be necessary in order to install the system!
(in mijn ogen is dit meer werk dan dat zij aangeven.)
nou nog het verhaal over de lambda sondes en hun bedrading.
de bedrading van de sondes voor de katalysator zijn lang genoeg en ook makkelijk weg te werken met een tyrip o.i.d. en de bekabeling van de sondes na de kat moet je uit alle beugeltjes en klemmetjes halen die boven en achter op de motor zitten.
daarna plaats je de bedrading links en rechts over de versnellingsbak heen naar achter.
als ik het me nog goed herinner is sonde voor cil. 1-3 de linker pijp en sonde voor cil. 4-6 de rechter.
laat de draden zoveel mogelijk langs de wand en achter het hitteschild langs lopen.
ik ben erg blij met het resultaat en het geluid is er mooi.
als je gewoon normaal optrekt en niet vol gas rijdt klinkt hij beschaafd zoals een bmw zou moeten klinken en als je hem open trekt heeft hij een hele mooie donkere scherpe roffel.
ook als ie lekker warm is en je schakelt terug terwijl je op de motor afremt kan je soms een paar mooie plofjes horen .
[vimeo]http://www.flickr.com/photos/96418362@N03/8939830610[/vimeo]
wat betreft de pk's en het koppel,
ik heb wel het idee dat hij sneller op toeren is en ook lekkerder doortrekt maar dat zijn natuurlijk de gegevens van de butt dyno en niet uitgedrukt in vermogen winst.
hij is er in ieder geval niet meer van gaan zuipen.
ik haal nog steeds het zelfde aantal kilometers uit een volle tank en dat terwijl er een lambda sonde in de buitenlucht hangt.
ik moet binnenkort door de apk dus ik laat jullie nog wel weten of de katalysators hun werk goed doen.
ik ben super blij dat het gelukt is en trots op het resultaat,
en ook al waren er strubbelingen en gingen er dingen niet echt lekker, ben ik zeer trots op het resultaat.
nou nog lekker veel kilometers mee rijden
hier nog wat meer foto's van de installatie:
hoop dat jullie er wat aan hebben en als je vragen of opmerkingen heb schroom niet om iets achter te laten.
dit is mijn 1e grote mod verslag dus tips en commentaar is ook welkom.
Jullie Stig
ik heb al met meerdere forumleden gepost over dit onderwerp maar het is nu tijd voor mijn eigen verhaal.
en ik wil ook niet bij iemand anders zijn post mijn verhaal tussen proppen en hun verhaal verpesten.
vandaag lieve kijkbuis kindertjes, wil ik het hebben over het installeren van een schmiedman rvs spruitstuk met race katalysatoren.
ik heb dit gedaan bij nm parts ( http://www.nmparts.nl/index.htm ) in Noordwijkerhout en alle lof en respect naar nick en sidekick (sorry gast ik ben je naam ff kwijt) voor zijn geduld, wijsheid, gereedschap en expertise voor met mij en mijn auto.
zonder hem was het niet gelukt.
om te beginnen heb ik de oude uitlaat gedemonteerd.
was precies op tijd en geen moment te vroeg want toen ik de eind demper demonteerde brak hij van de pijp af.
de hele pijp brak in 3 stukken.
lekker makkelijk demonteren dus.
de eind demper was wel aan het eind van zijn leven.
en de verbinding tussen het spruitstuk en midden demper wilde dan weer niet los dus die hebben we door gezaagd.
dan komt 1 van de Leukste dingen.
het spruitstuk mag los.
ik heb de kap die op het klepdeksel zit weggehaald om je hand beter er tussen te kunnen steken.
bij mijn auto heb ik er dan nog 2 airco leidingen lopen dus nog minder ruimte om te sleutelen.
maar dit zijn je vriendjes en onmisbaar bij dit werk.
bij mij was het maat 11 dop en de tapeindjes zijn m7 !!!!
ik had deze niet nieuw besteld maar had dat wel moeten doen, en de koperen moertjes had ik ook nieuw moeten bestellen.
zijn niet duur maar maakt het monteren waarschijnlijk makkelijker.
ik weet dat er gereedschap is om tapeindjes te plaatsen maar ik betwijfel of die er bij kunnen i.v.m. ruimte gebrek.
