Turbo op 323i
Re: Turbo op 323i
'een auto is zo snel als zijn remmen aankunnen'
Persoonlijk vind ik de hele discussie over 'supercharged' of 'turbo-uitgevoerde' E46's complete larikoek. Het klinkt wel stoer om te melden dat het motorisch allemaal gelukt is om er veel vermogen uit gehaald te hebben, maar de rest van de wagen kan er NIET tegen. De koets is NIET berekend op vermogens van tig pk/kW, de aandrijflijn is NIET berekend op tig pk/kW en tenslotte; de remmen zijn NIET berekend op tig pk/kW.
De sterkste koets van de E46-serie is de 4 deurs sedan uitvoering en die was in de sterkste motorvariant alleen als 330i / 330d leverbaar. Een M3 alleen als coupé of cabriolet. Als je VERANTWOORD met het vermogen van de motor gaat knutselen, begin je met volledig doorlassen van de koets. Daarna zijn onderstel en remmen aan de beurt. Als dat gedaan is, is de aandrijflijn aan de beurt. En tenslotte de motor.
Een standaard M3 E46 is al te zwak gebouwd voor het standaard vermogen: torderende koets, uitgescheurde subframes en een zwakke aandrijflijn.
In deze volgorde kom je zelf ook tot de conclusie dat een budget van € 15.000 bij lange na niet voldoende is om de wagen VERANTWOORD van meer vermogen te voorzien. Bijvoorbeeld: een Drenth- versnellingsbak die het vermogen WEL aankan, kost al gauw € 6.000. Ja, dat betreft inderdaad alleen de versnellingsbak. Tussenas, differentieel en aandrijfassen komen er overheen. Een fatsoenlijke reminstallatie, met aangepaste hoofdremcilinders (peddlebox) en bijpassende remmen, komt je op minimaal € 5.000. Doorlassen van een volledig gestripte koets, reken op minimaal € 2.500.
Iedereen zo zijn ding, maar alleen l*llen over meer pk/kW is kroegpraat met nauwelijks enig technisch inzicht en meehuilen met de 'petjes' over 'kijk mij eens veel vermogen hebben'.
Dit moest ik ff kwijt
Persoonlijk vind ik de hele discussie over 'supercharged' of 'turbo-uitgevoerde' E46's complete larikoek. Het klinkt wel stoer om te melden dat het motorisch allemaal gelukt is om er veel vermogen uit gehaald te hebben, maar de rest van de wagen kan er NIET tegen. De koets is NIET berekend op vermogens van tig pk/kW, de aandrijflijn is NIET berekend op tig pk/kW en tenslotte; de remmen zijn NIET berekend op tig pk/kW.
De sterkste koets van de E46-serie is de 4 deurs sedan uitvoering en die was in de sterkste motorvariant alleen als 330i / 330d leverbaar. Een M3 alleen als coupé of cabriolet. Als je VERANTWOORD met het vermogen van de motor gaat knutselen, begin je met volledig doorlassen van de koets. Daarna zijn onderstel en remmen aan de beurt. Als dat gedaan is, is de aandrijflijn aan de beurt. En tenslotte de motor.
Een standaard M3 E46 is al te zwak gebouwd voor het standaard vermogen: torderende koets, uitgescheurde subframes en een zwakke aandrijflijn.
In deze volgorde kom je zelf ook tot de conclusie dat een budget van € 15.000 bij lange na niet voldoende is om de wagen VERANTWOORD van meer vermogen te voorzien. Bijvoorbeeld: een Drenth- versnellingsbak die het vermogen WEL aankan, kost al gauw € 6.000. Ja, dat betreft inderdaad alleen de versnellingsbak. Tussenas, differentieel en aandrijfassen komen er overheen. Een fatsoenlijke reminstallatie, met aangepaste hoofdremcilinders (peddlebox) en bijpassende remmen, komt je op minimaal € 5.000. Doorlassen van een volledig gestripte koets, reken op minimaal € 2.500.
