N42 318Ci kortstondig blauwe rook

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Lexie

N42 318Ci kortstondig blauwe rook

Bericht door Lexie » 22 jul 2013, 21:05

Beste mensen,

Het is alweer even geleden dat ik me op het forum heb laten zien/horen; excuus. Enorm druk met het opzetten van een webshop met (fysio)therapeutische producten. Dit neemt enorm veel tijd in beslag, naast het 'normale' werk. Maar dit terzijde.

Wie-o-wie kan mij de goede kant op helpen:
Sinds vorige maand (althans, toen is het mij en meerdere mensen opgevallen) komt er, voornamelijk bij warm weer, blauwe rookpluimen uit mijn coupe.
Alleen wanneer er vanuit stationair, in zijn 1 of achteruit gas gegeven wordt.

Wie weet waar dit op kan duiden?? Nooit eerder gehad en opgevallen. Zal iets met olie te maken hebben, maar wat??? Help!!

Overige info:
- paar maanden geleden is er uit voorzorg de carterventilatie incl. slangen vervangen (zie de post in mijn showroom)
- ik rij niet echt veel meer, paar honderd km per maand. Soms zelfs paar dagen achter elkaar niet.
- verder geen veranderingen opgevallen.
- km stand 153k
- 2 weken geleden apk en inspectie 1; geen bijzonderheden.

Nog een andere vraag, als die verkeerd is of op een andere plek gewenst is maak ik een nieuw onderwerp aan.
Tijdens dit (en ook al eerder) warme weer werkt mijn navi niet.
alles doet het qua beeld, radio, cd. Maar soms staat er helemaal niets qua lengte/breedtegraad e.d. en soms dat wel maar pakt die de dvd niet.
Iemand enig idee? langzaam aan het overlijden??

Hoor het graag van iemand!!

gr. Lex

Justin21

Re: N42 318Ci kortstondig blauwe rook

Bericht door Justin21 » 23 jul 2013, 07:48

Blauwe rook zou betekenen dat je koppakking aan vervanging toe is. Verlies je veel koelvloeistof?
Ik heb er zelf ook regelmatig last van maar als ik m opnieuw start is er niks meer aan de hand :gek:

Lexie

Bericht door Lexie » 23 jul 2013, 08:13

Bedankt voor je reactie.
Heb geen last van verlies van koelvloeistof.

Koppakking? Ben nu op vakantie met de auto, zal dit i.i.g. meenemen als ik terug ben en naar de garage toega.

Meer opties??

yltkdy

Bericht door yltkdy » 23 jul 2013, 08:56

Blauwe rook is verbrande olie. Dit kan zoveel zijn.aangezien je aangeeft dat het bij warme motor gebeurt zit ik bijvoorbeeld aan klepseals te denken of dat ze een fout gemaakt hebben met je carterventilatie. Het is namelijk wel erg toevallig dat het probleem zich voor is gaan doen nadat jij er iets aan hebt laten doen. Koppakking lijkt mij heel stug, want dan zou de auto altijd blauwe rook moeten geven. En, Justin21 als een auto koelvloeistof verliest door een kapotte koppakking zal de auto altijd witte rook geven.
Laatst gewijzigd door yltkdy op 24 jul 2013, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Lexie

Bericht door Lexie » 23 jul 2013, 20:31

Dank voor je reactie.
Als het mogelijk met wisseling van carterventilatie + slangen te maken zou kunnen hebben, kun je me wellicht wat opties aangeven welke richting op gedacht zou kunnen worden??
Maakt het straks toch makkelijker als ik het bij de garage neerleg.

thanx.

o, en iemand nog enig idee m.b.t. navi probleem??

yltkdy

Bericht door yltkdy » 23 jul 2013, 21:08

Ik zou gewoon teruggaan naar de garagist die aan je carterventilatie gewerkt heeft en hem uitleggen dat je last van blauwe rook hebt na het werk verricht is. Als ze professioneel genoeg zijn, moeten ze toch wel aan kunnen geven of het daar aan zou kunnen liggen of niet. Ik heb er zelf geen negatieve ervaring mee, maar je gaf zelf aan dar het probleem je opviel nadat er aan de carterventilatie gewerkt is. Dan zou ik teruggaande de garagist om tekst en uitleg te vragen.

t betreft je navigatie, je zou kunnen proberen de dvd of cd rom waar de navigatie opstaat eens schoon te maken. Dit kan gewoon met water en een beetje afwasmiddel, maar maak hem dan wel goed droog met een SCHONE (bij voorkeur) glazendoek en zorg ervoor dat hij weer glimt als een spiegel zonder enige verontreiniging of stofjes erop. Je zou ook eens de lens van je speler kunnen reinigen, hier zijn speciale cd's voor of misschien kan je dit bij een caraudio shop laten doen.

