Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opgelost
Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opgelost
Ik had last van een merkwaardige "tik" en dit was behoorlijk irritant aan het worden. De ene keer harder dan de andere keer. Maar vooral na een lange rit was de "tik" harder dan wanneer ik een rondje stad had gedaan. Dit vond elke keer plaats wanneer ik moest stoppen voor een rotonde of stoplicht. Ik dacht eerst dat dit te maken had met de automaat en het moment wanneer hij terugschakelde van de 2 naar de 1. Na veel speuren op het internet en diverse fora's kwam ik de oplossing tegen. Ook heb ik de automaat laten spoelen maar dit verholp de "tik" ook niet. En wat bleek, deze "tik" net voor stilstaand is de koppelomvormer die zich loskoppelt. Dit is de "neutral idle control" (NIC) procedure. Hierdoor is de motor tijdens stilstand minder belast en daarom dus zuiniger. Door te zorgen dat de koppelomvormer zich niet ontkoppelt heb ik het probleem opgelost.
Met NCS expert de EGS module gecodeerd door NIC op nicht_aktiv. Weg tik!
De dealer kan het ook met een simpele handeling met hun software. Hier het bmw service bulletin die dit beschrijft:
"The NIC (Neutral Idle Control) feature disengages the torque converter from the transmission when the vehicle is stationary in the Drive position; the service brakes are applied; and the engine is still in the warm-up phase. The NIC function eliminates engine load when vehicle is stopped, reducing fuel consumption.
Although the EGS software changes (as listed above) are improving transmission comfort feel while still providing the benefits of the NIC feature, they still may not be acceptable for the most discriminating customers.
In such a case, on a customer complaint basis only, deactivate the NIC function by performing the "Converter lockup clutch" retrofit, using the current Progman/ISTA P version."
Ik wou het jullie toch ff mededelen!
Met NCS expert de EGS module gecodeerd door NIC op nicht_aktiv. Weg tik!
De dealer kan het ook met een simpele handeling met hun software. Hier het bmw service bulletin die dit beschrijft:
"The NIC (Neutral Idle Control) feature disengages the torque converter from the transmission when the vehicle is stationary in the Drive position; the service brakes are applied; and the engine is still in the warm-up phase. The NIC function eliminates engine load when vehicle is stopped, reducing fuel consumption.
Although the EGS software changes (as listed above) are improving transmission comfort feel while still providing the benefits of the NIC feature, they still may not be acceptable for the most discriminating customers.
In such a case, on a customer complaint basis only, deactivate the NIC function by performing the "Converter lockup clutch" retrofit, using the current Progman/ISTA P version."
Ik wou het jullie toch ff mededelen!
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Ik heb hier dus ook af en toe last van. Heb ook geprobeerd NIC op nicht_aktiv te zetten maar bij bij staat er niks in de tracefile van de EGS! Misschien andere firmware?
In jouw verhaal staat wel: "and the engine is still in the warm-up phase". Dat vind ik dus wel vreemd aangezien het bij mij niet uitmaakt of de motor koud of warm is.
Wat bij mij wel helpt is met INPA reset adaptation values uit te voeren. Maar de tik komt dan telkens na een paar honderd kilometer rijden weer terug.
Mijn 6HP26 heeft ook een beurt gehad bij ZF.
Voor de converter lockup clutch conversion via coding, is daar niet een IBAC code voor nodig?
Kan wellicht ook met SSS software. Ik neem aan dat met deze conversie de lockup juist niet meer activeerd? Tijdens stilstand moet hij toch altijd ontkoppelen anders zou de motor toch afslaan?
In jouw verhaal staat wel: "and the engine is still in the warm-up phase". Dat vind ik dus wel vreemd aangezien het bij mij niet uitmaakt of de motor koud of warm is.
Wat bij mij wel helpt is met INPA reset adaptation values uit te voeren. Maar de tik komt dan telkens na een paar honderd kilometer rijden weer terug.
Mijn 6HP26 heeft ook een beurt gehad bij ZF.
Voor de converter lockup clutch conversion via coding, is daar niet een IBAC code voor nodig?
Kan wellicht ook met SSS software. Ik neem aan dat met deze conversie de lockup juist niet meer activeerd? Tijdens stilstand moet hij toch altijd ontkoppelen anders zou de motor toch afslaan?
F10 N57N
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Volgens mij moet je eerst -NNIC in VO plaatsen.