Iedereen zo zijn ding, maar alleen l*llen over meer pk/kW is kroegpraat met nauwelijks enig technisch inzicht en meehuilen met de 'petjes' over 'kijk mij eens veel vermogen hebben'.
Dit moest ik ff kwijt
Beest Met 4 Wielen
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 10 sep 2009, 19:17
Re: Turbo op 323i
Hi Vang,
Je hebt absoluut een punt. Echter, ik kan je melden dat met normaal weggebruik er niet direct slijtage is bij het subframe. Het is idd een zwakke plek bij de E46 auto's (non M en M). Maar er zit een verschil tussen snelle drags of een timeattack. Het subframe lijdt veel meer van snel een bocht doorgaan dan van een drag sprintje bij het stoplicht, of als je gas geeft van 80 km/u naar 150 km/u.
Dus ik ga niet helemaal mee met je verhaal. Het ligt er echt aan hoe je de auto gebruikt. Jij beschrijft wat er nodig is om er een racer van te maken. de extra pk's kun je absoluut veilig inbouwen bij normaal auto gebruik. De auto kan de exrta pk's prima hebben met optrekken in 3 of 4. Ook de versnellingsbak - en de 330i heeft een sterkere koppeling dan de 325i - kan dit echt wel hebben. Feit is dat er duizenden mensen met zo'n kit op de wereld rondrijden.
Je remverhaal is een drog redenatie. Als je harder gaat rijden heb je meer rempower nodig. Je remmen moet je afstellen op je rijgedrag en gewicht van je auto. Niet op de PK's, dus sorry maar daar sla je de plank echt mis.
Neemt niet weg dat extra PK vaak leidt tot harder rijden. In dat geval zou je aan een remupgrade kunnen denken, maar de BMW remmen zijn prima. Geventileerde discs is iets voor op het circuit, niet nodig voor op de snelweg, tenzij je de twee verward
Op mijn 325ti heb ik meer dan 40.000 km met de supercharger gereden. No problem. Dus is geen kroegpraat, maar drie jaar ervaring. Hoe lang heb jij een supercharger kit in je E46 gehad ?
groetjes,
Jeroen
Je hebt absoluut een punt. Echter, ik kan je melden dat met normaal weggebruik er niet direct slijtage is bij het subframe. Het is idd een zwakke plek bij de E46 auto's (non M en M). Maar er zit een verschil tussen snelle drags of een timeattack. Het subframe lijdt veel meer van snel een bocht doorgaan dan van een drag sprintje bij het stoplicht, of als je gas geeft van 80 km/u naar 150 km/u.
Dus ik ga niet helemaal mee met je verhaal. Het ligt er echt aan hoe je de auto gebruikt. Jij beschrijft wat er nodig is om er een racer van te maken. de extra pk's kun je absoluut veilig inbouwen bij normaal auto gebruik. De auto kan de exrta pk's prima hebben met optrekken in 3 of 4. Ook de versnellingsbak - en de 330i heeft een sterkere koppeling dan de 325i - kan dit echt wel hebben. Feit is dat er duizenden mensen met zo'n kit op de wereld rondrijden.
Je remverhaal is een drog redenatie. Als je harder gaat rijden heb je meer rempower nodig. Je remmen moet je afstellen op je rijgedrag en gewicht van je auto. Niet op de PK's, dus sorry maar daar sla je de plank echt mis.
Neemt niet weg dat extra PK vaak leidt tot harder rijden. In dat geval zou je aan een remupgrade kunnen denken, maar de BMW remmen zijn prima. Geventileerde discs is iets voor op het circuit, niet nodig voor op de snelweg, tenzij je de twee verward

Op mijn 325ti heb ik meer dan 40.000 km met de supercharger gereden. No problem. Dus is geen kroegpraat, maar drie jaar ervaring. Hoe lang heb jij een supercharger kit in je E46 gehad ?
groetjes,
Jeroen
Re: Turbo op 323i
Uiteraard moet er meer aangepast worden, heb er ook niet voor niks al een kevlar koppeling en enkelmassa vliegwiel op zitten.
