520i aanschaffen, waar op letten
520i aanschaffen, waar op letten
Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum dus zal me even kort voorstellen. Ik ben 27 jaar oud, heb pas mijn eigen onderneming gestart (in autoverlichting en gloeilampen). Mijn ouders reden vroeger altijd BMW (5 serie) en daarmee is de liefde voor BMW ontstaan. Mijn beide broers hebben ook altijd BMW gereden en nu ga/wil ik er ook aan geloven.
Door de youngtimer belastingregel is het enigsinds gunstig om een oudere BMW aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op een 520i handgeschakeld (mijn broertje had een automaat 328, maar dat ging niet helemaal perfect).
Nu weet ik van niet zo heel veel af van BMW E39's af, dus leek mij dit de ideale plek om eens te vragen waar je op moet letten bij het aanschaffen van een 520i. Wat zijn de zwakke punten? Wat zijn (horen) de sterke punten te zijn, hoe zit het met audio en telefoons in deze oudere maar nog altijd prachtige auto's.
Ik hoop graag jullie reacties te lezen.
Groeten,
Soops
Ik ben nieuw hier op het forum dus zal me even kort voorstellen. Ik ben 27 jaar oud, heb pas mijn eigen onderneming gestart (in autoverlichting en gloeilampen). Mijn ouders reden vroeger altijd BMW (5 serie) en daarmee is de liefde voor BMW ontstaan. Mijn beide broers hebben ook altijd BMW gereden en nu ga/wil ik er ook aan geloven.
Door de youngtimer belastingregel is het enigsinds gunstig om een oudere BMW aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op een 520i handgeschakeld (mijn broertje had een automaat 328, maar dat ging niet helemaal perfect).
Nu weet ik van niet zo heel veel af van BMW E39's af, dus leek mij dit de ideale plek om eens te vragen waar je op moet letten bij het aanschaffen van een 520i. Wat zijn de zwakke punten? Wat zijn (horen) de sterke punten te zijn, hoe zit het met audio en telefoons in deze oudere maar nog altijd prachtige auto's.
Ik hoop graag jullie reacties te lezen.
Groeten,
Soops
Re: 520i aanschaffen, waar op letten
Welkom,..
Maar ik zou als ik jou was lekker op zoek gaan naar een 528i,een 520i is een te kleine motor voor zo'n zware wagen.
+ dat een m528i meestal meer opties heeft als een 520i.
Gr.Joop
Maar ik zou als ik jou was lekker op zoek gaan naar een 528i,een 520i is een te kleine motor voor zo'n zware wagen.
+ dat een m528i meestal meer opties heeft als een 520i.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
- Marcel RSD
Joop, ben het absoluut niet met je eens.
Een 520 is voor Nederland ruim voldoende en een knappe zakenwagen. Niet te, gewoon chique. Keurig in verbruik tot 150 km. En 2 klassen lichter in de wegenbelasting. Het M50 blok levert een 150 pk en je haalt ook op je sloffen de 200. Bij een 528 slaat de koppakking vaker dan gemiddeld door omdat het een opgeboorde M52 blok is. Wanden tussen de cilinders is vrij dun.
Als beginnende ondernemer kan ik je keuze alleen maar waarderen. Je moet gepast bij je opdrachtgevers komen en zeker niet over-done. Ook gezien je leeftijd.
Audio is goed, maar met een CP600BMW is het perfect. Maar ik spreek uit ervaring in combinatie met DSP. Analoog zal het ook wel snor zitten. Telefoon kan voorbereid zijn. Vodafoon werkt hier gewoon nog op. Maar als je een Siemens Bit2 hebt liggen is deze eenvoudig om te bouwen naar Bluetooth.
Zwakke plekken niet echt, onderhoud is belangrijk. Let wel op speling draagarmen, stabalisatoren. Roest bij de achterklep en tankdop (binnenzijde). Als het een steptronic automaat is, schakelt hij zo goed als onmerkbaar. Kijk via de motorruimte naar de bodemplaat. is deze droog, geen olie of andere lekkage sporen. En als het lukt neem je iemand mee met een uitleesprogramma.
Succes,
Een 520 is voor Nederland ruim voldoende en een knappe zakenwagen. Niet te, gewoon chique. Keurig in verbruik tot 150 km. En 2 klassen lichter in de wegenbelasting. Het M50 blok levert een 150 pk en je haalt ook op je sloffen de 200. Bij een 528 slaat de koppakking vaker dan gemiddeld door omdat het een opgeboorde M52 blok is. Wanden tussen de cilinders is vrij dun.
