Inhouden / schokken en afslaan motor tijdens rijden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Mifa

Inhouden / schokken en afslaan motor tijdens rijden

Bericht door Mifa » 24 jun 2013, 22:39

Hulp gezocht! Problemen: inhouden/schokken en afslaan motor tijdens rijden.

Ik ben sinds 2011 in het bezit van een bmw touring 3.18i (2003). Ongeveer een jaar geleden ontstond uit het niets een probleem: tijdens het rijden kort (1 seconde) inhouden van het gas. De motor schokt als het ware even. Dit gaat gepaard met het uitvallen van alle elektra in de auto en geeft in het dashboard het accuteken weer.

Ik heb de computer al een aantal keren laten uitlezen maar volgens de garages (waaronder bmw dealer) worden er geen fouten gemeld.

Sinds 2 maanden heb ik grotere problemen. De auto valt tijdens het rijden nu helemaal uit. Waardoor er op de snelweg gevaarlijke situaties ontstaan.

Net als het eerste probleem ontstaat dit probleem tijdens het rijden met een willekeurige snelheid en zowel met een warme als koude motor. Het dashboard geeft hier ook het accuteken weer.

Ik ben al bij verschillende garages geweest die niet weten waar het aan ligt. Allen willen wel zoeken maar verwachten dat ze meerdere dagdelen bezig zijn met vinden van het probleem.

Ik ben daarom benieuwd of iemand bekend is met dit probleem en wat een oplossing kan zijn?

Dcreator

Re: Inhouden / schokken en afslaan motor tijdens rijden

Bericht door Dcreator » 25 jun 2013, 00:51

Beste Mifa,

Het is gebruikelijk op ons forum dat je je eerst even netjes voorstelt voordat je gelijk aan de slag gaat!
Ik zou je vriendelijk willen vragen dit alsnog even te doen in het daarvoor bedoelde voorsteltopic, je vindt dit makkelijk op het forum overzicht!

Mvg,
Danny
Bimmerportal Team

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 25 jun 2013, 08:21

Bedankt dat je je even voor wilde stellen.
Haal de stekker van je LMM er eens af en kijk eens een dag aan of het probleem zich dan nog voor doet. Zo niet dan is je LMM kapot. Onderdeel is eenvoudig zelf te vervangen, heb het laatst ook zelf gedaan en had soortgelijke problemen
http://www.winparts.nl/720/motor/brands ... massameter

Mifa

Bericht door Mifa » 25 jun 2013, 11:02

Beste Danny en Hennep,

Excuses, ik heb me ondertussen voorgesteld op het voorsteltopic.

@ Hennep, bedankt voor je reactie. Ik zal komend weekend je voorgestelde actie uitproberen.

Groet,

Mike

arnhem026

Bericht door arnhem026 » 25 jun 2013, 11:14

Anders rij ma na de sloop zonder je voor te stellen!
bah bah mensen willen alleen maar zijn problemen oplossen en geeneens voorstellen!
BMW e60 530D 231 PK 2006
| Op zoek naar Privacy Shades |

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 25 jun 2013, 14:55

Het verhaal van volledig uitvallen op de autosnelweg heb ik vaker gelezen. De krukas sensor kwam hier altijd naar voren als boosdoener.

houthakker

Bericht door houthakker » 25 jun 2013, 22:28

ik zou idd de lmm eerst proberen en als daar het probleem niet is opgelost is het heel waarschijnlijk de krukaspositiesensor,,

1 tip, als het wel de luchtmassameter is vervang het dan door een origineel ( bosch ) versie alle andere geven ook storingen,,

ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer » 26 jun 2013, 22:40

Mijn zoon had het ook met zijn E46 318 16v Coupè een hoop ellende en zeer onveilig op de weg zeker op kruisingen als de motor afslaat .
Na veel gezeur schokken ,lampjes branden dan weer gelijk alle lampjes uit ,niet op toeren komen van de motor ,toen starten 1200 toeren wachten tot 800 toeren dan pas wegrijden dat hielp een beetje en na her en der nokkenassen sensoren ,krukas sensor en nog meer sensoren bij die aanbevelingen heb ik toch maar eerst de krukas sensor vernieuwd 86 euro en veel werk is nu na een jaar alles prima auto loopt weer als een zonnetje ,wat zo`n sensor teweeg kan brengen grenst aan het ongelofelijke en zo zijn er nog meer sensor`s sorry hoor maar sinds de electronica in de auto `s zijn gekomen kom je de raarste dingen tegen ,electrisch was goed draden waren tamelijk dik maar met electornica zijn de draadjes zeer dun en dat kan ook zeer veel storingen te weeg brengen .
jammer toch zodoende VLIEG je geld je zak uit en NIET alleen bij BMW electronica in het algemeen in de auto`s wel merk je ook neemt.
Gr.Henk IJsselmeer
Varen is fijner dan je denkt

Mifa

Bericht door Mifa » 23 jul 2013, 20:36

Beste allen, bedankt voor jullie waardevolle tips. Afgelopen weken weer problemen met de auto gehad. Op een gegeven moment startte hij zelfs niet meer. Na het uitlezen vd computer bleek er een storing te zitten in de nokkenassensor. Nadat deze vervangen was deed hij het 1 dag waarna dezelfde problemen zich voordeden. Door de krukassensor te vervangen zijn nu alle problemen verholpen en rijdt de auto sinds 2 weken zonder problemen.

Ik heb de lmm dus niet hoeven vervangen.

Nogmaals bedankt voor julle hulp!

Mike

JeroenJ

Bericht door JeroenJ » 24 jul 2013, 10:04

ijsselmeer schreef:toen starten 1200 toeren wachten tot 800 toeren dan pas wegrijden dat hielp een beetje en na her en der nokkenassen sensoren ,krukas sensor en nog meer sensoren bij die aanbevelingen heb ik toch maar eerst de krukas sensor vernieuwd 86 euro en veel werk is nu na een jaar alles prima auto loopt weer als een zonnetje
-De auto start (koud) altijd boven de 1000rpm, zodra hij warm is zakt dit naar 6/7/800rpm.
-Alleen de krukassensor is noodzakelijk om een draaiende motor draaiende te houden, een nokkenassensor zal er voor zorgen dat hij niet meer start. Maar de krukassensor kan er voor zorgen dat een auto tijdens het rijden uitvalt, op de meeste onverwachte momenten!
-Ik begrijp je frustratie over elektronica, maar voor een paar tientjes koop je een apparaatje waar je de auto mee kan uitlezen. Dan weet je 9vd10 keer wat het probleem is of waar je het probleem kan zoeken, dat is weer het voordeel van al die elektronica! ;)
2014 BMW F20 M Sport 118i
2002 BMW E46 Compact 318ti SOLD
1995 BMW E36 Compact 316 EOL

dw70

Bericht door dw70 » 24 jul 2013, 10:56

ijsselmeer schreef:wat zo`n sensor teweeg kan brengen grenst aan het ongelofelijke en zo zijn er nog meer sensor`s sorry hoor maar sinds de electronica in de auto `s zijn gekomen kom je de raarste dingen tegen ,electrisch was goed draden waren tamelijk dik maar met electornica zijn de draadjes zeer dun en dat kan ook zeer veel storingen te weeg brengen .
jammer toch zodoende VLIEG je geld je zak uit en NIET alleen bij BMW electronica in het algemeen in de auto`s wel merk je ook neemt.
Gr.Henk IJsselmeer
Vroeger ooit met een carburateur motor rondgereden? Toen er nog geen rotondes waren en je op zeer drukke kruisingen moest oversteken op een gloeiend hete dag? En dan stotterde de motor net op dat moment dat je over moest steken. En sloeg dan af. En sloeg niet meer aan. Er ging buiten een lampje nooit wat kapot, maar een carburateur die schreeuwde om de vakman om hem af te stellen na zoveel duizend kilometer, was het ook niet. Tankte je dan in Duitsland kon hij weer opnieuw afgesteld worden. Dat was als de dag van gisteren (jaren 70 en 80).

Dat heeft de electronica volledig geëlimineerd. Nooit gezeik, geen gestotter en altijd aanslaan. Warm weer of ijzige kou. Dat er dan iets ooit kapot gaat hoort er simpelweg bij. De zwakste schakel gaat ooit kaputt. Hitte en afkoeling eisen hun tol.

