wit grijze rook N42 na tijdje stationair
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:45
wit grijze rook N42 na tijdje stationair
Hallo allemaal!
Afgelopen vrijdag moest ik met de BMW naar het RDW voor invoer. Toen merkte ik dat na een tijdje stationair draaien bij gas geven er behoorlijk wat witte grijze rook uit de uitlaat kwam. Dit was na ongeveer 25km rijden. Daarbij met rustig rijden en uit laten rollen zonder gas te geven, daarna bij opnieuw gasgeven komt er ook een pluim uit.
Wat heb ik al gecontroleerd:
- koelwater, lijkt op peil te zijn/blijven (al kan ik daar na 50km niet heel veel over zeggen)
- bougies eruit gehaald, die hebben allemaal een gelijke verbranding gehad (zie foto), een gescheurde kop lijkt me dus ook niet aannemelijk.
- aansteker aan peilstok, wel een beetje geknetter, klein beetje sludge
- de slang welke over het inlaattraject loopt even losgehaald achter de luchtmassameter. Hier wel wat aangekoekte rotzooi. Mijn vermoeden gaat nu nog uit naar de carterontluchting.
Auto rijdt en start als een nieuwe, absoluut niks op aan te merken.
Wie helpt me op weg naar de verklaring voor dit vreemde verschijnsel.
Foto bougies:
Afgelopen vrijdag moest ik met de BMW naar het RDW voor invoer. Toen merkte ik dat na een tijdje stationair draaien bij gas geven er behoorlijk wat witte grijze rook uit de uitlaat kwam. Dit was na ongeveer 25km rijden. Daarbij met rustig rijden en uit laten rollen zonder gas te geven, daarna bij opnieuw gasgeven komt er ook een pluim uit.
Wat heb ik al gecontroleerd:
- koelwater, lijkt op peil te zijn/blijven (al kan ik daar na 50km niet heel veel over zeggen)
- bougies eruit gehaald, die hebben allemaal een gelijke verbranding gehad (zie foto), een gescheurde kop lijkt me dus ook niet aannemelijk.
- aansteker aan peilstok, wel een beetje geknetter, klein beetje sludge
- de slang welke over het inlaattraject loopt even losgehaald achter de luchtmassameter. Hier wel wat aangekoekte rotzooi. Mijn vermoeden gaat nu nog uit naar de carterontluchting.
Auto rijdt en start als een nieuwe, absoluut niks op aan te merken.
Wie helpt me op weg naar de verklaring voor dit vreemde verschijnsel.
Foto bougies:
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
zoals je inderdaad zegt: valt nog weinig over te zeggen.
De auto heeft misschien wat langer stilgestaan. Voor jou nu de beurt om de auto weer tot leven te wekken. Flink mee rijden aan een stuk (lange stukken svp) in een week gaat wel lukken met een nieuwe aankoop... En rustig aan in het begin. Echt gasgeven komt later wel.
Dagelijks bij koude motor even kvs peil in de gaten houden. De rotzooi altijd uit de slangen halen zover als mogelijk.
p.s.: bij mijn ex BMW e30 vertelde de dealer mij precies hetzelfde bij een check na import. Veel witte rook meneer. Ik geloofde ook niet dat er ook maar iets mis was. 12 Jaar later reed de auto nog gewoon. Dus..
De auto heeft misschien wat langer stilgestaan. Voor jou nu de beurt om de auto weer tot leven te wekken. Flink mee rijden aan een stuk (lange stukken svp) in een week gaat wel lukken met een nieuwe aankoop... En rustig aan in het begin. Echt gasgeven komt later wel.
Dagelijks bij koude motor even kvs peil in de gaten houden. De rotzooi altijd uit de slangen halen zover als mogelijk.
p.s.: bij mijn ex BMW e30 vertelde de dealer mij precies hetzelfde bij een check na import. Veel witte rook meneer. Ik geloofde ook niet dat er ook maar iets mis was. 12 Jaar later reed de auto nog gewoon. Dus..
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:45
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
Dank voor je reactie. Kan iemand bevestigen dat de verbranding van de bougies normaal is?
Idd ga ik, als het kenteken binnen is, een lekker stuk rijden. 50km is natuurlijk ook nog niet veel.
Idd ga ik, als het kenteken binnen is, een lekker stuk rijden. 50km is natuurlijk ook nog niet veel.
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
bij het zien van de bougies zou ik als het mijn wagen was, geen zorgen maken en de staalborstel er even overheen gooien.
Gooi hem ook eens een flesje injectorreiniger van Wynns in de tank. Kan nooit kwaad.
Gooi hem ook eens een flesje injectorreiniger van Wynns in de tank. Kan nooit kwaad.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
Bougie's zien er gewoon goed uit (de verbranding)
op de 3e foto zie ik op de bougie aansluiting op de rechter bougie een zwarte veeg klopt dit? en op die daarnaast een zwarte punt? als dat klopt betekend dat je bougie's hebben overgeslagen, vaak betekend dit dat een bougie en/of bobine slecht wordt.
groet
op de 3e foto zie ik op de bougie aansluiting op de rechter bougie een zwarte veeg klopt dit? en op die daarnaast een zwarte punt? als dat klopt betekend dat je bougie's hebben overgeslagen, vaak betekend dit dat een bougie en/of bobine slecht wordt.
groet
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:45
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
Allen dank voor de tips en het meedenken!
