Oververhitting motor

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
tom_il

Re: Oververhitting motor

Bericht door tom_il » 29 jul 2013, 12:04

AdE39 schreef:Hallo beste Tom,
Het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de E60/61, en dat is in ons land zeker zo bekend.
Die electrische waterpomp schijnt nog al erg vaak voor de problemen te zorgen, een bekend euvel dus! :(
Klopt maar blijkbaar alleen voor de benzines, en die rijden er in belgie niet veel rond, geen idee voor nederland.
Ik heb nog nooit een geval gelezen van een diesel die oververhit, wat natuurlijk niet wil zeggen dat die niet kan. De diesels blijken na een tijdje 100% een probleem te hebben met de EGR thermostaat.

mvg
Tom
525d E61 2007 pre-LCI

AdE39

Bericht door AdE39 » 29 jul 2013, 16:05

Hallo beste Tom,

Dank u vriendelijk voor uw reactie. :duimen:

Ja inderdaad, beste Tom, de benzine versies, want daar ging het eigenlijk ook om.

Dat van de diesel versie, dat de EGR thermostaat, dat komt ook met enige regelmaat voor, dat lees ik wel vaker op de diverse BMW fora waar ik lid van ben.

Ik zeg dan, neem geen enkel risico, en lees de BMW zo snel als mogelijk is uit, en stop even als de melding verschijnt, en controleer alles zeer goed.

Onlangs nog iemand gesproken, is door gereden, en de 6 zuigers gescheurd, cilinderkop gescheurd, en het cilinderblok gescheurd, heeft niet tijdens het rijden af en toe eens op het dashboard gelet, hij heeft ook geen waarschuwing signaal gehoord, tenminste dat zei hij!!

Dus deze persoon kan een ander blok gaan zoeken en gaan monteren!
Dat is erg jammer, en kost aardig wat pegels.

Volgens mij ben ik dan te oplettend, ik kijk echt met enige regelmaat naar alle wijzers en meters.
Ik was dat ook zo gewend, ik ben lange tijd beroeps chauffeur geweest, en ik rijd wel met materiaal van iemand anders, een reden te meer, om er extra zuinig op te zijn.

Als bij mijn E39 FL 525 i iets mis gaat, dan gaat er een lampje branden, en klinkt er een geluid signaal.
En, geloof me, ik probeer als het toe laat ook direct te stoppen.

Met vriendelijke groet,
Ad

tom_il

Bericht door tom_il » 29 jul 2013, 17:43

idem hier. Alleen heeft de E60 geen temperatuur meter, tenzij men telkens het geheime menuutje opvraagt :gek:

Ik mij ook een kabel aangeschaft zodat ik hem regelmatig zelf kan uitlezen. Laatste wat ik wil is naar de garage gaan en dan horen dat er foutcodes inzetten en ik op hun moet verder gaan zonder dat ik zelf opzoekwerk gedaan heb.
525d E61 2007 pre-LCI

Lowkey

Bericht door Lowkey » 29 jul 2013, 18:21

De E60 pre-facelift lijkt wat dat betreft nog een beetje op de E39. Bij beide auto's kun je de temperatuur tot 75°C aflezen daarboven wil niet tenzij met hidden menu. Bij de E39 blijft de temperatuurmeter namelijk vanaf 75°C precies in het midden staan en het maakt niet uit of hij 90 of 75 is! Net zoals bij E60 bij precies 75° het toerental forward advance veld zijn maximuum heeft bereikt (75°/ 4600 tpm bij diesel). 1 "tikje" dat de schijf verder draait is precies 5° verschil! Ik vraag mij af wanneer bij E39 het wijzertje wel verder gaat, er is immers ook nog een rood gebied igv te hoge temperatuur.
Wat ik wil zeggen is dat bij beide je eigenlijk alleen maar kan zien of de motor koud is, ergens er tussenin zit of op bedrijfstemperatuur zit maar voor de rest niets.
F10 N57N

AdE39

Bericht door AdE39 » 29 jul 2013, 19:39

Hallo beste Lowkey,

Ik vind dat de temperatuurmeter bij mijn E39 FL 525 i aardig goed werkt.
Want als de temp te hoog is, gaat er ook nog een lampje branden, dit d.m.v. het systeem Check Control, die alle gegevens van de auto goed in het oog houd.
of het nu een defecte lamp is, of dat de achterruit niet in de vergrendeling zit, of de handrem er niet afgehaald is, en natuurlijk ook het olie niveau en de KVS temperatuur en het controle over het KVS peil. Dat Check Control is echt ideaal. Ik heb dus een trekhaak gemonteerd, en dus ook de E-set voor de trekhaak, er is een draad door gelust van de aanhanger module naar de Check Control, en bij elk aanhangsel word dus elke lamp ook gedetecteerd, of deze correct werkt.