Als je motor doodvalt, krijgt deze geen brandstof meer. En hoe dit verzorgd wordt door het motormanagement systeem was al duidelijk. Dan is het de kunde van de monteur om het weer te herstellen.

Veel zoekwerk kan altijd alsnog noodzakelijk zijn. Uitleesapparatuur kan je helpen maar ook een mistveld optrekken. Het geeft de reactie weer. Dat wil niet altijd zeggen dat de reactie die weergegeven wordt ook de storing is. Kundige monteurs halen wel de storing naar boven.

En over dunne draden: dat maakt geen bal uit. Er gaat amper een stroomsterkte doorheen en kun je met een 0,5mm2 heel veel. De buitenisolatie is t.o.v. het verleden vele malen verbeterd. Het hard amper nog uit (vroeger werd bedrading en zeker bij de Italianen, poreus en keihard). De buitenisolatie hoeft dan ook niet meer zo dik als vroeger te zijn. Dat scheelt weer bij de assemblage en maakt een kabelboom haast nog maar half zo dik als vroeger. Dat deze kabelboom nog steeds behoorlijk dik is komt door: electrische ramen, airco, ASC-DSC-ABS-EWS-elektronische gaspedalen-radiosystemen met 60 speakers inclusief woofers....antenne in de achterruit i.p.v. dat lelijke stangetje rechtsvoor op je spatbord...... ;)

Maar ook bedrading wordt minder: CAN BUS.

Wil je eens echt onder de indruk raken van heel veel kabels? Trek eens de kofferbak open van een BMW 850CSi (wat een heerlijke auto is dat). Wat een feest! :gekdoen:
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer » 24 jul 2013, 15:29

Jeroen schreef,

-Ik begrijp je frustratie over elektronica, maar voor een paar tientjes koop je een apparaatje waar je de auto mee kan uitlezen. Dan weet je 9vd10 keer wat het probleem is of waar je het probleem kan zoeken, dat is weer het voordeel van al die elektronica!

Jeroen de auto was uitgelezen door de dealer maar gaf geen foutmelding ,dat komt wel meer voor die ongein dus blijft het gokken welke sensor of ander onderdeel stuk is .
Henk

ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer » 24 jul 2013, 16:57

DW 70 schreef,

Vroeger ooit met een carburateur motor rondgereden? Toen er nog geen rotondes waren en je op zeer drukke kruisingen moest oversteken op een gloeiend hete dag? En dan stotterde de motor net op dat moment dat je over moest steken. En sloeg dan af. En sloeg niet meer aan. Er ging buiten een lampje nooit wat kapot, maar een carburateur die schreeuwde om de vakman om hem af te stellen na zoveel duizend kilometer, was het ook niet. Tankte je dan in Duitsland kon hij weer opnieuw afgesteld worden. Dat was als de dag van gisteren (jaren 70 en 80).

Als je het over je belevenissen van vroeger hebt ,dan heb ik altijd geluk gehad zeker ???

Je kan het leuk vertellen ,maar ik heb NOOIT ellende gehad met een carburateur het enige wat op den duur ellende kon geven was de het gasklepasje dat je daar ruimte op busjes kreeg maar steeds afstellen NEE ,ja of je moest een BMW 2002 TII hebben dan wel maar anders niet hoor ,dus wat dat aangaat is dit voor mij geklets in de ruimte dat je blij bent met de huidige electronika is jou menig maar er zijn VEEL mensen die financieel leeglopen door die electronika ,nee dan vind ik dat het vroeger beter was geen sensoren die stuk gingen en module`s die met elkaar verbonden waren dus gokken welke niet goed functioneerd dat was er niet bij logisch omdat het er niet was.

Uit lezen daar daar word je blij van , nou ik niet de monteurs van nu MOETEN bijblijven scholen want anders kunnen ze de auto`s van nu en morgen niet meet repareren en al dat bijscholen kost wat hoor en dat betaald uiteindelijk toch de klant .

