Nog altijd niet opgelost

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 25 jul 2013, 23:34

Vanmorgen m'n DPF laten uitboren bij Tunex omdat deze vol zat. Daarna direct getest of wagen bij 230+ weer in noodloop ging, wat het geval was. Terug bij Tunex hebben we besloten ook de EGR softwarematig uit te schakelen, opnieuw getest en geen noodloop meer, zelfs niet bij top van 260 kmh. Verbruik lijkt ook een stuk minder (bij normale snelheden).

Nu nog verstuivers laten reinigen en evt swirlflaps eruit en volgende maand bak laten spoelen bij ZF in Dortmund en dan zou alles weer 100% moeten zijn.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door Knakkel » 27 jul 2013, 13:18

Even een vraagje: als je softwarematig de EGR uit schakeld, kun je het dan ook later weer inschakelen?
Of is het weg = pech ?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 29 jul 2013, 00:11

Alles wat softwarematig gewijzigd wordt kan ook weer teruggedraaid worden. Sterker nog, als de dealer een software update doet loop je de kans chip tuning en andere wijzingen weer kwijt te raken. Bij Tunex zetten ze dat gratis weer terug (tot 3 jaar na de tuning)
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door AlexS » 29 jul 2013, 12:35

balblas schreef:Vanmorgen m'n DPF laten uitboren bij Tunex omdat deze vol zat. Daarna direct getest of wagen bij 230+ weer in noodloop ging, wat het geval was. Terug bij Tunex hebben we besloten ook de EGR softwarematig uit te schakelen, opnieuw getest en geen noodloop meer, zelfs niet bij top van 260 kmh.
Met respect voor het bedrijf en jouw keuze; maar (mijn mening) wat een gepruts... komt mij over als 'goh, motorstoringslampje brandt... nou, dan slopen we die er wel uit.'

Voor de beeldvorming; wat was je nou kwijt aan ze?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 30 jul 2013, 00:30

Denk dat je je eerst wat moet verdiepen in de functie van DPF en EGR. Beiden zijn enkel milieu maatregelen, maar hebben nadelige invloed op de motor. En dat wordt bewezen door de problemen die je er mee krijgt bij hogere kilometer standen. Je kunt dus twee dingen doen als die problemen optreden, wat gegarandeerd gaat gebeuren. Of je vervangt ze door nieuwe, of je schakelt ze uit. Ik kies voor het laatste, omdat de eerste optie kostbaar is én niet bervordelijk voor de motor.

Je stelling 'komt mij over als 'goh, motorstoringslampje brandt... nou, dan slopen we die er wel uit.' Vind ik een beetje makkelijk en onterecht in deze.

Mbt prijs heb je een pm
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door AlexS » 30 jul 2013, 08:25

Zonder het een hanengevecht te willen maken, ben ik meer dan gemiddeld op de hoogte van de werking van roetfiltersystemen (en dan ben ik bescheiden). Uiteindelijk snap ik ook wel dat je probleem is opgelost; de manier waarop dat gebeurt bepaal je uiteraard helemaal zelf :)

Je hebt namelijk meer opties dan vervangen of uitschakelen (voor wat de DPF betreft); extern reinigen is iets dat ik al regelmatig heb laten vallen hier. Kosten 300/350 euro ongeveer. Verder heeft een goed werkend DPF ook geen nadelige werking op de motor, vandaar de waarschuwing in het dashboard om dat te voorkomen.

Het probleem is concreet dat het onderdeel onderhoud nodig heeft; door het verwijderen ervan en de software daar maar op aan te passen zodat er geen lampjes meer gaan branden is niet de oplossing van het probleem, maar een oplossing van de gevolgen. Nog los van het feit dat ik me afvraag wat ze uiteindelijk allemaal hebben omgeprogrammeerd om van die storingslampjes af te komen.

Uiteraard is mijn uitspraak ook wat kort door de bocht, maar enige vergelijking gaat wel op. Geen pb gehad trouwens van je, maar prijs is toch geen geheim? Ben wel benieuwd wat ze rekenen in t algemeen voor dit soort programmeringen.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 30 jul 2013, 09:25

Weet niet wat er mis is gegaan met pm, maar DPF uit en EGR uit kostte me € 395.

Extern reinigen van een DPF voor € 300/350 vraag ik me af wat ze dan doen. Ik heb wel bedrijven gezien die gewoon de hogedruk spuit erop zetten, maar dat schijnt een prutsoplossing te zijn. Voor ca. € 695 kun je 'm laten schoonmaken op een professionele manier, waarbij de DPF de oven in gaat, wat me al beter lijkt.

Echter, ik verschil met je van mening dat een PDF in principe geen nadelige werking op de motor heeft. Op de lange termijn heeft het dat wél, evenals de EGR. Daarom laat ik 'm er in mijn geval uit halen.