Daar komt wel bij dat de aandrijflijn van de E46 (330i) al erg sterk is, in amerika rijden er een hoop metse 500 pk met standaart aandrijflijn (op koppeling na dan). En een daarvan heeft 800pk en 800nm en rijdt moeiteloos rond met de standaart bak.
Uiteraard moet je je wel goed verdiepen in de auto en technisch veel verstand hebben van de auto als he het echt goed wil doen.
Daar komt wel bij dat de aandrijflijn van de E46 (330i) al erg sterk is, in amerika rijden er een hoop metse 500 pk met standaart aandrijflijn (op koppeling na dan). En een daarvan heeft 800pk en 800nm en rijdt moeiteloos rond met de standaart bak.
Uiteraard moet je je wel goed verdiepen in de auto en technisch veel verstand hebben van de auto als he het echt goed wil doen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 10 sep 2009, 19:17
Re: Turbo op 323i
Hi Dutchie,
Met een goed bekende (supercharger) kit hoef je je niet perse heel erg te verdiepen in de materie. Net zoals veel mensen een auto kopen zonder te snappen hoe een 4 tact verbrandingsmotor werkt. Ik raad het iedereen altijd aan, zodat je weet waar je voor betaald. En dat je ook de risico's van meer vermogen snapt. Maar het hoeft niet bij een wel bekende kit, zeker als je het laat doen. Dat is waarom ik zo'n voorstander ben van de bekende kits.
Niets mis mee om tot de conclusie te komen dat meningen soms verschillen.
Waarom heb je bij je stock auto het vliegwiel vervangen ? Je wilt sneller van de plek komen ? Nadeel van een lichtgewicht vliegwiel is dat het de drivability erg aantast en vaak krijg je bij stationair een ratel, heb je daar ook last van ? Hoe snel lopen de toeren terug bij gas loslaten in de 2 ?
@mods: dit wordt een beetje off topic, sorry !
groetjes,
Jeroen
Met een goed bekende (supercharger) kit hoef je je niet perse heel erg te verdiepen in de materie. Net zoals veel mensen een auto kopen zonder te snappen hoe een 4 tact verbrandingsmotor werkt. Ik raad het iedereen altijd aan, zodat je weet waar je voor betaald. En dat je ook de risico's van meer vermogen snapt. Maar het hoeft niet bij een wel bekende kit, zeker als je het laat doen. Dat is waarom ik zo'n voorstander ben van de bekende kits.
Niets mis mee om tot de conclusie te komen dat meningen soms verschillen.
Waarom heb je bij je stock auto het vliegwiel vervangen ? Je wilt sneller van de plek komen ? Nadeel van een lichtgewicht vliegwiel is dat het de drivability erg aantast en vaak krijg je bij stationair een ratel, heb je daar ook last van ? Hoe snel lopen de toeren terug bij gas loslaten in de 2 ?
@mods: dit wordt een beetje off topic, sorry !
groetjes,
Jeroen
Dutchie schreef:Uiteraard moet er meer aangepast worden, heb er ook niet voor niks al een kevlar koppeling en enkelmassa vliegwiel op zitten.
Daar komt wel bij dat de aandrijflijn van de E46 (330i) al erg sterk is, in amerika rijden er een hoop metse 500 pk met standaart aandrijflijn (op koppeling na dan). En een daarvan heeft 800pk en 800nm en rijdt moeiteloos rond met de standaart bak.
Uiteraard moet je je wel goed verdiepen in de auto en technisch veel verstand hebben van de auto als he het echt goed wil doen.
Re: Turbo op 323i
Het vliegwiel is 4,5 kilo lichter, dus dat maakt een behoorlijk verschil.
De auto hangt veel beter aan het gas en is een stuk minder lui. Hij trekt nu ook veel makkelijker door naar de 6500.
Die ratel bij stationair ook, dat is het welbekende "gear chatter", maar daar heb ik de oplossing al voor liggen, en dat is dikkere race olie voor de versnellingsbak.