Googles maar is.
Maar hij blijft volgens mij niet op Aktiv staan, springt telkesn terug naar nicht_aktiv
Googles maar is.
Maar hij blijft volgens mij niet op Aktiv staan, springt telkesn terug naar nicht_aktiv
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
He vandaag nog eens wezen kijken en nu kon ik wel uitlezen. Er staat bij mij:
EL_INTERLOCK
nicht_aktiv
NIC
nicht_activ
Maar zoals henri.thijssen al zegt, geprobeerd NIC op aktiv te zetten maar blijft op nicht_aktiv staan
EL_INTERLOCK
nicht_aktiv
NIC
nicht_activ
Maar zoals henri.thijssen al zegt, geprobeerd NIC op aktiv te zetten maar blijft op nicht_aktiv staan
F10 N57N
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
ik bedoelde het trouwens andersom
hij moet naar nicht_aktiv, maar pakt hem niet
hij moet naar nicht_aktiv, maar pakt hem niet
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Haha ja andersom! Wel apart, bij mij is het dus al uitgeschakeld??
F10 N57N
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Bij mij staan beide op aktiv :
EL_INTERLOCK
aktiv
NIC
aktiv
EL_INTERLOCK
aktiv
NIC
aktiv
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Bij mij kwam de tik terug vooral nadat ik een lang stuk had gereden.
Nu heb ik op een engels talig forum de oplossing gevonden.
Ik heb de adaptatiewaarden gereset met INPA en nu is het echt verdwenen.
Ook na een lang stuk rijden.
Ben nu tevreden!
Nu heb ik op een engels talig forum de oplossing gevonden.
Ik heb de adaptatiewaarden gereset met INPA en nu is het echt verdwenen.
Ook na een lang stuk rijden.
Ben nu tevreden!
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Ja dat werkt bij ook ook perfect alleen komt het dan na ongeveer 1000 km rijden weer terug Ik doe elke 2 week even een INPA reset
Gaspedaal truck ook geprobeerd maar had bij mij geen effect.
Gaspedaal truck ook geprobeerd maar had bij mij geen effect.
F10 N57N
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Ik ga wel zien of het weer terug komt, anders inderdaad weer even resetten.
Bij mij wou het trucje met gaspedaal ook niet..
Bij mij wou het trucje met gaspedaal ook niet..
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Ik heb ook soms last van die tik, met name bij warme motor. Is het bij jou nu weggebleven JFR?
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Nou tis alweer een maand geleden, ben ook nog op vakantie geweest.
En het is nog steeds goed!
Dus voor mij was/is dit de oplossing gebleken..
En het is nog steeds goed!
Dus voor mij was/is dit de oplossing gebleken..
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
Maar kan het kwaad om met deze tik in de versnellingsbak door te rijden? Of gaat dit na verloop van tijd mis?
Ik he met mijn bmw hier ook last van
Ik he met mijn bmw hier ook last van
Re: Merkwaardige "tik" tijdens terugschakelen automaat. Opge
ik heb hier inderdaad ook last van de laatste tijd (inmiddels 260k km op de teller en de bak is in het verleden bij 150k gespoeld en bij 230k heb ik de olie/filter laten verversen).
resetten adaptie-waardes help bij mij kort. daarna komt het weer terug.
NIC op nicht_activ zetten heb ik nog niet geprobeerd. Ga dat een dezer dagen even proberen. Desnoods die ik het via ISTA-P op de "dealer-manier".
Of het kwaad kan weet ik niet, maar het is op z'n minst gezegd wel irritant en de auto komt meteen als gammel over.
Wat ik me nog afvraag: zal het verschil maken of je de adaptiewaardes reset bij koude of juist warme bak? Ik vind hierr namelijk niets over terug in de documentatie van ISTA.
resetten adaptie-waardes help bij mij kort. daarna komt het weer terug.
NIC op nicht_activ zetten heb ik nog niet geprobeerd. Ga dat een dezer dagen even proberen. Desnoods die ik het via ISTA-P op de "dealer-manier".
Of het kwaad kan weet ik niet, maar het is op z'n minst gezegd wel irritant en de auto komt meteen als gammel over.
Wat ik me nog afvraag: zal het verschil maken of je de adaptiewaardes reset bij koude of juist warme bak? Ik vind hierr namelijk niets over terug in de documentatie van ISTA.