Bij mij was vorig jaar de visco koppeling defect, dus werd deze niet of te weinig bediend, wat deed Check Control, deze schakelde de fan in van de airco, terwijl deze niet eens was ingeschakeld. De temperatuur werd op deze wijze netjes onder controle gehouden.

Enkel controleer ik met grote regelmaat alle vloeistoffen van de BMW, net zoals ik al zei tegen Tom, dat was ik immers gewend, om de vloeistoffen echt dagelijks voor de start te controleren van mijn vrachtwagen.
Ik ben behoorlijk precies met mijn spullen, en zeker zo bij andermans eigendommen, die ik gebruik.

Maar in elke temperatuur meting kan een afwijking plaats vinden, daar ben ik mij terdege bewust van, dit kan dus bij elke sensor en meter zo zijn, niets is immers perfect.
Dus, of nu de meter correct aangeeft of niet, we moeten gewoon de meterstand bekijken, zoals die gewoonlijk staat, komt daar een afwijking in, dan dient men dit per direct te gaan controleren, een lekkage kan immers ook spontaan ontstaan.
Dat hebben we soms niet in de hand, helaas.

Als de bedrijfstemperatuur word bereikt, dan loopt de meter altijd ietsje verder door, en als de thermostaat opent, dan zie je de temperatuur meter netjes op de normale plaats terug zakt. Hij zal dan weer iets zakken, tot de normale waarde, die men gewend is.
Niets mis mee volgens mij.

Ja, dat is echt erg verstandig, beste Tom, het is even een investering, maar die haalt u er echt wel weer uit, en u kunt u zelf weer helpen, zonder de tussenkomst van de garagist.
Mooi werk hoor :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

tom_il

Bericht door tom_il » 29 jul 2013, 20:31

Het beweegbare toerental veld hou ik altijd in de gaten zodat een kapotte EGR thermostaat kan herkennen, en hoe snel de motor op temp geraakt. Hiervoor is het dus zeker nuttig, maar een motor die te warm word kan men er niet door herkennen. Met het weglaten van de tempmeter zijn ze gewoon te ver gegaan.

@Ad, Dank U, investering heb ik er al uitgehaald door bij de uitlezen te zien dat de gloeibougies stuk waren en ze zelf te vervangen.
525d E61 2007 pre-LCI

AdE39

Bericht door AdE39 » 29 jul 2013, 21:07

Hallo beste Tom,

Daar heeft u een erg goed punt, het weglaten van de temperatuurmeter, dat is een erg groot gemis van zeer belangrijke informatie, voor de bestuurder, ik begrijp de beweegredenen niet van BMW! :gek:

Maar, ik zie dat men u ook echt niet op het verkeerde been kunnen zetten, en dat is echt enorm geweldig :duimen: Mooi om dit te lezen, beste Tom, Chapeau voor u.

Kijk, en dat bedoelde ik dus, mooi werk, eigen uitlees apparatuur, en gelijk het goed benutten er van, bravo.
Dan heeft het dus ook echt zin, om dergelijk materiaal aan te schaffen, ik ben net zo eigenlijk.
Ik zit enkel nog te dubben, welk soort materiaal ik eigenlijk wil gaan gebruiken.
Ik koop geen materiaal, wat ik soms eens kan gebruiken, dan ga ik beter naar een kennis toe die het wel heeft, dan geef ik daar gewoon een vergoeding voor, dat is wel het minste wat ik kan doen, en vaak willen ze dat niet eens accepteren, maar ik sta er gewoon op. Voor niets gaat de zon op, tenminste nu nog wel, hahahaha....

