Condens buitenkant voorruit bij airco
-
Condens buitenkant voorruit bij airco
Jongens.. , weet echt niet wat het is maar ik krijg echt redelijk wat condens aan buitenkant van men voorruit laatste tijd als ik men airco op heb staan op min. temp. .
Als ik ruitenwisser op zet gaat het weg.
Wat zou het probleem kunnen zijn??
Ps: 't is enorm irritant!!!!!
Als ik ruitenwisser op zet gaat het weg.
Wat zou het probleem kunnen zijn??
Ps: 't is enorm irritant!!!!!
Re: Condens buitenkant voorruit bij airco
Bizar, hoe koud heb je die dan wel niet staan ? En staat hij dan vol op de voorruit ?
525d E61 2007 pre-LCI
ik denk ook inderdaad dat hij alleen vol op de voorruit loopt te blazen,en niet op automatich.
ik had bij mijn e39 last van een beslagen achteruitkijkspiegel als ik de middenroosters vol op de spiegel zette.
Bij mijn e60 gewoon op 20graden, en nergens last van.
Gr.Joop
ik had bij mijn e39 last van een beslagen achteruitkijkspiegel als ik de middenroosters vol op de spiegel zette.
Bij mijn e60 gewoon op 20graden, en nergens last van.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
-
Hey Tom.. , ja is idd heel raar en heb het nu pas aan de hand en rij er toch al even mee.... .
Heb airco op min. staan dus 18°.
Heb de helft van de luchttoevoer op de voorruit en de andere helft op de middelste roosters gezet..
Heb airco op min. staan dus 18°.
Heb de helft van de luchttoevoer op de voorruit en de andere helft op de middelste roosters gezet..
18 vind ik heel koud, zeker als het warm wegens het verschil met de buitentemp. Mijn airco staat op 21 a 22.
En ik gebruik altijd de automatische stand die bijna geen lucht naar de voorruit stuurt. Ben er 100% tevreden mee.
Raad die ik je kan geven, gebruik de automatische stand. En indien je dit niet wil zet dan minder lucht op de voorruit.
Daarnaast zet je best de temp een heel stuk hoger, 18°C is niet gezond, het verschil met buiten is te groot.
ik vermoed dat jij dan ook de temp hoger zet na een tijdje omdat je denk dat hij sneller koud word als je hem op 18°C zet maar dit is niet het geval, gewoon op 21 a 22 zetten en eraf blijven.
En ik gebruik altijd de automatische stand die bijna geen lucht naar de voorruit stuurt. Ben er 100% tevreden mee.
Raad die ik je kan geven, gebruik de automatische stand. En indien je dit niet wil zet dan minder lucht op de voorruit.
Daarnaast zet je best de temp een heel stuk hoger, 18°C is niet gezond, het verschil met buiten is te groot.
ik vermoed dat jij dan ook de temp hoger zet na een tijdje omdat je denk dat hij sneller koud word als je hem op 18°C zet maar dit is niet het geval, gewoon op 21 a 22 zetten en eraf blijven.
525d E61 2007 pre-LCI
Staat de fan wel op auto? Bij te weinig luchtverplaatsing kan de boel ook beslaan.
18C is wel goed om ziek te worden......
18C is wel goed om ziek te worden......