En bedrading van nu is toch veel te dun ,je kunt zeggen wat je wil maar jammer dat ik geen foto hebt gemaakt van de bedrading van de kofferklepbedrading (E46 Coupè)TOTAAL versteend en daardoor is de kern gebroken uitlezen GEEN foutmelding dus ga mij nu niet vertellen dat de bedrading van nu geweldig is want dat is niet waar het versteend nog eerder dan dikkere bedrading alleen maar om het feit dat er meer buitenmantel om de kern zit dus langer nodig hebt om te verstenen, en voor die paar tientjes een app.kopen om zelf uit te lezen vertrouw ik niet als je weet wat een progr.kost in Munchen voor het uitlezen van een bmw bij een dealer kan je er donder opzeggen dat je alleen kleine storingen kan lezen maar niet alles voor dat geld ,je moet maar eens de kans krijgen toe te kijken hoe monteurs aan het etteren zijn om een storing te vinden cq op te lossen nog even dan zijn er geen monteurs meer alleen nog z.g.n. computer programeurs die kunnen dan niets anders meer doen dan modules en sensoren vernieuwen (omdat die dan in de toekomst met een klik systeem bevestigt zijn om maar iets te noemen) niet omdat ze het vak niet verstaan maar omdat ze niet meer de mogelijkheid hebben om een echte reparatie te doen , ik heb het nu al met die mensen te doen.

De fabrikanten maken de mensen gek met hun reclame`s op tv auto vanzelf inparkeren automatisch afstandhouden van je voorganger en nog meer van die onzin, nu moet ik eerlijk zijn voor sommige mensen is het een uitkomst want ik denk wel eens iedereen krijgt tegenwoordig zomaar een rijbewijs . als men niet kan autorijden moet men het openbaar vervoer nemen dat is veel veiliger dan kan men de GSM gebruiken en andere dingen doen die niets met autorijden te maken hebben en dus die onzin in de auto`s ook niet nodig, t`is hard maar waar .

Dus leuk geprobeerd met je verhaal voor de geweldige elektronica van nu ,elektrisch is grover ook de onderdelen is toch nog beter omdat de bedrading dikker is en er geen modulen en sensoren zijn het kan meer geluid maken door relais maar is makkelijker te repareren.

Je eerst zin is dat in de vragende vorm of heb je dat zelf meegemaakt ?

dw70

Bericht door dw70 » 24 jul 2013, 18:42

Carburateurs heb ik zelf meegemaakt. Maak je daar maar geen zorgen over.

Vroeger waren er minder auto's en diegene die reden tuften met 50 pk rondt. Mijn eerste auto heb ik nog. De eerste volelectronische kadett gte. Tot op heden niet op leeggelopen en werkt gewoon.

Heden zijn er veel meer auto's. En die paar auto's die stilvallen passeren hier de revue. Dat is toch echt de minderheid.Bij bmw staan ze niet in de rij. En ik vertegenwoordig ook niet de competentie van hun monteurs. Dat is hun zaak.

Mijn ford capri heb ik 1995 van zijn carburateur motor verlost en hem een volledig electrische cosworth motor gegeven. Nooit een probleem en bloedsnel en betrouwbaarder dan ford de ooit gemaakt heeft.

Nogmaals, deze storing was te behandelen. En dat bmw niet weet hoe je bedrading in een kofferbak verlegd; daar kan ik ook niks aan doen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

JeroenJ

Bericht door JeroenJ » 24 jul 2013, 19:23

ijsselmeer schreef:Jeroen schreef,

-Ik begrijp je frustratie over elektronica, maar voor een paar tientjes koop je een apparaatje waar je de auto mee kan uitlezen. Dan weet je 9vd10 keer wat het probleem is of waar je het probleem kan zoeken, dat is weer het voordeel van al die elektronica!

Jeroen de auto was uitgelezen door de dealer maar gaf geen foutmelding ,dat komt wel meer voor die ongein dus blijft het gokken welke sensor of ander onderdeel stuk is .
Henk
Dat is naar, ik vrees dat het veelvuldig moet voorkomen voor hij het opslaat. Bij waren er 3 codes opgeslagen, gewoon met een bluetooth reader en torque op de smartphone. Is zijn investering meer dan waard!
2014 BMW F20 M Sport 118i
2002 BMW E46 Compact 318ti SOLD
1995 BMW E36 Compact 316 EOL

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”