Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 29 jun 2013, 12:55

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik dus een BMW 318i Touring uit 2003 (faceliftmodel).
Tot nu toe had ik de volgende problemen:

-Airco werkte niet, bleek eerst magneetspoel te zijn. Leek gefixt, maar werkt nu toch weer niet.
-Olielekkage bij kleppendekselpakking. Pakking is vervangen door verkoper, maar lekt nu toch weer olie,
met als gevolg brandgeur in het motorcompartiment en via ventilatie in auto. Komt door oliedruppels op uitlaat of andere hete delen.

Vandaag kwam daar deze melding bij (zie foto hieronder):

Afbeelding

Volgens boekje is het een probleem met de uitlaatgaswaarden.

Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Groeten,

Ripley
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

Holographic91

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Holographic91 » 29 jun 2013, 17:12

Brandgeur komt waarschijnlijk door een lekke vacuumpomp. Deze gaat vroeg of laat bij al deze motoren olie lekken. Oliepijl zakt hier ook zichtbaar door.

Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 30 jun 2013, 10:28

Holographic91 schreef:Brandgeur komt waarschijnlijk door een lekke vacuumpomp. Deze gaat vroeg of laat bij al deze motoren olie lekken. Oliepijl zakt hier ook zichtbaar door.
Hoi Holographic,

Zal het oliepeil eens in de gaten houden, laatst stond het peil volgens peilstokje nog mooi tussen de twee strepen.

Groeten en bedankt voor je inbreng :duim: ,

Ripley
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 30 jun 2013, 15:45

Het oliepeil staat nog steeds halverwege tussen de twee strepen op de peilstok.
Overigens draait het blok ook al enige dagen niet meer soepel na een koude start.

Zie hieronder twee YouTube-filmpjes die ik ervan maakte: één in de auto (toerenteller) en één van het blok, waarbij je echt ziet schudden. Ik heb geen idee of dit normaal is bij een koude start en stationair draaien van de motor.

Onder de motorkap (vanaf 19 seconden) [EDIT: http://youtu.be/zNFC9hMj0xE] http://youtu.be/zNFC9hMj0xE[/youtube]

In de auto (vanaf 22 seconden) [EDIT: http://youtu.be/G_TTCh4Xjv8] http://youtu.be/G_TTCh4Xjv8[/youtube]

Wat kan de oorzaak zijn?

Groeten,

Ripley
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

rob75
Berichten: 999
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door rob75 » 30 jun 2013, 16:42

Vervang alles wat maar enigszins valse lucht kan veroorzaken:

- carterventialtie
- olievuldop
- o-ringen peilstok
- vaccuumleidingen her en der

Daarnaast is of de vaccuumpomp op de cilinderkop lek of de o-ring waarmee deze op de kop zit lek.

Daarnaast check bougies, luchtfilter, bobines etc.

Kortom, als je nog enige vorm van garantie hebt......

Succes,

Rob

Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 30 jun 2013, 17:06

Bedankt Rob,

Ik ga zo veel mogelijk laten vervangen (daartoe is de verkoper ook bereid kort na de koop),
maar het zou mooi zijn als ik duidelijker voor ogen heb wat er precies mis is.
Op welke manier kan ik vaststellen wat er precies mis is?

Bijvoorbeeld de carterventilatie: is er een manier om na te gaan of dit het probleem is? Behalve geheel vervangen uiteraard.

Of de vacuümpomp? Kan ik met een scanner (d.m.v. de foutcodes) nauwkeurig bepalen welke onderdelen vervangen moeten worden? En zo ja, welke scanner is daarvoor het beste?

Vragen, vragen.... ik leer elke dag wat nieuws op dit forum.

Groeten en bedankt voor je hulp!

Ripley
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

edho
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 aug 2010, 14:34

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door edho » 30 jun 2013, 19:27

Bij de meeste garages kunnen ze wel een en ander uitlezen. Dan weet je iig de foutmelding van het motormanagement lampje. Kun je daarmee gericht aan de slag gaan.
Vacuümpomp die achterop het blok zit wil inderdaad nog wel eens gaan lekken. Haal je hand er maar langs en je voelt dat het nat is. (sta voor de auto, steek je linkerhand achter de kop achter het blok, je voelt hem naar zitten. Plaatje kun je vinden op internet, dan weet je wat je moet voelen) Bij voorkeur met koude auto!!
Motor klinkt niet slecht. Let aub op de juiste olie, daar zijn deze blokken erg gevoelig voor!

Ik heb zelf 316i touring 2004 en heb ook al een en ander meegemaakt en kosten gehad. Dat was even balen, maar nu loopt de auto mooier dan ooit. Je moet soms wat kosten slikken, maar het is verder een goede en fijne auto.
Hoop dat je de boel snel onder controle hebt en kunt genieten van je BMW.

rob75
Berichten: 999
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door rob75 » 01 jul 2013, 11:51

De carterventilatie kun je controleren door de olievuldop los te maken bij draaiende motor. Wanneer deze hard blaas of zuigt, dan is dat een teken dat de carterventilatie defect is. Dit is een drukventiel/olieafscheider met een aantal leidingen. Deze gaan na verloop van tijd stuk.

