328Ci schommelend toerental?!?
328Ci schommelend toerental?!?
Beste Heren,
Auto had 8 dagen stil gestaan in mijn vakantie, toen ik deze startte zat ik behoorlijk te schudden in de auto.
Toerental ging van hoog naar laag en de benzinedampen waren binnen te ruiken, zwarte rook uit de uitlaat!
Niet alle cilinders werden gebruikt dus...
Na 5 minuten kwam dan ook het oranje motorlampje
Bij de dealer laten checken, bleek dat mijn harmonicaslang lek was
Hierdoor stonden er meerdere (gevolg) storingen in het systeem
Deze slang heb ik vervolgens vervangen maar het probleem is nog niet weg
Stationair loopt ze de ene keer wel goed en de andere keer niet, maar zodra ik gas geef en dit loslaat heeft ze telkens erg veel moeite om het stationair toerental terug te vinden, valt dan ook bijna uit
Een van de storingen was de nokkenas sensor, is dit een goede verdachte met oog op het schommelend toerental en het niet gebruiken van alle cilinders?
MVG Ferry
Auto had 8 dagen stil gestaan in mijn vakantie, toen ik deze startte zat ik behoorlijk te schudden in de auto.
Toerental ging van hoog naar laag en de benzinedampen waren binnen te ruiken, zwarte rook uit de uitlaat!
Niet alle cilinders werden gebruikt dus...
Na 5 minuten kwam dan ook het oranje motorlampje
Bij de dealer laten checken, bleek dat mijn harmonicaslang lek was
Hierdoor stonden er meerdere (gevolg) storingen in het systeem
Deze slang heb ik vervolgens vervangen maar het probleem is nog niet weg
Stationair loopt ze de ene keer wel goed en de andere keer niet, maar zodra ik gas geef en dit loslaat heeft ze telkens erg veel moeite om het stationair toerental terug te vinden, valt dan ook bijna uit
Een van de storingen was de nokkenas sensor, is dit een goede verdachte met oog op het schommelend toerental en het niet gebruiken van alle cilinders?
MVG Ferry
328 Ci, ehm dat scheelt een slok (benzine) op een borrel...
Re: 328Ci schommelend toerental?!?
Toevallig geen last van muizen die je kabels hebben aangetast?
Bobine's en bougie's al getest?
Je zou kunnen proberen de storing van nokkenas sensor te wissen en even stukje rijden kijken of hij daarna weer dezelfde foutcode aangeeft want dan weet je dus die de sensor kaduuk is.
Bobine's en bougie's al getest?
Je zou kunnen proberen de storing van nokkenas sensor te wissen en even stukje rijden kijken of hij daarna weer dezelfde foutcode aangeeft want dan weet je dus die de sensor kaduuk is.
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
-
- Contacteer:
Schommelend toerental kan idd de nokkenassensor zijn.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Injectorreiniger erin en een tank leegrijden. Veel lange afstand stukken. Even cylinders schoonbranden. Komt alles weer bij. Nokkenassensor kan het zijn. Bmw ziekte.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Ik heb vorig jaar ook een stationair lopen probleem gehad. Bleek ook een vacuüm lek, of eigenlijk 3. Zelfde slangetje als waar jij het over hebt plus het cycloonfilter en een andere vacuüm slang.
Dit heb ik ook. Mijn stationair is ook niet constant. De ene keer 850 en de andere keer 700. Mijn toerental zakt na gasgeven terug naar zo'n 500 à 600 wanneer ik de koppeling intrap en gas loslaat, om vervolgens na 2 of 3 keer bokken te stabiliseren op ongeveer 800 of wat ie stationair daarvoor liep. Met de airconditioning aan is het nog erger omdat die natuurlijk ook nog een stukje vermogen vraagt. Heb jij ergens last van tijdens het rijden zelf? Buitenom het stationair heb ik nergens problemen mee en voelt het niet alsof ik ook maar 1 van mijn 192 paardjes mis.DriFer schreef:Stationair loopt ze de ene keer wel goed en de andere keer niet, maar zodra ik gas geef en dit loslaat heeft ze telkens erg veel moeite om het stationair toerental terug te vinden, valt dan ook bijna uit
Dit heb ik opgezocht op Google en ik kwam op dit topic, wel van een ander (Engelstalig) forum. Mijn auto heeft precies dezelfde symptomen en gaat maandag toch nog een keer naar de dealer want ik ben niet tevreden met alleen de gasklep schoonmaken dus ik ga hem toch maar 'ns laten uitlezen.
Zelf vermoed ik na het lezen van dit topic dat het bij mij een combinatie is van de ICV (Idle control valve) en de nokkenassensoren/valse lucht. De ICV zou verklaren waarom mijn stationair de ene keer op 850 staat en de andere keer op 700, en het jagen/bokken wat ie soms bij koude motor doet en het zakken naar 500 toeren na gas los zou door de nokkenassensoren kunnen komen. Helemaal omdat bij jou ook de nokkenassensor(en) eruit komt/komen.
Vrijdag staat er voor mij een ritje van 650km op de planning en ik gooi er gelijk even wat injectiereiniger erin. Wie weet maakt dat nog wat verschil. Ook ga ik die Throttle adaption reset proberen, maar die zal misschien voor jou niet uitmaken omdat jou 28 een kabel heeft en de mijne een elektronisch gaspedaal.
Lees het hele topic maar 'ns door, wellicht komt het jou ook allemaal bekend voor en/of staan er voor jou nog tips/oplossingen in. En mocht je erachter komen wat bij jou het probleem is/was wil ik dat graag weten omdat ik met dezelfde symptomen zit...
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Bij mij is de inlaatnokkenassensor vervangen van de week en stationair loopt ze weer als een zonnetje. Altijd stabiel op 700 toeren en geen gejaag meer bij koude motor. Wellicht een idee om deze te vervangen Ferry?
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Bij mij is het schommelen van het toerental sinds het vervangen van de inlaatnokkenassensor ook voorbij.