mischien zou een moertje dat aan 1 kant dicht is de oplossing zijn.
ook had ik graag een tap m7 gehad om het draad in de kop waar de tapeindjes in moeten even op te schonen.
ook heeft het schmiedmann spruitstuk meer gaten voor tapeindjes dan originele dus kan je er meer plaatsen.
is in principe niet nodig, ik heb ze op de originele plekken terug geplaatst en hij is tot op heden gas dicht.
om er nog beter bij te kunnen en de spruitstukken te kunnen verwijderen hebben we het "sub"frame en motorsteun weggehaald en de motor gewoon laten steunen op het frame.
dan verwijder je de lambda sondes die boven op de spruitstukken zitten.
nick had hier een heel mooi sleuteltje voor.(maar als je die niet hebt is sleutel 21 het beste)
nu heb je nog meer ruimte om te sleutelen.
!!!!! let op !!!! wel eerst alle 4 de lambda sondes en desbetreffende stekkers merken in welke positie ze gezeten hebben.
stukje papier en tape werkt perfect.
!!!! let nog meer op !!! bij mij kwam 1 sonde er niet normaal uit, heel het schroefdraad kapot. niet meer repareren
snel een nieuwe sonde besteld maar die komt pas volgende week.
even ter info.
voor mijn auto kost hij 197 euro bij de dealer en maar 90 bij een automaterialen zaak (merk bosch dus net zo goed als oem ).
ik heb nu dus 1 poort na de kat afgeblind en de lambda sonde in de buitenlucht gehangen.
de stekker is wel verbonden.
wonderlijk genoeg geen storings-codes of iets dergelijks maar gaat wel vervangen worden.
deze foto is van de stekkers van de 2 sondes die na de kat zitten.
(sorry voor de gare foto)
ik heb eerst het spruitstuk van cilinder 1-3 verwijdert en daarna 4-6.
daar zijn we toch wel de hele ochtend mee bezig geweest.
als ze gedemonteerd zijn, even met een stukje scotch brite de resten van de oude pakking weggehaald.
is ook geen leuk klusje maar het bevordert wel een goeie afsluiting van de nieuwe pakking.
daarna alle tapeindjes en gaatjes voorzien van een beetje kopervet.
nieuwe pakking er op en dan maar weer vast zetten.
monteer eerst spruitstuk voor cilinder 4-6 want hier kan je echt niet meer bij als je 1-3 eerst monteert.
monteer in deze pijp ook alvast je lambda sonde want hier kom je straks ook onmogelijk bij!!!
en toen kwam de ellende, bij het monteren van spruitstuk 1-3, zat hij niet vlak tegen de kop aan omdat hij klem tegen het 4-6 spruitstuk en de bak aanzat.
Oplossing:
deuk in de pijp maken en uitstulping van de bak afslijpen.
ik heb ook voor het monteren maar 1 tapeind laten zitten (de onderste die helemaal vooraan op je blok zit) om hem hier op in te haken en te draaien en daarna de andere tapeindjes er in schroeven,want ik had niet genoeg ruimte tussen het blok en het frame om hem te plaatsen als ik alle tapeinden gemonteerd had.
dat is de reden dat ik graag nieuwe tapeindjes had willen monteren (minder rommel / roest op het schroefdraad = minder weerstand) en een tapje m7 om de gaten in de kop schoon te maken.
een klein tapeindje met de vingers in een gaatje draaien door een spruitstuk en een pakking heen in een gaatje waar het schroefdraad ook niet helemaal schoon van is blijft toch een uitdaging al je weinig ruimte hebt.
2 moertjes op elkaar draaien ging alleen bij een paar tapeindjes i.v.m. weinig ruimte.
hoe dan ook het is gelukt en hij zit vast.
ik heb er voor gekozen om voor het spruitstuk van cil. 4-6 de originele pakking met hitte schild te monteren en voor cil 1-3 de bijgeleverde schmiedmann pakking zonder hitte schild.
dit omdat er echt te weinig ruimte was om het spul vast te zetten.
na dit allemaal vast te hebben gezet, was het tijd om de rest van de uitlaat op te bouwen.
voor de einddemper hebben we nieuwe ophang rubbers gehaald.
als je toch er geen omkijken meer naar wil hebben kan je net zo goed alles vervangen.
