Parrot Asteroid Mini

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Noud

Parrot Asteroid Mini

Bericht door Noud » 25 jul 2013, 10:33

Ik heb een E61 uit 2005 met CCC Professional.

Omdat mijn (originele) bluetooth module het begeven had, en ik ook nog geen goede oplossing had gevonden om mijn iPod aan te sluiten, heb ik afgelopen week een Parrot Asteroid Mini laten inbouwen. Hierbij mijn eerste indrukken.

De Asteroid Mini is een nieuw toestel, en hiermee heeft Parrot gekozen voor Android als besturingssysteem. Op diverse websites is uitgebreide informatie over het toestel te vinden.

Het toestel kan zonder problemen worden aangesloten op de E60/61, hoewel dit niet expliciet op de Parrot website vermeld wordt. Wel is er een adapterkabel nodig die door Parrot geleverd wordt (ongeveer 3 tientjes).

Het toestel komt met zijn eigen display, die ik achter de versnellingspook tegen de middenconsole heb laten plaatsen. De bediening werkt d.m.v. een soort mini i-drive. Deze heb ik links naast de versnellingspook laten plaatsen. Een bescheiden dubbele microfoon is tegen de hemel gemonteerd (bij de bediening van de binnenverlichting). Tenslotte is bij mij de bijbehorende GPS ontvanger onzichtbaar binnen in het dashboard geplaatst.

Het apparaat heeft zijn eigen versterker. Geen enorme krachtpatser, maar het geluid is zeker niet minder dan dat van mijn BMW radio. Volume moet bediend worden via de Parrot.

Als het apparaat aangaat speelt standaard de BMW radio. Bediening in dat geval via de normale BMW knoppen (i-drive/stuur/radio). Je kunt vervolgens op de Parrot een andere geluidsbron kiezen (in mijn geval iPod, maar je kan ook andere apparaten aansluiten zoals bijvoorbeeld een USB drive). Daarna gaat de bediening via de Parrot. Het geluid wordt weergegeven via de BMW speakers.

Bediening gaat lekker vlot. Album artwork werkt uitstekend. Waar ik het meest van onder de indruk ben is de spraakbediening. Je roept de naam van de artiest of het album waar je naar wilt luisteren en dit wordt zonder problemen gevonden. Dit scheelt een hoop zoekwerk en je kunt gewoon voor je blijven kijken wat een stuk veiliger is dan het turen naar een display.

De telefoon wordt verbonden via bluetooth. Je kan er twee toestellen op aansluiten. Ook hier werkt de spraakbediening uitstekend. Ik heb een wat oudere Blackberry en dat gaat prima. Contacten worden automatisch gesynchroniseerd.

Verder kan je er apps op installeren (nog niet gedaan) inclusief navigatie software. Aangezien mijn BMW navigatiesysteem het prima doet ga ik hiervoor de Parrot niet gebruiken. Ik vind het display ook veel te klein voor navigatie. Er is overigens wel een versie te koop met een groter scherm mocht je dat willen. Je kan verbinding krijgen met het Internet via je mobiele telefoon. Aangezien mijn toestel dit niet ondersteunt heb ik hier nog geen gebruik van gemaakt. Je zou met het juiste toestel ook naar Spotify kunnen luisteren, of andere online muziek.

Dit alles heeft mij € 325 gekost inclusief inbouwen. Vooralsnog ben ik zeer tevreden. Het is natuurlijk een extra systeem met eigen display en bediening, maar het voordeel is dat je geen rekening hoeft te houden met de beperkingen van het originele CCC Professional systeem.

zino1976

Re: Parrot Asteroid Mini

Bericht door zino1976 » 01 aug 2013, 21:07

Dank je wel voor deze gedetaileerde uitleg. En toch zou ik het never nooit in mijn auto willen hebben :-) nouja. In mijn suzuki swift die ik als tweede auto heb. Of de Carisma waar ik s winters mee rij misschien nog wel.
De E60 upgrade ik liever met cic/combox om niet tegen de "beperkingen" van de ccc aan te lopen. :bang: vreemde verwoording eigenlijk :-)
Weet zo direct niet precies wat je met beperkingen bedoeld, telefoonmodule kan vervangen worden, wil je zo een appel ding aansluiten kan je een iPod interface kopen ;-) ;-) Zie de meerwaarde van zo'n product niet in. Geluidskwaliteit ga ik nog niet eens over discussiëren. Als je naar MP3's luistert, en dan ook nog op een basis installatie, of zo een Parrot ding of Ipod dan weet je niet hoe je kwaliteitsmuziek wel zou kunnen horen.
Laat het eruit halen, zoiets hoort in een Volkswagen Up ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”