Hallo beste BMW vrienden,
Om vast te kunnen stellen, of er een defecte koppakking of een gescheurde cilinderkop aanwezig is.
Dan zijn daar simpele en zeer eenvoudige test voor.
Gezien dat de olie druk hoger is dan de druk op het koelsysteem, zit er gewoon olie in het koelsysteem!
Dat er daarbij ook water of KVS in de olie komt, dat komt gewoon omdat de olie druk snel wegvloeit als de motor stil gezet word, want de olie word niet meer op druk gehouden door de olie pomp.
Dan zal de koelwaterdruk het overnemen van de weg geëbde oliedruk, dus het koelwater stroomt of sijpelt nu in het smeer systeem.
Dus, al met al zit er olie bij de vuldop van het koelsysteem, de welbekende drab.
Water of KVS in de olie, dat slaat ook op de olievuldop, en uiteraard is olie weer lichter dan KVS of water, het drijft dus op de beide vloeistoffen, en het water of KVS zit onder in de carterpan, dit is erg simpel te testen door de oude truc, haal de olie peilstok uit de peilbuis, neem een aansteker en houd de peilstok schuin van u vandaan, met de tip naar onder, houd de vlam van de aansteker tegen de tip van de peilstok, gaat het nu knetteren, dan zit er KVS of water in de olie, gaat de oliedruppel netjes branden, dan is er niets aan de hand. Let dan uiteraard wel goed op de positie van uw handen en vingers, hete olie is geen pretje op de huid!
Een gescheurde cilinderkop, vaak is dat te meten met een lek test, door de druk manometer op de vuldop te plaatsten, soms scheurt de cilinderkop van het verbranding gedeelte naar het koelgedeelte, waardoor de volle compressie in het koelsysteem gedrukt word, en dat levert best gevaar op, want de radiateur of een van de slangen kunnen barsten, dus er vliegt heet KVS in de rondte, wat erge brandwonden kan veroorzaken!
Soms gebeurt het ook dat de cilinderkop meerdere kanalen bereikt en een flinke doorscheuring kan veroorzaken, dan zijn vaak alle kanalen bereikt.
Dan kan van alles gaan lekken en gebruikt worden.
Maar dat is in elk geval goed zichtbaar in het koel reservoir of de carterpan met het peilen.
€2.000,00 voor een revisie van een motor, dat is wel erg weinig!
Zal dan eerder een motor zijn uit een demontage auto!
Maar als deze goed is, en er is garantie op, dan is dat ook niet zo verkeerd. Vaak los ik dat ook op deze wijze op, ik koop dit soort onderdelen dan bij een van de kennissen, dan weet ik tenminste dat het goed is.
Verder is het van het grootste belang, dat er met grote regelmaat gepeild word, wat de vloeistoffen betreft.
Bij de vrachtwagen doe ik dit elke ochtend voordat ik start.
Bij de luxe auto elke week, n kijk daarbij ook altijd als ik ergens geparkeerd heb, en weer weg rijdt, of er geen plek van een of andere vloeistof achter blijft op het wegdek, en uiteraard als ik er parkeer, of er geen vloeistofplek ligt, die niet van mijn auto kan zijn.
Het zijn simpele dingen die je zo in een oog opslag kan bekijken, bij het inrijden van het parkeervak.
Ik hoop dat Sander na deze rompslomp er flink op vooruit zal gaan, en dat hij nu met het echte genieten van zijn BMW kan gaan beginnen.
Ik wens Sander dan ook veel veilige km's toe.
Ik bedank ook alle forum leden voor hun erg goede inbreng en de aangedragen opties, om Sander te helpen.
Dit is erg fijn, om dit zo te zien, dat men elkaar steunt en helpt met het oplossen van dergelijke problemen, chapeau beste forumleden.
Met vriendelijke groet,
Ad