Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Beste mensen,
Mijn E90 maakt sinds 1 week geluiden bij het koppelen.
Als ik de versnelling in z'n vrij zet, koppeling ingetrapt is er niets aan de hand.
Zodra ik de koppeling op laat komen hoor ik licht geratel. (ook al staat de auto niet in de versnelling!)
Ik merk dit vooral op het punt van aangrijpen.
Ik hoor het omdat ik de auto ken, een technisch onderlegd iemand hoort het zeker ook, een vrouw waarschijnlijk niet
Moet ik nu zsm langs de garage om verdere problemen te voorkomen? Of valt dit wel mee en kan ik doorrijden?
Overige gegevens:
E90 320D 163 PK
KMstand 240.000
Koppeling en bak zijn naar mijn weten nooit vervangen.
Mijn E90 maakt sinds 1 week geluiden bij het koppelen.
Als ik de versnelling in z'n vrij zet, koppeling ingetrapt is er niets aan de hand.
Zodra ik de koppeling op laat komen hoor ik licht geratel. (ook al staat de auto niet in de versnelling!)
Ik merk dit vooral op het punt van aangrijpen.
Ik hoor het omdat ik de auto ken, een technisch onderlegd iemand hoort het zeker ook, een vrouw waarschijnlijk niet
Moet ik nu zsm langs de garage om verdere problemen te voorkomen? Of valt dit wel mee en kan ik doorrijden?
Overige gegevens:
E90 320D 163 PK
KMstand 240.000
Koppeling en bak zijn naar mijn weten nooit vervangen.
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Zojuist heb ik de microfoon van mijn telefoon erbij gehouden en geupload:
Klik op onderstaande link om het te horen:
http://www.filedropper.com/koppelinggeluid
Ter info: Je kunt downloaden door de code over te typen.
Dit geluid doet zich alleen voor bij het aangrijppunt.
Zodra hij OF in z'n versnelling staat OF in z'n vrij staat is het geluid weg.
Hopelijk verheldert dit.
Klik op onderstaande link om het te horen:
http://www.filedropper.com/koppelinggeluid
Ter info: Je kunt downloaden door de code over te typen.
Dit geluid doet zich alleen voor bij het aangrijppunt.
Zodra hij OF in z'n versnelling staat OF in z'n vrij staat is het geluid weg.
Hopelijk verheldert dit.
- Clutch Masters Bas
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 jun 2013, 11:36
- Locatie: Heythuysen
- Contacteer:
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Heel vreemd geluid zeg! Dus alleen als hij aangrijpt en als het ware bijna zou weg rijden maakt hij dit geluid? Zodra je het pedaal weer helemaal indrukt is het weg? Of als hij in z'n vrij staat ook?
En er zit gewoon een originele BMW koppeling in?
Als je denkt dat ze nooit vervangen zijn is het waarschijnlijk wel een goed idee om er even naar
te laten kijken. Je merkt verder niet dat de koppeling slipt? Dat zijn meestal de eerste signalen van
een versleten koppeling..
En er zit gewoon een originele BMW koppeling in?
Als je denkt dat ze nooit vervangen zijn is het waarschijnlijk wel een goed idee om er even naar
te laten kijken. Je merkt verder niet dat de koppeling slipt? Dat zijn meestal de eerste signalen van
een versleten koppeling..
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Kan het geluid helaas nu niet beluisteren.
Maar als ik je klacht hoor weet ik vrijwel zeker dat het je vliegwiel is die dit geluid veroorzaakt. Dit gezegd hebbende denkbik ook dat je een dubbelmassa vliegwiel hebt.
Je zal het geluid horen tussen compleet koppelen en ontkoppelen. In zijn vrij maar ook bij rijden. Vrijwel in dezelfde stand van het pedaal.
Oplossing. Bak eraf, koppeling eruit, en een nieuw vliegwiel ertegen aan. Verstandig zou zijn direct de koppeling, drukgroep en het druklager te vervangen. Dan is alles nieuw. Al met al redelijk kostbaar.
Maar als ik je klacht hoor weet ik vrijwel zeker dat het je vliegwiel is die dit geluid veroorzaakt. Dit gezegd hebbende denkbik ook dat je een dubbelmassa vliegwiel hebt.
Je zal het geluid horen tussen compleet koppelen en ontkoppelen. In zijn vrij maar ook bij rijden. Vrijwel in dezelfde stand van het pedaal.
