onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
e39-528i

Re: onwijs veel witte rook uit uitlaat.

Bericht door e39-528i » 14 aug 2013, 12:28

sanderbmw schreef:vandaag gebeld door garage, en inderdaad blok revisie, ze vinden het heel vervelend en willen de kosten 50/50 delen.
totale kosten zijn €2000. dus zou me €1000 gaan kosten..

Wat te doen?
Een blok revisie kost meer als € 2000,- wat vernieuwen ze dan ??

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

318iSCabrioman

Bericht door 318iSCabrioman » 14 aug 2013, 13:16

Denk dat ze die gewoon compleet via marktplaats weg halen joop ;)

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

e39-528i

Bericht door e39-528i » 14 aug 2013, 13:48

Dat denk ik ook,want voor €2000 een blok eruit takelen en reviseren lukt niet.

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

John89

Bericht door John89 » 14 aug 2013, 21:14

Hm, ik doe niet graag zaken met die verkoper van dát blok... :|

sanderbmw

Bericht door sanderbmw » 14 aug 2013, 22:00

Hallo mensen,

Ben vandaag naar de garage gegaan om te horen wat ze hebben gevonden.
Blijkt om een lekke koppakking te gaan, dit zou dus €2000 zijn.
Heb gebeld met andere garage ook maaral Alkmaar en die komen op €1500 voor koppakking, met bijkomende kosten. Uurloon enzv.
Heb 1 garage die offerte opmaakt voor €1500.
Er is weer heel veel gezegd en gedaan waar ik me nog ff niet over uitlaat maar is niet normaal wat er gebeurt.
Heb ook contact gehad met revisie bedrijf en die had voor €2750 gereviseerd blok met 6 maanden garantie.

e39-528i

Bericht door e39-528i » 15 aug 2013, 07:32

wat ik dus al zei/dacht in mijn eerste post dus toch een lekke koppakking.
Maar het kan ook nog een gescheurde kop zijn,en dan ben je nog verder van huis,dat kunnen ze pas zien als de kop eraf gehaald is.
suc6 met de verdere afhandeling.

Gr Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

AdE39

Bericht door AdE39 » 15 aug 2013, 11:51

Hallo beste BMW vrienden,

Om vast te kunnen stellen, of er een defecte koppakking of een gescheurde cilinderkop aanwezig is.
Dan zijn daar simpele en zeer eenvoudige test voor.
Gezien dat de olie druk hoger is dan de druk op het koelsysteem, zit er gewoon olie in het koelsysteem!
Dat er daarbij ook water of KVS in de olie komt, dat komt gewoon omdat de olie druk snel wegvloeit als de motor stil gezet word, want de olie word niet meer op druk gehouden door de olie pomp.
Dan zal de koelwaterdruk het overnemen van de weg geëbde oliedruk, dus het koelwater stroomt of sijpelt nu in het smeer systeem.

Dus, al met al zit er olie bij de vuldop van het koelsysteem, de welbekende drab.
Water of KVS in de olie, dat slaat ook op de olievuldop, en uiteraard is olie weer lichter dan KVS of water, het drijft dus op de beide vloeistoffen, en het water of KVS zit onder in de carterpan, dit is erg simpel te testen door de oude truc, haal de olie peilstok uit de peilbuis, neem een aansteker en houd de peilstok schuin van u vandaan, met de tip naar onder, houd de vlam van de aansteker tegen de tip van de peilstok, gaat het nu knetteren, dan zit er KVS of water in de olie, gaat de oliedruppel netjes branden, dan is er niets aan de hand. Let dan uiteraard wel goed op de positie van uw handen en vingers, hete olie is geen pretje op de huid!

Een gescheurde cilinderkop, vaak is dat te meten met een lek test, door de druk manometer op de vuldop te plaatsten, soms scheurt de cilinderkop van het verbranding gedeelte naar het koelgedeelte, waardoor de volle compressie in het koelsysteem gedrukt word, en dat levert best gevaar op, want de radiateur of een van de slangen kunnen barsten, dus er vliegt heet KVS in de rondte, wat erge brandwonden kan veroorzaken!

Soms gebeurt het ook dat de cilinderkop meerdere kanalen bereikt en een flinke doorscheuring kan veroorzaken, dan zijn vaak alle kanalen bereikt.
Dan kan van alles gaan lekken en gebruikt worden.
Maar dat is in elk geval goed zichtbaar in het koel reservoir of de carterpan met het peilen.

€2.000,00 voor een revisie van een motor, dat is wel erg weinig!
Zal dan eerder een motor zijn uit een demontage auto!
Maar als deze goed is, en er is garantie op, dan is dat ook niet zo verkeerd. Vaak los ik dat ook op deze wijze op, ik koop dit soort onderdelen dan bij een van de kennissen, dan weet ik tenminste dat het goed is.

