318i '99 , 2 problemen, help!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jessedejonge

318i '99 , 2 problemen, help!

Bericht door jessedejonge » 06 jun 2013, 17:08

Hallo,
Ik heb 2 problemen en ben zelf niet heel technisch aangelegd ,
1e probleem : ongv 3-5 seconden naar het starten, hoor je een soort van geblaas onder de motorkap , dat houdt die 20-25 seconden aan, en dan gaat het weg , motor loopt stationair wel mooi rustig.
Heb van de week de waterpomp , multiriemen en spanrollers laten vervangen, maar heeft geen verschil gemaakt, of is dit normaal?

2e probleem : bij +/- 3000 toeren en hoger komt er een hoog gefluit onder de motorkap, alleen te horen met ramen open.

Auto rijdt verder helemaal goed, geen stotteren etc.

Alvast bedankt!

Dutchbird

Re: 318i '99 , 2 problemen, help!

Bericht door Dutchbird » 06 jun 2013, 20:36

Hey,

Misschien heel even een filmpje maken van het probleem, want een geblaas tsja dat is eerlijk gezegd nogal onduidelijk om hier achter me pc te beoordelen wat het zou kunnen zijn:)

Wat hebben ze verder gezegd bij het bedrijf die het vervangen heeft over jou problemen?

Groet

niessenxl

Bericht door niessenxl » 06 jun 2013, 22:36

Dat geblaas bij de koude start komt door de secundaire luchtpomp.
Deze blaas extra lucht in het uitlaatsysteem om een betere mengselverhouding te krijgen omdat een koude motor op een rijker mengsel loopt.
Dit kan in feite geen kwaad dat je de pomp hoort blazen je zou er een op kunnen duwen misschien lekt deze wat.
Als je voor de auto staat zit deze links als ik me niet vergis ter hoogte van je koplamp.

Je 2e probleem kan ik e niet mee helpen misschien een piepende multiriem??

peeet

Bericht door peeet » 06 jun 2013, 22:40

hallo

x2

je eerste probleem is je luchtpomp(denk ik) ,ken het geluid heb het zelf ook 316i van 2000 ,die maakte ook zo`n heerlijk geluid.

oplossing is makkelijk pomp is een ronde pot zit bij mij rechts voor onder de kap(bijrijders kant dus).
daar zie je een soort klinknagels in zitten ,die gaan los of zelfs stuk in de loop van de jaren.
die nagels uitboren en vervangen door dunne boutjes (ik dacht m4) met zelf borgende moertjes.

start je bmw maar eens met koude motor ,en kijk gelijk naar de pot en druk erbovenop je zult merken dat het geluid een stuk minder wordt.
de lucht ontsnapt langs die deksel.

en waar is die pot voor?
hij blaast met koude motor lucht bij de uitlaat in ,om je kat een langere levensduur te geven.
koude motor is rijk mengsel (houd je kat niet van en hij is nog koud ook dus werkt nog niet).
dus lucht erbij , weg rijk mengsel.

probleem 2 weet ik niet ,kan van alles zijn,moet ik in het echt horen en zien.

succes peet

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”