Venttilator draait bij starten met toerental mee.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Charlie1964

Venttilator draait bij starten met toerental mee.

Bericht door Charlie1964 » 27 jul 2013, 11:56

Hallo,

Ik heb een E39 (525i) uit oktober 2002. Tot voor kort had ik het probleem dat de ventilator constant meedraaide met het toerental van de motor, door het geluid leek het net of je met een vrachtauto reed (gierend geluid). Vervolgens de Visco-koppeling, waterpomp en accessoireriem laten vervangen. Wat er nu nog gebeurd is dat bij het starten de ventilator meedraait met het toerental. Dus als je gas geeft hoor je het gierende geluid. Als je vervolgens wegrijdt is dit na enkele minuten weg. De ventilator laat zich bij het gasgeven, ook bij het wegrijden, niet meer horen. Als je echter de motor uitzet en vervolgens weer start dan doet het zich weer voor. Volgens mij werkt een visco-koppeling met een bi-metaal en wordt alleen ingeschakeld bij een bepaalde temperatuur.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

AdE39

Re: Venttilator draait bij starten met toerental mee.

Bericht door AdE39 » 27 jul 2013, 14:50

Hallo beste Charlie,

Wees blij dat dit zo is, dan heeft u een perfecte auto.
Bij mijn E39 525i met de M54 motor is dit precies hetzelfde, en het hoort zo! :duimen:
Een visco koppeling kan op een aantal manieren werken, door of een bi-metal of afgevuld met dierlijke vetten.
Een bi-metal geeft de werking door middels een bepaalde temperatuur.
Bij de dierlijke vetten, gaat naar gelang de motor warmer word, de vetten uitzetten, en maakt dus de koppeling.

Het enige verschil zit in de weerstand bij de visco koppeling met de temperatuur, warm / koud.

Probeer het maar eens uit, bij de koude motor heeft de visco koppeling minder weerstand, dan bij een warme motor.
Draai eens aan de fan, als de motor koud is.
En rijd de motor eens op de bedrijfstemperatuur, zet vervolgens wel eerst de motor stil, en draai dan nog eens aan de fan, u zult wel het verschil voelen in de weerstand.

Ik had dus vorig jaar een defecte visco koppeling, wat ik tijdens het rijden opmerkte, dat was dat de electrische fan van de airco draaide, en dit terwijl de airco niet eens in werking was gesteld, en dat vond ik erg raar, en had dit niet eerder meegemaakt.
Ik zette de motor stil en draaide aan de fan van de visco koppeling, en voelde wel erg weinig weerstand, dus deze visco had de geest gegeven, defect dus. De motor was dus op bedrijfstemperatuur.
Ik heb vervolgens direct een andere visco koppeling gekocht en bij thuiskomst direct vervangen, het probleem was verholpen!
Alles werkte weer normaal.

Het schijnt dus een veiligheids optie te zijn bij mijn E39 525 i, of dit ook zo is bij uw E39, dat zou misschien ook wel zo kunnen zijn. Zo rijd je de motor tenminste niet stuk of oververhit.

Hopelijk heeft u iets aan deze uitleg.

Ik wens u een heel fijn wekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Charlie1964

Re: Venttilator draait bij starten met toerental mee.

Bericht door Charlie1964 » 27 jul 2013, 15:33

Bedankt voor je reactie Ad,

Het feit dat het mij nu opvalt komt natuurlijk omdat het voorheen tijdens de start van de auto niet voor kwam dat de ventilator zoveel toeren maakte. Vandaar dus dat je denkt dat er nog wat aan de hand moet zijn.

Ook een fijn weekend.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”