Vaccuumleidinge zijn lastig te controleren, maar dat zijn er een paar. Goed kijken, maar eigenlijk preventief vervangen. Na 10 jaar in wisselende omgeving met warm en koud vergaan deze leidingen.

Uitlezen zal wwaarschijnlijk aangeven dat de lambdasondes uit het regelbereik zijn (adaptatie). Dit wil niet zeggen dat de lambdasonde defect is, maar wel een aanwezigheid van valse lucht.

Succes,
Rob

Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 01 jul 2013, 16:44

rob75 schreef:Vervang alles wat maar enigszins valse lucht kan veroorzaken:

- carterventialtie
- olievuldop
- o-ringen peilstok
- vaccuumleidingen her en der

Daarnaast is of de vaccuumpomp op de cilinderkop lek of de o-ring waarmee deze op de kop zit lek.

Daarnaast check bougies, luchtfilter, bobines etc.

Kortom, als je nog enige vorm van garantie hebt......

Succes,

Rob
Hey Rob,

Ik zag vandaag dat er wat olie rond het olievuldop zat. Heb er een foto van gemaakt (zie hieronder)

Afbeelding

De vuldop zelf zag er wat apart uit (zie foto hieronder). Ik zag geen rubbers in de dop. Hoort dit er zo uit te zien?

Afbeelding
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 01 jul 2013, 16:49

Bedankt Edho :duim: !

Ik ga de vacuümpomp nog effe checken. Zal het internet eens raadplegen waar ik precies moet zijn...

Groeten,

Ripley
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

rob75
Berichten: 999
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door rob75 » 03 jul 2013, 06:36

Die oliedop is degene die erop hoort. Je ziet wel een rubber zitten in de dop zelf. Dat hoort zo.
Wel lijkt het erop dat deze aardig zweet wat nog weleens een oorzaak kan zijn van verontregelde carterventialtie.

Groet,
Rob

Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 06 jul 2013, 10:27

Update:

Ik heb m'n BMW een paar dagen terug langs de garage (verkoper) gebracht.
Na uitlezen bleek dat het probleem in ieder geval ook in de carterventilatie zit.
Onderdelen zijn besteld; nu afwachten wanneer ik m'n wagen weer terugkrijg...

Ripley
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

edho
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 aug 2010, 14:34

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door edho » 07 jul 2013, 16:10

Mooi dat die carterventilatie onder garantie wordt vervangen. Daar kom je lastig bij, is dus een duur klusje.

Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 21 jul 2013, 14:52

Update:

bij nader inzien was de carterventilatie in orde; zag er brandschoon uit.
De melding over de uitlaatgaswaarden is nog niet teruggekomen, de brandgeur blijf ik af en toe ruiken.
Ga morgen weer bellen met de verkoper.

Dit heeft hij tot dusver vervangen:

-diverse o-ringen van sensoren
-ring van vacuümpomp
-kleppendekselpakking (was al vervangen, maar is met vloeibare pakking bijgewerkt)
-oliefilter

Overigens is ook de keerring bij de aircopomp lek. Airco werkt niet. Deze schijnt niet echt goed gerepareerd te kunnen worden. Zal wel een andere aircopomp op moeten.

Iemand nog andere suggesties?
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

Gebruikersavatar
Ripley-BMW
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2013, 17:16
Locatie: Het Westen des Lands

Re: Nieuwe ontwikkeling BMW 318i Touring

Bericht door Ripley-BMW » 21 jul 2013, 15:21

Dit is een deel van het log van de BMW-scanner 1.4.0, misschien weet iemand een goede website met meer uitleg van deze foutcodes?

# ERRORS IN UNITS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit BMWTNR HW SW-FSW ERRORS / SHADOW-MEMORY
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME* -> 7.508.292 10 6.x.x no errors
EWS -> 6.905.666 03 08 no errors
ABS* -> 6.759.045 04 0.0.93 no errors
LEW -> 6.760.232 04 04 1 error
A/C -> 4.120.440 35 15 no errors
SRS -> 6.912.755 10 32 1 error / 1 error
IKE -> 4.117.718 24 34 1 error
LCM -> 6.925.077 22 35 no errors / 1 error
ZKE -> 6.932.368 10 31 2 errors / 2 errors
MFL -> 0.000.000 01 10 no data
PDC -> 6.921.415 01 17 no errors
AIC -> 6.923.954 40 32 no errors
RAD -> 6.916.047 50 51 no errors
VTC1* -> 7.516.207 10 6.x.x no data


# ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LEW -> 09/87 - No CAN message (ASC)

SRS -> 70/A0 - Seat occupancy detector, break of seat mat
Shadow-memory:
50/20 - Power supply, undervoltage

IKE -> D7/81 - Tank sensor 2

LCM -> Shadow-memory:
4B/02 - Trailer, right turn-signal flasher

ZKE -> 42/21 - Anti-theft alarm system: Interior protection
29/15 - Central locking system: Relay doesn't switch to on at Unlocking
Shadow-memory:
81/25 - Alarm memory: Door contact Driver's door
90/21 - Battery Voltage: Open circuit


# SCAN END
BMW E36 316i (exit)
BMW E34 535i (exit)
BMW E46 318i Touring (exit)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”