330ci - vermogensafgifte, andere verwachtingen...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Hask
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2013, 13:38

330ci - vermogensafgifte, andere verwachtingen...

Bericht door Hask » 22 jun 2013, 13:50

Hoi allemaal, m'n eerste post hier :zwaai:

Ik had gehoopt dat m'n eerste post als BMW-eigenaar zou zijn, maar helaas!
Ik heb deze week 2x een proefrit gemaakt in een 330Ci. Ik vind het E46-model echt prachtig, zeker in het zwart.

Helaas vond ik ze allebei erg tegenvallen... en vandaar ook deze post; ik vraag me nu af of mijn verwachtingen nou gewoon te hoog gespannen zijn of niet.

Ik heb uren op internet gezocht en filmpjes gekeken op YouTube, wat mijn verwachting vormde, maar blijkbaar klopt er iets niet.

Mijn voornaamste teleurstelling was de motor...



Ik had echt verwacht dat als ik het gaspedaal helemaal tot het eind in zou drukken in de eerste en tweede versnelling ik "gelanceerd" zou worden. Dit gebeurde echter totaal niet...
Sterker nog, er gebeurd bijna niets tot ongeveer 3500tpm, waarna de motor inderdaad tot leven komt.

Dit was het geval bij allebei de auto's die ik heb gereden.

Mij vraag is klopt dit wel? Wat zijn jullie ervaringen?

Van wat ik heb gelezen zou de motor bij elk toerental sterk moeten trekken, en je daarbij nog een extra push moeten geven vanaf 3500tpm.


Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, ik heb een half jaartje gereden in een Clio 1.4 75pk en nu 3 jaar in m'n lease-Scirocco 122pk/200Nm.

De Scirocco voelt voor mijn gevoel leuker om te rijden, hij is zeker een stuk langzamer, maar het voelt wel alsof daar wat meer gebeurd tot 3500tpm. Misschien omdat het maximum koppel al vanaf 1500tpm beschikbaar is?

Ik houd erg van benzine-motoren en handgeschakelde auto's, maar ik vraag me nu sterk af of ik juist naar een dieselmotor zou moeten kijken. Helaas zijn die in 330Cd vorm bijna niet te vinden...
Laatst gewijzigd door Hask op 22 jun 2013, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door streamline » 22 jun 2013, 13:59

Het blijven atmosferische blokken, dus zonder drukvulling.
Een 1.4 TSI 122pk van Volkswagen heeft een turbo, met als resultaat dat je meer het karakter krijgt van een diesel.

Je zult toch een beetje toeren moeten maken...

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door Dutchie » 22 jun 2013, 14:03

Als ik jou verhaal zo lees dan denk ik dat beide exemplaren die je getest hebt last hebben van een defecte/versleten vanos.

Onder de 3500 trekt ie natuurlijk niet zo heel hard, maar er gebeurt dan zeler wel iets.
Maar ik denk ook dat je verwachtingen iets te hoog liggen.

Ik ben in ieder geval goed te spreken over de trek kracht, ook onder 3500 toeren.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

BMWBoii
Berichten: 1390
Lid geworden op: 03 jan 2011, 15:22

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door BMWBoii » 22 jun 2013, 15:24

Indd juist een 330 is onderin ook zeer sterk.
Bij een 325i e36 had ik je verhaal kunnen begrijpen, maar ik denk echt dat het of aan de auto's of aan jou ligt.

Gebruikersavatar
twanheering
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door twanheering » 22 jun 2013, 15:44

BMWBoii schreef:maar ik denk echt dat het of aan de auto's of aan jou ligt.
Er blijft niet veel anders over dan he?

BMWBoii
Berichten: 1390
Lid geworden op: 03 jan 2011, 15:22

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door BMWBoii » 22 jun 2013, 16:15

Nee klopt want dat het in het algemeen aan alle 330's legt had ik al uitgesloten.

Slimme jongen jij, je kunt wel zien dat je studeert :duim:

Gebruikersavatar
twanheering
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door twanheering » 22 jun 2013, 16:42

Ook al heb je 't uitgesloten, er zijn weinig andere opties dan de auto of de persoon. Maar goed, 't was niet als kritiek bedoelt, dus voel je niet aangevallen!

Hask
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2013, 13:38

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door Hask » 22 jun 2013, 17:43

Haha, ik denk dat met de auto of mijzelf ook wel 100% van de mogelijkheden zijn geïdentificeerd ;)
Ik weet echter ook niet wat ik anders zou moeten doen dan volgas te geven en te schakelen van 1 naar 2.

Wellicht dat mijn verwachtingen inderdaad gewoon te hoog waren, dat kan natuurlijk, en dan heb ik in ieder geval wat nieuws geleerd.

Helaas is het niet zo gemakkelijk om in allemaal verschillende 330Ci's te rijden en veel te vergelijken...

Ik denk dat ik voorlopig maar even door ga sparen, misschien is dit gewoon niet meant-to-be voor mij... ook best wel irritant als je het allemaal in je hoofd hebt zitten en eindelijk kan en wilt betalen!

Een E92 vind ik ook prachtig, maar helaas vragen ze hier zelfs voor een tweede-hands E92 320D uit 2006 nog de hoofdprijs (richting 20k) :/

Gebruikersavatar
BMW Clubsport
Berichten: 642
Lid geworden op: 07 sep 2009, 20:31

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door BMW Clubsport » 22 jun 2013, 19:05

Vanaf welk bouwjaar en km stand ben je aan het kijken?
Ik rijd nu al 3 jaar met een 330ci uit 2002 en kan niet zeggen dat deze wagen langzaam aanvoelt.
Je wordt niet gelanceerd zoals in een F10 M5, maar van zn 1 naar 2 gaat ie behoorlijk vlot en ik vind dat je aardig in je stoel gedrukt wordt.

