[e36] motorswap + EWS programmeren!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Figo91

[e36] motorswap + EWS programmeren!

Bericht door Figo91 » 24 jul 2013, 01:29

Beste mensen,

We zijn van plan om de motor van mijn maat zijn e36 te veranderen maar we hebben een probleempje.
Zijn motor is een m50 zonder EWS ( geen ringetje aan contactslot). Maar de motor dat erin moet komen is een m52 met EWS. Omdat hij origineel zonder EWS is vermoed ik dat de kabelboom voor de EWS er niet in zal zitten in het wagen?
Van de m52 motor hebben we al het nodige, motor compleet + DME + EWS module + EWS sensor (ringetje) + sleutel met chip.

1. kunnen we iets doen aan de DME zodat deze ook zonder EWS werkt?
2. wat moet er allemaal aan de kabelboom gebeuren om de EWS te verbinden met de DME?
3. iemand een ander simpele oplossing??

Alvast bedankt!

matheeuwissen
Contacteer:

Re: [e36] motorswap + EWS programmeren!

Bericht door matheeuwissen » 24 jul 2013, 06:35

Kabelboom vervangen.

De computer zou vrijgeschakeld moeten kunnen worden. Ik heb echter nog niemand gevonden die dit kan.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

dw70

Bericht door dw70 » 24 jul 2013, 10:10

een kabelboom zoeken voor deze M52 motor. Hetzelfde bouwjaar als de motor met de bedrading, inclusief connectoren voor het het EWS systeem.
Wat er onder je dashboard allemaal anders is zit hem hierin.

Dan is het een kwestie van al jullie materialen hierin te plaatsen en dan hoef je niks te doen. Dan moet hij zo starten als de rest wat jullie nu gekocht hebben 1 op 1 uit een andere draaiende e36 gekomen is. Simpel, omdat de versleuteling van de beveiliging overgenomen wordt. Je hebt een complete set gekocht uit 1 auto.

Komen spullen uit meerdere auto's, d.w.z. de DME uit auto A, EWS uit auto B; werkt het niet.
Dan pas moet BMW of een programmeur eraan te pas komen. Let wel: BMW zal niet zomaar een beveiliging even vrijschakelen. Je zult moeten aantonen dat je motor eerlijk is. Hou er rekening mee dat BMW niet staat te springen op motor-swappers. Dat is hun bizz niet en swapproblemen zullen nooit hun problemen zijn.

Het kan wel nog anders, maar daar is dit forum niet voor om dat in geuren en kleuren te vertellen. :ja: Althans ik vind van niet.

Maar mocht je een kabelboom gaan omzetten: dan pas weet je hoeveel kabel er in een BMW zit. Veel foto's maken voor de demontage, tijdens de demontage en alles coderen (stekkers, toestellen, schakelaars, etc). Ook al weet je wel waar alles zat; na 10 stekkers ben je dat kwijt... En als alles eruit ligt, ben je alles kwijt.....;)
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Figo91

Bericht door Figo91 » 25 jul 2013, 03:47

Alle onderdelen komen uit 1 e36, dus motor, ews, dme komt uit 1 draaiende e36.
Is er geen ander manier dan de kabelboom ook te vervangen want dat is een hele boel werk... normaal zou de kabelboom ook bijna hetzelfde moeten zijn maar BEHALVE de bedradingen voor de EWS module toch? Dus ofwel iemand vinden die de EWS gewoon kan vrij programmeren zodat hij zonder ews module kan starten OF zelf kabels trekken met behulp van te spieken op de kabelboom van de andere bmw? PS zijn kabelboom kan ik niet nemen omdat hij die zelf nodig heeft.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 25 jul 2013, 07:55

Het simpelst. Is een motor opzoeken zonder ews.

