Onregelmatig toerental bij koude motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
twanheering
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21

Onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door twanheering » 11 jul 2013, 13:53

Er zijn 2 problemen, maar ik denk dat ze wel met elkaar te maken hebben.

- Ik heb last van een onregelmatig stationair toerental bij koude motor. (zie: http://www.youtube.com/watch?v=s-w3vpxl7rA)
- Als ik met een koude motor wegrij in de 1e versnelling en ik blijf rond de 1000/1200 rpm rijden, dan begint de auto erg te schudden en is t toerental ook heel onregelmatig. Het toerental schiet dan onder t rijden naar de 1500/1600 rpm. (CDV is al verwijderd)

Als de motor warm is zijn alle problemen verholpen.

Het gaat om een handgeschakelde BMW 323CI uit 1999 met 207xxx km op de teller.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door Dutchie » 11 jul 2013, 14:14

Ik heb dit ook wel, en nu met het lichte vliegwiel is het nog wel erger geworden.

Als ie echt goed koud is loopt ie onregelmatig tussen de 800 en de 1000 toeren en dan schuddert ie nogal, alleen begrijp ik niet wat je bedoeld met "Als ik met een koude motor wegrij in de 1e versnelling en ik blijf rond de 1000/1200 rpm rijden, dan begint de auto erg te schudden en is t toerental ook heel onregelmatig. Het toerental schiet dan onder t rijden naar de 1500/1600 rpm"

Dus je bedoelt dat als je gewoon zacht rijd, in zn 1 bij ongeveer 1000 tot 1200 toeren dat ie dan zonder dat je ook maar meer gas geeft ineens naar 1500/1600 schiet? vind de zin een beetje onduidelijk.


Kan zo verder ook niet zeggen of het normaal is ja of nee, ik herken veel van mijn blok wel hierheen, en als ie warm was liep ie gewoon constant 580 stationair (nu niet meer ivm lichtere vliegwiel)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
twanheering
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21

Re: Onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door twanheering » 11 jul 2013, 14:20

''Dus je bedoelt dat als je gewoon zacht rijd, in zn 1 bij ongeveer 1000 tot 1200 toeren dat ie dan zonder dat je ook maar meer gas geeft ineens naar 1500/1600 schiet? vind de zin een beetje onduidelijk.''

Dit bedoel ik inderdaad met die zin.

Bij stationair lopen slaat ie bijna af, hij zakt dan ongeveer terug naar 300 toeren en schiet dan weer omhoog.

John89

Re: Onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door John89 » 11 jul 2013, 15:43

Heb je alle vacuumslangen e.d. al gecontroleerd? Bij warme motor zet alles wat uit, waardoor het probleem minder voor kan komen. Maar een klein scheurtje in het vacuumsysteem kan al voor veel problemen zorgen.
Dit is het meest simpele om te controleren.
Wat ook kan is de LMM, wellicht is daar iets mee aan de hand.

Als het aan bovenstaande niet ligt, zou ik inderdaad dieper gaan kijken.

Gebruikersavatar
twanheering
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21

Re: Onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door twanheering » 11 jul 2013, 17:01

Nee, de vacuüm slangen heb ik nog niet gecontroleerd, dit zal ik even doen. Maar als 't aan de LMM licht, zou ie t dan ook niet met warme motor moeten doen?

Dutchbird
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 feb 2013, 21:45

Re: Onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door Dutchbird » 11 jul 2013, 17:26

Controleer ook is de lucht aanzuig buis tussen de luchtmassa meter en je gasklephuis die willen ook wel is scheuren en kan allebei je problemen verklaren.

John89

Re: Onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door John89 » 11 jul 2013, 20:59

twanheering schreef:Maar als 't aan de LMM licht, zou ie t dan ook niet met warme motor moeten doen?
Zou een thermische breuk kunnen zijn. Bij koud wel storing, bij warmer worden geen storing.

Gebruikersavatar
twanheering
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21

Re: Onregelmatig toerental bij koude motor

Bericht door twanheering » 12 jul 2013, 14:11

Oke, als het euvel zich voor doet, zal ik de stekker van de LMM er eens afhalen en kijken of er dan verschil is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”