Oplossing. Bak eraf, koppeling eruit, en een nieuw vliegwiel ertegen aan. Verstandig zou zijn direct de koppeling, drukgroep en het druklager te vervangen. Dan is alles nieuw. Al met al redelijk kostbaar.
BMW E46 330i
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Gewoon ermee naar de garage gaan en niet te lang meer mee wachten. Volgens mij is het het druklager die versleten is, maar als die vastslaat dan heb je een nog veel groter probleem. Zo snel mogelijk vervangen dus!!!
- Clutch Masters Bas
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 jun 2013, 11:36
- Locatie: Heythuysen
- Contacteer:
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Kom je morgen naar BimmerFest? Als je wilt dan kom je maar even buurten bij de Clutch Masters stand.
Maar langs de garage gaan zou ik sowieso gaan zodat je precies weet wat er aan de hand is. Het kan inderdaad het vliegwiel of lager zijn.
Maar langs de garage gaan zou ik sowieso gaan zodat je precies weet wat er aan de hand is. Het kan inderdaad het vliegwiel of lager zijn.
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Beste mensen,
Auto staat bij garage.
Ze hebben zojuist de boel opengehaald en werd zojuist gebeld dat zowel het druklager als het dubbelmassa vliegwiel compleet gaar zijn.
Dit wordt een duur geintje!
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Auto staat bij garage.
Ze hebben zojuist de boel opengehaald en werd zojuist gebeld dat zowel het druklager als het dubbelmassa vliegwiel compleet gaar zijn.
Dit wordt een duur geintje!
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Ik heb de auto weer terug.
Ik merk dat de het koppelen veel geleidelijker gaat. (groot 'aangrijpgebied')
Het schakelen kan aanmerkelijk sneller bij koude motor.
Hierbij een overzicht voor degenen die een dergelijke reparatie staan te wachten:
Rekening:
- 294,80 Koppelingset
- 50,80 Thermostaat
- 638,80 Dubbelmassa vliegwiel
- 270,00 Arbeid (6x45)
Alles is EX. Totaal +/- 1500 euro incl BTW.
Trouwens als iemand op zoek is naar een goede BMW specialist, Budding auto's in Kootwijkerbroek is een absolute aanrader! (http://www.budding-autos.nl/)
- Communiceert netjes. Heeft mij vandaag 2x gebeld om te overleggen.
- Je krijgt gratis leenauto.
- Uurtarief is € 45 ex. BMW dealer Apeldoorn rekent € 96!
Al met al een duur klusje, maar ik hoop dat ik de komende 1,5-2 ton er weer tegenaan kan.
Ik merk dat de het koppelen veel geleidelijker gaat. (groot 'aangrijpgebied')
Het schakelen kan aanmerkelijk sneller bij koude motor.
Hierbij een overzicht voor degenen die een dergelijke reparatie staan te wachten:
Rekening:
- 294,80 Koppelingset
- 50,80 Thermostaat
- 638,80 Dubbelmassa vliegwiel
- 270,00 Arbeid (6x45)
Alles is EX. Totaal +/- 1500 euro incl BTW.
Trouwens als iemand op zoek is naar een goede BMW specialist, Budding auto's in Kootwijkerbroek is een absolute aanrader! (http://www.budding-autos.nl/)
- Communiceert netjes. Heeft mij vandaag 2x gebeld om te overleggen.
- Je krijgt gratis leenauto.
- Uurtarief is € 45 ex. BMW dealer Apeldoorn rekent € 96!
Al met al een duur klusje, maar ik hoop dat ik de komende 1,5-2 ton er weer tegenaan kan.
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Bedankt voor de update. Kost wat maar dan is nu ook alles vers betreft koppeling.
Klopte mijn gedachtes toch. Nu maar weer lekker genieten van de wagen.
Klopte mijn gedachtes toch. Nu maar weer lekker genieten van de wagen.
BMW E46 330i
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 07:53
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
klinkt het ongeveer net als dit??
dit heb ik nu sinds 3 dagen, wellicht hetzelfde issue? dan ben ik bang dat ik ook het vliegwiel moet vervangen en niet alleen de druklager.
tips zijn welkom!
http://www.youtube.com/watch?v=rvdXJCYe ... e=youtu.be
dit heb ik nu sinds 3 dagen, wellicht hetzelfde issue? dan ben ik bang dat ik ook het vliegwiel moet vervangen en niet alleen de druklager.
tips zijn welkom!
http://www.youtube.com/watch?v=rvdXJCYe ... e=youtu.be
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Heren, ik kan mij helaas in het rijtje aansluiten denk ik
Ik rijd een 2005: E90 320D, KM 183.000 163PK Sedan.