Verder is het van het grootste belang, dat er met grote regelmaat gepeild word, wat de vloeistoffen betreft.
Bij de vrachtwagen doe ik dit elke ochtend voordat ik start.
Bij de luxe auto elke week, n kijk daarbij ook altijd als ik ergens geparkeerd heb, en weer weg rijdt, of er geen plek van een of andere vloeistof achter blijft op het wegdek, en uiteraard als ik er parkeer, of er geen vloeistofplek ligt, die niet van mijn auto kan zijn.
Het zijn simpele dingen die je zo in een oog opslag kan bekijken, bij het inrijden van het parkeervak.

Ik hoop dat Sander na deze rompslomp er flink op vooruit zal gaan, en dat hij nu met het echte genieten van zijn BMW kan gaan beginnen.
Ik wens Sander dan ook veel veilige km's toe.

Ik bedank ook alle forum leden voor hun erg goede inbreng en de aangedragen opties, om Sander te helpen.
Dit is erg fijn, om dit zo te zien, dat men elkaar steunt en helpt met het oplossen van dergelijke problemen, chapeau beste forumleden. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Patrickk

Bericht door Patrickk » 15 aug 2013, 11:58

Ad, zie mijn onderschrift :duimen:

Hoop dat jullie er uitkomen.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 15 aug 2013, 12:05

Aan de andere kant als de koppakking is gaan lekken terwijl Sander met de auto reed, dus na verkoop. Vraag ik mij af of de dealer wel aansprakelijk kan worden gesteld. Een koppakking blaas je niet zomaar er tussenuit, is ook niet echt een slijtagedeel imo.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

AdE39

Bericht door AdE39 » 15 aug 2013, 18:52

Hallo beste Patrickk,

Ja, daar ben ik het ook helemaal mee eens, is niets teveel gezegd :duimen:
Daar doen we het toch allemaal voor!

Hallo beste Matheeuwissen,

Maar dan zelfs nog, dan mag Sander er nog steeds van uit gaan, dat zelfs dan de koppakking er niet van tussen mag gaan of defect gaan, er bestaat dan zelfs nog een fatsoenlijke termijn voor, om zonder brokken te kunnen rijden.
Wie zegt dat de vorige eigenaar de BMW niet heeft afgeragd?
Zelfs dan zouden er al sporen aanwezig moeten of kunnen zijn, dat gebeurt dus echt niet met een of twee keer flink gassen, dat maakt niemand mij wijs!

Nee, ik blijf bij mijn standpunt, de handelaar dient zoveel wijsheid te hebben, om als goed vakman een dergelijke zaak te kunnen leiden en te besturen, en daar heeft deze beste man toch echt veel steken laten vallen, en dat is erg jammer!
Hopelijk is dit een goede leer geweest voor hem.

Ik zie steeds vaker dezelfde namen de revue passeren, die steeds in dezelfde domme fouten vervallen, en men weet dat de klanten steeds mondiger worden, en alles publiceren op het internet, en geheel terecht trouwens.
Sommige doen letterlijk en figuurlijk niets aan de inruilers, en verpatsen deze gewoon, als een stelletje slechte sjacheraars, en dit heeft totaal niets met het vakmanschap te maken.

Dit soort mensen dienen gewoon tot in de grond vernietigd/geroyeerd te worden, door de wetgeving, en dat dit soort lapswansen totaal geen enkele handel meer zouden mogen drijven, zo zouden ze dat in de wet moeten opnemen!
In de volksmond noemt men dit zwendel en oplichting!

Ik weet wel, dat wanneer men dit bij mij zouden doen, dat ze echt niet jarig zouden zijn, ze zouden echt een grote hoop narigheid over zich afroepen.
Ik zou echt alles in het werk stellen, om dit soort lieden echt te vernietigen!
Die hadden dus echt hun laatste handeltje gedreven!

Maar ik geef ze dus de kans ook niet, ik koop niet overal zomaar mijn auto, ik ga vaak altijd bij dezelfde en bekende garagebedrijven, en vaak ook nog in de kennissen kring.
Of de garages die ik ken.
En zie ik een hele interessante auto, waar ik enorm ben in geïnteresseerd, dan Google ik eerst echt hun naam wel even.
En ik ga echt een uur of meer sturen met deze wagen, en ik test echt alles uit.
Ik wil dan zelfs nog de brandstof betalen, want voor niets gaat de zon op, eerlijk is eerlijk.
Heb ik dan nog voldoende interesse, dan ga ik nog eens een keer terug. als deze auto er nog staat.
Ze mogen me dan echt gewoon zeikerd noemen, dat interesseert me echt niet.
Ik heb zelfs na al die 39 jaren en heel veel auto's nog nooit een kat in de zak gekocht.