E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Is niet uitzonderlijk hoor. Als het buiten de auto warm is met een hoge luchtvochtigheid dan heb je dit effect vrij snel. Je moet dan wel de airco vrij koud hebben staan.
Is hetzelfde effect als het vocht dat aanslaat op een blikje dat uit de koelkast komt.
Is hetzelfde effect als het vocht dat aanslaat op een blikje dat uit de koelkast komt.
-
Jongens bedankt voor jullie reacties maar wat ik HEEL raar vindt is dat de condens aan de buitenkant is.. binnenkant ook weleens maar niet veel!! Hoe kan zoiets eig??
Hier is trouwens een foto:
Zeg AUB NIET dat dit normaal is he!!???
Jullie zeggen wel van dat 18° niet goed is enzo en wss ook de oorzaak maar... hoe komt het dan dat ik het tot nu toe niet gehad heb???? Dat is toch ook raar??
Ps: heb toch wel een 'foutje' gemaakt want heb tegen jullie verteld bij de openingspost van de topic dat ik het op 18° had staan maar niets is minder waar.. dacht dat 18° minste was maar toch niet dus.. heb terjuist goed gekeken en minste is 15°/16°.. . Och ja.. ben kreeft van horoscoop dus en een bekend eigenschap is dat kreeften echt wel van 'koude' houden.. : merk het in de auto maar thuis enzo ook.. wil niets anders dan een 'raam open' in de living en dat de hele dag.. (zolang het niet vriest natuurlijk!!
)

Hier is trouwens een foto:

Zeg AUB NIET dat dit normaal is he!!???
Jullie zeggen wel van dat 18° niet goed is enzo en wss ook de oorzaak maar... hoe komt het dan dat ik het tot nu toe niet gehad heb???? Dat is toch ook raar??
Ps: heb toch wel een 'foutje' gemaakt want heb tegen jullie verteld bij de openingspost van de topic dat ik het op 18° had staan maar niets is minder waar.. dacht dat 18° minste was maar toch niet dus.. heb terjuist goed gekeken en minste is 15°/16°.. . Och ja.. ben kreeft van horoscoop dus en een bekend eigenschap is dat kreeften echt wel van 'koude' houden.. : merk het in de auto maar thuis enzo ook.. wil niets anders dan een 'raam open' in de living en dat de hele dag.. (zolang het niet vriest natuurlijk!!

Met een extreem koude airco (mijn E39 had een uitblaas temperatuur van 0° C, IR meting) recht op de voorruit en hoge luchtvochtigheid buiten eventueel water kan condenseren op de voorruit. Apart fenomeen blijft het wel ja!
Trouwens Setpoint van mijn klima gaat tot 17° C niet tot 15-16?? Of heb jij geen klima high maar die met 3 draaiknoppen? Als het buiten 30° is bereik je dit volgens mij toch niet en staat hij gewoon maximaal te koelen.
Trouwens Setpoint van mijn klima gaat tot 17° C niet tot 15-16?? Of heb jij geen klima high maar die met 3 draaiknoppen? Als het buiten 30° is bereik je dit volgens mij toch niet en staat hij gewoon maximaal te koelen.
F10 N57N
Ik heb zelf precies hetzelfde. Helemaal op hele warme vochtige dagen maar dat is logisch. Koude lucht kan immers minder vocht bevatten dan warme lucht. Als je de warme lucht dus maar genoeg afkoelt krijg je vanzelf condens. Op deze manier ontstaan wolken op een warme dag (met veel stijgende lucht) bijvoorbeeld ook haha. Sowieso is het de laatste dagen wel erg vochtig hoor. Helemaal na een regen- of onweersbui.
Ik zet de airco persoonlijk zelf altijd op me voetjes en gewoon door de roosters en vrijwel nooit op de voorruit, tenzij me raam al beslagen is door regen o.i.d., dus heb er verder eigenlijk geen last van. Of je zet hem een paar graadjes warmer. Als het zo warm buiten is merk je denk ik het verschil niet tussen 21 en 18 graden?
Ik zet de airco persoonlijk zelf altijd op me voetjes en gewoon door de roosters en vrijwel nooit op de voorruit, tenzij me raam al beslagen is door regen o.i.d., dus heb er verder eigenlijk geen last van. Of je zet hem een paar graadjes warmer. Als het zo warm buiten is merk je denk ik het verschil niet tussen 21 en 18 graden?