vegito

Bericht door vegito » 24 jul 2013, 08:13

Blauwrook/Witte rook komt van de klepseals die hard zijn geworden waardoor je flink olie kan verliezen omdat deze in de cilinder ruimte verbrandt worden. Ik had dit ook bij je 2002 318i N42 heb die verkocht omdat ik steeds olie verlies had en flink ook ongeveer 500 KM 2 volle Castrol Edge 5W30 op. Momenteel een andere BMW 2004 N42 gelijk olie gewisseld naar 0W40 Origineel BMW Olie en nu heb ik zelf al 1500 KM erop en geen druppel olie verbruikt!.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Lexie

Bericht door Lexie » 24 jul 2013, 21:07

Ga het sowieso voorleggen ja. Maar wil nog wel graag wat opties achter de hand hebben om aan te geven.

Klepseals? Is dit te repareren/maken/vervangen?
Of zou ik het kunnen ondervangen door ook van 5w30 over te stappen naar 0w40? Dit een optie?

Navi al een keer een schoonmaak cd-tje doorgehaald, zal dvd nog eens schoonmaken. Thanx

RobertRvZ

Bericht door RobertRvZ » 24 jul 2013, 21:19

Koppakking lijkt me erg stug. Bij een N motor komt dat namelijk niet vaak voor, eigenlijk alleen als die een keer te heet geweest is. Het kan natuurlijk maar dan zouden je koelvloeistof slangen hard zijn. Dan rookt die niet blauw. Ik zou de carterventilatie eerst bekijken voordat er grotere stappen genomen worden, maar de koppakking geloof ik niet in ;)
--BMW E90 318i HB 2007-- "sold"

-- BMW E46 M3 QP SMG 2003-- “sold”

Lexie

Bericht door Lexie » 01 aug 2013, 19:21

Bedankt mensen.

Vandaag ervoor gekozen om oliewissel te doen naar 0W40 van Castrol.
Kijken wat dit gaat brengen.

Groet

Touringrijder

Bericht door Touringrijder » 11 sep 2013, 22:26

En... wat heeft het gebracht?

Lexie

Bericht door Lexie » 13 sep 2013, 17:20

Mwa... vandaag weer last van blauwe rook :( :( :(

Vanaf verdieping 6 in een parkeergarage naar beneden gereden (in zijn 1).
Stationair bij de slagboom, kaartje erin. Rij weg >> blauwe rook wolken.
Dit verdwijnt na de straat uit gereden te zijn, maar mijn god wat baal ik hiervan!!

Verder rij ik de laatste weken erg weinig, dus kan niets zeggen over het olieverbruik.

Zojuist monteur hierover bericht, hij heeft het idee dat mogelijk de klepseals kapot zouden zijn.

Kan iemand dit bevestigen en/of ontkrachten en wat de mogelijk kosten/consequenties e.d. kunnen zijn???

Ik hoor het graag!!

Bedankt

Lexie

Bericht door Lexie » 18 okt 2013, 11:14

Nou kleine update:

Bijna 3 maanden verder na vervanging van de olie naar Castrol Edge 0W-40.
Ik rij niet heel erg veel meer, maar heb zojuist 1 liter erbij gegooid. Dit na 2k in 3 maanden.
Zag ook wat sludge aan de peilstok zitten.

Verder 1x blauwe rook gehad, zie bovenstaande post, en verder niet opgevallen. Maar de buitentemperatuur is ook aanzienlijk gezakt en mijn gevoel zegt dat dat toch ook wat meespeelt.

Is verder iemand bekend met het volgende, ik lees er verschillende dingen over van erg goed tot 'pas op! lapmiddel'
Forté Seal Conditioner

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 18 okt 2013, 14:03

Rubbers en kunstoffen hebben te lijden onder temperatuurswisselingen/vocht en bepaalde soorten stoffen/zuren. Hierdoor worden ze poreus en dichten ze niet goed meer af. Een "wondermiddel" kan dit nooit stoppen/terugdraaien. Hoeveel heeft die van jou gelopen? Ik zie auto's met dezelfde blokken ruim boven de 2 ton die dit probleem niet hebben. Misschien dat het rubber extra veel te lijden heeft onder korte stukken of weinig oliewissels?

AlexS

Bericht door AlexS » 19 okt 2013, 11:22

Voor je navi zou je ook de laser kunnen vervangen. Als je een beetje handig en secuur bent, ben je met een tientje of 3 weer verder. Heb het zelf gedaan omdat ik een MK 4 heb die eerst traag was en de tweede brandlaag van een duallayer dvd niet meer wilde lezen. Nu weer als nieuw!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”