Met vriendelijke groet,
Ad

sanderbmw

Bericht door sanderbmw » 20 aug 2013, 10:11

hallo mensen,

dacht laat even weten hoe het gaat.
eerst even dit: http://www.telegraaf.nl/overgeld/consum ... ind__.html

Blijft een lastig onderwerp, zeker omdat het betrekking heeft op mijn situatie.
ik heb me er bij neergelegd, niet omdat ik denk dat ik ongelijk heb. maar me onkosten worden alleen nog maar groter.
We hebben de auto nodig voor werk, we hebben 2 kinderen die moeten naar oppas, en als we kosten openbaar vervoer gaan rekenen en de tijd die we kwijt zijn werk, kids. en dan ook nog procedure moeten aanspannen met de rompslomp erbij en de onkosten van rechtszaak zijn we beter af door gewoon de onkosten te betalen.

We hebben een deal kunnen sluiten met de garage, wij betalen €1000 en alle extra kosten die er aan zijn word betaald door Jonkheer.
het is allemaal ruk, en ben het er totaal niet mee eens, maar kunnen niet anders, heeft me nu al 2 vk dagen gekost en hoop uren in gestoken.
vind het schandalig dat er geen enkele instelling is die je bijstaat.
en even voor de duidelijkheid, Bovag, geschillen commissie, rechtsbijstand verzekering en de wetswinkel geven mij gelijk. alleen moet zelf alles regelen, en ze kunnen me niet bijstaan. :(
hoop dat mensen van mijn fout kunnen leren, en het advies van Ad meeneemt in het zoeken naar hun auto(BMW ;) )

dw70

Bericht door dw70 » 20 aug 2013, 11:14

Af en toe kan men beter gewoon dokken. Procedures en rechtzaken starten.....daar verkort je je leven ook alleen maar mee. Nee, daar word je echt niet vrolijk van. En gemaakte kosten plus je eigen onkosten lopen compleet uit de klauwen. Dan kom je er met 1000 nog enigsinds redelijk vanaf. Het was niet de bedoeling, maar aan een kapotte motor heb je ook niks.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 aug 2013, 13:25

Hallo beste Sander,

Het is heel erg om dit mee te moeten maken, vette sh** verdraaid nog aan toe, al hoewel ik nog wat andere woorden wilde gebruiken, maar dit uit respect maar beter niet zal doen.

Wat ik eens een keer zou willen, dat men van regerings wegen een goed straf systeem zouden ontwikkelen en toepassen tegen dit louche gedrag van dergelijke smerige handelaartjes!
Zij zouden een vogelvrij verklaard moeten worden, zodat men via rechtswegen helemaal bekaaid en berooid achter gelaten kunnen worden, vernietigen met andere woorden dus.
Zodat de benadeelden eens terecht schadeloos gesteld zouden worden.

Nu kan men wel zeggen, je komt er nog goed vanaf, helaas is dit niet juist, er komt immers weer €1000,00 op het totale bedrag er bij! :(
Daar kan ik mij erg kwaad over maken, ik zou in elke staat verkeren om een dergelijk bedrijf, of beter genaamd (persoon die niet netjes handeld) ten gronde te richten, wat een smerige viespeuk is die smeerlap, en te zielig om aan te spreken.
Ik hoop echter dat hij ooit eens de verkeerde tegen mag komen, die hem het vel eens flink over de oren zal stropen, en neem van mij aan, dat zulke zielige malloten hun tegenstander echt eens tegen zullen komen.
En dan maar te hopen dat dit gepubliceerd zal worden op een of ander forum, zodat wij die (persoon die niet netjes handeld) eens lekker uit kunnen lachen.

Ik ken trouwens wel een paar van dergelijke zaken, deze viespeuk heeft op eigenlijk dezelfde wijze mensen benadeeld, Dat is behoorlijk verkeerd afgelopen voor deze 2 bedrijven. Ik zal er verder geen woord over zeggen, want dat kan ook verkeerd zijn. Ik vind het reuze jammer dat er dergelijke figuren zijn die dit allemaal zo willen, mensen oplichten of benadelen.

Ja, een zaak aanspannen tegen dit soort viespeuken, dat kan soms aardig in de tijd en geld oplopen, soms wint de een, soms de ander, dat is maar net afwachten wat de rechter concludeert, soms vind ik dat deze ook de plank helemaal misslaat, met de uitspraak! :(

Verder raad ik het een ieder met klem aan, laat een aankoopkeuring uitvoeren!
Dit kost rond de € 285,00 En vraag dit voor de zekerheid even na.
De onafhankelijke instanties zijn: Dekra en de ANWB.