Verdr is de driveability er alleen maar op voorruit gegaan, plus koste deze set, met lichter vliegwiel, kevlar koppeling die 50% meer vermogen aan kan, en andere drukgroep net zoveel als een OEM dubble massa vliegwiel.
En mijn vliegwiel rammelde en koppeling was versleten, dus heb alles meteen vervangen.
Ik ben juist een voorstander van de turbo, en wil ik juist alles zelf doen in plaats van een kit kopen die je er alleen maar hoeft op te schroeven, dan heb ik niet het gevoel dat ik zelf iets gemaakt heb. Plus kun je jet zo maken hoe jij het zelf wilt.
Wel gelden deze plannen pas voor 2014, dus ik heb nog heel wat tijd om me er in te verdiepen, en alles bij elkaar te vinden.
De auto hangt veel beter aan het gas en is een stuk minder lui. Hij trekt nu ook veel makkelijker door naar de 6500.
Die ratel bij stationair ook, dat is het welbekende "gear chatter", maar daar heb ik de oplossing al voor liggen, en dat is dikkere race olie voor de versnellingsbak.
Verdr is de driveability er alleen maar op voorruit gegaan, plus koste deze set, met lichter vliegwiel, kevlar koppeling die 50% meer vermogen aan kan, en andere drukgroep net zoveel als een OEM dubble massa vliegwiel.
En mijn vliegwiel rammelde en koppeling was versleten, dus heb alles meteen vervangen.
Ik ben juist een voorstander van de turbo, en wil ik juist alles zelf doen in plaats van een kit kopen die je er alleen maar hoeft op te schroeven, dan heb ik niet het gevoel dat ik zelf iets gemaakt heb. Plus kun je jet zo maken hoe jij het zelf wilt.
Wel gelden deze plannen pas voor 2014, dus ik heb nog heel wat tijd om me er in te verdiepen, en alles bij elkaar te vinden.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 10 sep 2009, 19:17
Re: Turbo op 323i
Hi Dutchie,
Als het toch aan vervanging toe was, en je wilt naar meer vermogen, heb je qua koppeling een goede keuze gemaakt. Ik heb zelf destijds ook gedacht aan een lichter vliegwiel, maar er uiteindelijk niet voor gekozen. Het vliegwiel is een integraal onderdeel en zorgt ook voor balans in de cardanas om nog maar te zwijgen over de energie die je nu verliest; je auto rijdt niet meer zo zuinig. Dat laatste is toch wel belangrijk als je een daily ride hebt en daarom koos ik er voor lekker het stock vliegwiel te behouden. Een onrustige motor betekent wat mij betreft verlies in drivability. Maar ik begrijp je keuze wel, het is een veel gebruikte performance upgrade.
Wat kit betreft heb ik mijn mening in deze thread al uitvoerig gegeven. Ik heb nu een project met een E91 335i en daar doe ik ook alles zelf (inclusief stock turbo upgrade (uitgedraaide turbo's) . Maar de auto is van fabriek af al een turbo, dus het risico is minder.
Veel plezier met het kiezen, zoeken en installeren van de upgrade. We zien het resultaat graag volgend jaar tegemoet !
groetjes,
Jeroen
Als het toch aan vervanging toe was, en je wilt naar meer vermogen, heb je qua koppeling een goede keuze gemaakt. Ik heb zelf destijds ook gedacht aan een lichter vliegwiel, maar er uiteindelijk niet voor gekozen. Het vliegwiel is een integraal onderdeel en zorgt ook voor balans in de cardanas om nog maar te zwijgen over de energie die je nu verliest; je auto rijdt niet meer zo zuinig. Dat laatste is toch wel belangrijk als je een daily ride hebt en daarom koos ik er voor lekker het stock vliegwiel te behouden. Een onrustige motor betekent wat mij betreft verlies in drivability. Maar ik begrijp je keuze wel, het is een veel gebruikte performance upgrade.