Men heeft niks weg geprogrammeerd, er branden bij mij niet eens storingslampjes en er waren ook geen check control meldingen. Het enige wat het uitlezen opleverde was dat de DPF aan vervanging toe was.

Na het uitboren van de DPF is het enige wat men doet het uitcoderen van de regeneratie. Wat betreft de EGR die wordt software matig uitgeschakeld zodat-ie altijd open (of juist dicht, whatever) blijft.

Dat is in mijn ogen wat anders dan maar domweg storingsmeldingen weg programmeren.

Nu de DPF en de EGR uit zijn hoef ik alleen nog maar m'n motor te laten reinigen om de troep rond de EGR klep en dergelijke die er ongetwijfeld in zit weg te halen. Ik verwacht dat die troep nu ook veel minder snel opbouwt.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door AlexS » 31 jul 2013, 08:23

Laatste wat ik bijdraag hierin (omdat je gewoon duidelijk je beweegredenen uitlegt, dus prima!); voor 300-350 wordt íe nagekeken op beschadigingen, schoongebrand in een oven en erna doorgeblazen om alle rest stof te verwijderen. eindresultaat; zo goed als nieuw!

Keramische roetfilters mag je inderdaad nooit met vloeistoffen reinigen, zeker niet onder hoge druk. Je/men doet er inderdaad goed aan om dat soort bedrijfjes te mijden!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 31 jul 2013, 10:31

Heb je een adres waar dat voor dat bedrag gedaan wordt en heb je er zelf ervaring mee?

Voor die prijs is het wel interessant als-ie daarna idd weer zo goed als nieuw is.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door tom_il » 31 jul 2013, 10:53

ik weet nog niet wat ik ga doen als die van mij volzit.

Zo een roetwolk die eruit spuwt dat je wat doorduwt is ook niet, reed onlangs achter een E39 525d waar regelmatig een wolk uitkwam. Nu lees je regelmatig dat niemand echt wolken ziet wanneer de DPF eruit is, maar ik twijfel hier toch aan, chauffeur zelf merkt dit niet echt.

EGR kan je ook uitschakelen door de vacuumdarm naar de klep af te stoppen, alleen krijgen de meeste dan een waarschuwing op het display. Tegenwoordig zie bij nieuwere motor ontwerpen dat de EGR afgekoppeld word na de roetfilter, dit lijkt mij een positieve ontwikkeling om de motor proper te houden.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 31 jul 2013, 11:29

Ik hou ook niet van roetwolken. Maar geen DPF betekent niet per defenitie dat je wagen gaat roeten. Als-ie dat wél doet is er vaak wat anders aan de hand (bijvoorbeeld vieze verstuivers). Eén van de problemen met een DPF is juist dat je dat niet merkt, omdat-ie alle roet filtert.

Bij m'n vorige E39 530d zag ik als bestuurder wel degelijk de wolken achter m'n eigen wagen. Met de huidige E61 heb ik nog niks gezien. Maar laat de verstuivers en de intake manifold binnenkort wel preventief schoonmaken.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 13 aug 2013, 13:34

Vandaag terug geweest bij Tunex.
EGR softwarematig uit laten schakelen.
Echter heb ik top nog niet getest op autobaan.

Tevens - want ik was toch echt nieuwschierig - heb ik toch maar vermogens meting laten doen.
Vorig jaar is hij getuned, DPF verwijderd en regeneratie uitgeschakeld, en nu ook EGR.

Na 238.000 km gelopen nog heel wat pk's aan boord

265 pk en een koppel van 667 nm :W


Afbeelding
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
Vaporized
Berichten: 277
Lid geworden op: 16 jan 2013, 11:15
Locatie: Oldenzaal

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door Vaporized » 13 aug 2013, 15:20

Dat zijn zeker mooie waarden, maar 667Nm is wel veel van het goede.. Ik meende dat de versn. bak tot 600Nm berekend is. Je zult daarnaast die 667Nm niet heel vaak aanspreken dus zal dat nog wel niet eens het grootste probleem zijn..

Ik denk dat je met deze waarden menig 535D zult laten schrikken bij het stoplicht ;)
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door tom_il » 13 aug 2013, 15:27

Mooie waarden, heb je de orignele ook ? Vind dat het koppel nogal piekt en na 2500 toeren snel naar beneden valt. Is dit origneel ook zo ? Als je curves zo bekijkt is er geen enkele reden om hoger te gaan dan 3500 toeren daar het vermogen niet meer stijgt en het koppel alleen maar naar beneden gaat.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door balblas » 14 aug 2013, 12:27

Henri,

Dat ziet er goed uit! Heb jij overigens last van roetwolken als je flink gas geeft? Bij mezelf valt het reuze mee, zeker in vergelijking met m'n vorige E39 530d....
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”