luchtvering, automatische niveauregeling

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
SennaBmw

luchtvering, automatische niveauregeling

Bericht door SennaBmw » 08 aug 2013, 10:03

Hallo allemaal,

Ik was een beetje moed aan het verzamelen om de Big end lagers van me Alfa GTV te gaan vervangen. Nog niet eerder gedaan dus een beetje spannend..... Kom ik vanmorgen bij ons dagelijks vervoer de BMW 528i Touring om de kleine meid naar oma te brengen lijkt de Touring links achter wel 10cm verlaagd en ik kan jullie zeggen dat het niet zo bedoeld was hahahhaah. Ik heb de auto gestart en hij pompte de auto nog wel omhoog maar toch niet helemaal zoals de rechterkant. Natuurlijk de vermelding van defect op de board computer. Heel irritant weer twee kapotte auto's voor de deur. Ik heb weleens gehoord dat de zogeheten balg kapot kan zijn. Zijn er mensen die weleens e.e.a. vervangen hebben aan dergelijke luchtvering, automatische niveauregeling? Alle tips welkom. Ik hoor graag van jullie.

gr,

AdE39

Re: luchtvering, automatische niveauregeling

Bericht door AdE39 » 08 aug 2013, 11:44

Hallo beste Senna,

Kan het niet aan de niveau regelaar liggen, dat het armpje los geschoten is, of dat dit te stroef werkt?
Spuit dit armpje eens in op de scharniertjes en de kogels met WD-40.

De balg hoeft niet altijd stuk te zijn, maar deze storing kan veroorzaakt worde door de niveauregelaar van de linker zijde.
Bekijk het verschil eens tussen de beide niveau regelaars, je kan die zo zien zitten.

Ook de niveau regelaar kan defect zijn, of een vervuild contact in de connector/stekker.

Hopelijk is dit het probleem, dat zie ik wel eens vaker gemeld worden op diverse fora.

Met vriendelijke groet,
Ad

SennaBmw

Bericht door SennaBmw » 08 aug 2013, 11:48

Hallo Ad,

Waar vind ik de niveau regelaar armpje en of de connector/ stekker?

gr,
Senna

AdE39

Bericht door AdE39 » 08 aug 2013, 13:44

Hallo beste Senna,

Oo sorry, ik ging er gewoon van uit dat u dit wist te vinden.
Mijn welgemeende excuses hier voor.

Als u onder de auto kijkt, dan ziet u de achter draagarmen onderzijde.
Aan weerszijde ziet u de beide en exact dezelfde niveau regelaars zitten. links en rechts tegen de binnen zijde van de onderste draagarm.

Voor wat duidelijkheid kunt u eens even een kijkje nemen in BMW partcatalog, dat kunt u gewoon even Googlen.
Klikt u op de link en u komt op de pagina van deze site.

U bent nu op de pagina BMW part catalog.
U ziet nu twee veldjes, het bovenste veldje is het onderdeel nummer veldje.
En het onderste veldje, daar kunt u het VIN nummer van uw BMW invullen, dat zijn de laatste 7 karakters van uw Chassis nummer, dat is te vinden op het kentekenbewijs van uw BMW.
Vaak beginnen de met eerst 2 letters en dan 5 cijfers, die vult u in, in dat vakje en druk daarna op GO.
Klik daarna op Browse parts.

Nu komt u in het veld waar alle auto delen staan vermeld, zoals de motor en dergelijke, van uw auto.
In uw geval gaat u door naar de achteras en de componenten die daar zijn gemonteerd.
U klikt op de afbeelding van de achteras.
Nu ziet u helemaal onder aan, de afbeelding met het gehele onderdelen pakket van de luchtvering, " self leveling suspension " daar klikt u op, en dan ziet u netjes alle onderdelen gerangschikt en daar achter de prijzen, tel daar eventueel nog de 21% BTW boven op, dan zit u al aardig in de werkelijke richting van de prijzen van het desbetreffende onderdeel.

En zo kunt u eventueel alles bekijken wat er allemaal in uw auto aanwezig is van alle onderdelen.
En natuurlijk de onderdeel nummers, en dat is erg gemakkelijk als u onderdelen wilt bestellen of kopen.