Als beginnende ondernemer kan ik je keuze alleen maar waarderen. Je moet gepast bij je opdrachtgevers komen en zeker niet over-done. Ook gezien je leeftijd.
Audio is goed, maar met een CP600BMW is het perfect. Maar ik spreek uit ervaring in combinatie met DSP. Analoog zal het ook wel snor zitten. Telefoon kan voorbereid zijn. Vodafoon werkt hier gewoon nog op. Maar als je een Siemens Bit2 hebt liggen is deze eenvoudig om te bouwen naar Bluetooth.
Zwakke plekken niet echt, onderhoud is belangrijk. Let wel op speling draagarmen, stabalisatoren. Roest bij de achterklep en tankdop (binnenzijde). Als het een steptronic automaat is, schakelt hij zo goed als onmerkbaar. Kijk via de motorruimte naar de bodemplaat. is deze droog, geen olie of andere lekkage sporen. En als het lukt neem je iemand mee met een uitleesprogramma.
Succes,
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Beste Marcel
Het kan best wezen dat je het niet met mij eens ben maar IK vind een 2 liter met 150pk is gewoon te weinig voor zo'n zware wagen.
Ik heb ze allemaal gehad,zelfs in mijn e36-320i coupe vond ik die 150pk nog te weinig,
en het verschil in verbruik is te verwaarlozen als je er normaal mee rijd, ik verbruikte met mijn e36 2 liter
1 op 10.5 en met mijn e39 528i 1 op 9,9. Daarbij was de 3 serie handgeschakeld en de 5 serie automaat.
En dat je op je sloffen 200 haalt vindt Ik niet zo belangrijk souplesse is veel lekkerder
(maar dat hoef ik jou toch niet te zeggen met een M5
)
Maar ieder zijn mening
Maar als je toch nog een wagen moet kopen zou ik eerst eens in een 520 rijden en dan een 528.
Gr.Joop
Het kan best wezen dat je het niet met mij eens ben maar IK vind een 2 liter met 150pk is gewoon te weinig voor zo'n zware wagen.
Ik heb ze allemaal gehad,zelfs in mijn e36-320i coupe vond ik die 150pk nog te weinig,
en het verschil in verbruik is te verwaarlozen als je er normaal mee rijd, ik verbruikte met mijn e36 2 liter
1 op 10.5 en met mijn e39 528i 1 op 9,9. Daarbij was de 3 serie handgeschakeld en de 5 serie automaat.
En dat je op je sloffen 200 haalt vindt Ik niet zo belangrijk souplesse is veel lekkerder

Maar ieder zijn mening

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Heren dank voor jullie reacties!
Wat zouden jullie me aanraden qua bouwjaar. Om in de youngtimercat. te vallen mag hij niet nieuwer zijn dan 1998. Zit er veel verschil in de (door)ontwikkeling van de modellen van 1996 - 1998?
Wat is een schappelijke KM stand voor een 520? of maakt dat niet heel veel met deze motoren (zolang het onderhoudsboekje compleet is...).
Wat zijn onderdelen waar je goed op moet letten?
(kwam onderstaand lijstje tegen:
- abs-computer
- abs sensoren
- electronica contacslot
- detectiematje airbags in de pasagiersstoel
- lekkende expansievat
- vacuümlekken
- pompje reiniger koplampen
- asje achterruitenwisser
- turbo
- lekkend stuurhuis
- cd-wisselaar
- pdc-sensoren
- onoplosbare trillingen in de aandrijflijn
Daar aan toegevoegd, die ik nog had gemist:
- uitvallende pixels van de boordcomputer
- lekkende koplampglazen (pré facelift)
)
Wat zouden jullie me aanraden qua bouwjaar. Om in de youngtimercat. te vallen mag hij niet nieuwer zijn dan 1998. Zit er veel verschil in de (door)ontwikkeling van de modellen van 1996 - 1998?
Wat is een schappelijke KM stand voor een 520? of maakt dat niet heel veel met deze motoren (zolang het onderhoudsboekje compleet is...).
Wat zijn onderdelen waar je goed op moet letten?
(kwam onderstaand lijstje tegen:
- abs-computer
- abs sensoren
- electronica contacslot
- detectiematje airbags in de pasagiersstoel
- lekkende expansievat
- vacuümlekken
- pompje reiniger koplampen
- asje achterruitenwisser
- turbo
- lekkend stuurhuis
- cd-wisselaar
- pdc-sensoren
- onoplosbare trillingen in de aandrijflijn
Daar aan toegevoegd, die ik nog had gemist:
- uitvallende pixels van de boordcomputer
- lekkende koplampglazen (pré facelift)
)
-
Turbo kun je van het lijstje afhalen, die heeft een 520i niet, alleen de diesels.
