Startmotor vervangen maar doet nog niks
-
edwin_325i
Startmotor vervangen maar doet nog niks
Ik heb een probleem met een e36 328i cabrio. Startmotor bleek niet goed te zijn, want de auto deed alleen tik tik. Aanduwen ging wel sloeg zo aan. Dus deze vervangen en doet nog hetzelfde. Accu is ook goed. Ik hoop dat iemand een oplossing weet! In ieder geval bedankt
Re: Startmotor vervangen maar doet nog niks
Bij tik-tik is niet de eerste verdachte de startmotor maar de accu.
Bij het aanduwen is het laatste kleine beetje net genoeg het systeem van spanning te voorzien. En een klein tandwiel
met handkracht helpen is een fluitje van een cent.
Accuspanning meten zonder draaiende motor en daarna met stationair draaiende motor.
Pas als dit goed is de massakabel tussen dynamo en chassis doormeten want deze willen breken en dan doet de startmotor tik-tik.
En dat een radio nog werkt en de verlichting en alle andere systemen ook, wil niet zeggen dat een accu nog goed is.
Bij het aanduwen is het laatste kleine beetje net genoeg het systeem van spanning te voorzien. En een klein tandwiel
met handkracht helpen is een fluitje van een cent.
Accuspanning meten zonder draaiende motor en daarna met stationair draaiende motor.
Pas als dit goed is de massakabel tussen dynamo en chassis doormeten want deze willen breken en dan doet de startmotor tik-tik.
En dat een radio nog werkt en de verlichting en alle andere systemen ook, wil niet zeggen dat een accu nog goed is.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
Hallo beste Edwin,
Een tijdje geleden gebeurde dit bij mij ook, starten en ja hoor TIK TIK, mooi niets!
Ik heb dus wel eerst de start kabels gehanteerd en de auto startte netjes!
Bij min was dus de accu spanning verloren, en zat dus ver beneden de grens van de benodigde 10,2 Volt, en de accu was dus defect.
Let wel, bij de moderne auto's werkt het niet meer beneden de 10,2 Volt, waar de verouderde techniek het nog wel gewoon deed.
Bij 10,2 Volt en minder, zal de BMW echt niet meer starten, maar het klik klik geluid vertonen, dat is een beveiliging om de electronica te beschermen.
Meet u echter bij stilstaande motor 12 Volt of meer, dan zal het aan de massa verbinding kunnen liggen tussen de accu en het chassis, of tussen het chassis en de motor. Precies wat dw70 ook al zei.
Maak de verbindingen los, en maak de aansluitende vlakken goed schoon, smeer op de vlakken wat zuurvrij vet of zuurvrije vaseline. Dit kan u ook op de accu polen gebruiken.
Echt geen andere zaken met zuren er in, dat beschadigd deze oppervlakken!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Een tijdje geleden gebeurde dit bij mij ook, starten en ja hoor TIK TIK, mooi niets!
Ik heb dus wel eerst de start kabels gehanteerd en de auto startte netjes!
Bij min was dus de accu spanning verloren, en zat dus ver beneden de grens van de benodigde 10,2 Volt, en de accu was dus defect.
Let wel, bij de moderne auto's werkt het niet meer beneden de 10,2 Volt, waar de verouderde techniek het nog wel gewoon deed.
Bij 10,2 Volt en minder, zal de BMW echt niet meer starten, maar het klik klik geluid vertonen, dat is een beveiliging om de electronica te beschermen.
Meet u echter bij stilstaande motor 12 Volt of meer, dan zal het aan de massa verbinding kunnen liggen tussen de accu en het chassis, of tussen het chassis en de motor. Precies wat dw70 ook al zei.
Maak de verbindingen los, en maak de aansluitende vlakken goed schoon, smeer op de vlakken wat zuurvrij vet of zuurvrije vaseline. Dit kan u ook op de accu polen gebruiken.
Echt geen andere zaken met zuren er in, dat beschadigd deze oppervlakken!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Zelf gebruik ik een vingertip kopervet. Meer dan genoeg voor een leven lang. Maar dat terzijde.
Bmw heeft een volle accu bij 12,5V.
Dus bij 12,1V kan het al einde oefening zijn voor de accu. De accuspanning wordt niet bereikt
en dat geeft een beeld van de algehele toestand van deze accu.
Bmw heeft een volle accu bij 12,5V.
Dus bij 12,1V kan het al einde oefening zijn voor de accu. De accuspanning wordt niet bereikt
en dat geeft een beeld van de algehele toestand van deze accu.
-
edwin_325i
Hartstikke bedankt jongens. Ik ga maar de bedrading controleren! Conclusie heb de startmotor voor niks vervangen. Ik meette ook 12.1 onbelast, maar het stomme was dat alles het dus deed kwa elektra! Dus dacht helemaal niet aan de accu. Maar goed bedankt voor de advies ik ga zo even koekeloeren !
Ik zou hem even aan het laadinfuus leggen voor 24u. Massakabel fixen en je batterij even een week in de gaten houden. Misschien heb je een klein stroomlekje wat je accu ontlaad. Geeft het eerst maar een week.
Succes!
Succes!
-
edwin_325i
Conclusie was een accu... Ik baal wel als een stekker zeg, je word eigenlijk voor de gek gehouden!
dit klik klik is geen beveiliging.AdE39 schreef:Hallo beste Edwin,
Een tijdje geleden gebeurde dit bij mij ook, starten en ja hoor TIK TIK, mooi niets!![]()
Ad
dit is het relais die niet genoeg stroom krijgt, en hem niet kan vasthouden. dus aantrekt en loslaat en dit snel achter elkaar