Inhouden en afslaan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
looneytune

Inhouden en afslaan

Bericht door looneytune » 04 aug 2013, 18:46

Beste forummers,

Ik heb op deze mooie dag net een ritje gemaakt van ongeveer 250 km, vandaag begon de auto raar te doen.
Rond KM stand 155 000 sloeg de auto 2x af bij het starten nadat ik ongeveer 120 km gereden had en de motor had uitgezet voor 10 minuten. hierna sloeg de auto aan, maar sloeg bij de kruising na 400 meter opnieuw af.
Auto weer gestart geen lampjes etc en hij ging weer als een tierelier.
Na ongeveer 50 km viel de auto weer uit voor een rotonde ( stond stil ) de motor management , olie en accu lampjes begonnen te branden, maar na het starten verdwenen de lampjes weer.
Ook houd de auto erg in, de kickdown gaat nog zoals altijd, maar alles onder de 3000 á 3500 toeren gaat een stuk langzamer.

Iemand ervaring met deze problemen en/of enig idee wat de oorzaak is ?

kingofzamunda

Re: Inhouden en afslaan

Bericht door kingofzamunda » 04 aug 2013, 18:50

kan van alles zijn. ik zou je auto uit laten lezen. grote kans dat er een foutmelding in het geheugen staat.
ik heb ook zoiets gehad. bij mij was de gasklephuis verontreinigd.
"When you think of garbage, think of Akeem."

neville

Bericht door neville » 05 aug 2013, 12:35

Kijk ook eens je nokkenas sensoren na deze willen wel eens kapot gaan en dan krijg je soort gelijke situaties.

looneytune

Bericht door looneytune » 05 aug 2013, 17:33

Vandaag naar de garage gebracht voor aantal dingen, word ook uitgelezen hoop dat er nog iets in het geheugen staat.

JeroenJ

Bericht door JeroenJ » 05 aug 2013, 21:43

neville schreef:Kijk ook eens je nokkenas sensoren na deze willen wel eens kapot gaan en dan krijg je soort gelijke situaties.
Nokkenas zou eerder startproblemen geven, ik heb het ook gehad dus weet bijna zeker de krukassensor.
Als dat toch het inlaatspruitstuk eraf gaat zou ik gelijk de carterventilatie laten vervangen indien nog niet eerder gedaan.

Gr Jeroen

Ps. krukassensor kan ook nokkenassensor fouten geven naast de krukassensor foutmelding. Maar de nokkenassensor kun je indien nodig later altijd nog zelf vervangen.
2014 BMW F20 M Sport 118i
2002 BMW E46 Compact 318ti SOLD
1995 BMW E36 Compact 316 EOL

looneytune

Bericht door looneytune » 06 aug 2013, 06:24

Auto start wel moeilijk, startmotor hoor je voor 3 á 5 seconden, daarna slaat de motor pas aan....is de nokkenassensor en / of krukas sensor een duur grapje ?

looneytune

Bericht door looneytune » 06 aug 2013, 16:13

Uit lezen bij de Bosch garage duid op 2 lambdasondes voor de katalysator, en de nokkenassensor.
Tevens laat ik die multieriem en spanner en airco riem en spanner vervangen.
En de Airco krijgt een beurt.

Ze komen met een bedrag van rond de 1100,- euro.
Is dit een normaal bedrag, ik weet dat auto rijden duur is, maar heb de onderdelen en het werk bij elkaar opgeteld en kom zelf op een ander bedrag....

neville

Bericht door neville » 06 aug 2013, 20:26

Hallo,

Persoonlijk vindt ik 1100 euro voor de genoemde reparatie aan de ruime kant.
Volgens mij kost zo'n riempje voor de airco niet meer dan 20,- euro en dan neem ik hem volgens mij nog ruim
die spanner waar je het over hebt zit denk ik op pakweg 35,- die nokkenas sensor is wel wat prijzig maar ook weer geen honderden euro's.
lambdasondes is ook weer niet de hoofdprijs.
Ik zou denken dat je voor 500,- wel klaar zou moeten zijn.

streamline

Bericht door streamline » 06 aug 2013, 21:05

Dan denk je toch echt te weinig, Ik heb inzicht wat deze artikelen kosten bij de groothandel en het zijn dure onderdelen,

Lambdasondes zitten tegen de €100 per stuk aan, de spanner voor de aircoriem kost €71, de spanner voor de multiriem €51 en dan nog een loopwieltje van €30. Dit zijn bruto prijzen, dus ex btw...