Daarnaast zou ik ook eerder voor een 523 of 528 gaan kijken. Qua verbruik ontloopt het elkaar niets.
Daarnaast zou ik ook eerder voor een 523 of 528 gaan kijken. Qua verbruik ontloopt het elkaar niets.
Ik rij zelf een 320ci met precies dezelfde motor als waar jij naar op zoek bent en ik vind hem in mijn auto soms al een beetje aan de trage kant. Nu is dit natuurlijk alleen maar relatief en eerlijk gezegd is het voor in Nederland meer dan genoeg want je ben sneller dan zo'n 75% van het verkeer. Achteraf had ik zelf ook liever voor een 323/325 of 328/330 gekozen. Verbruik van mij is namelijk precies hetzelfde als een 328i van een vriend. Nu zal het qua verzekering allicht wat duurder uitvallen en als je veel kilometers maakt qua brandstof misschien ook wel. Is een diesel niks of maak je te weinig kilometers?
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Voor een diesel rijd ik te weinig KM. Het moet dus echt een benzine worden, met handgeschakelde bak.
Je ziet ook BMW s voorbij komen waar de autoradio display niet optimaal functioneerd, is dit het begin van een hoop electronische ellende of is hier gewoon mee te "leven"?
Je ziet ook BMW s voorbij komen waar de autoradio display niet optimaal functioneerd, is dit het begin van een hoop electronische ellende of is hier gewoon mee te "leven"?
Bedoel je het pixel verlies?
Dit is een bekend probleem zowel op de boordcomputer als op de tellerbak zelf.
Dit is wel op te lossen!
Dit is een bekend probleem zowel op de boordcomputer als op de tellerbak zelf.
Dit is wel op te lossen!
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
Ja klopt, ik bedoelde inderdaad pixel verlies. Maar dat is dus te verhelpen en niet zorgwekkend...
Alles is te verhelpen maar het kost wel wat hou daar wel rekening mee!
530d E61 titan silber 2005 daily,
Ga gewoon eens proefrijden in een 520i, 523i en een 528i. Qua verbruik ontlopen ze elkaar weinig. Bij de lichtere 520i heb je toch al gauw de neiging om hem meer op de staart te trappen terwijl een 528i het dan nog rustiger aan kan doen. Vergis je niet in het gewicht van een 5, hij moet heel wat meenemen.
Zelf heb ik een E60 525i met 218pk. Ruim voldoende in Nederland. Al moet ik zeggen dat de nieuwere hybride Aurisjes toch behoorlijk rap worden. Maar ik blijf ze nog wel voor hoor.
Zelf heb ik een E60 525i met 218pk. Ruim voldoende in Nederland. Al moet ik zeggen dat de nieuwere hybride Aurisjes toch behoorlijk rap worden. Maar ik blijf ze nog wel voor hoor.

Ik heb twee bmw's gevonden waar ik wil gaan kijken. Duurt toch altijd wat langer om de juiste auto te vinden waar je een goed gevoel bij hebt (zei het digitaal
)
1.
http://www.autotrader.nl/auto/bmw/waard ... ve/detail/
Staat bij Autobedrijf Gerrit Jonkers en heeft als garage goede reviews, hecht ik wel waarde aan.
+ Autobedrijf Gerrit Jonkers krijgt goede beoordelingen
+ Valt direct onder de youngtimer regeling
+ is incl BTW kan dus teruggevraagd worden
+ geeft een mooi totaalplaatje
2.
http://www.autotrader.nl/auto/bmw/amers ... ap/detail/
Is een 520 en heeft minder KM.
+ Minder KM
+ 520
- valt pas 08-2015 onder de youngtimer regeling

1.
http://www.autotrader.nl/auto/bmw/waard ... ve/detail/
Staat bij Autobedrijf Gerrit Jonkers en heeft als garage goede reviews, hecht ik wel waarde aan.
+ Autobedrijf Gerrit Jonkers krijgt goede beoordelingen
+ Valt direct onder de youngtimer regeling
+ is incl BTW kan dus teruggevraagd worden
+ geeft een mooi totaalplaatje
2.
http://www.autotrader.nl/auto/bmw/amers ... ap/detail/
Is een 520 en heeft minder KM.
+ Minder KM
+ 520
- valt pas 08-2015 onder de youngtimer regeling