Dit zijn allemaal gevoelens die bij iedereen anders zijn, ik wilde dit er even over kwijt.

Succes met de zoektocht naar het bommetje op wielen.;)

Hask
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2013, 13:38

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door Hask » 22 jun 2013, 19:38

Ha, thanks :)

Eentje was van 2000, de ander van 2001. Ik vind zelf het pre-facelift model mooier dan het facelift model, dus dat was waar ik naar aan het kijken was (al lijkt me de 6e versnelling van de facelift wel fijn op de snelweg).

Ik verwacht ook zeker geen M3 of M5 (niet dat ik daar ooit in heb gereden!), maar inderdaad, dat gevoel van een beetje in je stoel gedrukt worden met een auto met dergelijke specificaties is wat ik miste!

Hij heeft immers bijna 2x het vermogen van m'n huidige auto :) Al is het misschien niet helemaal eerlijk om 9 jaar verschil in motorontwikkeling met elkaar te vergelijken...

(je showroom link in je signature doet het btw niet :))

Gebruikersavatar
GreyCooperS
Berichten: 3450
Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: 330ci - vermogensafgifte, andere verwachtingen...

Bericht door GreyCooperS » 22 jun 2013, 22:20

Als je in de buurt van Den Haag / rijswijk woont of eens bent, kom je maar ff rondje in die van mij doen...
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door Dutchie » 23 jun 2013, 00:30

Hask schreef:maar inderdaad, dat gevoel van een beetje in je stoel gedrukt worden met een auto met dergelijke specificaties is wat ik miste!
Dan lijkt me vast iets mis met die auto's, want dat is nou juist wat ik zo heerlijk vind aan de 330, is dat je zo in je stoel gedrukt word vanwege het hoge koppel..

EDIT: Zoals ik al zei, de VANOS is iets wat vaak versleten is in de 330i's, en de vanos zorgt nu juist voor dat heerlijke koppel onderin.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

omar1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jun 2013, 09:07

Re: 330ci - vermogensafgifte, andere verwachtingen...

Bericht door omar1234 » 23 jun 2013, 00:49

hallo,

Ik herken het probleem, ik voel bij mijn 330ci pas vanaf 3500 / 4000 toeren dattie echt trekt..

als de Vanos voor dit probleem zorgt? wat kost zo'n reparatie gemiddeld?

Hask
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2013, 13:38

Re: 330ci - vermogensafgite, andere verwachtingen...

Bericht door Hask » 23 jun 2013, 09:08

GreyCooperS schreef:Als je in de buurt van Den Haag / rijswijk woont of eens bent, kom je maar ff rondje in die van mij doen...
Dat is echt een heel cool voorstel! Helaas woon ik in Zwolle :)

Nou vind ik het met een lease-auto op zich niet erg om lange afstanden te rijden, maar helaas is volgende week m'n laatste week met de lease-auto en ik mag nog minder dan 1000km er mee rijden, waarvan ik er zeker 500 nog nodig heb voor m'n werk...

Misschien dat ik volgende week vrijdag, zaterdag, of zondag zou kunnen, maar dan laat ik dat weten, k? :) Heb jij een specifieke voorkeur voor een dag?

Dutchie schreef:Dan lijkt me vast iets mis met die auto's, want dat is nou juist wat ik zo heerlijk vind aan de 330, is dat je zo in je stoel gedrukt word vanwege het hoge koppel..
EDIT: Zoals ik al zei, de VANOS is iets wat vaak versleten is in de 330i's, en de vanos zorgt nu juist voor dat heerlijke koppel onderin.
Dat zou het inderdaad heel goed kunnen zijn! Ik had niet verwacht dat het effect zou groot zou zijn, maar ik zie inderdaad meerdere posts waarin beschreven wordt hoe traag de motor reageert onder de 3000tpm en daarboven behoorlijk trekt.
Als een soort van jekyll and hyde :)

Dit gebeurd blijkbaar al vanaf 32.000km? Hebben jullie dit allemaal vervangen dan? En doen jullie dit regelmatig?

Wat hier beschreven staat is exact wat ik ervoer:
"Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k."

Van: http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm
(ander alternatief wat ik heb gezien is http://www.mrvanos.com/ )


@Omar, als je kunt sleutelen, zou je het de blijkbaar zelf kunnen proberen :)
Je zou ook je auto eerst kunnen laten uitlezen.

Wat ze bij Beisanssystems in ieder geval schrijven is dat het aan de rubber-seals (O-ringen) ligt. De nieuwe zijn van Teflon, terwijl de originele van Buna zijn gemaakt. Als BMW het repareert gebruiken ze weer de Buna O-ringen, waardoor het probleem dus weer zal optreden na verloop van tijd.

Hier staat nog wat extra info van een andere thread (9 pagina's) op dit forum van 3 jaar geleden, viewtopic.php?f=33&t=9314

Gebruikersavatar
GreyCooperS
Berichten: 3450
Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: 330ci - vermogensafgifte, andere verwachtingen...

Bericht door GreyCooperS » 23 jun 2013, 09:54

as vrijdag kan ik ik in de middag wel...zaterdag ook wel, maar dan is mn zoontje er en kan ik niet heel lang ouwehoeren, er moet gespeeld worden dan :)
Zondag is Bimmerfest, dus dan ben ik er niet 8)

Uiteraard ben je ook daarna welkom natuurlijk....!
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”