dw70

Bericht door dw70 » 25 jul 2013, 10:56

Figo91 schreef:Alle onderdelen komen uit 1 e36, dus motor, ews, dme komt uit 1 draaiende e36.
Dat is het beste scenario
Is er geen ander manier dan de kabelboom ook te vervangen want dat is een hele boel werk...
Klopt. Met 2 man zeker 1 dag.
normaal zou de kabelboom ook bijna hetzelfde moeten zijn maar BEHALVE de bedradingen voor de EWS module toch?
Daar sla je de plank dus mis. De eerste generaties hadden de beveiliging via de boordcomputer. Daarna kwam de kabelboom met EWS I en daarna volgde de EWS II uitvoering. De een heeft ASC en de ander weer niet. D.w.z. dat sommige kabelbomen draden wel bezitten en andere niet. De een heeft een cabrio en is anders en de ander heeft een volledig bekabelde HIFI installatie. De een heeft automatische airco en de ander helemaal geen airco. Daar wordt de keuze voor het maken van een kabelboom gemaakt door BMW. Ze hebben dus niet allemaal dezelfde boom. Sterker nog, alle tussenliggende draden die systemen laten werken heb je helemaal niet. Probleem voor jou is dat jij niet weet wat je wél nodig hebt.
Dus ofwel iemand vinden die de EWS gewoon kan vrij programmeren zodat hij zonder ews module kan starten OF zelf kabels trekken met behulp van te spieken op de kabelboom van de andere bmw? PS zijn kabelboom kan ik niet nemen omdat hij die zelf nodig heeft.
Dan ben je langer bezig dan met het omleggen van een kabelboom. En het vrijprogrammeren kost geld en de man die je alles moet uitzoeken ook.

Als je het goed wilt doen: boom omleggen. Origineel en geen gezeik. Maar je kunt ook de tip van matheeuwissen volgen.
Tenzij je kennis hebt van elektrotechniek. Ik kan je een ding zeggen. Ik heb veel schema's van veel bouwjaren, en het is in vele zaken hetzelfde, maar ze zijn allemaal anders of hebben duidelijke verschillen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

JanWillem

Bericht door JanWillem » 26 jul 2013, 17:50

Er zijn meedere mogelijkheden
Heeft je huidige 325i vanos?
Dan kan je de complete kabelboom en sensoren omzetten van de M50 na M52.
Kan je gelijk de inlaat en de uitlaat spruitstukken een M50B25 gebruiken.

De ecu moet daarna wel gechipt worden omdat die anders te arm loopt, deze ombouw werkt perfect.

De e30 manier..
328i sleutel aan de transponder tapen en onder het dashbord weg werken, ews kastje heb je wel nodig
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00240.htm

Mooiste manier maar kost erg veel tijd..
Alles ombouwen van een e36 met een M52, sloten ( sleutels met ews ), kabelboom, ews kastje

Figo91

Bericht door Figo91 » 26 jul 2013, 19:51

Ja allebei de motorblokken hebben VANOS, de nieuwe motorblok die er in komt is een 323i vanos. Dus als we alle sensoren en kabels die op de M50 zit gewoon op de M52 monteren en de DME van de M50 gebruiken zou hij normaal moeten starten? En dan nog eens chippen voor zijn vermogen terug te hebben.
En over welke sensoren heb je het dan?
-Temperatuursensor
-nokkenassensor
-krukassensor
-kloppensensor
-lambdasondes
-luchtmassameter
welke blijver er nog over??

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 26 jul 2013, 20:19

Chippen kun je vergeten. Bespaar je het geld, of zoek gelijk een 325 blok op. Wat ik toch al niet begrijp waarom je dit niet meteen doet, ipv deze ellende op je nek halen. Blokken genoeg.

Verder gewoon de sensoren op de motor wisselen, al zou ik wel lmm bij het blok houden.

Figo91

Bericht door Figo91 » 26 jul 2013, 21:52

Het reden waarom we bij deze blok willen blijven is dat hij een 323 alu blok is, heeft weinig km's en is gereviseerd met bewijzen... Normaal zou het toch moete werken als we al de sensoren vervangen en die van de m50 erop zetten? Dan is het zogezegd de m50 motor dat de dme wilt starten maar kan niet weten dat het een ander blok is

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 26 jul 2013, 22:51

Dat gaat niet werken. Je moet alles van de m52 bij elkaar houden. Alleen sensoren van b.v. water temp zou ik Bij de auto houden. Ik weet niet of BMW daar verschillende van heeft. Ik verwacht het niet eigenlijk.

Figo91

Bericht door Figo91 » 27 jul 2013, 01:55

Ik snap het niet, eerst zegt u al de sensoren verwisselen en nu zegt u dat het niet gaat werken als ik het doe, ofwel heeft u mij verkeerd begrepen... Dus de oude blok is een m50 en die dat erin moet komen is een m52, dus als ik nu al de sensoren dus al het elektronica die op de m50 zit, op de m52 blok steek zou de m52 blok toch moeten werken met de dme van de m50? Want dan zou hij (dankzij de sensoren van de m50) denken dat het een m50 blok is die erin zit...

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 27 jul 2013, 07:26

Nope, dan klopt de inspuiting etc niet. M52 blok zal alleen lopen met m52 computer. Sensoren worden alleen verwisseld voor je indicaties op je dashboard dat deze de juiste informatie aan blijven geven.