Injectorreiniger kan ik wel eens doen. Oh ja. De auto was sinds nov 2012 afgemeld. Dus daarna echt alleen korte stukjes. Olie heb ik al ververst, kan altijd een beetje atf erbij gooien en dan binnen een week weer verversen, of desnoods forte reiniger. Carterontluchting vervangen is ook nog een optie.
Injectorreiniger kan ik wel eens doen. Oh ja. De auto was sinds nov 2012 afgemeld. Dus daarna echt alleen korte stukjes. Olie heb ik al ververst, kan altijd een beetje atf erbij gooien en dan binnen een week weer verversen, of desnoods forte reiniger. Carterontluchting vervangen is ook nog een optie.
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
Heb je eens je oliepeil gecheckt?.. ik had dit namelijk ook met mijn N42 318i 2002 (verkocht). Rookpluim en bleek dus de klepseals te zijn verhard waardoor olie in de cilinder komen en dat dus verbrand met het resultaat witte rook pluim. Als je een stukje gaat rijden dan is het weg en staat de auto stil staat en opnieuw start krijg je weer rook. Ik moest bij me auto iedere week 2 liter bijna motorolie vullen ondanks toch wel dure olie gebruikt 5w30 Castrol Edge. Ik zou sowieso beginnen met je carter ontluchting aangezien deze motor bekend staat voor sludge. Ik raad je aan om 0w40 erin te gooien en je zal hiervan minder last hebben.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
als olie verbrand krijg je blauwe rook...
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:45
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
Zie ook N42 Carterventilatie. Hier ook onderstaande in gemeld omdat het bij mij dus niet om een CCV unit ging uiteindelijk, maar wel info heb over de klus.
Dacht dus dat het die CCV unit moest zijn, helaas niet dus..
Vanavond heb ik een poging gewaagd de CCV te vervangen. Allemaal geen probleem, klusje van niks eigenlijk. Ook de voorste schroef torx30 was makkelijk vanaf onder te bereiken met een flexibel verlengstuk.
Uiteindelijk het inlaatspruitstuk eraf en de unit bereikt. Blijkt deze van 2012 te zijn en brandschoon!....
Zit dus nog steeds met het probleem dat de auto af en toe flink rookt, beetje lichtblauw grijzig. Het gebeurt alleen als de auto goed warm is en niet continue. Heb ook al eens 200km achter elkaar gereden zonder enige rookontwikkeling. Ook verbruikt de auto behoorlijk wat olie. Lijkt op meer dan een liter per 1000 km. Zie wel behoorlijk wat nattigheid komen vanaf het oliefilter. Dus vermoed deze pakking.
Als iemand nog tips heeft graag.
Als iemand dit klusje nog wil klaren.. ik heb dus alles nog liggen. De hele set met slangen, pakkingen en de ccv unit. Heb er bij de BMW dealer 121 euro voor betaald. Iemand die 90 euro neerlegt heeft het setje compleet!
Hier wat foto's van mijn motorblok met de gedemonteerde inlaat.
Dacht dus dat het die CCV unit moest zijn, helaas niet dus..
Vanavond heb ik een poging gewaagd de CCV te vervangen. Allemaal geen probleem, klusje van niks eigenlijk. Ook de voorste schroef torx30 was makkelijk vanaf onder te bereiken met een flexibel verlengstuk.
Uiteindelijk het inlaatspruitstuk eraf en de unit bereikt. Blijkt deze van 2012 te zijn en brandschoon!....
Zit dus nog steeds met het probleem dat de auto af en toe flink rookt, beetje lichtblauw grijzig. Het gebeurt alleen als de auto goed warm is en niet continue. Heb ook al eens 200km achter elkaar gereden zonder enige rookontwikkeling. Ook verbruikt de auto behoorlijk wat olie. Lijkt op meer dan een liter per 1000 km. Zie wel behoorlijk wat nattigheid komen vanaf het oliefilter. Dus vermoed deze pakking.
Als iemand nog tips heeft graag.
Als iemand dit klusje nog wil klaren.. ik heb dus alles nog liggen. De hele set met slangen, pakkingen en de ccv unit. Heb er bij de BMW dealer 121 euro voor betaald. Iemand die 90 euro neerlegt heeft het setje compleet!
Hier wat foto's van mijn motorblok met de gedemonteerde inlaat.
Re: wit grijze rook N42 na tijdje stationair
Hallo ,
IK heb het zelfde probleem bij mijn N42 motor , heb de auto nog niet zo lang , en kwam vorige week toevallig in een lange file te staan , heb minimaal een uur file gereden , en zag in de achteruit kijk spiegel al wel dat de auto wat begon te roken , bij het uitrijden van de file toen ik het gas volledig in trapte schrok ik mij rot , het was helemaal blauw achter de auto , wat een rook kwam er uit ,de gehele snel weg was blauw van de rook .
na een kilometer of twee was de rook ook weer verdwenen , heeft dit met lekkende klepstoters te maken of een verstopte CCV ?
Groet,
Ben.
IK heb het zelfde probleem bij mijn N42 motor , heb de auto nog niet zo lang , en kwam vorige week toevallig in een lange file te staan , heb minimaal een uur file gereden , en zag in de achteruit kijk spiegel al wel dat de auto wat begon te roken , bij het uitrijden van de file toen ik het gas volledig in trapte schrok ik mij rot , het was helemaal blauw achter de auto , wat een rook kwam er uit ,de gehele snel weg was blauw van de rook .
na een kilometer of twee was de rook ook weer verdwenen , heeft dit met lekkende klepstoters te maken of een verstopte CCV ?
Groet,
Ben.