Hulp gevraagd bij uitbouw radio 'speciaal' console E87

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
qris

Hulp gevraagd bij uitbouw radio 'speciaal' console E87

Bericht door qris » 18 jun 2013, 07:32

Beste mede-BMW-ers,

Net als de rest van de forumleden zou ik graag een navigatiesysteem willen inbouwen in mijn BMW 1 E87, bouwjaar 2006, 5 deurs. Na een lange zoektocht heb ik de gok gewaagd om een Chinees systeem aan te schaffen. Nadat ik betaald had vroeg de beste Chinees, net voordat hij het pakket wou verzenden, of ik even een foto van mijn console wou opsturen om er zeker van te zijn dat alles goed gaat passen. En wat blijkt, alles zou niet goed passen :D

Het blijkt dat ik een speciaal console heb dat niet geschikt ik voor de meeste navigatiesystemen die er te verkrijgen zijn. Om dit eerst hier te laten bevestigen heb ik enkele foto's gemaakt.

Ik zit nu met 3 vragen:
1. bestaat er een systeem dat past in mijn console? Zo ja, welk model kunnen jullie adviseren?
2. als 1 niet mogelijk is, kan ik zelf de radio vervangen door mijn Pioneer radio? Ik heb geprobeerd de kapjes rond de radio en aircobediening te verwijderen, maar het lukt van geen kant. De YouTube filmpjes die ik gezien heb gaan allemaal over andere consoles, waarbij het vaak simpel 'click' werk lijkt. Ik ben bang eerder het kapje te breken dan dat er iets los klikt.
3. ik heb ergens gelezen dat wanneer je bepaalde componenten in je BMW los maakt dat deze opnieuw aangemeld moeten worden (bij de boordcomputer neem ik dan aan?). Moet ik hier rekening mee houden wanneer ik de aircobediening en de radio helemaal los maak?

Bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Qris

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... yi-oWWH2-c

Afbeelding
Captain Obvious!

maart78

Re: Hulp gevraagd bij uitbouw radio 'speciaal' console E87

Bericht door maart78 » 18 jun 2013, 08:36

ik heb pas een bmw radio professional en een cakit ingebouwd.
de knoppen van de klimaat regeling kan je losmaken via de zijkant. gebruik hier een plastic spatel voor.
ook de alu. lijst boven de radio kan je voorzichtig los wrikken. de radio zit met 2 schroeven vast aan de ondekant
succes :shine:

qris

Bericht door qris » 18 jun 2013, 09:04

Dus ik moet de knoppen van de bediening af halen? Had ze gisteren al geprobeerd eraf te 'trekken' maar dat lukt dus niet :)

En die lijst kun je dus toch los wrikken? Gewoon omhoog? Ik dacht al dat je moet schuiven ofzo..

Ik ga het straks even proberen. Bedankt!

ps. ziet jouw console er hetzelfde uit? Je ziet ze namelijk vaak met nog een klepje onder de airco, bijvoorbeeld voor de stoelverwarming te regelen. Daarom pastte die GPS ook niet. Die was helaas te diep.
Captain Obvious!

maart78

Bericht door maart78 » 18 jun 2013, 14:14

knoppen laten zitten, het hele plaatje met de knoppen kan je voorzichtig los wrikken. en die lijst gewoon omhoog ja.
ik heb idd nog een balkje eronder voor oa start/stop

maart78

Bericht door maart78 » 18 jun 2013, 14:17

qris

Bericht door qris » 18 jun 2013, 15:13

Dat is helaas het probleem. Het gat in mijn console is precies 2 DIN groot. En daar zit dus de radio + aircopaneel in. Ik kan er dus niet zo gemakkelijk aan zoals ze in de YouTube video laten zien.

Ik zal straks nogmaals proberen het paneel eruit te wrikken van de zijkant. Heb je de foto van mijn console toevallig gezien (zie link hierboven)? Dit is echt een apart console, ik kom het nergens op internet tegen..
Captain Obvious!

maart78

Bericht door maart78 » 18 jun 2013, 15:22

ja foto heb ik gezien. Dit moet lukken via de zijkant met een demontage spatel, zo heb ik het gedaan. :! eerst een kant en daarna de andere kant

hardwareman

Bericht door hardwareman » 23 jun 2013, 08:57

Welk systeem wil je graag gaan gebruiken?

Je hebt ook 2 din systemen waarbij de uitsparingen voor airco al in de behuizing van de radio zitten. Dan moet het na mijn idee altijd passen. Via welke (web)shop heb je het bestelt?

Zoals;
Afbeelding

Kijk dit eens wat ik tegen kwam;
Afbeelding

Zoals hierop te zien is past het dus wel in combinatie met jou midden console!
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

qris

Bericht door qris » 24 jun 2013, 09:16

Na lang zwoegen is het dan toch gelukt om de radio te verwisselen :)

1. (zilveren) sier strip van dashboard loswippen (omhoog)
2. 2 schroeven boven de radio los draaien
3. console los wrikken
4. aircopaneel los wippen
5. 2 schroeven onder de radio los draaien
6. radio verwijderen en vervangen

Bedankt voor de tips!
Captain Obvious!

maart78

Bericht door maart78 » 24 jun 2013, 09:40

Ik zie dat het dan toch iets anders in elkaar zit als bij mij :P
Maar mooi dat het je toch gelukt is :shine:

qris

Bericht door qris » 02 jul 2013, 08:26

Toch nog even een vraagje. Ik heb momenteel een Pioneer DEH-3200UB radio ingebouwd maar ik ben niet helemaal tevreden over het geluid. Ik heb het idee dat de subwoofers onder de stoelen niet aangestuurd worden. Ik zou ook even moeten controleren of de rest van de speakers wel aangestuurd wordt, maar ik vermoed dat er een verschil zit in de aansturing vanuit de originele radio (BMW Business cd in een high executive uitvoering) en mijn Pioneer radio. Weet iemand of dit inderdaad het geval is? Of hoe ik dit probleem kan oplossen? Bedankt voor de tips!
Captain Obvious!

hardwareman

Bericht door hardwareman » 25 jul 2013, 18:41

qris schreef:Toch nog even een vraagje. Ik heb momenteel een Pioneer DEH-3200UB radio ingebouwd maar ik ben niet helemaal tevreden over het geluid. Ik heb het idee dat de subwoofers onder de stoelen niet aangestuurd worden. Ik zou ook even moeten controleren of de rest van de speakers wel aangestuurd wordt, maar ik vermoed dat er een verschil zit in de aansturing vanuit de originele radio (BMW Business cd in een high executive uitvoering) en mijn Pioneer radio. Weet iemand of dit inderdaad het geval is? Of hoe ik dit probleem kan oplossen? Bedankt voor de tips!
Heb jij speakers onder je stoel zitten dan?

Welke instellingen gebruik je op de radio?
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Audio, Navigatie en iDrive”