Ik denk dat u het nu wel zal kunnen vinden.
Mocht dit niet zo zijn, dan mag u uiteraard uw vragen kenbaar maken, dan zal ik u uiteraard gewoon verder helpen. En, vaak komen er dan meestal nog wel wat meerdere forum leden hun hulp aanbieden, en die is natuurlijk altijd zeer welkom, met velen weten we gewoon veel meer. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

SennaBmw

Bericht door SennaBmw » 12 aug 2013, 12:31

Hoi Ad,
Bedankt voor de tips. Ik keek voorheen zelf op bmwfans.info voor onderdelen en onderdeelnummers. Dit is ook indd een prima site.

Ik heb het linker achterwiel er afgehaald. Ik zag dat de regelstang er niet zo goed meer uitziet. Maar met de luchtbalg links ziet er ook niet best uit. Er zit een gaatje in en hij loopt dus leeg. Probleem gevonden dus.
Toen ik op het net aan het zoeken was kwam ik op een Belgische site een duidelijke beschrijving met foto's tegen. http://www.autoforum.be/showthread.php? ... -luchtbalg
Ik zag dat deze beste man met demonteren van de leiding de zwarte kunststof clip had afgebroken welke achteraf niet meer te bestellen is bij BMW en dat je daardoor genoodzaakt bent om de hele leiding te kopen. Dat zou heel erg zonde zijn. Iemand goede tips hoe je deze het beste eraf kan halen zonder dat het afbreekt? Ik hoor zo links en rechts dat het indd vaak afbreekt.
Ik wil ook wat foto's maken van de reparatie. Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik deze op het forum kan plaatsen. Dat zoek ik nog even uit. Ik hoor wel als er mensen zijn die het interessant vinden.
oh en het onderdeel kost 208,- bij BMW en bij air-suspension-shop duitsland 118,- en 24,- verz kosten.

gr,
Senna

SennaBmw

Bericht door SennaBmw » 12 aug 2013, 21:32

Hallo,

Door de kosten aan de BMW en de Alfa toch maar met tegenzin gekozen voor een 2e hands luchtbalg voor 50,- Ik moet zeggen dat de montage vrij eenvoudig ging. De kofferbak leeg gemaakt. Vloerplaat los, bak eruit, achterbank plat, de achterste deel van de vloerplaat eruit en daar komt het te voorschijn. Auto omhoog, achterwiel los. Weer in de auto, de blauwe en de rode leiding van de luchtbalg losgemaakt(niet afgehaald) zodat de druk van het systeem afgaat. Het zwarte kunststof clipje met een tang voorzichtig in gedrukt en de leiding rustig omhoog getrokken. De leiding zat redelijk vast en ik wilde niets kapot maken. Ik heb dan ook met een kleine bandenlichter de leiding omhoog gedrukt terwijl ik met een punt tang het zwarte clipje bij elkaar drukte. En daar was die dan. Toen de luchtbalg losgemaakt onder de auto. (ringsleutel 13). Toen weer terug in de auto. De twee metalen clipjes losgetrokken en je kunt de luchtbalg zo er tussenuit pakken. Alles weer terug en klaar. Nu hopen dat de luchtbalg effe meegaat.
gr,
Senna

AdE39

Bericht door AdE39 » 15 aug 2013, 22:38

Hallo beste Senna,

Kijk, weer een klus gefixt, en natuurlijk een stukje vakmanschap, en zonder iets te mollen, chapeau :duimen:
Het is dus best even uitkijken, want het kan soms best wat fragile zijn.
En, sleutelen aan een lucht systeem, dat is soms ook niet zonder enig gevaar!
Dat weet ik uit eigen ervaring met de grote trucks, daar heb ik heel wat uren aan versleuteld.
eerst alles luchtloos maken, en echt alles zonder lucht zetten, want anders kunnen er echt serieuze ongelukken gebeuren.
Ik heb ze al weg zien gaan met gillende sirenes, afgevoerd met de grootste spoed, naar het ziekenhuis, de collega's die een lucht leiding of enig ander onderdeel in hun gezicht hebben gekregen, en dat doet echt verrekte pijn, ik moet er even niet aan denken zeg! De wonden liegen er ook niet om!
Gelukkig is dat alles met een erg grote sisser afgelopen, maar soms is het wel eens echt fataal, ik krijg er gewoon de koude rillingen van over mijn rug, als ik er aan denk! Brrrrrr.........

Maar, zo ver is het gelukkig niet gekomen.

hartelijk dank, beste Senna, voor uw replay, nu weten we dat het allemaal netjes is gelukt, en zonder brokken. :duimen:

Met vriendelijke groet.
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”