Encrypted TMC / pay-TMC ontvangen

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
KMS

Encrypted TMC / pay-TMC ontvangen

Bericht door KMS » 27 aug 2013, 01:18

Hallo,

Ik heb een E60 (2007) met CCC professional. Momenteel ontvang ik TMC via de frequenties van Radio 2 (België), welke vrij te ontvangen is. Onlangs heb ik vernomen dat STUBRU ook TMC-signalen uitzendt, met verkeersinformatie afkomstig van Touring Mobilis (http://www.touringmobilis.be/nl). Als ik het goed voorheb is de verkeersinformatie van deze provider uitgebreider (o.a. meer wegen) en bevat ze ook de mobiele flitsers.

Het probleem is dat dit TMC-signaal encrypted is en enkel te ontvangen is als je GPS-fabrikant de licenties heeft om het signaal te decrypten. Weet iemand hoe dit zit bij BMW, want googlen heeft tot nu toe nog niet veel opgeleverd?

Los daarvan heb ik wel al wat informatie kunnen verzamelen. Op de navigatie-DVD (professional 2013) staat een map "TMC" (\TELEMAT\TMC) met daarin de mappen "LAN" en "LOC", die vol staan met bestanden die niet leesbaar zijn via een simpele text editor (Notepad, WordPad). Weet iemand wat deze bestanden juist doen en valt daar eventueel wat aan te tweaken om zo de encryptie te decoderen? Of gaan er uitgebreidere ingrepen (herprogrammatie via OBD) moeten gebeuren om een decryptie-algoritme in te voegen?

Daarnaast biedt google wel wat informatie over de encryptie van deze signalen: http://www.windytan.com/2013/05/a-deter ... s-tmc.html
Concrete implementaties ervan zijn dan weer te vinden in de software van andere GPS-toestellen. Zo ben ik al uitgekomen op een directory "tmc" met daarin o.a. de bestanden Belgium-BeMobile.tmc, Netherlands-BeMobile.tmc, Germany-TMCPRO.tmc,... die volgens mij informatie over de encryptie van de betreffende provider bevatten, maar uiteraard ook niet leesbaar zijn met een simpele text editor.

Ik neem aan dat er nog mensen zijn die geïnteresseerd zijn in een oplossing, vandaar mijn post. Als iemand meer informatie heeft over iets van de bovengenoemde zaken, hoor ik het graag. :) Alvast bedankt!

Mvg,
Koen

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”