Rijden met snelheden boven de 140km/h steeds trillingen om de 2-3 sec.
zware trillingen bij stationair toerental en indien ik met een koude motor probeer weg te rijden dan bokt hij....
VWB het geluid weet ik niet zeker.... ga ik nu ff testen.... pfff..... dure grap zeg..\
ik rijd 5000km per maand dus ik kan met zulke problemen niet lang door blijven rijden.
ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor het uploaden van het youtube filmpje!
Grtzz Wouter
Ik rijd een 2005: E90 320D, KM 183.000 163PK Sedan.
Rijden met snelheden boven de 140km/h steeds trillingen om de 2-3 sec.
zware trillingen bij stationair toerental en indien ik met een koude motor probeer weg te rijden dan bokt hij....
VWB het geluid weet ik niet zeker.... ga ik nu ff testen.... pfff..... dure grap zeg..\
ik rijd 5000km per maand dus ik kan met zulke problemen niet lang door blijven rijden.
ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor het uploaden van het youtube filmpje!
Grtzz Wouter
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
zoo.. geluid ff gecheckt bij het koppelingspedaal intrappen..... geen verschil (gelukkig!!) ... dus blijkbaar nog niet zo gaarrr...
ik ga even diverse garages raadplegen hierover..... wordt vervolgd!
ik ga even diverse garages raadplegen hierover..... wordt vervolgd!
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Hoor graag de bevindingen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Geluiden bij koppeling opkomen in z'n vrij
Goedemiddag Heren / Dames ;-) hierbij nog even een update van de situatie:
mijn vakgarage (DB-Autoservice Schijndel) heeft alles nagelopen en kwam tot een verassende conclusie:
Auto start op 3 cylinders! dit icm kapotte gloeispiralen en slecht functionerende injectoren....
Extern bedrijf heeft de injectoren doorgemeten waaruit bleek dat er 2 zeer slecht waren en 2 redelijk...
vervangen zou 250 € /stuk (ex-btw) zijn en excl. montage.... dure grap. Gloeispiralen € 75.- voor 4 stuks.
Oplossing hebben we gevonden door 4 gebruikte injectoren van een ander blok te monteren ( 30d.km)
Kosten € 400.- totaal (ex btw).
Garage heeft dus 4 gebruikte injectoren gemonteerd en 4 nieuwe gloeispiralen.
Hierbij ook nieuwe longlife olie + filter, Lucht/diesel/pollen filters vervangen en n flesje dieselcleaner.
Ook nog een lichtmodule voor angel eyes (orig. xenon) die was maar € 25.-
Totale kosten van de grote beurt incl. onderdelen € 1100.- geen koopje maar zeker redelijk gezien de werkzaamheden die verricht zijn.
Auto rijd weer als nieuw!!! hij rijd zuinig, trillingsvrij en zeer soepel qua vermogensafgifte. ben er blij mee.
mijn vakgarage (DB-Autoservice Schijndel) heeft alles nagelopen en kwam tot een verassende conclusie:
Auto start op 3 cylinders! dit icm kapotte gloeispiralen en slecht functionerende injectoren....
Extern bedrijf heeft de injectoren doorgemeten waaruit bleek dat er 2 zeer slecht waren en 2 redelijk...
vervangen zou 250 € /stuk (ex-btw) zijn en excl. montage.... dure grap. Gloeispiralen € 75.- voor 4 stuks.
Oplossing hebben we gevonden door 4 gebruikte injectoren van een ander blok te monteren ( 30d.km)
Kosten € 400.- totaal (ex btw).
Garage heeft dus 4 gebruikte injectoren gemonteerd en 4 nieuwe gloeispiralen.
Hierbij ook nieuwe longlife olie + filter, Lucht/diesel/pollen filters vervangen en n flesje dieselcleaner.
Ook nog een lichtmodule voor angel eyes (orig. xenon) die was maar € 25.-
Totale kosten van de grote beurt incl. onderdelen € 1100.- geen koopje maar zeker redelijk gezien de werkzaamheden die verricht zijn.
Auto rijd weer als nieuw!!! hij rijd zuinig, trillingsvrij en zeer soepel qua vermogensafgifte. ben er blij mee.