ook de rubbers waar de midden demper op rust zijn nieuw.
toen we de pijpen met race kats op de spruitstukken paste, liepen deze naar de beneden toe en kwamen totaal niet uit bij de midden demper.
toen hebben we de kats aan beide zijde los gesneden en het geheel weer aan elkaar gelast door middel van een verloop pijp die nick had gemaakt.
ook heeft nick het beugeltje dat tussen de versnellingsbak en de voorpijp gelast.
lang leven je eigen buig en zetbank.
zo heb ik toch genoeg ruimte onder de auto om veilig over verkeersheuvels te gaan zonder dat heel me uitlaat kapot gaat.
dit is wat op de site van schmiedmann staat:
"To create more space between the plate and the bottom of the car - place 4 nuts between the plate and the bottom of the car. Original there is 2 plates under the car --- but after installing our system there will only be one. Please call us if you have problems!
(in andere woorden, voor hun is het normaal dat de pijp naar beneden wegloopt.)
Complete set inclusive sport catalysts! Some adjustments can be necessary in order to install the system!
(in mijn ogen is dit meer werk dan dat zij aangeven.)
nou nog het verhaal over de lambda sondes en hun bedrading.
de bedrading van de sondes voor de katalysator zijn lang genoeg en ook makkelijk weg te werken met een tyrip o.i.d. en de bekabeling van de sondes na de kat moet je uit alle beugeltjes en klemmetjes halen die boven en achter op de motor zitten.
daarna plaats je de bedrading links en rechts over de versnellingsbak heen naar achter.
als ik het me nog goed herinner is sonde voor cil. 1-3 de linker pijp en sonde voor cil. 4-6 de rechter.
laat de draden zoveel mogelijk langs de wand en achter het hitteschild langs lopen.
ik ben erg blij met het resultaat en het geluid is er mooi.
als je gewoon normaal optrekt en niet vol gas rijdt klinkt hij beschaafd zoals een bmw zou moeten klinken en als je hem open trekt heeft hij een hele mooie donkere scherpe roffel.
ook als ie lekker warm is en je schakelt terug terwijl je op de motor afremt kan je soms een paar mooie plofjes horen .
[vimeo]http://www.flickr.com/photos/96418362@N03/8939830610[/vimeo]
wat betreft de pk's en het koppel,
ik heb wel het idee dat hij sneller op toeren is en ook lekkerder doortrekt maar dat zijn natuurlijk de gegevens van de butt dyno en niet uitgedrukt in vermogen winst.
hij is er in ieder geval niet meer van gaan zuipen.
ik haal nog steeds het zelfde aantal kilometers uit een volle tank en dat terwijl er een lambda sonde in de buitenlucht hangt.
ik moet binnenkort door de apk dus ik laat jullie nog wel weten of de katalysators hun werk goed doen.
ik ben super blij dat het gelukt is en trots op het resultaat,
en ook al waren er strubbelingen en gingen er dingen niet echt lekker, ben ik zeer trots op het resultaat.
nou nog lekker veel kilometers mee rijden
hier nog wat meer foto's van de installatie:
hoop dat jullie er wat aan hebben en als je vragen of opmerkingen heb schroom niet om iets achter te laten.
dit is mijn 1e grote mod verslag dus tips en commentaar is ook welkom.
Jullie Stig
Laatst gewijzigd door The-Stig op 17 aug 2013, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
als Rick het niet maken kan....geef het dan maar aan de vuilnisman
Re: **schmiedmann spruitstuk** stigs 328i touring update pa
Holy crap maar wat een werk! Maar goede uitgebreide tutorial! En goede fotos er bij. Kan je misschien een filmpje plaatsen van het geluid van de demper? Ben wel benieuwd hoe hij klinkt met rev-en
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: **schmiedmann spruitstuk** stigs 328i touring update pa
Hey Stig,
Nou het resultaat mag er zijn hoor, ziet er netjes uit en je merkt er ook nog wat van
Leuk dat je even een verslag hebt gemaakt met foto's over de installatie van je uitlaat systeem. Bij de aankoop van de Schmiedmann set word idd gesproken over enkele aanpassingen maar zoals je hebt omschreven is het toch een aardige operatie geweest. Goed gedaan!
