Centrale vergrendeling werk niet

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Kevin75
Contacteer:

Centrale vergrendeling werk niet

Bericht door Kevin75 » 29 jul 2013, 16:01

Beste forumleden,

ik heb nog niet zo lang gelden een 323CI Cabrio aangeschaft waar wat werk aan zit. Nu heb ik een aantal zaken al weten op te lossen maar ik blijf zitten met de centrale vergrendeling. Toen ik deze auto kocht hing de handgreep aan de bestuurderskant helemaal los en werkte het slot niet. Je kon de auto niet openen op opstand en zelfs niet op de "ouderwetse manier" met de sleutel in het slot.

Nu heb ik het slot aan de bestuurderskant uitgebouwd en gesmeerd en vervolgens alles weer netjes terug geplaatst met als gevolg dat ik de deur weer kan openen met de sleutel in het slot. Ook de handgreep werkt weer naar behoren (mag wel nog afgesteld worden). Nu kan ik weer op een normale manier in de auto komen maar ik zou ook graag de centrale vergrendeling weer aan de praat krijgen.

Als ik nu de deur open met de sleutel in het slot blijft de deur aan de passagierskant nog wel gesloten. Hoort dit zo te zijn of moet die ook gewoon ontgrendelen?

Als ik op de afstandsbediening van de sleutel druk hoor ik in beide deuren een klak maar de deuren gaan niet open. Wel word het alarm dan uitgeschakeld en gaan knipperen de knipperlichten. Als ik nu beide deuren open maak met sleutel in het slot (en hendel voor passagierskant) kan ik de auto wel gewoon afsluiten via de afstandsbediening. Dit werkt gewoon altijd.

Kort samengevat, ik kan de auto niet op afstand openen maar wel afsluiten.

Zo'n zelfde probleem heb ik ook gehad met mijn vorige auto, e46 sedan. Hierbij was het de gm5 module. Na het vervangen van de 2 relais was toen het probleem opgelost dus heb ik dit bij mijn cabrio ook gedaan maar helaas zonder resultaat. Op de module van de cabrio zitten overigens wel 4 relais, weet iemand waarvoor die andere 2 zijn?

Ik hoop dat iemand nog een suggestie heeft om mijn centrale vergrendeling weer aan de praat te krijgen.
Laatst gewijzigd door Kevin75 op 31 jul 2013, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

vang

Re: Centrale vergrendeling werk niet

Bericht door vang » 29 jul 2013, 21:29

Klinkt als een storing in je GM5 (Grund Modul 5). Volgens mij heeft elke E46 Cabrio een GM5 "High", dit in verband met de 4 elektrisch te bedienen ramen. (dit zeg ik wel ff onder voorbehoud)

De GM is uit te lezen en indien wenselijk ook weer te programmeren
Laatst gewijzigd door vang op 30 jul 2013, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Beest Met 4 Wielen

Justin21

Bericht door Justin21 » 30 jul 2013, 06:57

Kijk ff bij het DIY forum. Daar staat een stukje over de GM5!

Kevin75
Contacteer:

Bericht door Kevin75 » 31 jul 2013, 10:34

Bedankt voor de reacties zo ver.

Ik ben nog even verder gaan zoeken naar die gm5 module om te kijken welk relais voor welke functie dient.
Ik heb dus deze module:

Afbeelding

en volgens deze pagina dienen de rechter 4 relais voor de raambediening:

Afbeelding

Dus dan zullen de 2 linker relais voor de vergrendeling zijn? Dus die 2 moet ik vervangen neem ik aan?

kingofzamunda

Bericht door kingofzamunda » 31 jul 2013, 16:57

viewtopic.php?f=34&p=455108

ik heb hem pas nog laten repareren in ede.

bimmerportalmember JdM doet dit ook in brabant.
"When you think of garbage, think of Akeem."

Kevin75
Contacteer:

Bericht door Kevin75 » 02 aug 2013, 15:48

De linker 2 relais heb ik vervangen maar helaas zonder resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik met de print beweeg hoor ik in een van de rechter (grotere) relais iets rammelen, dit lijkt mij niet normaal. Volgens de afbeelding 2 posts hierboven zijn deze voor de ramen. Alle ramen werken gewoon naar behoren. Ik ben er over na aan het denken om gewoon alle relais te vervangen.

Hebben deze relais misschien ook betrekking op andere functies?
Heeft iemand een overzicht van welke relais waar voor dient?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”