Dan is het nog niet zo zuur, om dit bedrag kwijt te raken dan in dit geval € 1.000,00
Maar volgens mij kan er beter een motor gekocht worden bij een goed demontage bedrijf, daar kan men een goede motor worden gekocht worden met garantie !
Dan zelf inbouwen, maar daar moet natuurlijk wel de benodigde kennis aanwezig zijn, en de tijd om dit uit te voeren! Op deze wijze zou men het schade bedrag kunnen verkleinen, indien men dit zou delen met de handelaar!

Revisie met een bedrag van € 2.000,00 dat zal dan geen totale revisie zijn, maar een deel revisie.
Mijn mening is dan, is dat blok dan weer volledig te vertrouwen??
Of kan er dan weer gewacht worden tot het volgende probleem, vraag dan echter wel goed na, wat er precies is verricht aan de motor en wat er allemaal vervangen is.
Vraag de inzage/kopie van de gespecificeerde rekening van het bedrijf wat deze ( deel ) revisie heeft uitgevoerd.
Vraag in elk geval wel zwart op wit garantie op de motor er bij!
Want daar is gewoon recht op.

Verder hoop ik dat Sander echt kan gaan genieten van zijn BMW, want dit is dus echt zonde van de extra onkosten.

Met vriendelijke groet,
Ad

Turmalin

Bericht door Turmalin » 21 aug 2013, 08:58

Niet zo selcht van de garage om alle kosten boven 1000 euro voor eigen rekening te nemen. Ik denk ook dat ze dat doen uit coulance en om er maar af te zijn.

Je zegt zelf dat de auto na het vervangen van de radiateur al meer dan een maand geen koelvloeistof meer verloor. De lekke koppakking is pas ontstaan na reparatie van een carterslang toen je de auto al een paar maand had. De verkopende garage kan dan ook best te goeder trouw zijn en het ook niet hebben geweten dat dat er aan zat te komen. Als de auto dan bewust zonder garantie wordt gekocht. (en dat staat vast ook in het contract) dan heb je ook zelf boter op je hoofd.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d

AdE39

Bericht door AdE39 » 21 aug 2013, 11:15

Hallo beste Tourmalin,

Uw gezegde, dat is nogal best kort door de bocht!

Al of geen aanspraak maken op een garantie regeling, dan wil dit nog niet zeggen, dat er wettelijk geen enkele vorm van garantie aanwezig is.
Doet u nu zelf eens de moeite, en stel de vraag eens op de site van de rijksoverheid, het welbekende Postbus 51.
Vraag daar de garantie bepalingen eens aan, dan ziet u gelijk dat u het mis heeft!

Want er staat beschreven in deze bepalingen, dat wanneer men een auto aankoopt voor een bedrag boven de € 4.600,00 dat er weldegelijk aanspraak gemaakt kan worden op garantie, dat is dus wettelijk zo bepaald.
Of u nu wel of geen garantie koopt bij een auto!
Men moet niet zomaar iets gaan roepen, terwijl men de regels niet eens kent!

En dan de uitspraak van u, boter op het hoofd, dat slaat werkelijk nergens op!

De reparatie aan het carter ontluchting systeem staat buiten het defect gaan van een koppakking, dit heeft niets met elkaar te maken zelfs.
Dat ter goeder trouw handelen van de garage, dat zie ik zo niet, gezien hun uitspraak.
Een goed vakman schouwt ten alle tijden zijn inkoop, dat is hier echt niet gebeurd !
Vaak zie ik gewoon, de handelaar ruilt een auto in en word gewoon tussen de rest gezet, het is nog net niet gekwakt.
Ik zie erg vaak dat men het helemaal niet zo erg nauw nemen, wat de serieusheid van het handels vak betreft.
Soms verhandelt men gewoon een compleet wrak, enkel om maar geld te kunnen verdienen, en hoe en wat er met de klant gebeurt, dat interesseert ze echt geen bal!
Google maar eens wat veel voorkomende bedrijven waar men meer over klaagt, dan leest u direct een berg onheil en dat men zegt, ga er met een hele grote boog omheen!
Volgens mij zegt dit echt meer dan voldoende.
Nu zijn er ook nog bedrijven bij, die nog niet bekend zijn, maar die dat echt wel gaan worden, let maar eens goed op, wat er geschreven gaat worden, als een bedrijf dit soort uitspattingen blijft beroeren!

Daar wilde ik het even bij laten, ga eens op onderzoek uit, dan ziet u precies wat ik bedoel.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”