Wat kit betreft heb ik mijn mening in deze thread al uitvoerig gegeven. Ik heb nu een project met een E91 335i en daar doe ik ook alles zelf (inclusief stock turbo upgrade (uitgedraaide turbo's) . Maar de auto is van fabriek af al een turbo, dus het risico is minder.
Veel plezier met het kiezen, zoeken en installeren van de upgrade. We zien het resultaat graag volgend jaar tegemoet !
groetjes,
Jeroen
Re: Turbo op 323i
Het rare is dat de auto met het lichter vliegwiel alleen maar zuiniger is geworden.
Maar goed, over brandstof verbruik maak ik me niet zo druk, het rijplezier is wat voor mij telt, en daarom heb ik ook een BMW gekocht
. Het vliegwiel heeft tot nu toe alleen maar voor rijplezier gezorgt, en de motor loopt nog steed behoorlijk soepel, dus een win-win situatie als je het mij vraagt.
En ik denk dat we nu wel weer on-topic mogen haha!
Maar goed, over brandstof verbruik maak ik me niet zo druk, het rijplezier is wat voor mij telt, en daarom heb ik ook een BMW gekocht

En ik denk dat we nu wel weer on-topic mogen haha!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 16 aug 2013, 15:09
Re: Turbo op 323i
edit
Laatst gewijzigd door E36coupe328i op 09 okt 2016, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 16 aug 2013, 15:09
Re: Turbo op 323i
[
Laatst gewijzigd door E36coupe328i op 09 okt 2016, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 10 sep 2009, 19:17
Re: Turbo op 323i
Hi E36Coupe328i,
... en die E36 rijdt niet, dus dat is geen goed voorbeeld. Ik neem aan dat je DaytonaM3 zijn project bedoeld. De auto stond op de eerste meeting, ik ken de auto een klein beetje. Erg jammer overigens dat het gebeurde, maar dat is ook weer het risico van het vak als je op zoveel PK gaat rijden. Pionierswerk gaat maar al te vaak gepaard met dit soort onheil.
Ik heb mij natuurlijk wel verdiept in de theorie boost systemen, maar ben geen monteur, zeker niet. Ik leer graag bij. Vooral de BMW supercharger en turbo kits hebben de laatste 3 jaar mijn interesse. En ja, ik heb mijn eigen supercharger ook uitgebouwd en weer ingebouwd, dus ik heb wel wat hands-on ervaring.
Maar mijn ervaring is ook helemaal niet waar ik het over heb, die mag je rustig mager noemen. Ik probeer een basis stelling te verdedigen : bekende kits (AA, ESS, VF, HPF, TT) met talloze research en development uren zijn gewoon betrouwbaarder als de custom afstelling van een auto met allemaal onderdelen die voor die auto bij elkaar zijn gehaald. Ook de afwerking is soms beter. Veel bolt-on kits hebben een gegoten inlaatspruitstukken, dat maak je gewoon niet voor je one-off custom bolide. Ook is het meestal NIET zo dat je 10, 20 verschillende superchargers of turbo's uitprobeerd voor je custom project, om te kijken wat voor dat blok het beste werkt.
Ik val DP engineering zeker niet aan, dat maak jij er misschien van. Ik ken het werk van DP engineering misschien nog wel het best van Sneaky Tuning, de supersnelle dragrace honda's waar ik zeer veel respect voor hebt. Andy laat DP het laswerk doen en stelt ze ook bij op hun bank af.
En als je mij een wijsneus vind: dit is een forum, er worden vragen gesteld of meningen geuit en daar reageer ik op. Als dat je irriteert, so be it.
groetjes,
Jeroen
... en die E36 rijdt niet, dus dat is geen goed voorbeeld. Ik neem aan dat je DaytonaM3 zijn project bedoeld. De auto stond op de eerste meeting, ik ken de auto een klein beetje. Erg jammer overigens dat het gebeurde, maar dat is ook weer het risico van het vak als je op zoveel PK gaat rijden. Pionierswerk gaat maar al te vaak gepaard met dit soort onheil.