Mooi om dit eens te kunnen lezen, de doorgewinterde auto hobby-isten, en met de nodige kennis, dat is toch echt geweldig. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Lowkey

Bericht door Lowkey » 29 jul 2013, 21:19

Tja jammer dat BMW niet even in het Kombi display de mogelijkheid heeft gemaakt om temp af te lezen, had makkelijk gekund.
Wat ik ook jammer vind is dat je de olie temp nergens kunt aflezen want volgens mij wordt deze wel gemeten door de olielevelsensor in de carterpan. Ik heb zelfs met Tool32 in de DDE module gezocht naar olie nivo/temp gegevens maar kon hier niks van vinden? Vreemd toch?
Bij welke watertemperatuur krijg je eigenlijk temperatuur alarm? 105-110? Zelf heb ik bij mij nog nooit hoger gezien dan 92° dan slaat ongeveer de ventilator aan. Waar steekt de temperatuursensor eigenlijk in het blok bij een 530d?
F10 N57N

Knakkel

Bericht door Knakkel » 29 jul 2013, 22:34

Lowkey schreef: Waar steekt de temperatuursensor eigenlijk in het blok bij een 530d?
Onder het inlaatspruitstuk in de kop tussen cil 5 en 6 ;) Niet makkelijk te bereiken.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Lowkey

Bericht door Lowkey » 29 jul 2013, 23:07

thx knakkel
F10 N57N

AdE39

Bericht door AdE39 » 30 jul 2013, 01:09

hallo beste Lowkey,

Ja, dat zou ook een erg mooie toevoeging kunnen zijn, een olie temperatuurmeter, die zat destijds ook in mijn A6.
Maar, die kan uiteraard altijd toegevoegd worden, enkel de plaats om deze olie temperatuurmeter in te bouwen.
Dan word het vaak een rommeltje!
Aan deze olie temperatuurmeter kan je ook aardig wat aflezen, wat er allemaal gebeurt in de motor!

Met vriendelijke groet,
Ad

Lowkey

Bericht door Lowkey » 01 aug 2013, 02:21

tja ergens een klein 188 segment LEDje (amber natuurlijk !) dat zou nog kunnen
F10 N57N

AdE39

Bericht door AdE39 » 01 aug 2013, 09:50

Hallo beste Lowkey,

Een meter zou wel heel erg fraai ogen, in het dashboard.
Het zou echt een erg compleet dashboard zijn, als men deze zouden toepassen, en uiteraard ook gewoon de temperatuurmeter niet te vergeten, dit laatste onderdeel is wel een heel erg groot gemis!

Ik wens u allen een hele fijne dag toe, pas wel goed op met de hoge temperaturen, denk erg goed aan u zelf.

Met vriendelijke groet,
Ad

goos

Bericht door goos » 11 aug 2013, 22:02

afgelopen dagen veel problemen gehad met te hoge temp van het koelwater.
Tijdens de terug reis vanuit spanje met een caravan erachter kwam de voor waarschuwing van koelwater temp te hoog.
Gelukkig direct kunnen stoppen. nadat ik de motor gestopt had en via geheim menu de watertemp tevoorschijn had gehaald, bleek de water temp 120 graden, maar binnen 10 sec daalde deze op contact weer naar 85 graden. Daarna kon ik gewoon weer verder rijden. na ca 10 km zag ik de water temp weer snel oplopen tot 115 graden, weer direkt gestopt.
Na opnieuw starten daalde de temp weer snel tot onder de 90 graden. Daarna heb ik de kachel max gezet en ben weer verder gaan rijden, op gegeven moment weer na ca 30 km werd de lucht temp vd kachel snel kouder , terwijl de temp meter vh koelwater snel begon te stijgen tot de eerste waarschuwing.weer snel gestopt. Uiteindelijk is het me gelukt om thuis te komen met aangepaste snelheid, vooral bij stijgen, wel met de kachel aan, zonder kachel kwam het probleem veel eerder. Volgens mij stopt de waterpomp er af en toe mee, waardoor de circulatie stopt. De thermostaat leek goed te werken, bij meer vermogen daalt de water temperatuur (electrische versterking van thermostaat). Als de thermostaat zou uitvallen in mijn geval dicht zou blijven, dan zou de kachel niet koud mogen worden.
Zo komende dagen ga ik denk ik de waterpomp maar vervangen.Heeft iemand een soortgelijke ervaring en was het de waterpomp?
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

gunrei

Bericht door gunrei » 16 aug 2013, 20:00

Hallo Goos
Bij mij was het Het zelfde. Ik heb de E-Pomp en Thermostaat gewisseld.Bij het aansturen van de Pomp met 95% ging de waarde maar op 50%.Dus, de E-Pomp is niet in orde. Komt veel voor bij de e60 ook de Thermostaat.
Onder andere werd de E-Ventilator door de Thermostaat aangestuurd.Als de Aerco loopt, gaat ook de Ventilator, kan dan verwarend zijn.
De E-pomp en Thermostat + kleinmateriaal Glys, G48
( 3 nieuwe Bouten voor de Pomp is een must.) € 400,00

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”