Dan ga je hard met de onderdelenprijzen.

JeroenJ

Bericht door JeroenJ » 07 aug 2013, 09:59

looneytune schreef:Uit lezen bij de Bosch garage duid op 2 lambdasondes voor de katalysator, en de nokkenassensor.
Tevens laat ik die multieriem en spanner en airco riem en spanner vervangen.
En de Airco krijgt een beurt.

Ze komen met een bedrag van rond de 1100,- euro.
Is dit een normaal bedrag, ik weet dat auto rijden duur is, maar heb de onderdelen en het werk bij elkaar opgeteld en kom zelf op een ander bedrag....
Als het niet een normaal bedrag is, wat ga je dan doen?
Vergis je niet in uurlonen, dit is al snel 80a100euro per uur. Een aircobeurt is ook gauw 100euro.

Waarom de lambdasondes vervangen? Is er een foutmelding geregistreerd? Ik denk dat met de nokkenassensor de startproblemen voorbij zijn, de lambdasondes komen vanzelf weer terug als foutmelding mochten deze stuk zijn, maar ik zou eerst het geheugen wissen en kijken of ze terug komen.

Ik begrijp dat jij de reparaties al hebt laten uitvoeren?

looneytune

Bericht door looneytune » 07 aug 2013, 13:54

Ik laat het uitvoeren, want elke keer wachten of die stilvalt heeft ook niet veel zin.
lambdasonde melding is al keer eerder naar voren gekomen.

Airco heb ik laten nakijken omdat ik het idee heb dat deze niet goed koelt met de kap open , maar heb hier geen referentie voor van een andere cabrio....

JeroenJ

Bericht door JeroenJ » 08 aug 2013, 09:39

looneytune schreef: Airco heb ik laten nakijken omdat ik het idee heb dat deze niet goed koelt met de kap open , maar heb hier geen referentie voor van een andere cabrio....
Als ik eerlijk ben begrijp ik je ook niet helemaal, de airco aan met de kap open? Als ik de ramen open doe en de airco aanzet koel ik "voor de mussen"......

Het is natuurlijk nooit verkeerd om de airco een servicebeurt te geven, maar ik zou eerst laten controleren hoeveel het temperatuurverschil is tussen de buitentemperatuur en de temperatuur van de lucht uit de roosters. Met een buitentemperatuur van 30 graden moet je uit de roosters geen 10 graden verwachten.

Gr Jeroen

looneytune

Bericht door looneytune » 08 aug 2013, 15:36

Werd net gebeld.
Volgens de bosch garage komt het slechte starten door me sleutel(s)...met beide sleutels start de auto slecht.
Ze hebben de nokkenassensor niet vervangen omdat je hier speciaal gereedschap voor nodig zou hebben die alleen de BMW dealer heeft...kan iemand dit verhaal bevestigen ?

PS airco zet ik aan in de file, wachten voor de brug in de stad etc...dan kan het best heet worden met 30+ graden zonder rijwind...

streamline

Bericht door streamline » 08 aug 2013, 15:38

Daarom is het ook zo fijn om airco te hebben in een cabrio, dat is zelfs fijn wanneer je gewoon op de snelweg rijdt.

Als ze naar die airco kijken, meten ze de inlaat temperatuur en de temperatuur van de lucht die uit je roosters komt. Zo is te zien hoeveel er teruggekoeld wordt en weet je of er iets mis is of niet.

neville

Bericht door neville » 09 aug 2013, 20:35

Dure groothandel Streamline, maar dat is mijn mening.
Gek genoeg heb ik al de onderdelen die genoemd worden ook eens nodig gehad maar heb er niet de bedragen betaalt die jij noemt.
en ik kwam zodoende niet uit aan reparatie kosten van 1100 euro.
Alles bij elkaar zit je denk ik op 2.5 uur werk ofzo.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”