||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Ik zette hem eerst ook altijd op de voorruit in de veronderstelling dat koude lucht daalt en zo de hele binnenruimte mooi afkoelt maar met de front roostertjes en voeten (auto stand) werkt toch beter/lekkerder!
F10 N57N
Hallo beste BMW 525 Berline,
Dat is eigenlijk toch niet zo raar!
Haal eens een fles frisdrank uit de koeling, je krijgt daar ook direct aan de buitenzijde een dikke laag condens op.
Het water loopt dan ook van de buitenzijde van de fles af, nee, ik vind dat geheel normaal.
Warme tot zeer warme lucht van de laatste dagen, die bevat erg veel waterdamp, en dat slaat nu neer op de erg afgekoelde voorruit.
De hygrometer geeft soms meer dat 60 % en nog veel meer luchtvochtigheid aan, en dat is er aardig om dit fenomeen te verkrijgen. De waterdamp slaat nu neer op dat koude voorruitje, en de waterdamp word weer gewoon water.
Zet u de airco stand nu eens op 20 graden C, dan ziet u dit fenomeen gewoon geheel verdwijnen!
Dus, maak u er niet al te druk om, het is gewoon erg normaal.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat is eigenlijk toch niet zo raar!
Haal eens een fles frisdrank uit de koeling, je krijgt daar ook direct aan de buitenzijde een dikke laag condens op.
Het water loopt dan ook van de buitenzijde van de fles af, nee, ik vind dat geheel normaal.
Warme tot zeer warme lucht van de laatste dagen, die bevat erg veel waterdamp, en dat slaat nu neer op de erg afgekoelde voorruit.
De hygrometer geeft soms meer dat 60 % en nog veel meer luchtvochtigheid aan, en dat is er aardig om dit fenomeen te verkrijgen. De waterdamp slaat nu neer op dat koude voorruitje, en de waterdamp word weer gewoon water.
Zet u de airco stand nu eens op 20 graden C, dan ziet u dit fenomeen gewoon geheel verdwijnen!
Dus, maak u er niet al te druk om, het is gewoon erg normaal.
Met vriendelijke groet,
Ad
Condenseren is idd volledig normaal. 18°C is dat niet
.
Gebruik de auto stand en je zal het niet meer zien. De high heeft trouwens een condensatiesensor die dit voorkomt maar dan moet hij wel in auto stand staan.

Gebruik de auto stand en je zal het niet meer zien. De high heeft trouwens een condensatiesensor die dit voorkomt maar dan moet hij wel in auto stand staan.
525d E61 2007 pre-LCI
Zonet even de test gedaan deze warme avond buiten rel. luchtvochtigheid 100% natuurlijk (afkoelende lucht) airco vol open op de voorruit en jawel binnen de halve minuut kwam er al condens op de buitenkant!
F10 N57N
Heel normaal hoor, dat heb ik al vaker meegemaakt, alleen niet in NL:
Wel in Nigeria brrr...mijn favoriete bestemming...
Maar echt, dit is heel normaal; ik weet niet hoe oud je bent, maar 'vroeger', toen er nog geen dubbelglas in huis was, werden de ramen in de winter ook kletsnat VANBINNEN.
Logisch: vocht in een warme ruimte condenseert op een koud oppervlak, dus in de winter, in huis, was dat natuurlijk aan de binnenkant
In je airco auto is dat met dit weer aan de buitenkant.
Zoals al hierboven opgemerkt: airco niet op de ramen zetten, maar gewoon op de binnenruimte; als je een automatische hebt, gewoon op 'auto'.
My two cents.
Cor
Wel in Nigeria brrr...mijn favoriete bestemming...
Maar echt, dit is heel normaal; ik weet niet hoe oud je bent, maar 'vroeger', toen er nog geen dubbelglas in huis was, werden de ramen in de winter ook kletsnat VANBINNEN.
Logisch: vocht in een warme ruimte condenseert op een koud oppervlak, dus in de winter, in huis, was dat natuurlijk aan de binnenkant
In je airco auto is dat met dit weer aan de buitenkant.
Zoals al hierboven opgemerkt: airco niet op de ramen zetten, maar gewoon op de binnenruimte; als je een automatische hebt, gewoon op 'auto'.
My two cents.
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine
E36 328 Touring benzine