Nou het resultaat mag er zijn hoor, ziet er netjes uit en je merkt er ook nog wat van
Leuk dat je even een verslag hebt gemaakt met foto's over de installatie van je uitlaat systeem. Bij de aankoop van de Schmiedmann set word idd gesproken over enkele aanpassingen maar zoals je hebt omschreven is het toch een aardige operatie geweest. Goed gedaan!
Re: **schmiedmann spruitstuk** stigs 328i touring update pa
ff weer een update:
rijdt nog steeds geweldig en ik ben door de apk heen gekomen.
moest wel even goed warm zijn, maar dat moeten gewone katalysatoren ook.
alleen zitten die in het spruitstuk dus dicht bij het vuur ----lekke snel warm.
ik heb af en toe nog wel een storingslampje van het motor management systeem.
inefficiency van cyl 1-3 en 4-6.
ik wis gewoon de code (heb zelf nu een laptop met interface, dus ik kan alles coderen,wissen en uitlezen) en af en toe komt ie terug.
permanente oplossing:
een spark plug anti fouler voor de lambda sondes.
om een idee te krijgen :
http://forums.evolutionm.net/evo-how-re ... light.html
nou nog ergens te koop vinden of er zelf 1 maken........
want als rick het niet maken kan, geef het dan maar aan de vuilnisman.
en ik ben bezig om een filmpje op de site te krijgen maar dat lukte niet snel genoeg dus nog even geduld......
tot zover de update.
rijdt nog steeds geweldig en ik ben door de apk heen gekomen.
moest wel even goed warm zijn, maar dat moeten gewone katalysatoren ook.
alleen zitten die in het spruitstuk dus dicht bij het vuur ----lekke snel warm.
ik heb af en toe nog wel een storingslampje van het motor management systeem.
inefficiency van cyl 1-3 en 4-6.
ik wis gewoon de code (heb zelf nu een laptop met interface, dus ik kan alles coderen,wissen en uitlezen) en af en toe komt ie terug.
permanente oplossing:
een spark plug anti fouler voor de lambda sondes.
om een idee te krijgen :
http://forums.evolutionm.net/evo-how-re ... light.html
nou nog ergens te koop vinden of er zelf 1 maken........
want als rick het niet maken kan, geef het dan maar aan de vuilnisman.
en ik ben bezig om een filmpje op de site te krijgen maar dat lukte niet snel genoeg dus nog even geduld......
tot zover de update.
als Rick het niet maken kan....geef het dan maar aan de vuilnisman
- SandMan226
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 05:36
- Locatie: Zoetermeer
Re: **schmiedmann spruitstuk** stigs 328i touring update page
Ik lees dit 7 jaar later.. hoe zit het met gaslekkages? Zijn die er wel? En wat heeft dit bij de uitlaatboer uit Noordwijkerhout gekost?
E32 735i '87
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94
E39 530iAT
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94
E39 530iAT
Re: **schmiedmann spruitstuk** stigs 328i touring update page
ik geen lekkages gehad.
alles was gas dicht.
ik ben ook al die jaren door de apk gekomen.
totaal prijs voor midden - eind demper (merk fsw - is een b merk van remus) en complete montage was 990 euro.
vond ik een goeie prijs.
ook aan het eind van leven van mijn auto was de uitlaat nog in prima staat...toch wel jaren mee gereden.
net gekeken...site bestaat nog dus bedrijf zal nog wel bestaan.
http://nmparts.nl/
ik hoop dat het je wat helpt.
alles was gas dicht.
ik ben ook al die jaren door de apk gekomen.
totaal prijs voor midden - eind demper (merk fsw - is een b merk van remus) en complete montage was 990 euro.
vond ik een goeie prijs.
ook aan het eind van leven van mijn auto was de uitlaat nog in prima staat...toch wel jaren mee gereden.
net gekeken...site bestaat nog dus bedrijf zal nog wel bestaan.
http://nmparts.nl/
ik hoop dat het je wat helpt.
als Rick het niet maken kan....geef het dan maar aan de vuilnisman
- SandMan226
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 05:36
- Locatie: Zoetermeer
Re: **schmiedmann spruitstuk** stigs 328i touring update page
Top dankjewel
E32 735i '87
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94
E39 530iAT
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94
E39 530iAT