Ik heb mij natuurlijk wel verdiept in de theorie boost systemen, maar ben geen monteur, zeker niet. Ik leer graag bij. Vooral de BMW supercharger en turbo kits hebben de laatste 3 jaar mijn interesse. En ja, ik heb mijn eigen supercharger ook uitgebouwd en weer ingebouwd, dus ik heb wel wat hands-on ervaring.
Maar mijn ervaring is ook helemaal niet waar ik het over heb, die mag je rustig mager noemen. Ik probeer een basis stelling te verdedigen : bekende kits (AA, ESS, VF, HPF, TT) met talloze research en development uren zijn gewoon betrouwbaarder als de custom afstelling van een auto met allemaal onderdelen die voor die auto bij elkaar zijn gehaald. Ook de afwerking is soms beter. Veel bolt-on kits hebben een gegoten inlaatspruitstukken, dat maak je gewoon niet voor je one-off custom bolide. Ook is het meestal NIET zo dat je 10, 20 verschillende superchargers of turbo's uitprobeerd voor je custom project, om te kijken wat voor dat blok het beste werkt.
Ik val DP engineering zeker niet aan, dat maak jij er misschien van. Ik ken het werk van DP engineering misschien nog wel het best van Sneaky Tuning, de supersnelle dragrace honda's waar ik zeer veel respect voor hebt. Andy laat DP het laswerk doen en stelt ze ook bij op hun bank af.
En als je mij een wijsneus vind: dit is een forum, er worden vragen gesteld of meningen geuit en daar reageer ik op. Als dat je irriteert, so be it.
groetjes,
Jeroen
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 16 aug 2013, 15:09
Re: Turbo op 323i
edit.
Laatst gewijzigd door E36coupe328i op 09 okt 2016, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 10 sep 2009, 19:17
Re: Turbo op 323i
E36coupe328i schreef:Ik heb contact gehad met DaytonaM3 via Bimmerforums(hier bij BP zit hij niet meer volgens mij) en zijn M3 E36 turbo rijd gewoon dus ik weet niet hoe je er bij komt dat hij niet rijdt.
Heyy, dat is erg goed nieuws ! Ik heb niets meer van hem vernomen, en geen turbo aanmelding, dus ik dacht dat hij nog steeds geen zin / geld had voor de opbouw. Hij baalde echt (ik dacht dat de krukas lagers door zijn motorblok vlogen, dat was denk ik in mei 2012 of zo gebeurd, vlak na of tijdens zijn runs om op E85 af te stellen met z'n nieuwe brandstofpompen, maar dat is uit mijn blote hoofd.
Dat moet wel kunnen, ik ken de kit van TechniqueTuning:E36coupe328i schreef:Ik ben zelf bezig om de onderdelen bij elkaar te zoeken om mijn 328i te voorzien van een turbo en ben van plan om een Vems in te laten bouwen/tunen door DP-engineering omdat hun toch ervaring met BMW hebben.
http://techniquetuning.com/e36328turbo.html
Goed voor 370 wiel HP. Ik weet niet of zij de OEM ECU (wat is dat, de MS41.1 ?? ).
Als ik voor een aftermarket ECU ging zou ik voor een flex fuel oplossing gaan. Ik ben groot fan van E85 brandstof en hoop ooit nog een keer mijn 335i op flex te kunnen draaien (dus optimalisatie voor willekeurige mix RON98 en E85 ), waar de boost dus afhangt van het gemeten octaan gehalte. Maar dat is vooralsnog toekomst muziek. Tot 40% E85 gaat in de E91, maar is nog een beetje pionierswerk.
Anyways, erg gave plannen, ik zal je thread volgen als je er aan begint, veel plezier ook met het uitzoeken van alles. Wellicht kun je wat van de TT link hierboven afkijken; die zitten al erg lang in het vak en specifiek E36 kennis (en non turbo !)
De eigenaar / technicus van TT zit o.a. op e46fanatics.com (ik dacht nickname bluejeansonfire).
groetjes,
Jeroen