JanWillem

Bericht door JanWillem » 27 jul 2013, 12:48

matheeuwissen schreef:Dat gaat niet werken. Je moet alles van de m52 bij elkaar houden. Alleen sensoren van b.v. water temp zou ik Bij de auto houden. Ik weet niet of BMW daar verschillende van heeft. Ik verwacht het niet eigenlijk.
Met alle respect maar heb je dit zelf wel is gedaan?
Ik ken zat mensen die een M50B25 motormangement met Vanos op een 328i gebruiken, met een zeer goed resulaat.
Voordelen zijn geen EWS en 1 Lamdasonde
Ook heb ik zelf mee geholpen aan die ombouw met een zeer goed resulaat.
Het enigste is dat hij van een M50B25 naar een M52B28 ging, daarom moest de auto ook gechipt worden.
De auto liep erg arm in de hoge toeren.

Afbeelding

Het word anders als je een M52B20 hebt en daar een M50B20 met vanos in zet, als je alle electronica over zet mist die namelijk het nokkenas tandwiel en geeft de storing "nokkenas sensor"
Er zit verschil in het nokje op het nokkenas tandwiel.
Figo91 schreef:Ik snap het niet, eerst zegt u al de sensoren verwisselen en nu zegt u dat het niet gaat werken als ik het doe, ofwel heeft u mij verkeerd begrepen... Dus de oude blok is een m50 en die dat erin moet komen is een m52, dus als ik nu al de sensoren dus al het elektronica die op de m50 zit, op de m52 blok steek zou de m52 blok toch moeten werken met de dme van de m50? Want dan zou hij (dankzij de sensoren van de m50) denken dat het een m50 blok is die erin zit...
Als jij van een M50B25 naar een M52B25 gaat hoef je niet te chippen.
Cilinder inhoud blijft gelijk, de ECU denkt gewoon dat er een M50B25 in zit.

Gewoon alles overzetten van je M50B25 naar je M52B25
Inlaatspruitstuk compleet ( die van een M52 heeft een kleinere door laat )
Uitlaat spruitstuk ( die van een M52 heeft een kleinere door laat )
Alle sensoren ( die van een M50 zijn inductief en van een M52 hall )
Carteronluchting ( scheelt een hele hoop slangen en andere milieu )
Kleppen deksel ( omdat er een paar dingen van zijn bij een M52 tenopzichte van een M50 )
Bobines ( die van een M52 passen niet in een aluminium kleppendeksel )
Vanos ( ik dacht dat de aansluiting van de stekker anders was meer weet dit niet meer zeker )
Lamdasonde ( die bij de huidige computer hoort )
LMM ( die bij de huidige computer hoort )

Durf er een krat bier op te zetten dat dit gewoon perfect gaat lopen, een M52 is een stuk lichter dan een M50.
Als je een hele goede kan kopen voor een leuke prijs is dat de moeite wel waard.

Alle electronica van de M52 kan je los verkopen ( wel zorgen dat je één sleutel bij de computer hebt )

JanWillem

Bericht door JanWillem » 27 jul 2013, 13:17

Na aanleiding van je mailtje reageer ik hier, misschien dat andere mensen er ook wat aan hebben.

Jij gaat van een M50B20 met Vanos naar een M52B25
Kan je is een foto maken van het inlaat spruitstuk wat op de 320i zat?
Als het goed is zit er op een M50B20 ook de "geknepen" versie.

Sowieso gebruiken de M52 320i en 323i motoren veel dezelfde onderelen.
Wel moet je de injectoren van de M52B25 in je M50B20 inlaat monteren.

Je kan gewoon alles overzetten van je oude motor naar je nieuwe, het enigste "probleem" is dat je 500cc meer hebt.
Daarom moet de ECU wel gechipt worden zodat je mengselverhouding weer klopt, je computer regelt dat bij in een bepaald bereik maar die 500cc kan die niet bij regelen dan loopt de motor vooral te arm in de hoge toeren.

Je hebt 2 opties de geknepen inlaat en uitlaat spruitstuk gebruiken ( wat meer koppel onderin ) van de M52Bxx, wel kost dit top vermogen maar het rijd vloeiend en erg fijn met stadsgebruik.

Of
De inlaat en uitlaat pakken van een M50B25 ( kan ook zonder vanos ) met de laaste zal je met de bij behorende uitlaat ( dubbele pijp ) zoon 200pk hebben gechipt.
Wat minder koppel onderin maar wel een flink schop meer bovenin.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”